Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tycker du är väldigt elak i din kommentar just nu :cry:
Varför skulle jag inte vara seriös? otroligt elakt av dig att säga så.. blir faktiskt ledsen!

Men det var väl meningen!

KL

Så har vi varit hos el doctore och kollat benen på Danne. Vänster bak (där han har sin skada) såg riktigt bra ut :D Höger fram som vi åkte dit med är med största sannolikhet en mindre inflammation i hoven. han är givetvis röntgad och hela köret. Han var ytterst ytterst lite halt på höger fram. Det var nästan så att vet. undrade vad jag gjorde där övht ;)

Kiropraktorn kände också igenom honom och han hade några mindre låsningar vilket kunde förklara varför han var halt på höger bak i 3 dagar efter sin luftakrobatik. Antagligen har han dragit till i ländryggen och lite till samt trampat på ngn sten den dromedaren.

10 dagar med antiinflammatoriskt, 2 dagars skritt för ryggens skull och sedan 8 dagar i skritt och väldigt framåt trav. Känns som en helt ok dom att få faktiskt :love:

Fy så elakt skrivet, nu blir jag verkligen ledsen.
Hur kan du sitta och vara så elak mot mig och sarkastisk??
Du har ingen aning om hur mkt jag har slitit med denna häst för att komma dit jag är idag.
Jag har setat och gråtit i sadeln, jag har varit helt förtvivlad till och från.
För 1,5 år sedan kunde vi inte ens galoppera för 3 år sedan kunde man inte ens rida på henne utan att hon slängde av en och bockade och stegrade sig.
Jag har ridit en jäkla massa dressyrlektioner och lagt ner ca 60000 kronor på att utbilda henne.

Vi har tagit de oerhört lugnt fram med denna häst men sedan har hon visat sig har emormt lätt för sig när det gäller samling och att lära.
Och de flesta7 åriga hbl som ska tävla kür kan både piaff och passade när dom är 7 år gamla och min är 9 år½ år, så vill inte påstå att jag gått fort frammåt med henne.

Hon kan inte passage idag utan de är nått hon gör helt frivilligt nu när vi tränar på den SAMLADE traven.

Vart har jag skrivit att jag sitter och TRÄNAR passage??

Utan jag sa bara att jag har påbörjat den samalde traven och att min häst tagit några passagesteg och att jag aldirg kunde tro att jag skulle sitta och rida runt i de på min häst...
Jag kan ju inte fya hästen om/när hon råkar samla sig för mkt och tar 2-4 passagesteg. Det är ju bara å åka med och le och försöka få ner till samlad trav igen.

Tycker ni är fruktansvärt dömmande utan att ha en aning om hur mkt jag har kämpat med denna häst.

Jag blir så fruktansvärt ledsen:cry:

herre gud va dålig självkännsla du måste ha som blir så överdrivet ledsen när folk (kända för att kommentera) kritiserar dig på ett forum...

Men att lägga ned 60.000 på att utbilda en häst är ju småpengar!
ex. tränare som kostar 500kr 2,5ggr i veckan i 1 år.
ex. 2 10.000 kr / månaden i 6 månader hos beridare
I mina ögon är det högst normalt att träna eller låta sin tränare rida flera ggr i vackan...

Skit samma, det jag funderade mer på är...
Och de flesta7 åriga hbl som ska tävla kür kan både piaff och passade när dom är 7 år gamla och min är 9 år½ år, så vill inte påstå att jag gått fort frammåt med henne.
Vilka hästar pratar du om? en mkt välutbildad 7 åring som ligger rätt i fas med årstävlingarna går Msv A/st. George, inte så jätte många hästar klarar den utbildningsstegen.
Att dessa talangfulla hästar nosar på både piaff och passage är kanske inte ovanligt i 6-7 års ålder. Men det är väldigt få i antalet.

herre gud va dålig självkännsla du måste ha som blir så överdrivet ledsen när folk (kända för att kommentera) kritiserar dig på ett forum...

Utan att lägga ngn värdering i om Niela gör rätt eller fel så förstår jag att hon blev ledsen. de kommentarer hon fick är mer att likna vid direkta påhopp.

Även om man nu skulle anse att ngn går för fort fram med sin häst så finns det lite olika sätt att kommentera detta på och ffa i ett forum där man kanske inte får alla fakta på en gång borde man ta det lite försiktigare med att trycka till folk för allt vad de är värda..

Senast ändrad:

Jag håller med du.

Man kan vara saklig och få sagt/frågat samma sak utan att ngn blir sårad.
Jag känner inte Niela eller hennes häst och inte heller N´s ridning men jag reagerade också på att det var en allt annan är trevlig ton i kommentarerna efteråt..

Även om ordet är fritt så har jag rent generellt många gånger undrat varför man måste vara "kaxig" i tonen? Sådan man är irl också eller bara i forumvärlden? Det är ju inte så att det är första gången i bukes historia som ngn får ett spydigt svar.

Personligen tycker jag att nedlåtande svar är bland det tråkigaste som finns för det fyller ingen annan funktion än att trycka till ngn annan.

Men jag kan ha feltolkat, det kan man ju lätt göra med det skrivna ordet.

I övrigt så har jag varit ute på promenad med ponnyprinsessan vilket hon uppskattade! Undrar bara hur jag ska hitta en vettig sadel till henne sen så jag kan åka lite. Isabellen ska jag ha på fröknarna G och Meja. Gabrielle tar det lugnt fram till att Bosse är avvand då det blir blött i hagen och jag vill inte rida sönder för mkt.

Senast ändrad:

Jaha om det är så att du kan svära på att alla ryttare här på buke, lägger ner åravis på någorlunda korrekt grundarbete som det faktiskt tar för att få hästen ärligt på hjälperna så reviderar jag mitt inlägg.

Annars är det rätt vanligt att folk hoppar över grunderna, inte minst läser man om det titt som tätt på varenda dressyrtävling som det refereras ifrån där domarna just påpekar bristen på grunder som den vanligaste orsaken så varför upprör det dig?

Jag kan inte se ett enda ord jag skrivit som är direkt riktat till dig om hur du tränar utan jag kommenterade Iron Will´s inlägg om att hon tyckte det var extremt.. det är inte extremt.. det är bara att läsa runt här på forumet så är det rätt vanligt förekommande faktiskt.

Men att lägga ned 60.000 på att utbilda en häst är ju småpengar!
ex. tränare som kostar 500kr 2,5ggr i veckan i 1 år.
ex. 2 10.000 kr / månaden i 6 månader hos beridare
I mina ögon är det högst normalt att träna eller låta sin tränare rida flera ggr i vackan...

Skit samma, det jag funderade mer på är...

Vilka hästar pratar du om? en mkt välutbildad 7 åring som ligger rätt i fas med årstävlingarna går Msv A/st. George, inte så jätte många hästar klarar den utbildningsstegen.
Att dessa talangfulla hästar nosar på både piaff och passage är kanske inte ovanligt i 6-7 års ålder. Men det är väldigt få i antalet.

Jag håller med och lägger till, inte många ryttare som klarar av att utbilda hästarna i fas heller för den delen.

Knapplån

Nu sitter jag i soffan å surar över en skitsak! Jag har i alla år haft halm till mina hästar men förra året var det riktigt svårt att få tag i bra halm till vettigt pris. Hur som helst, min snälla mamma fixade så att jag fick spån till mina hästar mot att jag hämtade det. Även om ja föredrar halm så är ju gratis spån inte helt fel. Allt har varit frid och fröjd och jag har sparat en hel del pengar på det är kostnadsfria spånet och jag har inte behövt tömma containern lika ofta, vilket har gjort att ja har kunnat träna lite mer med hästarna.

Hur som helst, allt har varit frid och fröjd tills en kompis berättar för mig att priserna på dumpning av spångödsel kommer att chockhöjas. Jag ringde upp de jag anlitar och de säger att de håller på och förhandlar då stället de tippar på vill höja priserna rejält. Hon kunde inte ange något pris men det priset de fått var 325kr/kubik vilket är en liten nätt höjning på 300kr kubiken... Vilket innebär att en tömning kommer gå på minst 3250kr plus körning! Priserna kommer dock vara densamma (ca 1000kr för en tömning) tills årsskiftet men sen kunde hon ju inte svara på vad priset blir. Så nu blir det till att leta upp halm igen vilket inte verkar vara så lätt....

Visst blir det trevligare med halm men känns så tråkigt när jag sparat rätt mycket pengar på att få gratis spån.....

Så nu har jag gnällt av mig lite. Tur är det väl att hästarna sköter sig, den lille går riktigt bra på träningarna och den äldre håller på och skrittas igång från sin senskada :)

Här har vi överskott på halm. Vår bonde sa att han skulle kassera massa halm för att han aldrig skulle få så mycket halm sålt som han hade. Hoppas det löser sig för dig!

KL

Kanske kan lätta upp stämningen lite här inne... ;)

Idag kom det ena paret av mina två par beställda ridstövlar. Ett par svarta, lackade tävlingsstövlar och ett par bruna träningsstövlar.

Sneakpeak på vilka som kom :d

konigs_3_506597499606ee422b4add4b.jpg

Snyggt. Jag skulle vilja ha svarta dressyrstövlar med lite lackdetaljer högst upp på skaftet. Men tyvärr har jag för tjocka vader, så inget passar och måttbeställt har jag inte råd med. :(

vilka otroligt fula.. dom där måste du göra dig av med omedelbums.. Jag har en adress dit du kan skicka dom :angel:

:D

Tjusigt! Hur känsligt är lacket? Tycker lackade nosgrimmor lätt får repor. Väntar med spänning på de bruna, kommer nog vara min favorit.

Sist jag var in på den lite tjusigare hästsportbutiken i stan såg jag lackade benskydd... Ack så snyggt, men ojj så opraktiskt...

Tjusigt! Hur känsligt är lacket? Tycker lackade nosgrimmor lätt får repor. Väntar med spänning på de bruna, kommer nog vara min favorit.

Om vi säger som såhär.. Jag får INTE ramla av för då repar man nog sönder dom ;) Men jag ska bara använda dom på tävling, så jag hoppas att det ska gå bra.

KL*

Alltså, den nya vita jag har är bara så fin. :love: Jag har inte haft såhär roligt på en häst sedan jag red Stella.
Vi hade några diskussioner om vad som är rätt och vad som är fel i början men nu så känns han bara så flott! :love:

Modellen är to die for :love: sen är jag inget superfan av lackade stövlar -Meeeen, de är ju inte till mig ;) kul att du är nöjd!

KL

Idag var vi ute och njöt av en av de få stackars soldagarna. Här har det regnat i sådär 2v -bedrövligt :cry:

92072_1348842142_5065b4dfe087c3107e6cbf26.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar