Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

54 cm (königs mått)

Jag är 164 cm lång, dom blev svinhöga haha. Kan inte böja benet alls när jag har dom på mig, MEN tänkte kanske stoppa i nån såndär kil i foten så jag kommer upp lite haha...

Mycket plåster!!

I med kil för tusan! Mina uterittstövlar var så höga att jag inte kunde böja på knäet när de kom men med kilar gick det fint.

(Innan någon undrar vad uterittstövlar är: det är vad en ickehoppande människa kallar mjuka hoppstövlar för :D. Man kan ju inte rida hunter paces i dressyrstövlar.)

Nej tyvärr, vi smyger liksom runt lite i skogen än så länge. Men eventuellt kanske jag kan lura med mig en fotograf i helgen.

Cashmir, jag tror att jag hade i alla fall två kilar när jag gick in mina!

IW: Får man plats med två? Hur hög är en kil? Behöver nog två om det går. Finns det bara på ridsportbutik eller kan jag hitta någon annan stans? :)

Shit då är dom höga.. ja kil är ett måste! Finns i olika höjder och säljs i vanliga skoaffärer

Dom är inte såå höga. Men förvänta dig lite blodstopp i foten. Typ. Men det är bättre än blodfläckar på ridbyxor och stövlar. ;)
Minns inte vart jag köpte mina, var ju så länge sedan nu.

Jag har 54 i höjd i mina Cavallo och är 177 cm. Har haft stövlarna i snart 3 år och ridit med dem typ 3 gånger pga att de gör för ont. Har haft dubbla kilar men då går man blodförstoppning i fötterna i stället, pest eller kolera? Har inte haft behov av stövlarna få de var tänka som tävlingsstövlar, så därför har jag inte orkat kämpa. Skulle rekommendera dig att promenera korta stunder till en början.

De finns i olika höjder! Mountain Horse har (hade) en som var 1cm och en som var 3cm i min butik. Jag har sett högre i kork!

Jag blev erbjuden två kilar när jag köpte mina königs men trodde dumt nog att de skulle räcka med en. Det blöder inte men jag har fått knölar på yttersidan av knäskålen och en tur med stövlarna betyder en veckas ont i senorna i knäväcken. Tjoho!! :banana:

Herregud som ni plågar er själva! :eek:
Jag som gnäller över mina pyttesmå skavsår efter mina nya mjuka MH Richmond High Rider... :angel:

Gaaahhh! :love: Nu börjar man ju dregla här hemma framför datorn :d

Har precis varit i stallet o packat o putsat utrustning inför morgondagens dressyrtävling. :) Ikväll kommer jag tvätta pållen o knoppa, det blir en tidig morgon imorgon...
Pålle har känts fin denna vecka, bra framåtbjudning o då blir allting så mkt lättare. Ska göra upp en plan hur jag ska rida fram, och om jag lyckas få honom avspänd där är jag nöjd. Inne på banan ska vi ha kul, jag ska njuta och le. :D
(För 3 år sedan tävlade förra medryttaren på samma tävlingsplats, då vägrade han gå in på banan så det blir spännande vad som händer denna gång.. :angel: Men det blir nog inget större problem, han har varit hanterbar alla gånger jag tävlat i höst. :))

Ska bli roligt! :bump:

knapplån

Åhhh fick hem min sadel i Torsdags haft den inlämnad för att dels stoppa om den men också fixa mjukare säte samt större knästöd.
WOW vilken jäkla sadel jag fick tillbaks.
Så från att ha varit en hatarsadel är den nu en älsklingssadel:love::banana:

*KL

I lördags var jag med om min största aha-upplevelse till häst någonsin, bästa passet utan tvekan i mitt liv. Jag vet fortfarande inte riktigt vad som hände, men efter tio minuters normal uppvärmning så började det kännas som att jag var slappare i benen än vanligt. Det kändes annorlunda men jag visste inte riktigt vad. Insåg efter en stund att mina sittben kändes helt klistrade mot sadeln i rörelserna (kanske en överdrift - men om man jämför med hur jag brukar sitta åtminstone). Hela passet kändes som att jag var lite i en annan värld, har aldrig någonsin känts så enkelt och härligt att rida, aldrig använt så lite händer och ben och Ninya var skithärlig hela passet igenom :love: Avslutade med att trava ut ut ridhuset och ta lite galopper på vägen :love:

Jag kommer leva på det här hur länge som helst. Har fortfarande svårt att förstå hur det gick till alls :D Är bara rädd att det tar åratal innan jag hittar den känslan igen nu :angel: Satt dock bättre än vanligt igår med, även om det inte var ett flyga-på-moln-pass. Nu vet jag i alla fall hur det ska kännas när jag sitter rätt, lättare att komma tillbaka dit i framtiden då.

Grattis ! Du har just erfarit vad det innebär Att verkligen rida !
Och hur otroligt avancerad ridning är :)

KL

Var i Stockholm igår med jobb och lämnade oroligt över Danne till en av stallkompisarna. Helst hade jag ju velat att hon provade honom en gång när jag var närvarande med tanke på hur han kan vara ffa nu när han är under igångsättning.

Fick ett sms so gjorde min dag sen: "Allt gått bra med Danne. Han var rolig att rida :D"

Åhh vad glad man blir av att höra sånt. Nu när han är stel, tjurig och hispar för småsaker så tycker andra ändå att han är rolig att rida. Min älskade lille plutt :love::love::love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar