Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Hon står i Ystad, bara öppna fält runt omkring. Visserligen en del grusväg som är ok men litar inte tillräckligt på hästen för att ge mig ut. I skogen stoppar i alla fall träden om hon blir rädd för något;-)

ah då förstår jag

Det går inte att flytta till ett mer skogsluffarstall så länge då?

Står i eget stall, kan klart flytta men då blir det ju en helt annan kostnad + knepigt att ha häst på två stället (har fler hemma).
Men har funderar på att ställa henne i ett stall med mer rörelse för att miljöträna henne (och få sällskap så man kan rida ut), hemma är det lite för skyddad verkstad. Svårt bara att få allt att funka.
Förhoppnigsvis kan vi komma ut lite nu runt jul, syrran som rider är på besök så vi ska försöka åka iväg till skogen och ta en tur. Får hoppas att det räcker för att bli motiverad igen!

Tror det hade gjort stor skillnad både för dig och hästen om du stod i ett stall med folk du kan rida med och dessutom ha bra ridvägar:). Jag tyckte också det var svårt med mitivationen när jag hade hästarna hemma. Inte för att jag knapot har ridsällskap i nuvarande stalk, men jag har iaf trevliga stallkmrater att prata med och det är nog så viktigt!

Tror också att det hade underlättat, får se om det går att lösa på något sett. Hade jag haft en box över hade jag försökt få hit någon, men det lär dröja innan boxarna är klara i logen.
Nåja, det får ordna sig på nåt sätt!

*kl*
Hoppar in här i snackistråden ist för att starta en ny..
Tänkte höra hur man vet att man är "färdig" att gå vidare i klasserna?
Jag tävlar inte högt och har bara totalt tävlat åtta gånger men känner mig klar med lc och undrar hur stort steget till la är?

Vi har ridit en la men där var vi inte på topp ( 60% ).
Har inte super självkännsla men ska man våga ta steget för att liksom kunna vidareutveckla sig eller ska man fortsätta skaffa rutin i lb-klasser som jag ändå ridit några med hyffsade %?

Tänkt till våren och då är jag hyffsat säker på att hästen min är klar för det men jag ska liksom hänga med mentalt:crazy: så därför är jag nyfiken på hur ni resonerar..?

*kl*

Jag är så deppad. Min häst och jag har en enorm svacka :cry: Han fick ta det lugnt i ca 1,5 vecka, vilket inte är så jättebra då han har artos i halsen som försämras vid vila. Nu har han inte vilat helt men inte heller blivit genomriden ordentligt och det märks. Vi har dessutom en köldperiod här och det har varit -30 grader i över en vecka nu, dvs han kan inte vara ute ordentligt och blir ännu stelare.

Han snubblar och snavar, är stel i hela kroppen och går inte på tygel/i eftergift många steg. Idag hade han även ont i halsen, fick knappt röra eller massera honom där han annars brukar uppskatta att bli masserad. Just nu känns det helt omöjligt att hitta tillbaka till där vi var innan pausen. Vill bara grina, varför lät jag honom vila? :confused:

Fy vad tråkigt!! :( Men du har ju lyckats få igång honom förut när han har varit risig så ge inte upp! Ring din vet och kolla om man kan ge honom något smärtstillande och antiinflammatoriskt så att det går att börja röra lite mer på honom. Han är ju redan utredd och har en diagnos, har han visat att han blir så mycket bättre av rörelse så brukar veterinärerna gärna vilja ha igång hästarna, även om man kanske måste ge något för att hjälpa till. Du kan ju ringa och höra vad han/hon tycker att du skall göra i a f. Sen får du väl rida med ylleländtäcke och halstäcke resten a vintern även om du rider inne. Det går bra att rida med halstäcke, det har jag gjort många gånger på vintern när jag har stått på stall som inte har haft manege. Önskar din häst en snar bättring! Kram!!

Jag kan inget om artros men undrar om inte ett magnettäcke kan vara till någon hjälp? Jag har ett magnettäcke som jag använder till ena av mina och det ger ju en väldigt bra värme och cirkulation. Det täcket jag har är inte farligt dyrt, under 2000kr.

Håller tummarna för att det blir bra med din pålle :)

Usch vad tråkigt, lider med dej! Men som de andra föreslår jag värme, back on track, kanske liniment som värmer? Vet inte om det hjälper vid den diagnosen men värmen minskar ändå ev spändhet tror jag, som hindrar honom att röra sej om det gör ont. Hoppas att ni tar er igenom detta. -30 är sanslöst kallt, dessutom.

Fy vad tråkigt. :(

Vi hade en häst med halsprobelm, när det var kallt ute så svepte vi in halsen i en värmefilt, en sådan med värmeslingor i, som den fick
stå med i minst 30 minuter innan ridning. Det var mycket uppskattat av hästen som brukade stå och sova under tiden.

Har också en häst med artros i halskotpelarna. Han är också känslig för kyla och får "nackspärr"/ blir jättestel vid kyla.
Vet hur jobbigt det är och hur man pendlar mellan lycka och sorg de bra och dåliga dagarna.
Jag ger min glucosamin och djävulsklo (rekommenderat av veterinären) och tror att det hjälper...
Hoppas din häst blir bättre!

Blä vad tråkigt:(. Blev så glad när ni kom igång så fint efter hans diagnoser. Ni kommer säkert ta er genom detta också och det handlar väl mest om att hålla honom så varm som det bara är möjligt. Det om diskuterade duntäcket känns väldigt användbart och det borde väl gå att sy till ett halstäcke av det också:). Drömmen för er borde ju vara att ha solarium i stallet!

*delvis kl*
Tack alla för era råd och stöd. Monterade fast en hals på stalltäcket trots plusgrader i stallet, det drar ju lite kallt från fönstrena när det är såhär himla kallt ute. Kylan verkar inte ge med sig heller, SMHI har lovat kring -30 hela veckan... Tackar Gud för uppvärmda ridhus.

På tisdag får jag hjälp av min tränare, hon är superduktig på problemlösning så hon kan säkert ge mig lite tips på hur jag ska jobba honom nu för att komma igenom de värsta problemen. Blir han inte bättre efter helgerna får jag kontakta vet.

Och Fiorano, jag hade kunnat döda för ett solarium :p

KL.

god-Jul önskar Niela och Jorunn:D

Igår var min häst bra pigg när jag och en kompis red ut, hon på sin lussebulle, Jorunn skrittade så fort att inte ens lussebullen hann med.
Sedan tog vi en galopp på vägen hem och för första gången i Jorunns liv så tog hon och taggade till och började rejsa mot den stora gråa hingsten.... och vann hahaha:D
Den lilla isisen kan om hon vill:D
Jorunn har alltid hittills alltid galopperat lugnt och fint trots att andra hästar dragit iväg.. hur tråkig som helst har hon varit.

Men nu vet man att det finns lite jävlarenamma där i=)

Idag blir det enligt traddis en skön lugn uteritt sedan skall jag till gymmet.. lär ju va själv där idag=):D
Skön kan man spinga runt där i lugnaro=)

Som andra sagt, använd halstäcke hela tiden förutom på sommaren. Är de känsliga någonstans så skall det så himla lite till att det blir värre. Inte värt risken. Rid med halstäcke som Kryddan föreslår. Värmepläd (jag har ett lurvigt från Rusta som blir jättevarmt snabbt och det är mjukt och skönt!) virad runt halsen innan ridning.

Tror BOT har halstäcken? Annars funkar ryggvärmaren som extra halsduk under annat halstäcke, det hade jag på min i fjor när han hade den där jäkla vaccinbölden, och efter operationen så det skulle läka bättre och hjälpa mot stelheten.

Vinter är skit! Men ni kommer igång igen, försök värma honom så mkt det går (duntäcke är inte dumt) och rid lugnt och försiktigt så blir han säkert snart bättre igen. :)

Finns ju infraröda lampor man kan köpa och ha över uppställningsplatsen, mkt billigare än ett solarium och värmer jätteskönt. :)

Finns ju infraröda lampor man kan köpa och ha över uppställningsplatsen, mkt billigare än ett solarium och värmer jätteskönt. :)

Ja, även vanliga värmelampor till gris borde kunna vara nåt:). Solarium är inte så himla dyrt om man tex bygger stall. Kostar ungefär lika mycket som en box (av lite fancy modell). Om jag nånsin kommer att bygga eget stall kommer jag föraka en boxplats för ett solarium. I det har landet är det helt underbart att stå och pilla med hästen där under de kalla månaderna.

KL

God Jul från oss :)

406583_10152015910640400_1479852106_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama