Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Du sitter och gör lite olika rörelser med huvudet så de kristaller i innerörat som simmar runt;) och gör dig yr sjunker ner till botten så du blir iaf långt mindre yr?

jaa det har jag och det har blivit bättre men är inte helt bra än, men nu bortser jag från det värsta, läkaren tyckte ridning och andra liknande aktiviter (ehehehehehehe) var bra.
så det är mycket bättre, första gången jag provade rida (förutom när jag blivit dålig och tävlade och kom sist o näst sist i båda starterna, varför jag nu skulle tävla...) svartnade det nästan för ögonen och nu kan jag göra lite rörelser till och med.
så jag sitter och gör massa skumma saker med huvudet då och då, ser lite roligt ut på jobbet haha.

Åhh jag älskar ponnyer:love: har en själv och tokälskar att rida henne.

Knapplån!

I Fredags så red vi dressyrlektion för tränaren och åhh vad min lilla pålle gick bra, denna ridpass kommer jag leva mkt länge på.

Vi har nyss börja träna på ritkigt samlad trav med swung och att hon länger ut sina travsteg lite.
Och det var inte meningen men det vart hela 2 passagesteg:o:D sikken känsla det var.:love:
Sedan vart de 1-4 steg samlad trav lite varstans, det var helt klart godkänt för första passet för samlad trav.

Nu har jag verkligen nått att träna på:love:

Ja det är en hingst.

Sassiball, Det är så vackert med lång man på hästar. Har förgäves försökt spara på min fina Stella, men hennes hagkompis åt upp halva manen. :mad:

Och så är ny tid bokd hos vet. IGEN..

Börjr tröttna lite halvt nu. När man äntligen börjde hoppas på att få komma igång ordentligt med Danne så kan den lurken inte hålla tassarna på mattan..

Fick OK att börja sätta igång honom nu i somras. Började så smått i sambnd med flytt 1/8. Efter 2 veckor gjorde hn luftakrobatik i hagen vid insläpp = var rejält halt på vänster fram. Helt bra efter 3 dagrs vil så troligtvis trampde han väl bara snett.

Förrförra onsdgen provde han sina konster igen = var halt på hö bk och hö fram REJÄLT. Trampde luft (typ). Höger bk blev snabbt bättre = helt bra nu enligt oss på stallet. Frm gick lite långsammare men ändå på rätt håll. I fredags vr han så pass bra tt jag tom funderade på om han fortfarande var hlt eller ej. Igår var det värre igen... Suck jag blir galen på denna häst alltså!!!

Tid inbokd till vet OCH kiroprktor på samma gång. Är så grymt orolig över att det ska vara gffelbndsskadan vä bk som har gått upp och påverkar hö fram.

Kan knppt ftta att det snrt är 2 år sedan vi genomförde ett ordentligt jäkla ridpass med fokus på tävling och inte på igångsättning

Behövde bra skriva v mig lite. Ni får gärna lindra min oro över att det ska vra den gmla skadan ;)

--------------
Min a funkr typ inte sorry

*kl*
Tänkte faktiskt presentera mig lite, och inte bara läsa nu! För en vecka sedan hämtade jag hem min nya stjärna, som visserligen inte inte är så ny själv men ändå... En 18-årig gentleman som är utbildad rätt högt, men inte tävlat så mkt. Han är en dröm hanteringsmässigt, och ridmässigt är han rolig men teknisk, jag kommer lära mig hur mkt som helst! Ett av mina bästa beslut någonsin, tror jag, att ta en äldre häst på foder! Har under årens lopp tränat upp till ungefär MSV A men mest tävlat LA på grund av hästmaterialet jag ridit runt på. Jag kommer ju inte tävla så mkt högre nu heller, men det är roligt att kunna träna högre iaf!

HAHAHAHAHA!!!

jag vet vem du är....:devil::banana::bump:

Spännande!! Skall bli kul att följa dig med den nya lånehästen! :)

*KL*

Odågan är nu godkänd och fick väldigt bra poäng dessutom! 70,5 (det är delad tredje bästa Lusitanohingsten i Sverige). Han var helt för j-a spänd och uppblåst hela visningen och då hade han ändå ridits i en timma hemma först + att han leddes i TVÅ timmar på visningsplatsen innan visningen. TUR att jag hade anlitat en handler för annars hade jag fallit död ner av utmattning! Bara stressen höll på att ta kål på mig ändå, bara igenom att stå bredvid. Jag red själv och traven var värd en miljon och galoppen var katastrof. Han bara studsade fram :crazy: För hand visade han sig mer än väl bortsett ifrån att han inte kunde stå still. En riktig brötpelle!! Men han var snygg och jag var nöjd med att jag fick hem hästen hel och hållen! Efter det här så kommer jag nog aldrig mer att tycka att hästen är stökig hemma, så mycket kan jag säga. Hemma är han närmast lobotomerad om man jämför med denna dagen.

Här är några kort ifrån visningen:

CSC_1097.jpg

CSC_1088.jpg

CSC_1082.jpg

CSC_1095.jpg

Och till m85 :)

Tack så mycket! Vill bara korrigera en grej, alltså han blev inte tredje bästa Lusitanohingsten i Sverige, han blev tredje högst bedömda (delad plats) Lusitanohingsten i Sverige. Sen har jag ingen aning om hur många det finns, det är ju inte så många... :D

Tack! :) Nej, han skall inte användas i avel. Ville bara se vilka poäng han skulle få nu när Lusitanoföreningen hade fixat hit en domare ifrån Portugal.

Det är alltså så här att i maj 2011 så vände jag hästen på ett trångt utrymme. Det resulterade i att han satte sig på bakkärran i en sekund. P g a det så fick han en ligamentskada ovanför en SI-led och p g a det så fick han senare en pålagring i den SI-leden. Efter att ha pratat igenom skaderisken det innebär (med min veterinär) att belasta den leden via att han äntrar något, så har vi bestämt att hästen inte får betäcka. Inte ens en minishettis... Han går rent för j-a bra så det är en onödig risk helt enkelt. Skadan han har är inte nedärvbar så det är inte därför jag inte vill använda honom. Han är inköpt som ridhäst och så länge som han håller för det får man vara glad. En pålagring på en SI-led är inte att leka med tyvärr. Men så länge som jag kan hålla honom välmusklad så är oddsen goda för att det inte blir några problem och just välmusklad var ett av de goda omdömen han fick :)

Åh vad tjusig han är! :love: Grattis!

Spännande!! Skall bli kul att följa dig med den nya lånehästen! :)

Det ska bli jätteroligt. Hade bara sett ett par gamla små litet suddiga bilder från några år sedan på hästen innan
vi åkte ner och hämtade honom. Så hade ingen aning om vad det var för slags häst, men ägaren (den som äger
hästen nu) frågade mig tidigare i sommar om jag ville rida hennes nya häst - och få helt fria tyglar med allt, och jag tackade
ju ja redan då.

Men åh så fin han är. :love: Snygg och rör sig riktigt trevligt. Galoppen är jättefin, linade honom idag så att jag fick beskåda gången.

Målet i höst är att vi ev. ska åka till Kottas om vi får plats på kursen. Det kan bli intressant.

Senast ändrad:

Vad kul att han fick så bra poäng! Men jag måste fråga varför du har kvar honom som hingst om han ändå inte får betäcka och eftersom han verkade lite småstökig att ha med sig?

Jag har haft min hingst nu en månad och han är nog så snäll. Men han är rätt skrikig även om han håller sig på matten. Ärligt talat hade jag ändå skurit honom OM jag inte hade köpt honom med löfte att jag ska visa honom. Det är rätt drygt att ha en hingst.

Kul att det går bra för er!

Men jag är nöjd att min är valack ;) En fröjd att ha med sig på tävlingsplatser!

Kryddans hingst är ju vuxen, att skära en vuxen hingst kan gå både bra och dåligt.

Jag själv vet ett par hingstar som skurits som vuxna som blivit helt personlighetsförändrade, rädda och otrygga i sig själva.

Men om din hingst skriker så skulle jag inte påstå att den håller sig på mattan? Men det borde gå att lära av ganska fort.

Hingsten som kom hem till "oss" nu skrek en del första dagen, men nu blir han tyst så fort man säger till honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar