Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Inget jag har tänkt på, däremot så har det på de senaste tävlingarna jag varit på varit samma startordning i första och andra klassen.

Stackare att bli sådär övergiven... N:cry:
Det blir nog bra ska du se, spännande med ny tränare:banana:

Jaaa eller hur, ingen frågade mig om det här!
Ja och jag har ju kvar gamla, är träning nästa helg :bump: men ändååå, har haft det så sjukt bra!
Sjukt synd att typ alla tävlingar är slut oxå, är typ sjukt pepp!
Sen måste jag hitta en klubb att tävla för oxå... Alla dessa problem :P

meh, är du blind:confused:
det är ju massa tävlingar kvar!
lurbo, vänsta, enköping, högbo, örebro, strömsholm och då har jag bara nämnt de tävlingar jag vill/ska till och inte alla jag vet:idea:

me lite spännande att välja ny klubb att tävla för! Finns ju så otroligt många nu för tiden!

haha vet precis hur det känns. Vi flyttade i Augusti efter 6,5år på gamla stallet. börjar dock komma in lite mer i det nu. :D

Men jag har inte tränat sen augusti & precis kommit igång, kan inte trava :p han har bara motionerats typ i två och en halv månad, har ingen lust att gå ut då. Fattas en hel del i dagsläget och jag vill inte rida lägre klasser, MSVB passar oss så bra. Så det är paus hehe.

Zvea: stallet jag stod i har ny regi och min tränare har flyttat så det funkade inte där längre så det är ny kula för mig! Typ livrädd hehe

KL

Idag blev jag glad. När jag kom in i ridhuset var det en tjej som gick och mockade där, och när hon såg oss frågade hon om det var jag som red dressyr (står i ett stall där vi är 2st dressyrryttare -resten hopp och allround)? Och att hon isåfall hade sett oss på utebanan för ett tag sen och att jag hade en så himla bra sits och att Calle sett så avspänd och taktmässig ut. Jättesnällt av henne och jag jobbar med sitsen och försöker komma ifrån min slappa sits jag fått av att rida unghästar de senaste åren. Så som sagt, glad mooi!

det är sånt man behöver höra en regnig höstdag! Verkligen kul! Grattis!

Själv börjar jag helt o hållet komma över min ridskräck. Jag rider i princip varje dag nu på olika hästar och jag blir bara tryggare och tryggare :) Idag har jag galopperat ganska mkt fortare än arbetsgaloppen på min welsh cobs mamma.. Det var inte riktigt så att tårarna rann, men inte så där jättelångt ifrån ;) Vi red ut i ca två timmar i det fina soliga vädret och passade på att galoppera där det var bra underlag.

Ibland är det så underbart skönt att rida ut!
Red ut i fredags i fantastiskt höstväder. Strålande sol och all tid i världen letade vi upp nya vägar och nya backar att galoppera fort-fort i! :love:
Kom hem 2,5 timme senare och hade då ridit 18.7 km enligt gps:en.

Senaste helgerna med Ninya har varit hur härliga som helst, den hästen alltså :love: Har börjat rida ut som avslutning flera gånger, med grymt härliga galopper. Så himla roligt att hon är så trevlig ute trots att hon rids ut så sällan utan andra hästar med. Sitter hemma och längtar sönder bara någon timma efter att jag kommit hem från stallet. Förstår inte varför det ska vara så extremt långt mellan helgerna :devil:

Har äntligen inhandlat ett tredelat bett till Ninya med efter att ha frågat min ridlärare om lov. Hennes nuvarande är ett för stort, tjockt, tvådelat och även om hon inte vantrivs med det eller så - så vill jag mycket hellre att hon har ett som åtminstone är lagom stort. Så det får premiäranvändas i helgen :)

Alla hästar borde ha en lika hängiven skötare/ägare sin du! Man blir alldeles varm i hjärtat av att läsa om din kärlek till "din" häst.

Själv säger jag som Gert Fylking "ÄNTLIGEN"!! lossnade det för min lilla fyraåring. Han har varit extremt spänd och obalanserad och varken velat komma till arbete eller släppa ner mig på ryggen. Jag har kopplat samman detta med att hans olyckshändelse förra vintern då han halkade i hagen och fläkte sig rätt illa. Häromdagen fick jag ett infall och testade jag att lägga på honom en annan sadel (som är riktigt vid och rimligen inte borde vara optimal) men det blev som att komma upp på en helt annan häst!!! Jag har ju varit lite besviken över att jag inte riktigt har fått någon gång i honom då jag vet att han har mycket goda grundgångarter. Men med nya sadeln så fick jag verkligen en superkänsla:bump:

ibland måste man prova det som känns "omöjligt" innan det blir rätt också! Kul att du fick till känslan!

För ett tag sen skrev jag att jag börjat rida igen. Att jag känner mig som en flipperdocka, det gör jag inte lika mkt längre längre. Men jag trodde jag skulle rida min halva häst 2-3 ggr i veckan. Det har snabbt byts ut mot 1-3 hästar om dagen! Oftast 2, enstaka fall 3! Koordinationerna börjar komma tillbaka lite mer, man är ju inte supersnabb i början så att säga. Nu ska jag bara se till att jag inte återfaller på mitt vanliga problem.. Leta löss i manen.. Det är dock mkt lättare i hoppsadel (som jag rider ena hästen med) än med western (bomlös för min onda rygg=uteridningssadel) eller dressyrsadeln att göra så. En sadel som sätter mig mer i en god sits tenderar jag inte med o slarva. Det bästa är att hästen som jag rider med hoppsadeln är hutlöst känslig när det kommer till sits o munpåverkan. Blir snabbt väldigt stressad och även het om man inte gör nåt åt det, samtidigt som man inte kan ta i munnen. Så det är verkligen en läromästare om man som ryttare inser att felet ligger hos en själv.... Så fort jag rätar upp mig, ramar in henne med låren, o duttar snabbt i sidorna när det behövs, så behöver jag inte ta nåt alls i munnen på henne, då slappnar hon av psykiskt o blir mjuk o följsam. Eftersom jag bara ridit den hästen 2 ggr så har jag inte alls satt nåt tryck i den, utan den ska bara bli mjuk o "fin" när jag rider nu.

Hur som helst, så trivs jag jättebra nu när jag kommit igång med ridningen. Ännu en god orsak är att kilona i princip rasar av mig! Har aldrig varit smal, men nu är jag närmare mitt "trivselmått" än vad jag har varit på flera år, o det med good marginal! *jippi*

Det är så härligt när man hittar den rätta ridkänslan och allt bara faller på plats!
Jag har satt igång ett Friesersto i tre månader nu, hon har utvecklats massor men de sista veckorna har varit lite kämpiga, hon vill vända, drar iväg på hemvägen och stressar upp sig. Men så var vi på vår första träning i söndags, kändes väl ok, ingen speciellt bra känsla då men många sitsövningar att öva på hemma. Så igår var det dags för dressyr igen, har dessutom äntligen bytt koppjärn och vidgat sadeln.

Och vilken häst jag hade igår! Bogfri och framåt från steg ett och otroligt arbetsvillig. Blev hon spänd hjälpte nya sitsen med bättre magstöd mig att fortsätta vara mjuk, nu förstod jag att hon är precis som din ena Mariaauto och stressar upp sig om man tar för mkt i tyglarna.

Vi hade helt enkelt en underbar ridtur i månskenet! Blev tydligt hur mkt hon utvecklats, idag kunde vi göra en massa övergångar och hon orkade hålla formen även i halterna. Känner mig så motiverad att träna vidare nu!

*kl*

Nästa fredag ska jag o medryttarhästen leka dressyrekipage. Ska rida "programridning" på ridskolan för domare och har valt LB:1. Hästen är ett 5årigt fullblod som aldrig tävlat dressyr och ryttaren har heller aldrig tävlat dressyr ... så jag käbner mig vettskrämd :D Ville välja LC men fick inte för vår ridlärare :D men det är skönt att ha nån att kunna skylla på om allt går åt skogen :p

Nån som känner för att ge tips/råd till "årets rookie"? ;)

knapp

Var på ATG igår och fick tråkiga besked för min fina, fina vän. Hans senskada har läkt riktigt dåligt, ytliga böjsenan har lagt sig som en "läpp" över inre. Veterinären skulle höra sig för om någon kände till nåt man kunde göra, men annars vet jag inte...

Det känns inte rättvist mot en häst som tävlat både regional dressyr, hopp och fälttävlan att plötsligt bli förpassad till skrittrundor i skogen, det kommer han aldrig bli lycklig med. Minst markarbete måste han klara av känner jag, för att det ska finnas nåt liv i det för honom. Men det är ett så jävla svårt beslut att fatta. Usch, idag känns inte som en bra dag.

Men fy vad trist! :(

Håller tummarna att det kanske finns en liten utväg ändå, men tycker du resonerar klokt. Det var av den anledningen jag tog bort min för snart 3 år sedan, han hade inte varit lycklig med det liv han fått som promenadhäst.

Usch så tråkigt.

Jag sitter i en liknande situation med min. Hon har senskada och fång och blir 19 år. Hon kommer inte att kunna gå och lulla i en stor hage
eftersom att hon inte får äta gräs och vad är det för liv för henne att stå i en grushage och inte kunna ridas alls?

Åh jag hoppas att det löser sig för dig! Gud vad hemskt, jag börjar gråta bara jag tänker på ett sådant beslut :(. Min fd häst gick på ungefär samma nivå som din (dock inte med mig som ryttare) innan han fick en ganska svårdiagnosticerad skada, inflammation i ryggen. Han haltade så fort man jobbade honom på böjda spår, och jag var helt övertygad om att allt hopp var ute för honom som 13-åring. Men det visade sig att han inte blev halt om man bara red ut i skogen på honom, och idag, 3 år senare, rids han ut några dagar i vecka och kan markarbetas lättare på bana någon gång då och då. Han har ett fint liv med lätt motion och mycket utevistelse :). Kanske kan en liknande historia ske för din som för min, jag hoppas hoppas hoppas det iaf.

Kramar!

Vad roligt att det går framåt :) Jag har inte kommit mig för att dressyrträna ännu med min pålla, fastän jag köpte henne som dressyrhäst :angel:

Jag tycker det är kul att rida markarbete/dressyr men just att träna dressyr är inte lika kul.. därför har vi varit iväg o hopptränat några veckor istället. Jag får jättemycket hjälp av tränaren och hon är på mig om sitsen mycket mer än vad min dressyrtränare är så det känns ändå som rätt träning för oss.

Tack vare hoppträningen klarar min pålle nu av att fatta galopp från halt, och inte att hon rusar framåt utan känns lugn och fin i fattningen. Vi tränar också mycket tempoväxlingar i galoppen och min häst tycker det är jättejobbigt men det gör väldigt mycket nytta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar