Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det är ju bågen Königs mäter, så det är utsidan, inte bak knät. :)

Blod låter fruktansvärt!! Nån måtta får det vara, så intresserad är jag inte i att lida för skönheten... :crazy: Usch så blev det inte ens med mina Anky Elegance, trots att de är väldigt hårda. Jag är dock av den åsikt att om man inte beställer alltför höga stövlar så sjunker de heller inte så mkt..... Har 52 (insida/bak) på alla mina stövlar och då har de inte gjort ett dugg ont i knävecken när jag ridit in dem (däremot ont en massa andra ställen som jag vadderar med neoprenpaddar haha, det är et bra tips om ni får plats!). Var dock tvungen att ha en pall för att komma upp i början.

Tycker mina stövlar har perfekt höjd, de har inte blivit för korta trots flera års daglig använding. Visst skulle det gå att rida med 2 cm högre men va fasen, tycker inte det är värt! Man behöver inte plåga livet av sig genom att köpa för höga stövlar. ;)

Instämmer med er båda. När jag måttade mina Königs valde jag att inte lägga till någon cm på höjden och det valet är jag mer än nöjd med att jag gjorde. De har inte sjunkit många millimeter, trots att de används flitigt. De är i kalvskinn och inte överdrivet hårda. Risken finns ju att de sjunker mer just för att de är för långa från början.

Ja precis, då pressar man i hop dem och de får extra stora veck vit fotleden och även veck vid bågen. Men det värsta är förstås att det gör ont!

Ja, den smärtan är fruktansvärd! Framförallt när man envisas om att ha sina nya snygga stövlar ;) Det var tillräckligt plågsamt att rida in mina, som var lagom långa från början...

Idag har jag ridit min "nya" häst. Den kom av en slump kan man säga till stallet. Så jag betalar en viss del av dens underhåll o får rida. Stammen är Chirac-urbino-astronaut. En skimmel på 20 vårar. Rör sig väldigt trevlig, smidig och rörlig. Inte varit igång riktigt på ett tag, så hon orkar inte mkt. Passar mig utmärkt då som inte ridit ordentligt egentligen sen 4-5 år tillbaka. Så med andra ord är jag som en sprattelgubbe på ryggen. Orkar knappt hålla in armbågarna känns det som, jag upplever det nog mkt värre än vad det ser ut. Tack o lov har jag lite tajming kvar! Så idag var det paddockpremiär.. hennes grej är att böja på halsen, vinkla bakbenen men inte skjuta framåt eller stretcha ryggen. Så dagens mission var att rida framåt, framåt framåt.. Efter 25 minuter var vi bägge jävligt trötta. Men då kunde jag variera formen från normal till låg (höll längst ut på tyglarna ändå var hon i balans). Rider upp formen gör jag inte innan formen är konstant ärlig. Så kontentan är att jag lär ha träningsvärken från helvetet imorgon.. O har nu 4½ häst istället för 1 i vinter som jag hade hoppats på...

Kul att få komma igång med ridningen!

Här är det lite segt med ridningen då G går med Bosse ännu. Längtar tills vi kan åka till ridhuset etc tillsammans.

Intressant att läsa om stövlar, jag har ett antal kg som jag behöver tappa men sen ska jag baske mig unna mig ett par riktigt fina stövlar.. Kortbent (ej dressyrbyggd ngnstans) som jag är så blir det väl till att hitta enooorma bågar och kilar för att lura ögat lite:D

Åhh vad härligt när det går framåt :laugh:

Jag och Danne premiärade i ridhuset igår. Efter att ha blivit vettskrämda (jag lite mer än han tror jag :angel:) så insåg vi att katterna tydligen har loftet på ridhuset som lekplats. Och de är inte direkt tysta av sig... :p

Försökte få min stele kille att slappna av lite smått och börja arbeta med ryggen vilket gick så småningom och eftersom vi är under igångsättning så vart jag nöjd där.

Något som slog mig när jag satt där på hästryggen är hur viktiga ens tränare egentligen är. nu har jag inte ridit för tränare på 2(!)år och jag kom på mig själv ett flertal gånger där jag undrade VAD TUSAN JAG PYSSLADE MED??? Saker man aldrig gjort förut till häst och aldrig trodde man skulle göra. Vi pratar om att hästar kan ha olater men vi ryttare är inte ett dugg bättre utan våra tränare. :crazy:

Så fort vi är igång så är det jag som slår en signal till M-L och bokar träning :laugh:

Knspplån ...idag vart det en uteritt i solen...den har man ju inte sett på bra länge. Vart bara skritt för igår var de träning i ridhuset. vi tränade mkt på halt-galopp-halt å trav-halt-rygg-trav shit vad lösgjord hon vart:). Sen lite OS-ringar åxå sjukt bra övning för å få loss en häst. Snart helg wiiii vad ska ni hitta på för skoj i helgen då i stallet?

vad ska ni hitta på för skoj i helgen då i stallet?

Min har stått i tre dagar pga intensivt tentaskrivande för min del, men var uppe i sadeln idag igen -med ett bra pass plaskande ute i paddocken den korta stunden solen behagade titta fram ;) I helgen beror det helt på vädret, blir det fint väder någon dag kommer vi ge oss ut, annars får det bli mer ordnade former inomhus.

I helgen tänkte jag försöka få till en liten uteritt, hoppas någon kan följa med på vår lilla ponny, annars rider jag själv.

Får se om jag får klippt Grand Prix, försökte med min sax i kväll och den gav upp efter två drag :angel: Den klippte så dåligt så det syns inte så mycket som väl är.

Jag ska tävla hela helgen. KM i dressyr på lördagen (L:B1) och hoppning på söndagen (70cm):).

I helgen ska nya hästen (-07 som inte är så mycket riden innan jag köpte den i maj) få debutera på tävlingsbanan. Vi ska åka och rida lc:2 och lb:0. Kan gå lite hur som helst men ska bli så kul bara att få komma ut och anamma aotmosfären igen, då det är ett helt år sedan jag tävlade sist och har haft graviditet och barnafödande mellan :)

Men nu är jag på g igen(eller ridning har gjorts sen maj, men tävlingsredo) och det är så kul, taggad till tusen :)

Jag smygstartar helgen med att åka till Flyinge och gå på Ostochendros-(hur det nu stavas) seminaruim, kolla på 3-årsdressyren, löshoppningsfinalen, och fälttävlans-clinic :) nu i eftermiddag/kväll.
Åker dit på lördagen också på årlig träff för "Unga Uppfödare", blir lite föreläsningar av LRF Konsult om företagande, Christina Olsson om godkännande av hingstar, Jeanna Högberg och Ludwig Svennerstål om unghästutbildning, och så ska vi titta på 5-åringa hopphästarna och 4-åriga dressyrhästarna med egna privatkommentatorer i form av Eva Gudmundsson och Christina Olsson.
Söndag ska jag tävla dressyr med mina två "bonushästar". :banana:

Sedan 2-3 veckor tillbaka domnar halva vänster ringfinger (fingertoppen framförallt) bort efter varje ridpass :confused: Ingen skillnad på vilken häst jag rider eller om hästen har varit lätt i handen eller stark, lika mycket efter varje pass ändå.

Tyckte inte det var något problem först då jag mest märker av det efter att jag ridit. Men så kom jag ju på att det är ungefär lika längesen som jag börjat uppleva att både Ninya och en annan häst är stelare för vänster tygel än höger. Så antagligen så tappar jag känseln delvis medan jag rider och blir därmed stelare i vänsterhanden. Vad sjutton gör man åt det? :crazy: *SUCK* Antar att det är någon nerv som ligger olyckligt till eller något i den stilen...

För övrigt hittade jag precis ett par ridstövlar jag köpte på Gbg horseshow för två eller tre år sedan. De var lite för små när jag köpte dom, tänkte att de skulle tänja sig, men använde de inte. När jag väl behövde de fick jag inte igen dragkedjan alls :devil: Men NU sitter de perfekt efter att jag gått ner senaste halvåret (okej de är ganska korta, men jag tycker det är mycket skönare så). Får se när jag ska börja rida in dom :) (Stövlarna från Fiorano är ju trots allt betydligt skönare i nuläget :D )

I helgen ska jag vara bortrest, pålle ska däremot gå dressyrlektion på lördag och ridas ut på söndag. Jag gillar att vara medryttare. :D Sen på måndag tävlar vi för sista gången för säsongen, LC:1 och LB:1. Det blir spännande.. Målet är att vi kommer in på banan och att pålle går i dom gångarter han ska. På framridningen ska jag ha en klar plan hur jag ska rida och jobba för att han ska slappna av o börja fokusera på mig i stället för allt annat.

I helgen blir det till att fortsätta med Dannes igångsättning. :) Fick beröm igår över att han var så fin. Bara att slicka i sig :d

I övrigt så har vi flyttat till ett helrenoveringsobjekt även kallat baracken så det ska målas, läggas, klinker, byggas innertak och förhoppningvis har vi en trapp ner till källaren när helgen är klar ;)

Sitter här med huset enda värmekällor för övrigt. Filten, hunden, värmeljus och en liten värmefläkt. Klart taggad inför vintern :angel:

knapplån

Tänkte bara checka lite ang startlista på tävling. Jag har (konstigt?) nog fått starta som nr 1 på varje tävling jag gjort sista tiden. Hur kommer det sig, slumpas inte startordningen? Tycker det är konstigt att man startar som nr 1 varje tävlingstart. Ngn annan som varit med om det också och vad beror det på i så fall om man får samma startordning varje tävling? (detta oavsett om man anmält sig tidigt, i mitten eller sent så att säga)

Det ska ju lottas/slumpas, har arrangören equipe gör programmet det. Man kan ju önska senare start, oftast är det inte så många som gör det. Jag gör alltid det!

Btw är jag helt förvirrad, har flyttat hästen efter 7,5 år på samma ställe, känner mig helt off haha! Fattar inte rutiner ingenting :rofl: tack och lov är det en av mina bästa vänner som har stallet så jag får hjälp om jag glömt nåt :P har inte ens ridhus längre - crazy shit! Iofs fem minuters skritt till närmsta men ja! Hade dessutom helt glömt av leriga hagar! Har haft sandig jord i alla år och leran gör mig helt förvirrad - har därför klippt hästens svans satans kort!
Herre hur ska detta sluta?! Skönt dock att hästen :love: stallet och har en kompis igen :) ska prova en ny tränare (typ första gången på tio år...) och är rejält nervös. Åka iväg och träna - hade glömt hur det var...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka