Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Stallägaren har varit i Europa i tre månader och försökt köpa en GP-häst åt en rik tjej som vill rida OS nästa år (good luck). Tydligen var hon väldigt intresserad av den gode Lennox som nog är bekant för dem flesta här men han var inte till salu ens för en riktigt, riktigt saftig summa. Jag höll på att trilla av pinnen när han berättade vad djuren går för just nu, och hur ofantligt priserna har gått upp sedan i september. :eek:

Japp så är det och sen i januari blir dom billigare igen. OS hysteri kan man kalla det. Det kan man ju ägna sig åt när man är rik, fast vad är känslan egentligen att rida OS ett halvår senare på en häst som man inte har någon som helst historia med. Till slut blir det dom rikaste som får rida OS och inte dom bästa, lite trist men en bitter verklighet. Starkt av Cecilia att säga nej :bow:

KL

Nu kommer nog en urdum fråga men hur använder ni filt på era hästar? Varför har man det istället för täcke?

Klart man kan använda täcke som framskrittning också, men filt är ju ändå att föredra tycker jag. Lättare att slänga över ridhussargen/paddockstaketet utan en massa spännen och gjordar.

ett tag var det populärt att ha vanliga fleeceplädar bara. en massa färger att välja på. jag hade det också en period, just för fram/avskrittning.

Ja, eller hur? När man är en vanlig människa och någon helt plötsligt erbjuder en över två miljoner euro så är det nog ganska svårt att säga nej... fast å andra sidan, att rida OS är nog värt mer än två miljoner euro, så jag förstår Cecilia och alla andra som inte säljer. :D

Fast man kan ha roligare på sikt med 2 miljoner euro, svårt läge det där! Man kan bygga upp en hel verksamhet med dom pengarna, köpa unga lovande hästar, ny lastbil osv. De ryttarna kan ju ta fram hästar till OS igen medan de rika måste köpa färdiga. Allt kan hända med hästar, dom kan bryta benet i nästa vecka. En del säljer ju, ja dom som inte har råd att tacka nej.

Undrar vad man själv hade gjort, det är ju ändå ett tag kvar till OS från årsskiftet när ägarfrågan måste vara löst. Många månader att skada sig på :p

När jag köpte min så var typ inte ridtäcken uppfunnit. :p Nä men det var ovanligt iaf. Antigen hade man en GS filt eller en vanlig ullfilt.

Den är supervarm och täcker som sagt hästens hals också. Vilket kan vara bra om man skall skritta mkt i kylan!

Jag har dock slaktat min nu.... Klippte ett hål i mitten som ett T, och biten framför sadeln har jag satt kardborre i, så när jag sitter i sadeln tar jag den runt mig som ett skrittäcke. Dvs att jag har filten över båda mig och hästen, jätteskönt!!

När jag ska rida ut brukar jag ha filten under sadeln.
Schabraket är ju inte direkt nödvändigt, men det satt fast på sadeln, så det fick åka med.
Allt brukar sitta på plats, bilden är tagen efter ridtur med skritt, trav och galopp.

DSC_0605.jpg

hur skulle ni reagera om ni kom till stallet och såg att morgonfodraren tagit av eran häst innetäcket (som alltid ska sitta på) och hästen bara har utetäcket på sig och är därmed kall?

Jag skulle fråga personen varför man gjort så, om denne var i stallet när jag kom, annars skriva ett litet
"Obs. Glöm ej! Stella ska alltid ha kvar innetäcket under utetäcket i hagen! :)" på tavlan.

hur skulle ni reagera om ni kom till stallet och såg att morgonfodraren tagit av eran häst innetäcket (som alltid ska sitta på) och hästen bara har utetäcket på sig och är därmed kall?

Jag skulle inte bli arg för hon kan ju ha missuppfattat, missat denna information och då blir det bara fel om man går fram med taggarna utåt och skäller på henne.

Men jag skulle säga åt henne att du kasnke är de jag som glömt sagt de men vilket som min häst ska alltid ha sitt innertäcke på sig så ta inte av de. Jag skriver en lapp vid hennes box så kan du ta till vana att titta på den om du är osäker..

Jag hade alltid ett täckesschema när jag stod i stall där fler tog in och ut supersmart.

Typ alltid innertäcke på oavsätt väder ute, men vid plussgrader de röda täcket och vid minus de röda täcket övanpå!

På så sätt slipper folk fundera på hmm hur var det nu igen hon ville ha??

Nu i mitt nuvarande stall är det alltid stallägaren som tar in och ut så bara å ge ny info till henne så blir de rätt=)

Jag skulle fråga personen varför man gjort så, om denne var i stallet när jag kom, annars skriva ett litet
"Obs. Glöm ej! Stella ska alltid ha kvar innetäcket under utetäcket i hagen! :)" på tavlan.

Så hade jag också gjort nu. För fem år sen hade jag blivit skogstokig:D. Numera är det standard att det är lite hejsan svejsan med vilka täcken hästen har på sig när det är stalljour på helgerna. Börjar bli härdad.

det finns ingen orsak till att ta av täcket vilket gör det hela lite "roligare".. för man ska aldrig ta av innetäcken utan bara lägga på utetäcke om hästen ska ha det.. så är helt obegripligt..
skrev en lapp på boxen och en på anslagstavlan att han ska ha täcke på och att byte av täcken inte ingår i stallrutinerna och det vore bra om alla kunde följa det då.

Jag skulle inte bli arg för hon kan ju ha missuppfattat, missat denna information och då blir det bara fel om man går fram med taggarna utåt och skäller på henne.

Men jag skulle säga åt henne att du kasnke är de jag som glömt sagt de men vilket som min häst ska alltid ha sitt innertäcke på sig så ta inte av de. Jag skriver en lapp vid hennes box så kan du ta till vana att titta på den om du är osäker..

Jag hade alltid ett täckesschema när jag stod i stall där fler tog in och ut supersmart.

Typ alltid innertäcke på oavsätt väder ute, men vid plussgrader de röda täcket och vid minus de röda täcket övanpå!

På så sätt slipper folk fundera på hmm hur var det nu igen hon ville ha??

Nu i mitt nuvarande stall är det alltid stallägaren som tar in och ut så bara å ge ny info till henne så blir de rätt=)

Svårt att missuppfatta att man bara ska lägga på utetäcken och sen ta av utetäcke vid intag. Så är det i stallet och har alltid varit. Så förstår inte vart i hela friden hon fick för sig att ta av innetäcket då man aldrig någonsin gjort så i detta stall.

Jag orkar inte bli sur. Finns så mycket värre saker som jag fått uppleva. Som när hon blivit lämnad kvar inne ensam, lämnad kvar ute ensam
så att hon förlorade sitt foster tidigare i år så att jag fick seminera om och det kostade mig + 15000 kr mer än nödvändigt, när hon nästan
blivit påkörd och fick en spricka i benet, fått benskydden åtdragna så att hon fått blodstopp, blivit stasad och skinnet ringlar av benen...

Allt är relativt. :p

Så hade jag också gjort nu. För fem år sen hade jag blivit skogstokig:D. Numera är det standard att det är lite hejsan svejsan med vilka täcken hästen har på sig när det är stalljour på helgerna. Börjar bli härdad.

Det är 6 hästar i stallet så är inte allt för svårt att hitta rätt täcken nu. Och på min box står det tydligt vilket täcke han ska ha (vid plusgrader det ljusblå eller bruna och då hänger det ena på boxen och vid minusgrader det svarta som hänger på boxen så finns två täcken att välja mellan)
Och dessutom så ska man bara lägga på utetäcken så går egentligen inte ens att göra fel.

Ibland har folk inte huvudet på skaft. En bagatell som att hästen fått fel täcke orkar jag helt enkelt inte hetsa upp mig över,
även om det alltid varit på ett vis, och absolut inte finns någon anledning för personen i fråga att göra så.

anses problemet gravt så ringer man den personen och pratar med den. Passiv agressiva meddelanden på tavlan som alla ska läsa när det samtidigt är riktat till EN enskild person, hör inte hemma i stall anser jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar