Dressyrföl-10

Fiorano

Trådstartare
Finns det några här som ska betäcka sin dressyrhäst i år? Vad har ni för sto och vilken hingst ska ni använda? Varför har ni valt just den hingsten och vad hoppas ni av avkomman? Ska ni behålla fölet själva som en framtida stjärna?

Sv: Dressyrföl-10

Spännande tråd, den här ska jag följa :D
Jag har ingen häst att betäcka, men min tränare väntade föl. Tyvärr drabbades stoet av svår kolik vilket resulterade i buköppning och en vecka på kliniken. Under hela den här tiden behöll hon fölet, men efter två dagar hemma kastade hon :cry: Det skulle ha blivit ett föl E: Alpen Corrado.

Jag har ett sto som eventuellt ska betäckas i år igen. Det beror dock lite på om hon får stoföl eller ej i år.

Hon är e:Weltbürger- Bellini - Cyrano , kommer A-premieras i år då hennes son efter Bocelli blev delad gångartsetta på Plönninge förra året så då räcker poängen och hennes blup till det.:)
MEN partner är inte bestämt ännu. Vi har pratat om en Bocelli i repris men också om Don Romantic, Dionysos, Hampton och ngr till.
Vill hemskt gärna ha Donnerhallblod då hon lämnat genomgående mycket bra med Donnerhallättlingar. men man kanske skulle kika lite extra på Lingh nu när han är inlånad?
Målet är att få fram en så bra häst som möjligt och förhoppningen är att hennes avkommor ska kunna gå hela vägen. Om jag ska behålla beror helt och hållet på avkommans syskon.

Senast ändrad:

Ja jag har 2 st ston som jag ska betäcka =)

Sto 1:love:: Bellini-Donauwind-Herzbube dräktig med Quaterback, blir den något alldeles extra så går hon nog om med honom. Annars så är Damsey:love:, Herzendieb, Lingh och Skovens Rafael heta kandidater.

Sto 2:love:: Florestan I-Watzmann-Sansibar, det är svårt det här med hingstar men det är samma hingstar som till sto 1 som är kandidater. Och Damsey ligger nog högst på listan. Jag tycker det är en helt underbar hingst, som en gummiboll och han rör sig verkligen genom HELA kroppen.

Målet och drömmen är att få fram svårklasshästar som går hela vägen och med det här underbara stomaterialet kan drömmen verkligen slå in, men sen är ju verkligheten en annan och det är mkt som ska stämma:)

Blir det ett sto efter Bellini stoet säljer jag den aldrig för en sån bra häst kommer jag nog aldrig att få igen, så jag har beställt ett stoföl:laugh: Men blir det en hingst så vet i sjutton faktiskt.

Florestan fölet är tänkt o säljas denna gång men blir den riktigt bra så vet i sjutton:p för stoet är helt underbar och oj vad hon rör sig!! Nej men ett föl måste jag sälja i varje fall.

Ha ha blev lite snurrigt:angel:

Vi har ett sto, Fackellilja, f.-06 e.Topaasch(e.Jazz) u.Forsythia ue.Don Primero(e.Donnerhall) uu.Frida uue.Tip Top(e.Master).
Vem vi ska betäcka med är ännu inte bestämt, har flera kandidater som bla Roosevelt, Lingh, Florencio I och Wladimir OA m.fl. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941406

Får se framåt våren efter bruksprovet och olika hingstvisningar vem vi väljer.

Kommer att betäcka med Skovens Rafael.På ett GP sto!
Skall bli min efterföljare till nuvarande häst.
Hoppas på en högställd häst med bra gång och stor ridbarhet och lugnt temprament.

Jag har planer på att ev. betäcka mitt ponnysto, Stella. Tyvärr så hittar jag inga lämpliga rid ponny hingstar åt henne, så vi får se hur det blir med saken.

Vem är hon dräktig med i år?:)
Oj! Glömde jag skriva det:o
Hon är dräktig med Highcruiser och vi hoppas ju såklart på en lillasyster till killen här hemma!

Bild på hennes son född 08 som också är efter Highcruiser.

Fogerty.jpg

Valdo är både för tung och så är han tåvid fram, samt rakhasig. Min är lite tåvid så det är inget alternativ.
Jarno är bedömd som ej helt korrekt fram, annars är han en jättefin hingst, härlig modell osv. Kanske något stor,
Stella är även hon 147 cm. Vet inte så mycket om hans avkommor osv.

Det viktigaste är att hingsten är av sportmodell, har bra extremiteter (Stella är något tåvid.) samt mycket bra gång.

Sto 1: Weltmeyer - Prince Thatch xx - Legat: är nu dräktig med Don Primero. Lingh är en väldigt het kandidat, eventuellt Don Primero igen. Annars skulle det vara mycket spännande (läs också kostsamt...:angel:hi,hi) att prova Belissimo M eller De Niro!

Sto 2: Bernstein - Neapel - Crown Point xx: är nu dräktig med Hohenstaufen II. Skulle gärna vilja ha något svenskt, kanske Saigon om han finns tillgänglig. Tror dock att Hohenstaufen passar bra till detta sto så det kan mycket väl bli han igen.
-08:an e: Don Laurie blev utseendemässigt en hit. Lite bättre gång (ffa skritten) så hade det varit fulländat.

Kanske bruksprovet medför något gott...

Båda avkommorna kommer att vara till försäljning. Jag väntar nog något år till med att spara en för "eget bruk" då barnen ännu är lite för små.

KL

Hoppas din lilla tjej blir det:laugh:

Mitt Bellinisto passar honom som handen i handsken. Så det ska bli så spännande o se hur fölis blir.. Kan knappt bärga mig är så nyfiken..

Jag har ett annat sto oxå dräktig med honom i år så det ska bli så kul o jämföra dom små:d dom är beräknade till samma dag =)

jag gillar Lotus RP 131. Dock kanske han är lite stor för stella (145 cm)?
Men han har bra typ och gång, samt att han inte är lika grov som ex Golden Garlic.

Vad fina stammar alla har på sina hästar!!

Min lilla dam (e: Quite Easy-Tabac-Lambert) ska också betäckas i år. Velar mellan lite olika hingstar, det står mellan Wladimir OA, Tsarevitj och Lambourgini. Förhoppningen är att det ska bli en trevlig mycket ridbar häst med kapacitet till st.georg och så ska den kunna hoppa trevligt. Blir det ett sto ska den behållas men en hingst ska säljas.

Längtar till hingstvisningarna!

Golden Garlics pappa, Juno Rory har jag ridit när jag var yngre :D
Han ser väldigt trevlig ut, utstrålning det hade han! men jag skulle vilja ha ännu mer gång! :)

Luxurios; Jo han är superfin, funderade på honom! men pappan till Lotus är, har jag för mig, 165 cm hög.

Vad snälla ni är som tipsar :love: och Ni som har lust att hjälpa till med hingstval och tips osv. får gärna titta i min tråd på avel och
svara där så att jag inte använder upp den här tråden :p Där finns även film och exteriör bild, samt bedömning på Stella :)

LÄNK

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 270
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?