Dressyr på hästens villkor

Sv: Dressyr på hästens villkor

Var tog filmen på nuno vägen? Var inte den i denna tråden? :confused:
Skulle visa en kompis igår men hittar den inte. Någon som vet?

Den togs nog bort verkar det som. Den las ju ut i en tråd där det skulle vara egna ridfilmer:cool:

På denna sida längst ner finns en video( den understa) där det ingår ridscener. Även där den "stolta" hållningen. Men intressant att se! Kolla i början på barnet - som får lära sig huvudet i "normal" ställning:idea:

http://www.equiworxx.de/?p=8

Nu är du ju lite partisk, men har man ingen bra känsla inne på banan kan man heller inte räkna med fina poäng.

Ja men är du säker på att din känsla är rätt? Det kanske är svårt att veta annat än om man aldrig provat sitta på eh häst med självbäring!

"det enda jag vet är att jag ingenting vet"

Förmodar att du refererar till andalusiska hästar nu eller?

Har du suttit upp på en precis inriden sådan o den har burit sig själv- som en utbildad?

Fick höra av en tränare då jag satt o koncentrerade mig på att sitta som jag ville att hästen skulle gå,
- Du kan inte ställa mer i din egen nacke än vad hästen kan. Även om du vill ha den mer ställd och igenom måste du hålla igen och vänta tills den är mogen för det innan du själv ställer din nacke så där mycket. Annars är ni inte i samma balans och "fas"

Har tänkt på det sedan och nu igen.
Kanske det är lika dumt att sitta som en tjurfäktare på oskolad häst som det är att stirra stint och stolt framåt på en som kan och ska samlas rejält.

Det kanske är vettigt att förhålla sin egen kropp ungefär på samma nivå som hästen befinner sig o efter vad man söker.

Jag gillar elasticiteten i hästarna på filmen.
Även om de sätter ut baktassarna för att orka, den där i cirkusmanegen såg inte fullt ut musklad ut men hade en sjujäkla rörelse genom kroppen.
Och vilken kroppskontroll genom bäckenet. Inga mellanlägen som fuskades igenom med ett skutt utan kontroll genom varje steg. Men dock kanske för lite styrka för den extremt jobbiga övningen så den trampade utåt i stället för att samla ihop fötterna (i sidled)inom ramen för kroppens bredd.

Sedan funderar jag, en häst som har stor tendens till rörelse åt alla håll, som tex biljarderar och rör sig stort o sladdrigt i alla ledgångar, (inte stort=dressyrhäststort, utan överrörligtstort) är det inte mer ok att den hamnar där i passagen mot en häst med mer stram renodlad pendelrörelse framåt o bakåt?
Den sistnämde borde väl göra mer "fel" då den börjar vingla i sidled än en som är lealös åt sidorna från scratch och sedan hamnar där då styrkan brister??
Eller ska de dömas lika hårt? Bara undrar..

Nu visade Nuno ingen övergång alls.

Sen har det med styrka att göra. När ankys häst är färdig så kommer den inte att sprätta iväg som nu.
Övergångarna är det som skiljer på placering o vinst.

Jag sitter upp på sådana hästar dagligen:idea:! Men spelar det någon roll vad det är för ras.:confused:

I båda fallen måste den lära sig att bära en ryttare. Men den lär sig inte det genom att man ger den ett femte ben att stödja sig på. Det är allt jag har att säga!

Jag sitter upp på sådana hästar dagligen:idea:! Men spelar det någon roll vad det är för ras.:confused:

I båda fallen måste den lära sig att bära en ryttare. Men den lär sig inte det genom att man ger den ett femte ben att stödja sig på. Det är allt jag har att säga!

Nu blir jag nyfiken!!
Vem är det som försöker lära hästar att bära ryttare med hjälp av ett så kallat femte ben?

Om du läser lite av mina tidiare kommentarer i denna tråden kanske du kan skapa dig en ide om vem jag syftar på.:angel:

Jaja, det handlar alltså om vanlig gammal smutskastning.

Vad jag menade med femte ben, är att hästen (och i många fall ryttaren) tar kraftigt stöd i handen. Vissa tycker det är helt ok speciellt inom tävlingsridning, så då är det väl ingen smutskastning...eller?

Dina åsikter om tävlingsridning verkar vara väldigt förutfattade så jag lägger ingen mer enenrgi på att få dig till insikt.

Jag kan bara säga att det finns dålig ridning inom alla discipliner.

Jag håller med!
Låt oss begrava stridyxan.
Jag lovar att vara snäll i fortsättningen:D

Angående "stolt sits"Man kan se det på Raphael Soto också i värlscupen.

Zora. Jag har sett samma hysteriska tuggande när PK varit i farten, jag gillar det INTE

Lusidor, svajjandet handlar om att hästen arbetar biomekaniskt fel.

Den gör så där _istället för_ att samla sig.

One of many evasions...

Senast ändrad av en moderator:

Vacker häst! Den skjuter ut underhalsen och måste lära sig att vinkla bakbenslederna för att bära dig bättre. Ser elastisk och atletisk ut, så det borde inte vara några problem.

Kanske du borde träna på att bli av med "kapten krok"-modellen när du håller i tygeln, ställ handen upp annars blir det en dragkamp mellan hästen och dig.

vad för slags mun vill de ha? nyfiken...

Nu var det ett tag sedan jag tittade på den franska skolan, men det jag minns från exvis Philippe Karl är att träna hästen att ge efter för stångbettet genom att gapa. Man tar ena tygeln uppåt och andra nedåt och när det trycker i hästens mun så ska den öppna munnen. Jättesvårt förklara när det är så här sent på kvällen. Bettet hamnar på tvären i munnen och så fort hästen ger efter genom att gapa så släpper han.

Det jag har sett är att de vill ha den livligare munnen, kanske för att den anses inte vara låst, vad vet jag. PK anser också att man inte ska ta tränstygeltaget bakåt mot tungan utan uppåt mot mungipan. Tungan är jättekänslig och det är inte mungipan. Han säger att tygeltaget alltid ska verka uppåt inte bakåt. Det säger alla i och för sig, sedan är det få som lever som de lär. Han är nog den enda jag sett som faktiskt lever som han lär i detta.

Är det rätt eller fel att vilja ha en livigare mun? Ska man stirra på det eller helheten? Visst jag håller med om att jag var fundersam över det först, men såg förbi det och såg massa annat. Det finns så många olika idéer om hur saker ska vara och så länge inte hästen far illa av det utan utveckling sker och hästen tycker det är roligt att arbeta med människan så kan jag inte se att något är mer rätt än något annat. Flera vägar bär till Rom, det gäller att hitta en som passar en själv och sin häst. Ibland har vi för lätt att se sanningen bara i ett sätt att rida och träna. Men nu ska jag sluta filosofera. :)

Nästan sluta. :) Av många människor jag sett rida så är PK en av mycket få jag skulle släppa upp på min häst. Han har en stabil sits, har jättebra tajming av sina hjälper, han respekterar hästarna, ridningen han visar upp är mjuk och han får verkligen hästarna att släppa loss sina spänningar när han jobbar med dem.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar. Jag visste ingenting om detta, lite konstigt men intressant. Vem är PK... det står still i huvudet?

Det där med tuggande på bettet anses av min tränare som en bra sak. Tuggandet anses främja endorfiner hos hästen. Jag upplever tuggandet som en blandning av koncentration och kommunikation så länge hästen inte ligger bakom skänkeln. Hästen ska söka bettet men inte gripa tag i det, då blir det lätt lite tuggning. Det blir en mycket finkänsligare kommunikation på detta sätt tror jag.

PK, Philippe Karl är fransman från Samur, Cadre Noir, känd med sin häst Odin.

Vissa gillar honom, andra inte. Så som det är med de flesta instruktörer och ryttare på den nivån.

Själv väntar jag på att hans senaste bok ska komma ut på engelska. Han har skrivit en artikel, ett svar på en annan artikel, på sin hemsida om hur han tänker. philippekarl.com

jag tycker det finns två sätt att tugga.

Det är ju rätt när hästen mjukt tuggar på bettet och den får "läppstift"

Sedan är det ju nåt helt annat när den "klapprar "- och det anses ju som ett "fel"

PK kan man säga är inspirerad av Samur, inte en produkt därifrån.
PK har sin egen grej.
Det är stor skilnad på Carde (fd chef på Saumur) och PK

Zora det finns många vägar till ROM. Jag har sett PK rida på en avhans filmer och live faktiskt

Det blir förvirrande för mig när han inte bryr sig om omhästen sitter ihop...

Det som är grunden i andra system - fäster man sig inte vid...

:crazy:

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar