Dressyr på hästens villkor

Sv: Dressyr på hästens villkor

Menades det inte att Ankys lilla smala rumpa inte kan göra så mkt skada på stor dressyrhingsts rygg, men ridtekniskt kan hon säkerligen knåda musten ur vilken häst som helst. (nu inte sagt något om huruvida hon gör det...)
Har sett några träningsfilmer där hästen flyger som skjuten ur en kanon framåt vid tryck av sporren (rädd, ja, det såg så ut), och hejdas med kraftfullt tryck i stången, som direkt släpps då hästen svarar och den faller till föga in i arbetet. -Lyder med ENORM respekt för sin ryttares teknik och hjälpmedel.

Teknik är den lilla klena människans styrka!

Hmmm, tror nog hon rider så pass bra oavsett att hon inte behöver överdrivna hjälper som gör att hästen far iväg:cool:

DÄremot om den är laddad....

Idag släppte jag förbi en travaresom kom i 180 på sandslingan och den nyss så lyhörda hästen som svarade blixtsnabbt på fina hjälper hoppade upp i luften och for iväg ("nu tar vi tönten med stödhjul" :banana: hon kände väl sin plikt som galopphäst:rofl:) Hon kan säkert ha sett rädd ut eftersom jag blev rasande och fick ta ett rejält tygeltag för att återföra till ordningen, (såg nog inte heller prydligt ut) sen låg hon visserligen inte på i handen men hoppade jämfota och såg nog mycket upprörd ut.:cool:

En laddad häst svarar blixsnabbt på all form av stimulans utifrån. Vet inte om hennes var rädd där du såg men det måste vara väldigt svårt att avgöra när man bara ser den.

Hon kan ju använda sin sits påolika sätt, även klassiskt och ja lätt är hon nog, samt vältränad, till skillnad från oss andra.....

http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE
Kolla 1.26 ungefär..
Inte är denna häst rädd för ngt annat än inverkan från ryttaren.. Sådär vill inte jag att min häst någonsin ska reagera på skänkeln. Utan gå fram med lugn energi och power, inte spänd explosivitet som kontrolleras med kraft.

Men det behöver kanske inte diskuteras mer huruvida det är är snygg och bra ridning det här.
Man får väl ha sina åsikter bara.

Kolla 1.26 ungefär..
Inte är denna häst rädd för ngt annat än inverkan från ryttaren.. Sådär vill inte jag att min häst någonsin ska reagera på skänkeln. Utan gå fram med lugn energi och power, inte spänd explosivitet som kontrolleras med kraft.

Men det behöver kanske inte diskuteras mer huruvida det är är snygg och bra ridning det här.

Jaha den filmen!

Jag gillar inte det jag ser heller, (men jag kan inte säga att jag förstår heller hur hon rider och hur det är för hästen eg. Det ser inte kul ut dock)
Ang hästen:
Jag tycker den ser laddad ut, hon får den väldigt snabb att reagera och jag tycker det ser ut som om den missförstår henne och blir osäker. Tycker inte hon tar tag mer än innan?Den går djupt redan däremot (Låter som om maken säger "ruhe" bla:angel: men jag kanske hör fel)

Senast ändrad av en moderator:

osäkerhet, missförstånd, överladdad, reaktionssnabbhet..
eller, rädsla, överdisciplin, tvång.. olika ord för eg samma sak.
Skillnaden ligger väl i om man är positiv eller negativ över vad man ser då man gör sina ordval.

Tycker osäkerhet inte hör hemma på en dressyrhäst som är högt skolad. Inte i vår lilla värld iaf. Däremot pondus och kraft, styrka och energi.
Men om energin måste tuktas tills den vänds till osäkerhet och förskrämt intryck, då är det inte dressyr utan "allt för showen" i mina ögon.
Den piskande svansen i samband med igenomfallna stången och pickande sporren o ankys raka armar och tillbakalutade överliv hängande i kandaret. Snygg dressyr?! Men om det behövs för att plocka poäng med den hästen så hajjar jag. men är inte impad alls.

En känslig häst behöver du inte våldssparka i revbenen för att få en för stor reaktion på. Min höll på att bocka av mig då jag kom åt med sidan av sporren i en galoppfattning... Vissa blir inte härdade utan nerviga i överkant.

Menades det inte att Ankys lilla smala rumpa inte kan göra så mkt skada på stor dressyrhingsts rygg, men ridtekniskt kan hon säkerligen knåda musten ur vilken häst som helst. (nu inte sagt något om huruvida hon gör det...)
Har sett några träningsfilmer där hästen flyger som skjuten ur en kanon framåt vid tryck av sporren (rädd, ja, det såg så ut), och hejdas med kraftfullt tryck i stången, som direkt släpps då hästen svarar och den faller till föga in i arbetet. -Lyder med ENORM respekt för sin ryttares teknik och hjälpmedel.

Teknik är den lilla klena människans styrka!

Som du listat ut är det inte ryttarens tyngd som skadar utan hur ryttaren hanterar sin tyngd dvs tar ansvar för sin vikt.

Det du beskriver är även "the waterskier scenario"
hamnar ryttarens tyngdpunkt bakom hästens tyngdpunkt och ryttaren tar spjärn i stigbygeln och då driver så händer det så.

Tom på en bruksnordis som min

Det som är skadligt i the waterskier scenario är att det skapar spännig och obehag i hästen

Ingen rider ständigt runt i "the waterskier scenario" Men det få hästen att skjuta ut som en motorbåt under ryttaren.

Den piskande svansen i samband med igenomfallna stången och pickande sporren o ankys raka armar och tillbakalutade överliv hängande i kandaret. Snygg dressyr?! Men om det behövs för att plocka poäng med den hästen så hajjar jag. men är inte impad alls.

En känslig häst behöver du inte våldssparka i revbenen för att få en för stor reaktion på. Min höll på att bocka av mig då jag kom åt med sidan av sporren i en galoppfattning... Vissa blir inte härdade utan nerviga i överkant.

Jag gillar inte alls den form som hästen på filmen arbetar i, men jag ser faktsikt inga pickande sporrar, raka armar, tillbakalutat överliv, häng i kandaret.
Jag ser böjda armar, tår som är vända framåt vilket omöjliggör "pickande" med sporrar, en ryttare som sitter rätt upp och ned i sadeln. Jag tycker heller inte att hästen ser förskrämd ut, men däremot väldigt "laddad", skulle vilja säga ngt "explosiv". Jag ser heller inget "våldssparakande i revbenen". Men en häst som pga sin "laddning" inte är till 100% framför skänkeln.

oops hade inte sett filmen innan jag svarade (hade missat den helt- så jag svarade bara på vad Lucidor skrev :o )

Jag tycker att det är brutalridning och sorgligt att se.

Däremot så har jag privat kollat mer på hennes teknik rent allmänt, och ja när hon drar i nödbromsen så tar hon spjärn i stigbygeln a la waterskier scenario.

Men oftare åker hennes under skänkel fram och ut från hästen som en eftergift när den går framåt.
Skänkeln ligger mot = inverkan. Skänkel ut från hästen ingen inverkan = eftergift.
Det har hon ju också själv beskrivit

Samma tänk som i westernridning.

En teknik

Jag tycker att det syns rätt tydligt att bakbenen inte släpps in under i denna disciplinform som uppenbart stressar hästen

Men jag ser heller inget sporrpick och det kan ju bero på hennes timing i efetrgiften. Däremot så var det ju mycket tal om hennes landsman och märkena efter sporrarna där.
Han har uppenbart inte hennes timing och han hästar står emot rätt bra

Tycker jag

Jag gillar inte alls den form som hästen på filmen arbetar i, men jag ser faktsikt inga pickande sporrar, raka armar, tillbakalutat överliv, häng i kandaret.
Jag ser böjda armar, tår som är vända framåt vilket omöjliggör "pickande" med sporrar, en ryttare som sitter rätt upp och ned i sadeln. Jag tycker heller inte att hästen ser förskrämd ut, men däremot väldigt "laddad", skulle vilja säga ngt "explosiv". Jag ser heller inget "våldssparakande i revbenen". Men en häst som pga sin "laddning" inte är till 100% framför skänkeln.

Då ser vi samma! Och som jag skrev jag gillar inte alls formen heller.
Skulle däremot gärna ha sitsen.

Däremot tror jag hästen om den är tränad så lätt går ner i den formen, såg det på annan häst hon rider (i andra filmer) där den i ryggningar gick in med nosen i bringan (inte hon som drog dit den, det gör man inte i en ryggning i en tävlingsritt)

Fredrik: Läs bäckentråden, man kan lätta i sadeln utan att spjärna i stigbygeln om man använder bla denna muskel som du själv länkade till:D Prova, som sagt!:idea: Så ser du själv hur det fungerar(om den muskeln är något sånär stark alltså.)
Här är ditt citat och länk. Och nej inget knäslut för det, det är helt enkelt ett lyft du kan göra med denna muskeln som hjälp.

Skjuta bollen framför dig musklen är här (tack för frågan - jag var tvungen att lära mig lite mera
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/bicepsfemlong.shtml

Lusidor: Kolla filmen på oliviera Inte ser hästarna nöjdare ut i mina ögon........ Kolla munnen, rörelserna och svansen på hästen i slutet av filmen, mm.

http://www.dailymotion.com/video/x2d9bq_extrait-nuno-oliveira-cheval-dressa_creation

Kolla 1.26 ungefär..

du förstår inte. den ska gå ur trampet o tar då ett skutt- eftersom det är just övergångarna som är jobbiga o svåra.
man begär inte att den ska kunna allt på en gång. var sak har sin tid.

Jag tycker att det är brutalridning och sorgligt att se.
Det som man inte förstår kan man bara spåna om.
Hur ska piaff o passageinlärning ske?
I Pelarer som i Wien- Är det OK?

Oliveira studsar inte måttligt o Anky knappt alls- vilket är skonsammast?

Om ni titta igen på ankys film så har vi sett den förr..
Hon håller på att lära den passage o rider som vi pratat om i bäckentråden- att vinkla om bäckenet, men sen rider hon även upp den i uppförsbacke med sätet- kolla noga,,

här har vi en som kan praktisera våran diskussion- ger bra exempel.

Om ni titta igen på ankys film så har vi sett den förr..
Hon håller på att lära den passage o rider som vi pratat om i bäckentråden- att vinkla om bäckenet, men sen rider hon även upp den i uppförsbacke med sätet- kolla noga,,

här har vi en som kan praktisera våran diskussion- ger bra exempel.

Tror hon kanske tränar passage o övergångarna, men inte lära, eftersom det är Bonfire?

Ja hon sätter takten med sitt säte och "tar med den upp".

Undrar var i all världen man ser spjärn och vattenskidåkning :confused:

Jag ser att det står Bonfire, men det är inte likt honom. han hade ingen hals alls o var väl brun:confused::o

Om man nu skulle lägga sig i bakvikt brukar armarna o därmed händerna följa med= broms.

Att skjuta fram fossingarna kan hästen lära sig som en bromsande hjäpl.
det behöver inte alls innebära spjärn för att kunna dra mer.

A. är en ryttare som inte använder skänkeln mer än när den verkligen behövs- får hästar som är allt annat än skänkeldöva.

Jag ser att det står Bonfire, men det är inte likt honom. han hade ingen hals alls o var väl brun:confused::o

Om man nu skulle lägga sig i bakvikt brukar armarna o därmed händerna följa med= broms.

Att skjuta fram fossingarna kan hästen lära sig som en bromsande hjäpl.
det behöver inte alls innebära spjärn för att kunna dra mer.

A. är en ryttare som inte använder skänkeln mer än när den verkligen behövs- får hästar som är allt annat än skänkeldöva.

Nej det är sant han är brun med svart man o svans väl?:o Du har rätt.

Lusidor: Kolla filmen på oliviera Inte ser hästarna nöjdare ut i mina ögon........ Kolla munnen, rörelserna och svansen på hästen i slutet av filmen, mm.

http://www.dailymotion.com/video/x2d9bq_extrait-nuno-oliveira-cheval-dressa_creation

Angående AvG så var det egentligen bara två saker jag ser som negativa: En sits som ofrivilligt(?) verkade driva hästen vid tillfällen hon inte ville det = stressad häst. Det faktum att hon krävde rätt svarfrån hästen trots att den uppenbarligen verkade stressad, antingen av det eller någon annan anledning. (och så ihopdragningen, men det kändes för uppenbart :angel: )

Båda hästar kändes egentligen rätt lika, AvG´s mer självsäkert stressad och Oliveiras mer nervöst/underlägset stressad.
Blir alltid lite besviken på Oliveira´s sits, så bra ryttare han framstår som så tycker man att kutaxlarna och studset borde försvunnit.? Hästen såg egentligen inte negativ ut tycker jag, den verkade inte mentalt avslappnad - men jag TROR att det beror på att han kräver så mycket uppmärksamhet och snabb reaktion att hästen helt enkelt var på sin vakt. Det där tuggandet och svansviftandet tyder också på det tycker jag, eftersom mentalt oroliga hästar ofta spänner sig fysiskt också men kan bara visa det genom sådana "små" saker för att ryttaren inte skulle tolerera annat :p upplever iaf att såna hästar brukar sluta spänna sig så snart de upplever mindre press och blir mer coola.
På Anky´s tyckte jag det var motstånd och lite "trots" snarare än på gränsen till kuvad. Hästen vilja skämta henne aprillo! ;) Men är väl lite för uppfostrad för att våga mer än enstaka gånger. Och som sagt, stress.

Men overall tycker jag det ser rätt ok ut, bara att man förväntar sig mer av såpass stora namn inom hästvärlden.

Oliveira studsar inte måttligt o Anky knappt alls- vilket är skonsammast?

Oliverias tanke är god, men han utför det inte så bra, det är min åsikt :angel: hade han haft en riktigt bra sits utöver sina skills inom utbildning och ridning skulle det kunnat bli riktigt snyggt (nu är det här ett av få videoklipp med honom jag sett, annars bara bilder, så det kan såklart hända att han sitter bättre på andra hästar t ex).
Det ser inte skönt ut för hästen, nej, därav att helhetsintrycket störs enormt.

Tror dock inte att ryggskumpande kan klassas som det värsta felet i ridväg. Dels kan hästar uppleva det olika från häst till häst, dels sägs det ju t ex att hästar kan ta ryggskumpande bra mycket bättre än att en ryttare sitter och klämmer sig fast med benen.. (pga den naturliga klaustrfobin). Likaså bör de kunna uppleva obalans och stress (som ofta uppstår av obalans) värre.
Vill inte påstå att AvG´s sits var "värre" eller likvärdig, men upplevde det som att hennes häst reagerade nästan lika mycket på sitsen. Fast det jag skrev om tidigare - den "ofrivilligt drivande" när ryttaren skumpas lite framåt av hästens skjutkraft. Och övriga hjälper/rollkür. Kan såklart också vara så enkelt att hästen tycker det är jobbigt :p

Senast ändrad:

Fast jag tror knappast att A sitter "ofrivilligt drivande", jag tror att hon är mycket väl medveten om vad hon gör med sin sits.

Flashlight: håller med, är också avundsjuk på sitsen, men formen, no no.... Men, som sagt, hästen ser inte ihopdragen ut.

Angående AvG så var det egentligen bara två saker jag ser som negativa: En sits som ofrivilligt(?) verkade driva hästen vid tillfällen hon inte ville det = stressad häst. Det faktum att hon krävde rätt svarfrån hästen trots att den uppenbarligen verkade stressad, antingen av det eller någon annan anledning. (och så ihopdragningen, men det kändes för uppenbart :angel: )

Båda hästar kändes egentligen rätt lika, AvG´s mer självsäkert stressad och Oliveiras mer nervöst/underlägset stressad.
Blir alltid lite besviken på Oliveira´s sits, så bra ryttare han framstår som så tycker man att kutaxlarna och studset borde försvunnit.? Hästen såg egentligen inte negativ ut tycker jag, den verkade inte mentalt avslappnad - men jag TROR att det beror på att han kräver så mycket uppmärksamhet och snabb reaktion att hästen helt enkelt var på sin vakt. Det där tuggandet och svansviftandet tyder också på det tycker jag, eftersom mentalt oroliga hästar ofta spänner sig fysiskt också men kan bara visa det genom sådana "små" saker för att ryttaren inte skulle tolerera annat :p upplever iaf att såna hästar brukar sluta spänna sig så snart de upplever mindre press och blir mer coola.
På Anky´s tyckte jag det var motstånd och lite "trots" snarare än på gränsen till kuvad. Hästen vilja skämta henne aprillo! ;) Men är väl lite för uppfostrad för att våga mer än enstaka gånger. Och som sagt, stress.

Men overall tycker jag det ser rätt ok ut, bara att man förväntar sig mer av såpass stora namn inom hästvärlden.

Säga vad man vill men jag tror knappast att Anky gör så mycket "ofrivilligt" med sin sits:o :rofl:

Angf skillnaderna mellan hästarna kan man nog spekulera i det oändliga hur dom kände sej just där men jag undrar varför olivieras tjafsar så i munnen? :o

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info