Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Därför att när man skär en 9-årig hingst så har man inte samma häst längre, det är en sak som är säker. Det skulle inte bli något kvar av honom. Han har bara varit riden på bortaplan 3 gånger i hela sitt liv, om han åkte ut oftare skulle han vänja sig. Dessutom var det väldigt stökigt med hästar som sprang runt som idioter i hagar precis bredvid, ston och föl bara några meter ifrån, det ena fölet var dessutom löst :crazy: och en ryttare (som inte var med i denna tillställning) valde att rappa upp sin häst ordentligt några meter ifrån min + att en person som hade noll koll linade sin häst (20 meter bort) och den hästen var rätt stökig... Och detta var bara en del av det hela.
Jag har en fantastisk häst och jag kan väl inte kastrera honom för att andra människor inte vet hur de skall uppföra sig när man kommer bort en gång vartannat år?

Ah visste inte att han var så gammal. Har aldrig varit med om att de har förändrats så himla mycket om man skär i den åldern dock, då brukar dom hålla fast ganska mycket av sin karaktär-i synnerhet den fysiska. Men det låter som en riktig mardrömsplats att visa häst:crazy:. Kan förstås att du behåller honom som hingst, men kände att jag var tvungen att fråga:).

Tack! Jag kommer aldrig att tävla så mig spelar det ingen roll vad den biten anbelangar :) Och nu slipper jag åka på såna här grejer nån mer gång :)

Det är helt ok, förstår din fråga. Men jag har skurit flera vuxna hingstar och risken är för stor att de ändrar sig väldigt mycket. Den jag har nu är för vek för att skära, han skulle tappa allt mod. Kastrerar man en kaxputte så brukar det bli bra, men med denna skulle det bli som att punktera en ballong. Han behöver sitt testosteron för att vara riktigt bra.

Jag tycker nästan att det borde vara lag på att dom som har fina hästar måste åka och visa upp dom på tävling emellanåt ;)

Som jag förstod det så har min varit en riktig :devil: när han var hingst, så är glad att dom knipsade honom som 6 åring. Han är fortfarande rätt tuff, testar alla, men samtidigt väldigt snäll när det är färdigtestat.

Senast ändrad:

Kryddans hingst är ju vuxen, att skära en vuxen hingst kan gå både bra och dåligt.

Jag själv vet ett par hingstar som skurits som vuxna som blivit helt personlighetsförändrade, rädda och otrygga i sig själva.

Men om din hingst skriker så skulle jag inte påstå att den håller sig på mattan? Men det borde gå att lära av ganska fort.

Hingsten som kom hem till "oss" nu skrek en del första dagen, men nu blir han tyst så fort man säger till honom.

Tja, att han berättar att han finns får han faktiskt lov att göra. Men bara för att han låter betyder inte det att han får uppföra sig hur som helst. Det är dock svårt eftersom jag har honom inhyrd och det är så stor skillnad på honom bara någon annan tagit ut/in en dag och att det inte är jag som grejat. Han driver med dom andra och jag säger åt dom att korrigera, men det görs inte riktigt. Det är förstås inte deras uppgift att fostra min häst-men med mig uppför han sig och han vet hur han ska uppföra sig. Men slipper han så slipper han:p.

Tack! Jag kommer aldrig att tävla så mig spelar det ingen roll vad den biten anbelangar :) Och nu slipper jag åka på såna här grejer nån mer gång :)

Ja men iallafall vara med på programridningar, eller CR ?? Jag måste rulla ner för backen och se dig rida honom någon dag :D

*kl*

Åh blev nyss så himla besviken. Skulle tränat på torsdag egentligen för första gången sen vi kom igång igen. Men träningen blev flyttad till imorgon och då jobbar jag hela dagen:(. Ja ja, blir nästa vecka istället, men åh vad jag längtat efter träning!!

nej vad tråkigt. Så irriterande när man ställt in sig och sett fram emot något så.

Jag ska själv åka och träna i helgen för vår "ordinarie" tränare och det behövs verkligen nu. Så det ser jag fram emot!
och så får jag bara dela med mig av en bild som trillade in på mailen igår. Mitt stos föl (första avkomman) -nu lite större än sist jag såg henne (var då bara en dryg vecka gammal).
Självklart är man lite partisk men jag tycker hon ser fin ut, gillar teckningen och att hon blev mörk som mamma -och lika är de! :love: Nu längtar jag tills mammahäst kommer hem och ska ridas igång.

och_vem_kan_den_har_snyggingen_ha_som_mamma_syns_lite_likheter_p.jpg

Åh, grattis, vad roligt att han fick en sådan fin bedömning! Men han inte så konstigt, han är verkligen sagolikt vacker :love:

mooi: Vilken underbar fölunge! Är den din eller har du lånat ut magen på ditt sto?

IW: Kul med nya ridhästen, är han stor? Vilket härligt uttryck han har. Ser fram emot ridbilder på er sedan!

Har lånat ut magen så fölet är inte mitt -meeeen, nu är jag ju allt lite sugen på att tillverka en egen lite längre fram ;) Undra om man kan beställa en liknande?

Han är nog 156 cm, ganska normalt för Lipizzaners tror jag.

Han är riktigt trevlig. Red ut på honom idag i sällskap av tre busiga ston. Gick hur bra som helst!

Nej, inte helt vit men blandad. Det hade mamman med när hon var liten (och fortfarande) "röd/orange" man och mångfärgad svans med ganska mycket ljust ^^

här är en bild på mamman som 1-åring.
86206_1147533218.jpg

Fin!! Lik sin mamma också! :)

*KL*

Tack ALLA för era kommentarer, det var jättehyggligt av er! :bow:

Fio, nej du, jag älskar att rida hemma!! Lugn och ro och underbart på alla sätt och vis! :D Vill du se honom någon gång så brukar jag rida för E** varje tisdag kl 11. Sen skall jag rida för Julio B om några veckor också, ger det EN chans så får vi se hur det går att åka iväg igen. Blir det lika stökigt igen så blir det sista gången jag lämnar gårdsplanen med den här hästen. Hade det gått att få hit Julio hade jag aldrig åkt heller, men nu går ju inte det och det är en önskedröm jag har att få rida för honom åtminstone en gång. Har inga större förväntningar dock, får väl se hur det går. Fast det hade ju varit väldigt roligt om han åtminstone gick lika bra som hemma. Den stora hiten hade varit om han gick ännu bättre, men det går nog inte på en enda gång eftersom han blir så spänd när han kommer till ett nytt ställe. Det är främst lösa hästar i hagar bredvid som taggar upp honom. Speciellt om de börjar springa, och det gör de oftast när det kommer en sån häst som min. Hästar med ryttare på bekommer honom inte och har han sällskap i manegen på ett nytt ställe så går det också bra. Min häst har ett kaxigt yttre men han är vek och blir ängslig när han inte känner igen rutinerna. Det är därför han blir så stökig på bortaplan. Vi åker ju aldrig någonstans.

Tack Mackan!! :)

En liten rättelse till... Nu har jag hittar FYRA hingstar i det här landet som har fått högre poäng än min! :devil: Får trösta mig med att några av de som inte har fått jättehögt går förbaskat bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka