Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Ja faktiskt, ja jag har ju gjort mkt själv också så liiite har jag nog allt jobbat själv också:D
Jag har också gjort en redig utveckling som ryttare de senaste 2 årena.

Men framförallt är det trevligt att se medryttaren som inte har så bra självkänsla att faktiskt upptäcka själv att hon är duktig och faktiskt kan bättre än vad hon själv tror.
Idag var en sådan dag för henne och de gör iallafall mig varm i hjärtat att se:love:

så ja jag blir lycklig av att se andra lyckas på min häst:laugh:

Det som är så skönt i mitt stall, där har vi skötselspiltor där man binder upp hästarna.Inga hästar för stå på stallgången.
På så vis slipper man behöva gå bakom/förbi hästar på gången både med en själv och ev med sin häst när man ska in och ut från boxen.

Men har idigare alltid ståt i stall med vanlig hederlig stallgång, men vi har löst de då att man får ta in sin häst i boxen och låta folk med häst gåförbi så får amn ta ut sin häst igen.
Många orkade inte detta och borstade hästen i boxen.. funkade lika bra tyckte dom=)

Ute på tävling tycker iallafall jag inte man går förbi andra hästar för nära. Även om min häst är snäll betyder det inte automatiskt att hästen jag möter/går förbi är det.

När jag är ute och tävlar har jag min häst i boxen om jag har box och fixar iordning, Annars står jag vid mitt släp och fixar och donar med hästen.=)

Tycker hittills alltid folk har respekterat detta och håller avsånd till varandra ute på tävlingar.
Det har alltid varit så glatt och trevlig stämning.. usch nu var jag ju tävlingssugen när vi pratar om tävlingar:D

Trevligt att man inte ens får ha en åsikt utan att man ska anses dryg.. Men det tjänar väl ett syfte att kalla mig för det antar jag. Du känner dig säkert stor och stolt nu :cool:

Och ja, jag vidhåller att med uppfostrad, normalt funtad häst så ska det inte vara några problem. Annars får man se till att rida när ingen annan är i ridhuset heller för vad händer om man måste passera varandra. Nej hemska tanke. Man måste givetvis byta varv samtidigt för att undgå möten :idea:

Trots våra olika synpunkter i frågan så väljer jag trots allt att inte börja kalla dig för en massa öknamn. Fast det säger kanske mer om mig än om dig.. :angel:

Ja Flr min del har jag aldrig erfarit problemet att inte kunna vistas i trängt ridhus och mötas i alla Typer Av situationer osv .
Vad det har att göra med allmänt
Säkerhets förnuft i fråga om att inte tycka det är konstigt att folk inte vill gå förbi en häst i stallgången utan att man flyttar den ser jag inget samband med direkt . Utom att du verkar anse att det är ouppfostrade hästar eller att man inte har koll som undviker sånt .

Vad är det du tycker du drabbats av i fråga om
Öknamn osv ?

Senast ändrad:

Det tom rids in i gångarna .. det är ju rätt vanligt både för hopp och ft-ryttarna

Delvis knapplån..

Jag tillhör den kategorin som är ganska petig med just säkerhet i stall m.m. Visst kan jag passera med våra hästar förbi annan häst i stallgång någon gång men det beror helt på situation och vilken häst det gäller. Oftast ber jag snällt den som står i vägen att flytta sin häst, gå in en box en snabbis för att vi ska passera eller liknande, brukar aldrig vara några problem.

Jag kan själv bli ganska frustrerad över att en del prompt alltid ska ha sin häst uppställd "i vägen" när det är full aktivitet i stallet, så svårt är det inte att göra klar sin häst i boxen. Jag är inte mycket för att ta onödiga risker och det handlar inte om dålig kontroll eller misstro till andra utan jag tycker det är rent säkerhetstänk och också att föregå med gott exempel för yngre som också vistas i stallet.

Jag leder in mina två tillsammans från hagen och jag ser inte riktigt parallellen till stallgångs scenariot?

Vi hade hingst i många år och det är nog det som hänger kvar i bakhuvudet, vilket jag enbart tycker är positivt. Hellre tänka ett steg före än att ångra sig efteråt.

Alla gör givetvis som de själva vill men jag förstår inte riktigt problematiken, i ditt fall förstår jag givetvis inte varför de inte sonika kunde gått andra vägen iofs. Men säkerhetstänk tycker jag absolut är positivt för alla i stallet inte minst för hästarna och att flytta sin häst tar ju bara någon bråkdel av den tid man vistas i stallet? Är det många hästar/människor i rörelse kan man väl ändå stå i boxen om det inte finns särskilda uppbindningsplatser.

*delvis kl*

Det är självklart en säkerhetsrisk när man passerar med en häst förbi en annan häst som står uppbunden i stallgången. Alltså går det bort. I alla fall i min värld. Nu hänger jag förvisso i ett litet privat stall med en valack, ett sto och en liten minishettis (sto), så jag har ingen större erfarenhet av större stall. Trots att hästarna funkar bra tillsammans vid uteritt, så tummar jag inte på säkerheten. Jag tror det är viktigt att påminna sig själv om att det är stora, kraftfulla djur vi håller på med; hur vi än tämjer dom så kommer vi aldrig kunna ha full kontroll.

Å nu ett litet hopp till något helt annat.. I morgon ska jag riiida! Wiiieee! :bump: Pålle fick på sig nya dojjor i lördags, så nu är han äntligen rustad med snösulor! Som jag längtat. :d Blir ett lättare dressyrpass på banan i morgon, ska bli så mysigt.

KL

76.875% för Minna i London alldeles nyss, inte illa.

Jag läste att det här är Hesters sista tävling med Uthopia - så är hästen såld nu? :cry:

Ooops, korrigerat upp till över 77% nu såg jag. Det måste vara personrekord för dem!

Senast ändrad:

Och ?

Som sagt ?

Ja som sagt det verkar då inte finnas något säkerhetstänk bland fälttävlansryttarna vare sig i Sverige eller ute i Europa eller hoppryttare heller för den delen (enligt Fiorano) eftersom dom passerar med hästar i gångarna hela tiden så nej det är inte alls allmänt vedertaget. Därför var det ett frågetecken efter om det bara gällde för fälttävlan

Bara att man kommer på tanken att rida fälttävlan visar väl att man inte har nåt säkerhetstänk i skallen? :angel:

Nej min häst kan ju gå förbi andra snällt, men jag litar inte på att alla i ett vanligt inackorderingsstall har koll på sina hästar. Man vet inte och då känns det väldigt onödigt. Det händer saker så snabbt och det är onödigt tycker jag. Även om det oftast går bra, så räcker det att nån häst blir lite rädd och hoppar till eller fastnar i nåt eller så.
Känner alla hästar varandra och alla människor litar på varandra så är risken mindre tänker jag.

Men nu pratar du helt plötsligt om ngt annat. Den här synpunkten kan jag förstå :) Min häst är dock supersäker i sådana här situationer, han har varit utsatt för dem dagligen sedan han var 2½ och att folk då inte vågar gå förbi med sina gamla pensionärshästar (tex) pga att de aldrig gjort ngt sådant innan tycker jag är anmärkningsvärt. Vi pratar hästar som typ halvsover gåendes. När de ställer sig och väntar så flyttar sig tom Danne så långt in till kanten han kan, så van är han vid beteendet :rofl: (och givetvis kan jag ju hålla honom.

Öknamn ?
Jag har kommenterat att det är allmänt säkerhetstänk som är allmänt vedertaget att inte passera med hästar i stallgången . Dina mått på stallgång har jag inte helt korrekt , men om några reagerar på att det är säkerhetsmässigt olämpligt bör du knappast idiot förklara dessa att de inte har koll på sina hästar .
Fio : handlar det om att hästar i stallgången om de går FT är bättre rustade ? Fattar nog inte ? Trodde det oavsett utsättande Flr situation handlade mer om allmän förhållning generellt säkerhets tänkmässigt snarare än princip .

Men visst - har ni en 7+ bred stallgång så visst .eller hur nu kriterierna för befog eller inte ska tjafsas om ;)

Du kallar mig för dryg... Det skulle jag inte vilja påstå för in ngt vettigt i diskussionen men visst :/

Jag idiotförklarar ingen. Jag frågar vad problemet är.. Och ja, jag blir frustrerad över att behöva flytta Danne var 5:e minut. Om man nu verkligen måste gå genom stallet så kanske man kan koordinera med de andra som är nästan klara så att alla går samtidigt. Inte att jag måste flytta Danne så fort jag satt upp honom igen..

Ja Flr min del har jag aldrig erfarit problemet att inte kunna vistas i trängt ridhus och mötas i alla Typer Av situationer osv .
Vad det har att göra med allmänt
Säkerhets förnuft i fråga om att inte tycka det är konstigt att folk inte vill gå förbi en häst i stallgången utan att man flyttar den ser jag inget samband med direkt . Utom att du verkar anse att det är ouppfostrade hästar eller att man inte har koll som undviker sånt .

Vad är det du tycker du drabbats av i fråga om
Öknamn osv ?

Skaderisken/ olycksrisken i ett trångt ridhus är mig veterligen högre än om man passerar en häst i stallgången så länge det går lugnt till.

såhär skrev du:

Igår ägnade jag större delen av tiden med att flytta Danne från stallgången för att folk skulle förbi med deras hästar. Min häst gör absolut inte ett dyft men på detta stallet så är man rädda för att gå förbi en häst med en annan häst, inte för att det hänt något, utan för att man inte ens vågar prova :cool:
Grymt irriterande. Om man nu är så osäker på sin häst så finns alternativet att gå utom till ridhuset. Man behöver inte nödvändigtvis gå genom stallet och tvinga andra till att flytta sig. :mad:

Det är dessutom inte en häst/ person vi pratar om här utan på vårt stall med 12(!) boxar så är det 2st som kan tänka sig att göra detta utöver jag då?
Detta fenomen har jag ALDRIG varit med om tidigare.. Är man så rädd/ har så ouppfostrad häst så kanske man ska ägna sig åt något annat?

Det har i övrigt, förrutom att du anser folk 1) korkade och 2) hästarna ouppfostrade, slagit dig att det nog är så att det är DU som är ivägen i stallgången?

Som sagt. Mocka med Danne i boxen gör jag inte. Bara att komma in med kärra, grep, mig och häst hade tagit tiiiid. Att sedan ha utrymme nog till att mocka ;)

Lindar gör jag inte heller i en spånbox. Been there, done that.. Inte sköter jag sår på benen i boxen heller..

Det finns många anlednignar till att jag helst står i gången. Det brukar aldrig vara ngt problem eftersom folk inte brukar vara där när jag är där. Eller så är det folk som inte har problem med att gå förbi. Men när jag under 30min får tråckla mig ut ur boxen (trångt med kärran), be follk vid ingången flytta på sig, backa dit Danne så att folk kan gå förbi, flytta tillbaka honom, tråkla mig in i boxen igen och därefter upprepa proceduren ytterligare 4ggr under samma 30 min då blir jag, tro det eller ej, oerhört frustrerad.

Vi pratar alltså om ett stall på 16 boxar (skrev fel tidigare) varav jag står ungefär i mitten. Folk närmre ridhuset måste självklart också passera mig eftersom det tydligen är heeeelt otänkbart att gå ut via ridhuset om man nu ska vara ute med sin häst :mad:

såhär skrev du:

Det har i övrigt, förrutom att du anser folk 1) korkade och 2) hästarna ouppfostrade, slagit dig att det nog är så att det är DU som är ivägen i stallgången?

Och jag har fortfarande inte kallat ngn korkad. Däremot har ngn kallat mig dryg. Just saying :cool:

Har det någonsin slagit DIG att du kanske borde gå på dass. Du verkar skitnödig rent ut sagt.. :angel:

ja, det är drygt att anse att det handlar om ouppfostrade hästar eller fåniga hästägare, som inte vill gå förbi din häst uppbunden i stallgången. Du har skrivit det klart och tydligt och upprepat det för säkerhetsskull också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama