Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag hade i god ton skickat sms eller ringt (om jag inte träffat personen) o bara upplyst/påmint om rutinen så att nästa gång inte samma fel upprepas. För några år sedan hade jag blivit arg, men knappast längre. Jag har blivit vuxen :p

Jag orkar inte bli sur. Finns så mycket värre saker som jag fått uppleva. Som när hon blivit lämnad kvar inne ensam, lämnad kvar ute ensam
så att hon förlorade sitt foster tidigare i år så att jag fick seminera om och det kostade mig + 15000 kr mer än nödvändigt, när hon nästan
blivit påkörd och fick en spricka i benet, fått benskydden åtdragna så att hon fått blodstopp, blivit stasad och skinnet ringlar av benen...

Allt är relativt. :p

Verkar inte vara så jättebra stallplats.

Hänt på tre olika stallplatser!

Sen har jag ju haft hästen i snart åtta år också. Men jag håller med. Det är inga roliga upplevelser
och det är några av anledningarna till varför vi inte står kvar i stallen där det hände.

Där hon blev lämnad ute själv var inte stallägarens fel heller utan en idiotjävel som stod i stallet.

Jag var inte säker på vem som hade morgonen då det var kladdigt och eftersom en gjort fel så är det bra att påminna övriga att han ska ha innetäcke på. Eftersom det tydligen är svårt att förstå regler som varit samma i minst 10 års tid.

Jag hade i god ton skickat sms eller ringt (om jag inte träffat personen) o bara upplyst/påmint om rutinen så att nästa gång inte samma fel upprepas. För några år sedan hade jag blivit arg, men knappast längre. Jag har blivit vuxen :p

jag blir arg för att min häst får ont i ryggen när han bli för kall. Och det går inte att missuppfatta hur det ska vara heller eftersom reglerna är samma idag som för 10 år sen.

Såna grejer är inget jag blir sur över, jag hade ev. hört av mig till personen eller skrivit en kort notis på tavlan typ "tänk på att innetäcket ska ligga kvar under utetäcket". Hade det hänt en gång hade jag kanske inte ens reagerat så mkt alla är vi inte mer än människor.

faktum kvarstår att öga mot öga kommunikation om man känner för att lacka, är betydligt bättre än sms och kladd på tavlan om man känner sig irriterad, som 99% som inte har med saken att göra, ska läsa och bli påverkade av i fråga om dålig stämning. Om ni som du säger haft samma regler i 10 år, är det knappast värt en påminnelse till 99% av stallet utan blir bara onödigt tjafs på tavlan som man istället tar med den det berör dvs bemödar sig om att kolla vem det gäller.

Håller med.

Något jag gör att jag tvingar mig själv att inte svara på något som gör mig upprörd inom en timmes tid. Då hinner jag dels lugna ner mig och des börja tänka klart.

Något som jag dock fick spel på om och om igen när jag hade Tetris var att de lämnade henne ensam ute. Hon sprang som en j-la tok och det kunde finnas folk i stallet som i princip bara stod och tittade på henne... Men att ta in, det kunde man inte göra:grin:. Fortfarande lämnas hästar ensamma ute, men tack och lov bekymrar det inte ponnyn särskilt mycket.

Det är 6 hästar i stallet så är inte allt för svårt att hitta rätt täcken nu. Och på min box står det tydligt vilket täcke han ska ha (vid plusgrader det ljusblå eller bruna och då hänger det ena på boxen och vid minusgrader det svarta som hänger på boxen så finns två täcken att välja mellan)
Och dessutom så ska man bara lägga på utetäcken så går egentligen inte ens att göra fel.

Låter som du redan bestämt dig för att hugga av huvudet på denna tjej;)

Men du frågade om råd och råd är vad du får=)

Jag hade fixat de snyggt iallafall även om jag inombords skulle vilja säga.. kärringjävel pantade kossa fattar du illa hur svårt kan de vara att lääääsa en jävla laaaapp????

Så väljer jag mina ord och säger inte så som jag tänker för det kommer garranterat enbart skapa osämja.

Sånna här saker får man ta när man står i kollektv de blir mkt fel många som kan glömma och många som kan fela.

Därför står jag bara i stall där det finns antingen personal eller att det är stallägaren som sköter allt med fodringar och utsläpp och insläpp och byte av täcke samma person som tar in och ut då blir det sällan fel.

Precis som ironwill så jar jag med varit med om folk som skiter i att ta in hästen, skriter att ta ut
glömmer att fodra, släpper ut en rakad häst utan täcke sätter benskydd fel sätter innertäcke som ett yttertäcke och hästen står i hagen pch skakar av att ha ett dyblött täcke på ryggen då det plötsligt börjat regna!
vid intag så har häsatrna kommit in i fel box.
Ja listan är lång.

Du väljer så klart hur du skall göra men mitt råd är att sköta det snyggt iallafall!

Som jamforelse har en av mina hingstar (varderad till 250 000 dollar forovrigt) blivit utslappt fran skritten och dragit en repa pa landsvagen dar han bland annat motte flertalet bilar. Da var jag gravid och hormonstinn och karln fick veta att han levde efterat.

Sen har jag fatt en annan tvaars hingst lamnad i hagen med innertacket runt huvudet (inga bensnoren pa innertackena) och startbandage = mkt elastiska lindade stenhart nere i karleden utan paddar. Fick fina brannsar som lamnade trevliga vita arr pa bada fram.

Nar vi gifte oss och var borta fran stallet i 24h hade "hjalpen" bestat sig att underlatta sitt arete geom att marka precis allt med tushpenna for 12 hast. Skitkul att alla saker hade hastarnas namn pa sig (typ tacken som satt pa hastarna ch inte skulle bytas och foerbyttor so stod utanfor ratt box m.m.

Att hasten hade ett (utetacke) istallet for tva kanns tamligen litet i jamforelse!

Jag kan också bli tvärarg när någon gjort fel men brukar försöka tala om för mig själv att ingen (eller iaf väldigt få) gör fel med flit! Klart det inte är kul när någon glömt att kvällsfodra så det fortfarande är tänt i stallet och alla hästar dödshungriga kl 7 när morgonfodraren kommer. Men det är ju inte med flit och den som glömde skämdes redan ögonen ur sig så vad hade blivit bättre av att vi skällde på henne?

Tycker du ska fråga varför hon tog av täcket? Antagligen finns det en anledning?

För det första så skulle jag aldrig lägga dubbla täcken på min häst utan först o främst se till att ha ett varmt bra innetäcke o ett varmt bra utetäcke. Hästar som går med dubbla täcken är inte varmare snarare tvärtom. Dessutom blir det lätt för tungt o gör dem orörliga. Du behöver skaffa dig mer kunskap hur man täckar en häst. Om någon hade råkat lägga på min dubbla täcken så hade jag bara sagt att den bara ska ha ett i vänlig ton.

Fast i många fall, som nu med blötsnö är ett undertäcke med ett skal på det bästa ur tork och hanteringssynpunkt.

har man bra täcken är de varken tunga eller orörliga.

anses problemet gravt så ringer man den personen och pratar med den. Passiv agressiva meddelanden på tavlan som alla ska läsa när det samtidigt är riktat till EN enskild person, hör inte hemma i stall anser jag.

För några år sedan glömde jag ge kvällshinken till en av hästarna i stallet :o Kvällshö fick den dock.

Morgonjouren (observera, inte hästägaren) skrev ett jätteotrevligt meddelande på tavlan till mig som jag blev riktigt ledsen av att se. Ångesten över att ha gjort fel och glömt en hink till en häst var tillräcklig för mig. När hästägaren fick se meddelandet blev hon rätt arg och suddade bort det och pratade med mig sen och sa att det var ingen fara och att misstag kan alla göra :love:

Sweep:
Har inte läst alla svar du fått men hur vet du att det var morgonjouren som tagit av innetäcket? Kanske var personen som tog in hästarna dagen innan som såg att innetäcket blivit blött och tog av det? Och morgonjouren bara satte på ett täcke på hästen - som sig bör?

Hade inte blivit arg, bara upplyst vederbörande om vad som gäller. Är det en normalt funtad person kommer h*n ha nog ångest över att ha gjort fel öht.

Fast det är nog inte riktigt med sanningen överensstämmande utan Jovius har nog mer rätt för det gjordes ju en undersökning ganska nyligen på det där o 1 täcke med rätt tjocklek och rätt anpassat var helt klart det bästa oavsett väder. Kommer inte ihåg på rak arm vilka som gjorde undersökningen men vill minnas att det stod om det i Ridsport. De mätte värme/isolering bl a.

Även ur tork och hanteringssynpunkt?
det var det jag tog upp. Få har möjlighet att torka ett blött, tungt vintertäcke.
mycket lättare att torka ett skal.

jag tycker att skillnaden är marginell om man använder bra täcken även om den finns.

Vet vilken undersökning du menat. Men det stör mig att det aldrig framgår vilka tackena som ingått i studien. Är otroligt stor skillnad mellan marken om det blir tungt eller svårt att röra sig. Är få stall där "helt" täckesbyte ingår utan det läggs bara på ett. Då kanske en del tycker att mån endast borde ha ett utetäcke alltid på hästen, men här är det iaf omöjligt eftersom inne och utetemp diffar rätt mkt.

Teorin av den studien var rena mätmått på temperatur skillnad i fråga om värmehushållning, dvs skillnaden på luftspalt mellan häst och täcke. Luftspalten är ju det som gör att hästen hålls varm, dvs att luft tillåts cirkulera och stanna kvar mellan häst och täcke. Oavsett täcke så minskar den luftspalten med dubbla täcken, det var det studien konstaterade.

sen är det ju som du skriver, att materialet på täcke helt klart påverkar luftspalten i sig. Vadderade täcken tillåter en högre luftspalt, så baserat på den teorin så skulle två vadderade täcken ovanpå varandra funka ganska utmärkt. "Problemet" är väl ofta att folk faktiskt inte använder två vadderade täcken, då det ofta blir väldigt många gram och väldigt bulkigt. Det vanligaste vid dubbla täcken är att man har ett fleecetäcke eller rent av ett bomullstäcke underst och sen ett vadderat eller rent av fleecefodrat (eller ofodrat) regntäcke över. såna tunna undertäcken gör att de minimerar luftspalten mellan sig själv och hästen då de smiter åt och trycker mer pälsen (hästens egen naturliga luftspalt), samtidigt som yttertäcket inte heller har ngn luftspalt att prata om i större utsträckning.

Jag skulle kortfattat likna det som så att använder man ett fleecetäcke som undertäcke och sen endera ett ofodrat regntäcke eller ett fleecefodrat regntäcke över, blir luftspalten minimal. använder man å andra sidan ett tunt thermo stalltäcke underst och sen ett lätt fodrat eller ofodrat regntäcke över, så har du en bra luftspalt oavsett.

sen att dubbla täcken ofta gör att det sitter åt/spänner eller drar runt hästkroppen, är också en aspekt att man gärna drar sig för dubbla täcken. men som sagt, det beror ju helt på vilka täcken de handlar om och hur de passar på hästen. Två tyngre och mindre passande täcken i lager på hästen lär bli icke bra, men två vettiga superpassformade täcken som är lätta och sitter perfekt, är sällan ett problem.

Jag har också råkat göra fel när jag hjälpt till i stall, och tro mig - ingen är ledsnare än jag... Man VILL ju inte göra fel!!! Det värsta är ju i sådana situationer att bli utskälld. :(

Jag hade två täcken förr för länge sen, för att personalen i ett stall inte ville byta utan bara ta på ett eller av ett... Då hade man ett inne och ett utanpå ute.
Det är inte särskilt bra för hästen faktiskt. Jag har bra täcken som släpper igenom överskottsvärme och som hästen kan ha inne och ute. Funkar alldeles utmärkt eftersom det inte är jättevarmt i stallet. Hästen är alltid lagom varm under täcket. Två täcken trodde jag inte folk hade längre nu när det finns bättre varianter.

Men Sweep: Jag hade också blivit galen om min häst blivit kall.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar