Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Äh, skit i dom! Din är finast i vilket fall :D

*kl*
Wihooooo, va jag är glad idag!!
Vi har varit iväg och tränat :banana::banana:
Å det gick super duper dunder bra (för att vara på "vår nivå" :D)

230590_266839506752609_993195474_n.jpg

Kul!

Vi har tränat i vår nya sadel idag! :bump:

Jag tror att min dressyrtränare kan trolla! :eek: Man sitter på en spänd och stel häst som inte går riktigt fram, och man får göra jobbiga övningar (idag red vi skänkelvikning längs långsidan och det blev väldigt tydligt att min häst inte var framme på yttersidan) som känns som att det går dåligt. Och sen rider man ur övningen och POFF! så är hästen jättefin, och man fattar inte vad som hände. :angel:

kl

Var iväg igår och såg vår lilla bli riden! Det är stort att se sin bebis bliva stor:)
Tog massor av bilder men lägger ngn/ngr i bildtråden.

Ridningen har jag legat lite lågt med då jag inte vill rida sönder hagen.

*kl*

Får man vara med i denna tråd även om man inte är så duktig och inte tänker tävla?

Isåfall vill jag presentera mig och min A som blev ett par i maj i år. Det är min allra första häst och vi passar jättebra ihop. Han är född 2001 e: Artist, ue: Dragon och är 160 i mkh med ganska lång rygg. Mörkbrun med strimbläs och vita halvstrumpor bak. På vintern ser han svart ut men nu är han solblekt och då skimrar han i en vacker mörkrun ton.

Hans förra ägare tränade mest dressyr men tävlade inte så mycket. De matchade inte riktigt varandra och då hon vill tävla i högre klasser (typ MSV och uppåt) så fick jag köpa honom. Jag rider för dressyrtränare en gång i veckan, hoppar en gång i veckan och rider ut en gång i veckan. Övriga dagar fördelas på dressyträning på egen hand och mjukgörande streaching och jogging.

Jag har lärt mig LB:1 och har ridit igenom det ett par gånger, målet är att rida minst en programridning i vinter.

Vimsan;
Vad härligt nöjd och trött han ser ut att vara !

Marvin;
En sådan tränare har jag också, hon är super !
De övningarna är underbara, känns som det inte gör något alls när man är mitt i och allt är sirap och stretigt. Sen rider man ut ur övningen och allt känns betydligt bättre än innan :bump:

Houdinie;
Klart man får, men hästpresentation utan bild är inte okej :D

*kl*

Idag red jag medryttarpållen, han var på bushumör idag. :p Red ut ca 30 min först, skritt o trav. Först ganska avspänd häst, men sen blev det för långt bort från kompisarna så han körde några rövare med mig i form av piruetter lite nu o då. Måste sett roligt ut. :angel: På hemväg var det inga problem.
Avslutade med att rida på banan 30 min, pålle hade en otroligt fin framåtbjudning idag :love: Flöt på fint i traven o han jobbade igenom hela kroppen (red lätt hela tiden idag, när han jobbar rätt så har jag svårt att hänga med..), galoppen hade han ett härligt driv i och han kändes bättre än på länge. Vi e på gång igen! :banana:

Knapplån.

Åhh jag är lyrisk min häst har börja passaga och samla sig i traven.. trode aldrig i hela mitt liv att jag skulle sitta på denna häst och rida passagesteg:eek::love:

Just nu vill hon gå samlat hela tiden så för att få bort de rider jag då och då hela pass utan att samla nått alls utan kör ökningar ist.Så hon lär sig att samla de gör man bara på komando.
Men hon tokälskar det verkligen haha lillskruttan..

Tack så mycket! :D Roligt att träningen gick så bra, nästa gång får du visa lite ridbilder också :)

Hur pass utbildad är din häst ? Jag hade varit jättetveksam att samla så mkt såvida inte hästen är högt utbildad och etablerad i sin utbildning om du får responsen från den att den helst vill "gå samlat hela tiden" . Det låter väldigt mkt som att hästen tar till balanstrav och hamnar bakom hjälperna , och det är jättesvårt att få bort en sån vana om man befäster den .

Hon är rätt högt utbildad å jag har fullt förtroende för min dressyrtränare att hon har koll på när var å hur vi går fram i min hästs utbildning. Å det är mkt vanligt att hästar som lär sig nya saker vill göra de hela tiden i början. När mitt sto lärde sig att tölta så ville hon bara tölta i början. Å inga problem med tölten idag. De gör hon bara på kommando idag. :) å min häst har redan fattat att hon inte ska gå samlat hela tiden..det är trots allt bara 3 lektionen med detta

Hum... jag ska försöka få med mig en fotograf nästa gång ;)
Fastnade dock på ett foto med min bonus-häst (samma träningstillfälle)

396412_267858013317425_704092268_n.jpg

Men visade du inte en film från tidigare i år där hästen hade en väldigt fyrtaktig galopp samt knappt travade i traven?

Låter extremt att börja med passage bara några månader senare?

Men visade du inte en film från tidigare i år där hästen hade en väldigt fyrtaktig galopp samt knappt travade i traven?

Låter extremt att börja med passage bara några månader senare?

Extremt? Vad pratar ni om.. det är bara för oss kassa ryttare det tar en hel evighet att komma dit. Det går ju mkt fortare om man hoppar över allt grundarbete och sån skit, det måste ni väl ha fattat efter alla år på buke :cool:

Filmen flera månader gammal, och inte är hon extremt 4 taktig på filmen. Hon vart de där i skänkelvikningarna. Men på rakt spår går hon fint i filmen.
Och ja min häst har bokstavligen exploderat i sin utveckling. för 1½ år sedan kunde hon inte galoppra. Idag gör vi galopp från skritt.

Som sagt ni behöver inte vara oroliga vi skulle aldrig sitta och göra övningar om inte hästen var redo;)
Och min dressyrtränare har full koll hon tävlar högt själv och har gedigen erfarenhet av att träna upp hästar på hög nivå så jag litar 500% på henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar