Dressyrhäst på Gym.

Sv: Dressyrhäst på Gym.

*KL*
Tar upp denna tråd igen då det tydligen inte blir ngn vinter o det enda positiva med det är att man kan fortsätta att klättra.

Klättrade igår o nu är stoet så stark o har lärt sig rätt teknik så att matte kan hålla sig i manen bara.:o

Har i arbetet på marken kommit så pass långt att hon börjar bli eftergiven o rakriktad- för det mesta.
Hästarna fick massage o akupunktur för 3 da´r sen o dagen efter var det bästa passet på mer än 1 år.
Fick bakläxa på att jag inte har linimentat eller stretchat enligt anvisningarna:o :bump:
Borde gymnastikhoppa ngn dag.

Hur går det för er andra?
Flashlight vet jag klättrar regelbundet med sin, men ni andra.

Jag har funderat över hur det går för dig.:)

Jag är en klättrare, har du missat det?

Men jag har inte klättrat alls på ca 5 veckor, här har det hänt massor :) och min valack är nu trött, så jag vill inte tänja för mycket på hans gränser, han blir trots allt 17 till våren.

Så fort det inte går att åka iväg och träna eller snön kommer så börjar jag klättra igen.
Men nu, tack vare den underbart varma hösten, är jag som besatt att utnyttja varje till fälle att åka och träna, eller rida på banan.
Det känns som varje dag nu kan vara den sista.

Och så otroligt ihop och lätt som han är nu, har han aldrig varit förr.
Tack för din input, dina åsikter var en stor del i att "sparka i gång oss".
När jag kom över den svåra gränsen, att acceptra att han stressar som besatt när jag tvingar in rumpan, och inte ger mig i "mellanmjlöksland" utan ihärdigt fortsätter.
Så blev det helt plötsligt lätt att rida...

Och min har med varit rakriktad, 2 ggr, och DET var den största känsla jag upplevt.:bump:

Men det tar på honom, jag skrittar ju så fort han stressar eller blir varm, nu jobbar vi på och då är han löddrig efter 10 min....

Men vad kul det är att rida nu!!!!

Gud vad roligt för er:banana:
Unnar dig verkligen det. Å som jag nämnt tidigare tror jag att du kommer att ha en enorm nytta av det på lillfröken.

Känner oxå att man kan rida på nu, för kylan torde komma snart.
Jag kan inte klättra i sandtaget när det fryser på iom att det blir som hårda trappsteg då.
Det som oxå är bra där jag klättrar, är att jag först kan skritta på härliga sandvägar i minst en halvtimme på vägen dit eller bara en kortare om så är nödvändigt pga mörker eller dyl.

Det blåser här som attan idag o jag tänker nog ta in lurventussen o klippa honom för 3:e ggn. Det blir oxå lättare att massera in linimentet på en korthårig häst:)

Klättrar OCH gymnastikhoppar 1 dag/vecka:D :p Alltså en dag klättra o en dag hoppa alltså.

Jag undrar om det är klättringen som gör att hon har sånt tryck i sina språng:d Eller de långa bakbenen:o :cool:

Jag tror i alla fall att det är klättringen som gör att vi har kunnat öka samlingen bitvis och jag har själv sett (i skuggan mot ridhusväggen när solen ligger på genom fönstren, har ju ingen spegel) att hon arbetar riktigt i uppförsbacke vilket även tränaren påpekat (att hon har kommit upp fram ännu mer i arbetet.)

Har också en bra väg lagom lång väg över ängarna o genom skogen till backarna vilket blir perfekt uppvärmning och sedan jobba/skritta av på vägen hem.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har legat av mig, det är lite knöligt att ta sig till klätterbacken och iom att det är bäcksvart ute när jag ska rida så känns skogen inte så lockande när jag ska ta mig dit :crazy: Man ser INGENTING!

Jag har hoppats på snö både för att kunna se något och just klättra, den backen går bra att klättra i även på vintern! Dessutom vill jag ha snö för att kunna träna i just lite snö och hästen får jobba extra av det.

Måste nog köra honom till ridskolan i helgen och klättra där!! Kanonbra vägar.

Jaha, du måste visa att gammal är äldst;)

Bara för att du har hoppat i några veckor:p
Jag ska iallafall försöka orka dra fram några bommar o rida över.

För många år sedan så fick jag i läxa av Tinne att trava bommar o hoppa studs för att få kvickare bakben- hur det blev med det kan du klura på:D
Axel- perfektionisten som alltid håller sig till planen:angel:

Jaha, du måste visa att gammal är äldst;)

Bara för att du har hoppat i några veckor:p
Jag ska iallafall försöka orka dra fram några bommar o rida över.

För många år sedan så fick jag i läxa av Tinne att trava bommar o hoppa studs för att få kvickare bakben- hur det blev med det kan du klura på:D
Axel- perfektionisten som alltid håller sig till planen:angel:

Ja måste ju jaga på er ungdomar lite:p

Måste erkänna att släpandet tar emot om man inte är fler. :o

Vi har raggat upp en till, så nu är vi fyra:idea:

Eller ta med medhjälpare!

Vad kul det är när ni stavar med er dialekt:D
Det ska vara 3 st. ä:n:idea:

O Lancet som skriver :p

Hörru latmask!
Jag är oxå tvungen att ÅKA o klättra :mad:

becksvart.. sorry :angel:

Aha, du åker också? jag ska laga transporten i helgen! Drulen har grävt hål i mattan och gjort ngr repor i golvet :( pest och pina SEN ska jag köra iväg och klättra! :banana: (lovar dyrt och heligt)

Tror att det är bra för din häst som har lite jobbigt med sin exteriör.
Man får väldigt mkt gratis med styrkan.

Du! Det finns pannlampor:D
Hade en sdn sist som jag klättrade val. men inte var det jättekul precis, när man har en hund som smyger runt i buskarna samtidigt.
Val. blir jätteledsen när jag vrider på huvudet o inte lyser upp hans väg.

Om ni nu kommer ihåg är vi konval efter atros och våran 16- veckors igångsättning vart skit....han gick omkull i hagen en flertal gånger på lösdriften.....funderade faktiskt på gräsbrodd :mad:

Dessutom svarade han ej riktigt på träningen med ryggont mm......ärligt var jag nog rädd för att åka till klinik för atrosens skull....var rädd för utdömning men åkte till slut och han hade ilichias :devil:

Mycket riktigt var han riktigt tilltygad i rygg oxå så det vart ilichias behandling och kiro :eek:

Men har nu bytt stall och känner nu igen min pålle :) lite hingstfasoner kommit tillbaka (är vallack) och är lika rörlig, full i bus som tidigare :banana:

Bra med sandvägar utan trafik och fina klätterbackar så vi börjar om ....mycket klättring ska det bli !!!

Tror att det är bra för din häst som har lite jobbigt med sin exteriör.
Man får väldigt mkt gratis med styrkan.

Du! Det finns pannlampor:D
Hade en sdn sist som jag klättrade val. men inte var det jättekul precis, när man har en hund som smyger runt i buskarna samtidigt.
Val. blir jätteledsen när jag vrider på huvudet o inte lyser upp hans väg.

Pannlampa ska jag skaffa :idea: Såg i en tråd att nån satte den på hästens panna istället :idea: så kan den välja vad den vill se. Men man får gissa var hunden är förstås, men brukar i o f s höras på braket i snåren:p

Min val. hade erlichias förra hösten o blev håglös, matt o lurvig o såg ut som han skulle dö.
Tror ej att han har fått ngt skov efter det, men det har varit så mkt annat elände o jag har mest haft fångest.

Kul att han mår bra:)
Då kanske du vill rida i bukelaget med mig o Mimus?
Undrar hur man bildar en sdn klubb förresten:confused:

Pannlampa ska jag skaffa :idea: Såg i en tråd att nån satte den på hästens panna istället :idea: så kan den välja vad den vill se. Men man får gissa var hunden är förstås, men brukar i o f s höras på braket i snåren:p

Har pannlampa men sitter på mig då....men hunden har en *flash ring* en ledad rödblinkande sak som är guld värd......finns i de flesta butiker tex Granngården !!

Kan man då få dispans för att ej behöva utföra diagonalslutor till höger.....atrosen sitter jö på insida av ledrullen i vä bakknä :rofl:

Ilichias är en otäck sjukdom och man får vara lycklig över att han tog behandlingen bra.......behandlade du??

Köp inte en sdn med bara lysdioder.
Har en sdn- mindre bra. Den drar lite mindre ström som iofs är bra.

Har köpt en sån där som man kan köra på både och o som är uppladdningbar.
Problemet med en sdn är att den lyser o lyser o sen bara lägger av.
Hade en annan med Duracellbatterier som höll hela vintern.

Bukelag? Jag kandiderar omedelbart till ordförande för hejarklacken!

För övrigt är jag jätteavundsjuk på er som har klättningsmöjligheter. Jag har inga. Finns det något annat man kan göra för att kompensera?

Jag har faktiskt hoppat en gång i veckan i en månad, helt apropå. En hel del studs. :p

Kul att se dej igen:idea: :D

Men studshoppning är bra också. Och övergångarna förstås.

Ja backar är bra. Jag råkar alltid ha haft tillgång till bra sandbackar av nån anledning (hållit till runt den där rullstensåsen som sträcker sig från brunkeberg i stan till långt ner på södertörn:D ) Det rä mycket värt.

Hej igen själv! :D

Trappmaskin för häst, är det något som någon har tänkt att uppfinna snart? :idea:

*muttrar över det där f-rbannade slättlandskapet*

Hej igen själv! :D

Trappmaskin för häst, är det något som någon har tänkt att uppfinna snart? :idea:

*muttrar över det där f-rbannade slättlandskapet*

*Spånar* bara...... men kan man inte ta en löpband och ha nån sorts anordning som lyfter upp i framkant så det motsvarar klättring:idea:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 649
Senast: TeamVM
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 390
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka