Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Kul!!! Grattis! Shit vilken härlig julklapp! :laugh:

KL
Jag svävar lite jag också idag, satt upp på tvååringen efter ett kanonpass på linan, duktiga lilla rödingen! Longerade kanske en kvart, studsade lite i stygbyglarna på båda sidor och sen satt jag upp, klappade och berömde och hoppade av. Han brydde sig ingenting och flyttade inte ens en fot, han tuggade bara på min sko. :grin: Så duktig! :bump:

(Han är riden i alla gångarter sen tidigare, men jag har aldrig suttit upp själv innan.)

Fast då finns ju fortfarande alternativet att gå utom. Det rör sig om en ofantlig sträcka på kanske 20m så man måste ju inte göra det så besvärligt för alla andra.

Där jag stod innan gick vi dessutom mellan 2 hästar (stod där i 7år) alltså bakom en och framför en. Jag vidhåller nog att man ska ha den kollen på sin häst att detta går.

Och vill man ändå inte så kan man ju gå utom..

Jag skulle bli vansinnigt irriterad om nån står ivägen för flera hästar som ska förbi eller tvingas gå ut en omväg, särskilt så här års. Är det en tid när många är i stallet och går ut och in så kan man ju faktiskt fixa sin häst i boxen om det inte finns speciella skötselplatser? Du måste ju inte stå i gången.

fast jag tycker det blir lite drygt när du drar en parallell mellan vad som för mig och många andra är rent och skärt sunt säkerhetstänk, och att det skulle handla om dåligt uppfostrade hästar eller att man inte har koll på sin häst.

drygt?

tack för den du :cool:

Ja drygt . Du har upprepade gånger skrivit att det handlar om att "ha kontroll" och "koll" på sin häst och att den är uppfostrad och att man inte borde hållas med hästar Om man inte tycker de kan passera varann i stallgången . Det står klart och tydligt och du har upprepat det .

Traceys : håller helt med ! Väldigt många verkar ha en karriär i att ha sin häst på stallgången . Jämt . Oavsett läge och logistik och syfte .

Jag skulle bli vansinnigt irriterad om nån står ivägen för flera hästar som ska förbi eller tvingas gå ut en omväg, särskilt så här års. Är det en tid när många är i stallet och går ut och in så kan man ju faktiskt fixa sin häst i boxen om det inte finns speciella skötselplatser? Du måste ju inte stå i gången.

ähum, jag kan inte konsten att mocka med Danne i boxen faktiskt.. Och jag kan inte direkt påstå att det brukar vara mycket folk vid den tiden, tvärtom.

Sen rör det sig inte om en omväg. Det rör sig om 20m i genom stallet eller 20m utanför. Stod själv i andra stalldelen innan och skulle inte drömma om att gå igenom stallet och tvinga andra flytta på sig faktiskt. Möjligtvis om det råder snöstorm. Absolut inte vid +grader :grin:

Ja drygt . Du har upprepade gånger skrivit att det handlar om att "ha kontroll" och "koll" på sin häst och att den är uppfostrad och att man inte borde hållas med hästar Om man inte tycker de kan passera varann i stallgången . Det står klart och tydligt och du har upprepat det .

Traceys : håller helt med ! Väldigt många verkar ha en karriär i att ha sin häst på stallgången . Jämt . Oavsett läge och logistik och syfte .

Trevligt att man inte ens får ha en åsikt utan att man ska anses dryg.. Men det tjänar väl ett syfte att kalla mig för det antar jag. Du känner dig säkert stor och stolt nu :cool:

Och ja, jag vidhåller att med uppfostrad, normalt funtad häst så ska det inte vara några problem. Annars får man se till att rida när ingen annan är i ridhuset heller för vad händer om man måste passera varandra. Nej hemska tanke. Man måste givetvis byta varv samtidigt för att undgå möten :idea:

Trots våra olika synpunkter i frågan så väljer jag trots allt att inte börja kalla dig för en massa öknamn. Fast det säger kanske mer om mig än om dig.. :angel:

Nu vill jag inte ha nån lång diskussion om detta. Du gör o tycker som du vill givetvis. Jag svarade bara med min syn på det du skrev. :)

Jag tycker ridhuset är en helt annan sak, tycker inte du? Stallgången lär knappast vara bred som ett ridhus eller?

I uppstallningen på tävlingar passerar man jämt och ständigt varandra i gångarna som är fullpackade med tävlingsskåp och foder och annat skräp.. Men det är kanske bara är fälttävlanshästarna som gör det?

Fast man kanske inte alltid kan/vill stå i boxen och göra i ordning? Vi har halmbädd och innan mockning är det inte så mysigt att stå i boxen (hästen gräver en del) och efter mockning så är det så fluffigt med ny halm att man inte ser benen!

Vi sköter hästarna i gången och kan också passera varandras hästar utan problem, trots att det finns utgångar vid båda kortändarna av stallet.

*kl*
Jag har ju inte pratat i de här trådarna tidigare men hänger på nu :) Börjar bli motiverad att träna lite mer med pållen nu när det är jullov från skolan :angel:

Fiorano - Vilken julklapp!! :o Grattis! Och jag ser fram emot att se tävlingsresultat från dig och din fina Barbie. :)

I uppstallningen på tävlingar passerar man jämt och ständigt varandra i gångarna som är fullpackade med tävlingsskåp och foder och annat skräp.. Men det är kanske bara är fälttävlanshästarna som gör det?

Nej det fungerar även med hopphästar. Och hingstar.

*kl*

Alltså jag kan knappt fatta att jag fått en sån present! Har fått läsa om brevet flera gånger bara för att kolla att den verkligen är min:D! Vet inte om det var för att detta gav så positiv känsla men idag gick ridningen bättre än på ett tag:). Ridning rakt fram på snöig skogsväg gör att man inser hur mycket man (jag) fuska på böjda spår för att få hästen lösgjord:o.

Undrar jag med :D *kommer inflyttandes och slår sig ner bredvid kompisen*

Najs! De äldre Umesläpen är ofta väldigt stabila och bra! Nackdelen är väl om de är mörka inne i, men det är ju inte så svårt att måla om :) Jag har ju en sån där modell STOR på häst så han får åka Star Trailer Diamant (boggie) för att det ska bli bra ;)

Åhhh hemkommen från stallet och har sett medryttaren haft lektion på Jorounn. Jag kan inget annat säga än :love::love:.. de får beskriva de jag såg idag=)

Nej min häst kan ju gå förbi andra snällt, men jag litar inte på att alla i ett vanligt inackorderingsstall har koll på sina hästar. Man vet inte och då känns det väldigt onödigt. Det händer saker så snabbt och det är onödigt tycker jag. Även om det oftast går bra, så räcker det att nån häst blir lite rädd och hoppar till eller fastnar i nåt eller så.
Känner alla hästar varandra och alla människor litar på varandra så är risken mindre tänker jag.

Öknamn ?
Jag har kommenterat att det är allmänt säkerhetstänk som är allmänt vedertaget att inte passera med hästar i stallgången . Dina mått på stallgång har jag inte helt korrekt , men om några reagerar på att det är säkerhetsmässigt olämpligt bör du knappast idiot förklara dessa att de inte har koll på sina hästar .
Fio : handlar det om att hästar i stallgången om de går FT är bättre rustade ? Fattar nog inte ? Trodde det oavsett utsättande Flr situation handlade mer om allmän förhållning generellt säkerhets tänkmässigt snarare än princip .

Men visst - har ni en 7+ bred stallgång så visst .eller hur nu kriterierna för befog eller inte ska tjafsas om ;)

Senast ändrad:

Vad roligt för dig Niela, måste kännas helt fantastiskt att alltid vara så nöjd med alla andras insatser på din häst.

KL

Grattis fiorano, vilken fantastisk gåva? Får du lasta bägge två då eller? De enkelaxlade har ju oftast högre lastvikt på b-kort men du kanske har BE.

Nu börjar jag bli ridsugen trots tråkigt väder. Till helgen är det dags att sätta igång min lilla häst efter hennes vila. Blir spännande o se om hon tänker utöva skolor ovan marken tro....:o

Jag hade aldrig aldrig aldrig passerat med häst enannan häst i ett tävlingstall! Passerar ogärna hästar själv ens utan häst...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama