Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Njae, kolla Minna och Santana på TDB så ser du att de har hållit sig rätt stadigt runt där det senaste halvåret :) Väldigt skoj!

Fast jag kan förstå det i ett stall där inte alla hästar känner varandra väl, det är så lätt hänt att vips är olyckan framme och det är trångt. Det där med "min häst sparkar aldrig mot andra" är ju sällan tillförlitligt och hur vet du att människan som leder den andra hästen har koll på sin?

Jag tycker inte det bara är en fråga om uppfostran, visst ska dom vara lydiga men det finns ingen garanti och det kan gå blixtsnabbt.

Sorry att jag inte kunde instämma i din irrritation, men det är inte så enkelt tycker jag :)

Fast då finns ju fortfarande alternativet att gå utom. Det rör sig om en ofantlig sträcka på kanske 20m så man måste ju inte göra det så besvärligt för alla andra.

Där jag stod innan gick vi dessutom mellan 2 hästar (stod där i 7år) alltså bakom en och framför en. Jag vidhåller nog att man ska ha den kollen på sin häst att detta går.

Och vill man ändå inte så kan man ju gå utom..

Jag trodde det var vanligt sunt förnuft att man inte går förbi med hästar i en smal stallgång. Tycker inte det är ett dugg konstigt att folk inte vill det, jag skulle aldrig drömma om att göra det.

Då börjar väl jag då :D

Var nämligen med om ngt "märkligt" igår på Danne. Hade lite cavalettibommar framme (inte upphöjda eller så) som jag red över i trav lite då och då under passet. Under ena övertravningen får jag vara med om ngt som jag aldrig varit med om tidigare. Danne rör sig nämligen högt upp över 2 av bommarna för att sedan trava på som vanligt igen. Känslan jag får är lite liknande den som kommer direkt i en galoppfattning från skritt, fast ändå inte riktigt. Det var fortfarande i trav och han var fortfarande samlad.

Någon som har en idé om vad det var han gjorde?

Du fick antagligen en aktivitet i ryggen istället för just bara benaktivitet.
Sök den känslan :)

Det ör intressant med olika kulturer i olika stall. Båda synsätten är ju vanligt föreäommande även om väl ridsportförbundet i sina utbilldningar poängterar att det är farligt att gå förbi. Sedn är det ju också väldigt olika hur vanligt det är att stå med hästsarna på gången. Vissa kan absolut inte tänka sig att göra i ordning sin häst i boxen medan andra till och med mockar med hästen i boxen för att inte ta upp gången/slippa krångla om någon ska förbi. kan dock hålla med om att en 20 m omväg definitivt skulle vara att föredra framför att be nån flytta sin häst, det borde om inte annat gå fortare.

Jag skulle också bli irriterad om folk ville att jag skulle flytta på min häst för att de ska slippa gå en 20 m omväg.

Däremot skulle jag aldrig få för mig, och aldrig tillåta, att man passerar med häst i stallgången. Jag tycker det är oerhört förvånande att man ens kommer på tanken. Och det har inget med uppfostran att göra. Enbart säkerhetsaspekt.

Nä de gjorde det inte när jag gick in och började skriva var jag först, men du började troligen samtidigt men avslutade före.

Annars hade jag ju inte skrivit så som jag gjort;)

Då måste du ha tagit EXTREMT lång tid på dig att skriva inlägget med tanke på att TeamLundVers inlägg postades 09.42 och ditt postades 11.59. ;) :D

Jag står iofs på en större anläggning, men här får man inte binda upp hästar i gångarna av säkerhetsskäl. Vi har särskilda skötselplatser men det vanligaste är att man gör iordning hästen i boxen.

Jag passerar ogärna andra hästar i gången.

Jag trodde det var vanligt sunt förnuft att man inte går förbi med hästar i en smal stallgång. Tycker inte det är ett dugg konstigt att folk inte vill det, jag skulle aldrig drömma om att göra det.

Vem har sagt att det är en "smal" stallgång? ;)

KL

Jag kan tillägga att på detta stallet har vi enbart uppbindningsmöjlighet i stallgången. Ena människan som passerade (2 gånger) gjorde det första gången närjag stod och mockade så det blev till att backa Danne mot ingången i stallet, be dem som stod där med en massa påsar att flytta sig och sedan köra hela proceduren på andra hållet också. Så hennes passerande ställde till det för 3pers..

Intressant det ni säger med säkerhetsaspekten. De 2 som kan tänka sig att gå förbi är bägge utbildade inom hästvärlden och har jobbat inom denna tidigare.

Jag vågar knappt nämna här att där jag stod tidigare tog vi in Danne och hagkompisarna samtidigt. 3 valacker på 175cm i ena näven medan man öppnade och stängde grind :angel:

Jag måste ha en väldigt okomplicerad syn på saken:rofl:

Okomplicerad kanske, men beror väl lite på hur man står uppstallad. Jag skulle aldrig leda tre hästar samtidigt, skulle aldrig förlåta mig själv om jag tappar dem och de drar ut på vägen eller rammar människa/häst. Självklart kan ju det hända när man leder en häst, men det är ju mkt större chans att reda ut jobbiga situationer med en än med tre hästar.

Jag har varit med om, och även sett, otäcka olyckor med häst och jag har full respekt för dessa stora djur.

Okomplicerad kanske, men beror väl lite på hur man står uppstallad. Jag skulle aldrig leda tre hästar samtidigt, skulle aldrig förlåta mig själv om jag tappar dem och de drar ut på vägen eller rammar människa/häst. Självklart kan ju det hända när man leder en häst, men det är ju mkt större chans att reda ut jobbiga situationer med en än med tre hästar.

Jag har varit med om, och även sett, otäcka olyckor med häst och jag har full respekt för dessa stora djur.

Det är klart. Kanske inget man göra med vilken kombo av hästar som helst. För Dannes del så har han inte blivit intagen själv mer än på senare år (de andra 2 halvbloden köpte gård, eller ja deras ägare). När jag köpte honom så tog jag alltid in honom med Tussi eftersom hon kunde gå själv och han behövde hennes lugnande inverkan på den tiden.

fast jag tycker det blir lite drygt när du drar en parallell mellan vad som för mig och många andra är rent och skärt sunt säkerhetstänk, och att det skulle handla om dåligt uppfostrade hästar eller att man inte har koll på sin häst.

Även internationellt?
står att det var deras bästa resultat så jag läste fort och tolkade det som att de inte legat över 70% innan.

Åh Florida och sol låter inte fel för hästarna :D

Du har kanske skrivit det massor av gången men jag inte har sett det, men jobbar du där och har egna hästar eller rider hos nån?

Just nu rider jag inte alls och har ingen häst sedan min älskade fux gick bort våren 2011 :cry: men stallet jag har hållt till i/håller till i har en filial i Florida. Jag brukar grooma på större tävlingar åt stallets största klient och ibland även åt stallägaren. Så det blir en del resande med djuren, då och då, men jag är inte utbildad hästskötare och har ett "vanligt" ohästigt jobb. Jag gör det bara för att det är kul att vara på fintävling (och för att lönen inte går av för hackor). :D

*kl*

Stort happyface här idag! Har fått världens bästa födelsedagspresent/julklapp av Barbies ägare, en TRANSPORT:eek::bow::bump::banana:! Så nu ska jag kunna hålla igång bättre och mycket lättare kunna fara på träningar och tävlingar. Såååå himla glad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama