Dressyr på hästens villkor

Sv: Dressyr på hästens villkor

Det köper jag definitivt, om vi ser till helhetsbilden. allsidig träning är ju det som det finns dokumenterad hållbarhet i, så den biten är ju fullständigt logisk. Men då är det ju snarare den allsidiga träningen isåfall som "make it or break it" - snarare än vilken typ av dressyr man pysslar med när det nu verkligen ska till. Tycker det är bra att kunna se lite nyktert på sånt här i fråga om ett bredare perspektiv, och inte snöa in sig på att det finns mirakel skolor av ngn sort.

Precis av den anledningen tyker jag inte ridningen spelar så stor roll. Eftersom det är allmänt känt hur man kan/inte kan träna hästarna utan att de går sönder.
Vissa går sönder trots att man följer dessa mallar, och då hade de nog gjort det för andra ryttare också, inte bara av ens egen ridning. Tror som sagt det mesta sitter i hästens helhet fysiskt och mentalt snarare än ridningen i sig.
Och just därför tycker jag INTE AR på något sätt är bra för "trasiga" hästar. Visst kan man lyckas bra och kunna bygga upp hästen utan att den behöver känna smärta under tiden eller bli överbelastad, men problemen sitter kvar, de kan inte lösas med ridning. Med vissa undantag. Det är i andra ändar man måste dra i första hand.

Jag rider vanlig dressyr när jag märker att AR-ridningen blir för mycket för hästens fysik för dagen! Det säger väl en del om min inställning! ;)

OK, då är jag med och håller dessutom med. :idea:
Det finns nog en del "hobbyryttare" med stinna plånböcker och kanske lite orealistiska mål som gärna byter häst då och då. Möjligen blir då i alla fall hästen lycklig när den får flytta....:crazy:

Tycker det är bra att kunna se lite nyktert på sånt här i fråga om ett bredare perspektiv, och inte snöa in sig på att det finns mirakel skolor av ngn sort.
[/QUOTE]

Det har nog de flesta ryttare insett, att det inte finns några mirakelskolor. (hoppas jag) Träning med förnuft och stor hänsyn till varje hästs förutsättningar ger frisk, nöjd och hållbar häst.

och utan att påstå att en slags dressyr är bättre än en annan, så skulle jag aldrig ha nått fram till en sån här typ av häst med den dressyr jag lärt mig tidigare.
AR har bidragit med nödvändig pedagogik och enkelhet i hjälperna som hästen snabbt tagit till sig.
Ridningen har lixom varit glasklar från dag ett i stället för att lägga en massa tid på att få hästen att fatta de olika kombinationerna av hjälperna som jag fått lära mig tidigare (hand-skänkel och lära sig vad de kan betyda tillsammans).

Oj vad du får vanlig dressyr att låta krånglig :D så har jag aldrig upplevt det, att det är svårt för hästen att förstå eller jobba under. Men alla är vi väl olika. För mig som jag ser det, så är man noggrann när man tränar och rider rent allmänt - inklusive rent dressyr arbete i paddock/ridhus, men även vid utomhus ridning är det viktigt att hästen a) rids varierat och b) alltid i balans. Formen blir olika beroende på vilket arbete man kräver och vart man rider. Är man noga med a) variationen och upplägget av varierat arbete, och b) anpassar formen till detta arbete och upplägg, så bygger hästen muskler och styrka ganska per automatik, förutsatt att den är frisk och rätt fodrad.

Senast ändrad:

Oj vad du får vanlig dressyr att låta krånglig :D så har jag aldrig upplevt det, att det är svårt för hästen att förstå eller jobba under. Men alla är vi väl olika. För mig som jag ser det, så är man noggrann när man tränar och rider rent allmänt - inklusive rent dressyr arbete i paddock/ridhus, men även vid utomhus ridning är det viktigt att hästen a) rids varierat och b) alltid i balans. Formen blir olika beroende på vilket arbete man kräver och vart man rider. Är man noga med a) variationen och upplägget av varierat arbete, och b) anpassar formen till detta arbete och upplägg, så bygger hästen muskler och styrka ganska per automatik, förutsatt att den är frisk och rätt fodrad.

Det är inte ryttaren det är svårt/krångligt för, utan för vissa hästar. (min egen erfarenhet) Jag red också vanlig dressyr i många år innan jag "konverterade" eller vad man ska kalla det. Bytte inrikting låter nog bättre. Jag gjorde det för att jag skaffat mig en häst som ridningen helt enkelt inte fungerade på. AR gjorde det hela tydligt och begripligt för hästen och jag fick en positiv och samarbetsvillig häst istället. På köpet fick jag tillträde till en värld jag inte visste fanns. Det var som om jag ridit i en glasbubbla innan och det gick hål på bubblan och en hel värld öppnade sig. (men jag hade aldrig känslan av bubbla innan den brast)

Senast ändrad:

Jag har aldrig påstått att jag tror det är svårt för ryttaren :D
Känner inte alls igen det du beskriver men som sagt, alla är vi olika.

så har jag aldrig upplevt det, att det är svårt för hästen att förstå eller jobba under.

Kl
tro inte att jag tror att det inte finns bra pedagogisk "vanlig" dressyr nu. men klubben där jag red var rätt stor och "stora" tränare kom o gick. Men jag råkade aldrig på den slags hästpedagogik (som jag hittat i AR) där förrän EN person, som var rätt udda i sammanhangen, sökte sig till klassisk ridning i södra delarna av landet.
Dessa knep och knåp passar in i det jag lärt inom AR.

Det andra som verkade mer pedagogiskt var centrerad ridning, som vissa fick upp ögonen för där på slutet och två grenar bildades inom klubben.

Men den ridning som instruktörerna lärde ut skulle inte ha funkat så snabbt o effektivt på mina hästar (travarkallblod) som AR-metodiken. -Tror jag.
Gissar att där vi är idag, skulle vi ha kunnat hoppa på det tåget och rida på och komma framåt. men från steg ett hade det nog trasslat ihop sig aldeles.

Många hästar låste sig aldeles vid ökade krav. Särskillt kallblodstyper (få!!) eller fullblod med mkt nerv. de kunde inte hantera den dos av samverkande eller motstridiga signaler som det var gott om och blev till stridsvagnar. Halvbloden med mindre nerv och ponnyerna gick det att rida ihop och fram enligt instruktion även om det krävdes lite skänkel och svett... (nån som har upplevt, NU ser det BRAA ut.. och man pustar, jaha, så jobbigt är bra?)
Men fullbloden, som jag gillade mer, krävde lite av det där klassiska knåpet för att börja slappna av och lyssna, arbeta och tänka. och mindre hand och skänkel.

Pratar nu av helt egen erfarenhet. Som verkar stämma lite med biggans.

Har också märkt det fenomenet, att man ofta söker sig utanför den vanliga dressyren när man inser att det går åt h**vete! :p
Man söker andra vägar och orsaker till det hela, vilket väl är rätt naturligt, ungefär som att man kollar om sadeln fortfarande passar om hästen verkar öm i ryggen. Tror nog det (tidigare åtminstone) har varit lite samma med western.
Kan ju vara så också att AR-tränare är mer vana vid udda typer av hästar och vanliga dressyrtränare är inne på standardhästen och inte alltid har tillräcklig erfarenhet för avvikelserna. Vet dock att det FINNS dressyrtränare som är riktigt duktiga med t ex travare och grövre häster, men de verkar vara relativt få. Hur många tränare har man t ex hört pedagogiskt förklara hur man får hästen ändra sin teknik i höftvridningen som blir på gröna ridtravare eller andra hästar som breddar?

I övrigt tror jag pedagogiken varierar grovt bland tränare, inom AR är det nog lite vanligare att behöva argumentera för sin sak och att vara teoretisk nörd, så det blir mer vanligt! :rofl:

Kl
tro inte att jag tror att det inte finns bra pedagogisk "vanlig" dressyr nu. men klubben där jag red var rätt stor och "stora" tränare kom o gick. Men jag råkade aldrig på den slags hästpedagogik (som jag hittat i AR) där förrän EN person, som var rätt udda i sammanhangen, sökte sig till klassisk ridning i södra delarna av landet.
Dessa knep och knåp passar in i det jag lärt inom AR.

Det andra som verkade mer pedagogiskt var centrerad ridning, som vissa fick upp ögonen för där på slutet och två grenar bildades inom klubben.

Många hästar låste sig aldeles vid ökade krav. Särskillt kallblodstyper (få!!) eller fullblod med mkt nerv. de kunde inte hantera den dos av samverkande eller motstridiga signaler som det var gott om och blev till stridsvagnar. Halvbloden med mindre nerv och ponnyerna gick det att rida ihop och fram enligt instruktion även om det krävdes lite skänkel och svett... (nån som har upplevt, NU ser det BRAA ut.. och man pustar, jaha, så jobbigt är bra?)
Men fullbloden, som jag gillade mer, krävde lite av det där klassiska knåpet för att börja slappna av och lyssna, arbeta och tänka. och mindre hand och skänkel.

Pratar nu av helt egen erfarenhet. Som verkar stämma lite med biggans.

Men alltså - "vanlig dressyr" måste inte vara ekvivalent med mera hand och skänkel det är ju upp till ryttaren hur "mkt" det blir.
Jag har ju själv ett fullblod och vet hur känsliga de är och petiga i hur lätta hjälper man ger. Men inte sjutton är det ngra problem att fixa till sånt, och vara lyhörd för det faktumet. Att hästar skulle låsa sig av ökade krav har ju inte med ökade kraven i sig att göra utan hur man framför (och får igenom) dessa ökade krav. Dåligt utförda AR hjälper, eller dåligt utförda "vanliga" dressyr hjälper kommer få vilken häst som helst att låsa sig - oavsett skola.

kanske är det "LÄTTARE" att fixa till tydligare hjälper inom AR? Dvs lättare att få hästen att förstå en hjälp även om man som ryttare inte är 100% avstämd? Tänker på det ni skrev om mer renodlade hjälper, kanske är hjälpgivande mer isolerat, dvs en hjälp i taget, och då är det mindre chans att göra "misstag" om man inte är helt oberoende i sin hand tex, osv? är det det kanske det ni menar? :confused:

sid notering: har ridit en del CR och det är en mkt bra väg till självinsikt över sin egen inverkan och sin kropp - rekommenderas till alla ryttare och borde ingå i "vanlig" dressyr konceptet som grund!

Senast ändrad:

Jag har aldrig påstått att jag tror det är svårt för ryttaren :D
Känner inte alls igen det du beskriver men som sagt, alla är vi olika.

Det lät som om du trodde "Lusidor" menade att det var krångligt för ryttaren. Jag missuppfattade dig i så fall.
Vad är det jag besskrivit som du inte känner igen?
Hur insatt är du i AR egentligen? Jag är bara nyfiken för innan jag hittade en tränare läste jag allt jag kom över om AR och tyckte det inte var någon stor skillnad mot hur jag red. När jag hittade min tränare upplevde jag skillnaden. Den hade jag inte ens anat under läsningen. Menar bara att det kan vara väldigt stor skillnad på att läsa och höra om saker och att sen själv uppleva det.

Senast ändrad:

Är inte insatt alls! det skrev jag tidigare i tråden, att jag är nyfiken då jag gärna blandar och tar in nya intryck och tankar för att utveckla mig vidare som ryttare.
jag är alltid kritisk till det mesta som målas fram svart eller vitt - så därav mina kritiska frågeställningar. Jag har som sagt en del CR ridning bakom mig - så jag är inte inmålad i ett svartvitt hörn utan öppen för synvinklar - det är bara när det svart eller vitmålas som jag blir lite avogt inställd - gråskalan och helhets nykterhets perspektiv är viktigt för mig oavsett ämet i diskussionerna. Har väldigt svårt för att bara se en enda väg till frälsning, så därav kan mina frågeställningar och även kontringar på vissa svar förefalla kritiskt då jag tycker att det ofta generaliseras grovt, eller tas för lite hänsyn till olika nyanser i påståenden. Har tex. väldigt svårt att tänka mig att en viss skola är särskilt passande till vissa raser mer än andra. :D I min värld har det mesta för att inte säga allt, att göra med den som sitter ovanpå hästen, och dess förmåga att anpassa och nyansera sig.

Är inte insatt alls! det skrev jag tidigare i tråden, att jag är nyfiken då jag gärna blandar och tar in nya intryck och tankar för att utveckla mig vidare som ryttare.
jag är alltid kritisk till det mesta som målas fram svart eller vitt - så därav mina kritiska frågeställningar. Jag har som sagt en del CR ridning bakom mig - så jag är inte inmålad i ett svartvitt hörn utan öppen för synvinklar - det är bara när det svart eller vitmålas som jag blir lite avogt inställd - gråskalan och helhets nykterhets perspektiv är viktigt för mig oavsett ämet i diskussionerna. Har väldigt svårt för att bara se en enda väg till frälsning, så därav kan mina frågeställningar och även kontringar på vissa svar förefalla kritiskt då jag tycker att det ofta generaliseras grovt, eller tas för lite hänsyn till olika nyanser i påståenden. Har tex. väldigt svårt att tänka mig att en viss skola är särskilt passande till vissa raser mer än andra. :D I min värld har det mesta för att inte säga allt, att göra med den som sitter ovanpå hästen, och dess förmåga att anpassa och nyansera sig.

Här är vi helt överens. :) Jag kan heller inte med när det ska delas in i svart eller vitt. så enkelt är det inte. Gråskalan är allt från nästan vitt till det mörkaste grå som man säger så. När det kommer till kritan kan jag bara göra indelningen "bra och dålig ridning" och det finns inom alla discipliner och inriktningar. Visst finns det många vägar att gå i träningen av sin häst och det är väl det som många här vill få fram. Att man inte kan ha en och samma utbildningsväg till alla hästar utan att man anpassar träningen efter hästen och dess förutsättningar. Inom tävlingsdressyren är man automatiskt mera styrd när träningen/utbildningsgången anpassas efter programmen. Vi som inte tävlar är på det viset friare att ta allt i den ordning vi tycker är lämpligast för hästen. Jag tror inte heller att en viss skola skulle vara bättre för vissa raser. Det låter helt befängt. Däremot tror jag vissa skolor eller inriktningar passar vissa individer bättre.
Jag tror inte alls du är inmålad i ett hörn. Ta det inte så. Jag ville bara tala om min egen upplevelse när jag ridit dressyr i många år. (30) och tyckte inte alls det var en trång värld utan snarare tvärtom. Jag har alltid varit nyfiken och öppen för olika metoder osv. Därför blev det en rätt häftig känsla när jag plötsligt fick tillträde till en mycket större värld. Det var först då som jag insåg vilken snäv värld jag levt i innan. (Men det är ju min upplevelse. Det behöver inte vara så för andra.)

Senast ändrad:

kanske är det "LÄTTARE" att fixa till tydligare hjälper inom AR? Dvs lättare att få hästen att förstå en hjälp även om man som ryttare inte är 100% avstämd? Tänker på det ni skrev om mer renodlade hjälper, kanske är hjälpgivande mer isolerat, dvs en hjälp i taget, och då är det mindre chans att göra "misstag" om man inte är helt oberoende i sin hand tex, osv? är det det kanske det ni menar?

Detta är ganska väl beskrivet vad jag upplever (som tränat både AR, ER och CR och nu rider någon slags egenfunnen blandning). Jag tror också att en viktig ingrediens, tillsammans med ovanstående, är att man inom AR rider oerhört mycket i böjning och därmed bygger styrka i en sida i taget samt alltid jobbar mot en lösgjord häst (förhoppningsvis). Det kan underlätta mycket när man rider en häst som inte har förutsättningar för sig att bli dressyrhäst (ridtravare, konvalencent m.m.).

Att det kan vara stor skillnad att läsa om en lära och sedan rida för någon som säger sig utöva denna kan jag verkligen skriva under på! Jag hade också läst väldigt mycket om AR innan jag tog min första lektion, jag hade då fascinerats över hur man i litteraturen fokuserade så på lättheten i hjälperna, samarbetet häst-ryttare, den fina kontakten osv osv. När jag kom till min första lektion såg jag först hur alla andra red runt med sina hästars huvuden 90 grader från kroppen och snart skulle jag få uppleva samma sak. Var mycket förbryllad :crazy:? Det hela involverade rätt hårda tag. Men tog några lektioner till och när min häst ganska snart lossnade fick vi börja rida mer normal ridning. De andra stackarna som hade avdankade oridna f.d. travare som bara reds ett par dagar i veckan lossnade ju aldrig och de red runt så där en evighet (gör det säkert än - om inte hästarna är slaktade). Denna tränare tog oss ändå framåt men idag skulle jag letat vidare efter en annan då jag är helt övertygad om att man kan komma framåt utan det där märkliga överböjandet.

Detta blev långt men jag ville bara delge er en betraktelse av hur verkligheten skiljer sig från litteraturen... Och ja, det finns dåliga AR-instruktörer/ryttare, dåliga ER-instruktörer/ryttare osv. och inget är svart eller vitt. En bredd är en tillgång och ödmjukhet och sunt förnuft är ovärderligt.

Detta blev långt men jag ville bara delge er en betraktelse av hur verkligheten skiljer sig från litteraturen... Och ja, det finns dåliga AR-instruktörer/ryttare, dåliga ER-instruktörer/ryttare osv. och inget är svart eller vitt. En bredd är en tillgång och ödmjukhet och sunt förnuft är ovärderligt.

:bow::bow::bow:

kanske är det "LÄTTARE" att fixa till tydligare hjälper inom AR? Dvs lättare att få hästen att förstå en hjälp även om man som ryttare inte är 100% avstämd? Tänker på det ni skrev om mer renodlade hjälper, kanske är hjälpgivande mer isolerat, dvs en hjälp i taget, och då är det mindre chans att göra "misstag" om man inte är helt oberoende i sin hand tex, osv? är det det kanske det ni menar?
Ja precis, att hästen inte behöver fundera på om den ska framåt, åt sidan eller bromsa, för man ger en signal åt gången. Och det är ingen fara om den då missuppfattar för jag har upplevt det som att man befäster en grej i taget, utan så stort fokus på helheten i början. och då grunden är befäst, sidförande och avslappning, då är det "bara att rida på" och hästen får lösa övningarna efter fysisk förmåga.
Tex jobba med skolor på en häst som inte klarar att hålla takten i trav med ryttare, för att skolorna stärker takten och styrkan i överlinjen så traven sedan blir bättre än om man trippat/rusat på i spänning hundra dagar och sedan börjat komma åt hästen mot avslappning och takt.
I det avseendet kan jag se det första alternativet som skonsammare o mer pedagogiskt.
På häst med lätthet o talang för bärighet är det kanske överkurs och lika bra att jobba med alla gångarter från början. -Och utveckla gångarterna genom att jobba i dom.

tex så är det svårt och kräver JOBB få en äkta bärighet i traven då pålle är spänd. Men ur en fin öppna och plocka upp inner bak till tvåtakt, då hittas takten utan tjafs och tjat (men ansträngande) och han kan dansa fram så långt han orkar för stunden.

Något sådant har aldrig förekommit i min ridbakgrund. Man red fram en bättre takt/bärighet genom att inverka genom halvhalter och takt genom sitsen.
Ok på en som tål upprepningar och "tjat" men kallbloden här hemma skulle nog slå av eller spänna emot om jag försökte med den taktiken varje dag. De tänker så mkt att det måste till maximalt med mentala utmaningar och minimalt med kroppslig inverkan. (skänkel, sits, tygel)
De har så lätt att gå i sta mot fysisk överkontakt. Går sällan att bryta igenom utan måste finliras fram med pedagogiska trix.

De är så hårda i sina skal (som de pucklar på varandra därute -hujedamej!! -vad är då en sporre eller ett spö en ovillig dag??) så man måste krypa försiktigt under för att börja resonera. Hela tiden lätthet även om man kan behöva vara snabb och TYDLIG i de små signalerna för att få respekt och genomsläpp.

Där kanske AR är lättare för ryttaren att vara lätt.. med mindre saker att tänka på samtidigt. fel timing mellan hand o skänkel = Motstånd.. Längre tygel o en sak i taget, avslöjande och utbildande

Bara funderingar om egna erfarenheter o hästar...

Shit, vad olika kallbloden måste vara! :crazy:
Mitt nuvarande kallblod är mentalt sett extremt lik mitt förra varmblod, bara lite mer nervös av sig :p (och jag tror inte det beror så mycket på mig eftersom man märkte likheterna redan första veckorna med nya hästen).

Håller med om att hästar är olika och att ridningen bör anpassas efter individen. Men det bör man precis som mackan skriver kunna göra INOM en ridgren också, inte nödvändigtvis behöva byta inriktning för att det inte fungerar. Tror det finns vissa koncept som kan breddas något enormt medans andra koncept bara fungerar på vissa typer av hästar. Främst inom "vanlig" dressyr eftersom det finns betydligt fler tränare där, men även inom AR/klassiskt/CR/western.

Att det kan vara stor skillnad att läsa om en lära och sedan rida för någon som säger sig utöva denna kan jag verkligen skriva under på! Jag hade också läst väldigt mycket om AR innan jag tog min första lektion, jag hade då fascinerats över hur man i litteraturen fokuserade så på lättheten i hjälperna, samarbetet häst-ryttare, den fina kontakten osv osv. När jag kom till min första lektion såg jag först hur alla andra red runt med sina hästars huvuden 90 grader från kroppen och snart skulle jag få uppleva samma sak. Var mycket förbryllad :crazy:? Det hela involverade rätt hårda tag. Men tog några lektioner till och när min häst ganska snart lossnade fick vi börja rida mer normal ridning. De andra stackarna som hade avdankade oridna f.d. travare som bara reds ett par dagar i veckan lossnade ju aldrig och de red runt så där en evighet (gör det säkert än - om inte hästarna är slaktade). Denna tränare tog oss ändå framåt men idag skulle jag letat vidare efter en annan då jag är helt övertygad om att man kan komma framåt utan det där märkliga överböjandet.

Våra första AR lektioner skiljer sig en hel det åt. Jag fick en mycket angenäm upplevelse utan överböjning och hårda tag. Jag träffade den bästa tränaren jag någonsin haft och då har jag ändå ridit för många duktiga tränare genom åren. Men ingen har varit så bra som denna. Henne byter jag aldrig ut.

Interssant med sättet att hitta traven, måste provas!
Min tränare vill att jag ska sätta takten med min takt o halvhalter, men tycker det är svårt utan riktig bjudning.
(Din inkorg är full)

Testat att "tänka" halvhalt i varje steg? Att du känner en halvhalt i kroppen för varje steg och kramar lätt i tygeln i takt (om det behövs) ?
Hittar man ett läge där hästen är avslappnad och i bra balans i skritten tror jag det är ett bra läga att börja trava ur oavsett om det är öppna eller något annat, men om den kommer klara hålla det eller inte tror jag har mycket med ryttarens "takt" i kroppen att göra, precis som din tränare verkar vara inne på.
Att lära hästarna att traven är en övergång, inte en högre växel, brukar vara nyttigt på många hästar. Precis som att hästarna bör lära sig att FATTA galopp, inte gå över till nästa växel.

Risken med en häst som har lite för lite framåtbjudning är att den känner sig låst och sänker ryggen (i extremfall t o m att det blir tölt eller pass istället för trav). Därför bör man vara försiktig när man tränar "övergången" till trav och se till att hästen tänker framåt/nedåt. Hästen ska inte behöva bromsas till att hålla samma tempo och steglängd.

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info