Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Jag skulle inte hetsa upp mig över en sådan sak. Men förmodligen påtala det för den personen så att den inte upprepas, givetvis i god ton.

Jag har en skräckhistoria från ett kollektivstall där vi stod, en dag skulle en inackorderad ponny-unges pappa vara snäll och själv åka och ta ut hästarna på morgonen så att dottern skulle få sovmorgon. Vi hade då hingst och han gick därför själv i en avsides hage med regel eller snarare uppmaning om att ta ut honom sist på morgonen så att man slapp gå förbi övriga hästar med honom i stallgången. Detta var pappan medveten om men uppenbarligen hade han missat den lilla bagatellen att han skulle in i egen hage. Han släpptes därför in tillsammans med de övriga hästarna! Snacka om kaos! Pappan var själv och fick givetvis panik då han begrep att detta var helt fel, rena turen att stallbonden kom förbi och tillsammans lyckades de fånga in de övriga hästarna (förmodligen med livet som insats). Det hela slutade tämligen väl med ett par sår på ledarvalacken i hagen och på vår häst också förstås. Men det hade verkligen kunnat sluta mycket värre. Och nej vi skällde inte ut ponny-pappan efter noter, han skämdes tillräckligt redan..tror för övrigt han inte tog några morgon-pass själv efter denna incident..

Så ja..en sådan småsak som fel täcke hade jag inte blivit upprörd över.

det ingår inte byte av täcken i stallet och jag vill inte att min häst har samma täcket dygnet runt så därför har han två och haft så i alla år jag haft honom och det har aldrig någonsin varit ett problem. I nuläget har han ett ulltäcke inne och 100g fodrat utetäcke över detta ute och allt sitter toppen.

Skulle han stå i ett stall där jag själv tar in och ut ja då skulle jag byta täcken för det gjorde jag när jag hade eget stall men även då ibland hade hästarna två täcken och det gick bra det med och min häst är minst lika rörlig med täcken som utan.

KL

Ännu ett bra pass på Grå! Han är verkligen framme o jättefin nu o det är så himla kul att rida! Avslutade det hela med 2 byten i vänster o 2 i höger, rena o fina o kvällen var räddad!:D

Jag hade två täcken förr för länge sen, för att personalen i ett stall inte ville byta utan bara ta på ett eller av ett... Då hade man ett inne och ett utanpå ute.
Det är inte särskilt bra för hästen faktiskt. Jag har bra täcken som släpper igenom överskottsvärme och som hästen kan ha inne och ute. Funkar alldeles utmärkt eftersom det inte är jättevarmt i stallet. Hästen är alltid lagom varm under täcket. Två täcken trodde jag inte folk hade längre nu när det finns bättre varianter.

Men vad är en bättre variant när man som vi oftast har ca +5 i stallet och det kan vara neråt -30 ute? Redan nu diffar inne och utetemp på mellan 5 och 10 grader, vilket iaf jag tycker är för mycket att ha samma täcke inne som ute-i synnerhet om det regnar och blåser ute också.

KL

Ännu ett bra pass på Grå! Han är verkligen framme o jättefin nu o det är så himla kul att rida! Avslutade det hela med 2 byten i vänster o 2 i höger, rena o fina o kvällen var räddad!:D

Åh det börjar bli dags med ny film på vackra vit;)!

Men vad är en bättre variant när man som vi oftast har ca +5 i stallet och det kan vara neråt -30 ute? Redan nu diffar inne och utetemp på mellan 5 och 10 grader, vilket iaf jag tycker är för mycket att ha samma täcke inne som ute-i synnerhet om det regnar och blåser ute också.

Jag har det också så, ett litet stall med 2 boxar. Blir ganska varmt även om det är svinkallt ute. Jag kan inte påstå att det är så himla stor skillnad faktiskt om jag känner med handen innanför täckena. Dom är inte särskilt varmare inne än ute och då har jag oftast ett termotäcke + ett tunnare regntäcke på som jag tar av på natten. Fast jag helklipper ju aldrig mina djur utan dom är täckesklippta.

Jag har oftast faktiskt bara ett täcke på när det är sol och inte när det regnar för det finns inte en chans att det täcket kan torka om det är blött, då får det ligga kvar på hästen isåfall och rider jag på em så hinner det bli blött.

Nu sköter jag mina ut och insläpp själv så jag kan ju välja, det är ju väldigt mkt svårare för dom som inte kan.

Någon som har en länk till artikeln om täcken? Har några vänner som är lite täckesgalna så det hade vart intressant att läsa ;)

KL

Idag har jag putsat 30 träns och 15 kandar! Tyckte det var en lagom snäll julklapp så här i Floridatider (halva stallet flyttar ner efter jul... så klart är det den halvan som aldrig putsar läder). :banana:

*kl*
Det är inte tillåtet att länka till andra hemsidor. Inte heller lägga bilder direkt i inläggen. Därför saknas en del inlägg.

/break_a_leg, moderator

*kl*
Det är inte tillåtet att länka till andra hemsidor. Inte heller lägga bilder direkt i inläggen. Därför saknas en del inlägg.

/break_a_leg, moderator

Va får man inte lägga ut bilder?? men massor här lägger ju ut bilder på sina hästar och shoppingtrådarna som det ligger överröst med bilder på produkter av alla möjliga produkter....

Alla sadeltrådar som det ligger 100 tals bilder
Och sadellistan där det är MASSOR av länkar till hemsidor som säljer sadlarna... Den trådenmåste väl om nått räknas som reklam om nått!:crazy:

Lite dubbelmoral här inne tycker jag!
Reklam är ju ALLT bara att jag frågar en vad för sadel hon eller han har och den säger typ a*erigo så är det ju reklam.. Jag sa ett märke att jag visar en bild på när jag rider och det står A*RIA på schabraket är ju smygrelam.

Forumet dör ju ut rätt fort om man aldrig får lägga ut bilder för de skall räknas som reklam.. Eller fråga någonting som kan tolkas som reklam eller smygreklam.

Det är ju stor skillnad om man sitter och snackar specefikt ett märke länkar till sidor där saken säljes och verkligen raggar kunder..
Än om man har köpt en sak och vill visa här vad man köpt och man talar inte om vad det är för märke och inte heller diskuterar märket utan man bara visar en bild på ett vitt träns!

Så jag kan inte se att det var reklam alls i de jag gjorde= inge regelbrott!

Från forumreglerna:
Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

Det är alltså inte okej att hämta bilder från företagshemsidor...

/break_a_leg, som funderar på om hon ska äta en hel låda pepparkakor sä här till jul.

*KL*

Hoppas att det här är godkänt ;)

Jag ska köpa nytt träns till min ponny, eller främst nosgrimma eftersom att jag är nöjd med mina OS pannband. Det jag letar är en bredare nosgrimma, gärna helsvart fodrad, då vitt bakom blir för rörigt på min ponny. Jag har fastnat för Sch*ckemöhle Kentucky, men den är strax under fem cm, så är rädd för att den blir för bred och ser klumpig ut. Just nu rider jag med en Döbert nosgrimma som är runt 3,5 cm bred eller en lackad någon millimeter smalare, men den ser nästan för smal ut tycker jag. Han har både stort huvud med lång och grov kropp.

32512532.jpg

32375251.jpg

Pommery i sitt träns med Döbertnosgrimma, 3,5 cm
Vad tror ni? :) Blir det för brett eller har ni tips på andra modeller? :)

Jag tror att 5 cm blir på tok för klumpigt för din ponny. Han har ju inte ett jättehuvud.

Stella har ju ett stort huvud och 4 cm på henne är lagom!

picture6_by_tarjeis-d3b9jdq.jpg

Förövrigt så har Stella fått ett svängt OS pannband med guldiga stenar och pärlor. Måste bara köpa ett kandar
med mässingspännen, kandar och bridong så att jag har något att använda det till också. :angel:

Senast ändrad:

Stella :love:

Har skrittat ut i mörkret barbacka på hingsten i dag, med glittrande snö och massa fina julpyntade hus. :love:

Han är troligen aldrig riden barbacka innan men så sjukt snäll! :banana:

Någon som har en länk till artikeln om täcken? Har några vänner som är lite täckesgalna så det hade vart intressant att läsa ;)

Ja jag har!:) Men eftersom jag tydligen inte får länka så får du läsa själv i nät-tidningen Hi**son, det är SLU som har gjort en undersökning!

Sweep, du borde läsa den artikeln med, det stod nåt jätteintressant om dubbla täcken långt ner i artikeln. De påpekade att dubbla täcken endast höjer värmen med 10% men kan i gengäld orsaka ryggont och att hästen får svårare att röra sig vilket medför att den fryser iaf.

Superintressant artikel var det iaf!

Senast ändrad:

Åh det börjar bli dags med ny film på vackra vit;)!

GRÅ Fiorano, Grå...;):D Men ja, jag håller med o ska försöka få till det i helgen nu när man är ledig några extra dagar. Vill själv gärna se en snutt på honom för han känns verkligen riktigt trevlig nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka