Dressyr på hästens villkor

Sv: Dressyr på hästens villkor

Det är ju inte precis bara att slakta/triangelmärka en medioker häst utan vidare. Den måste ju konstaterat och väl utrett vara mkt dålig och ej bedömas ha en sportslig att fungera under normalt lättklass arbete för att ryttaren skall få licens att göra detta val. Tycker du generaliserar på helt fel grunder här!

Tyvärr är det inte så svårt. Det är inte ovanligt att hästar som tränas fel får ledinflammationer, eller hur? När de fått ett visst antal behandlingar och hästen ändå inte blir bra är T-märkningen ofta ett faktum. Orsaken till att inflammationerna inte upphör är ofta att träningen inte tar hänsyn till hästens förutsättningar varken fysiskt eller psykiskt.

En fråga till alla:
Hur många känner ni som tränar AR och som fått häst med ledinflammation?

En fråga till alla:

Beror på hur man räknar, men minst två :angel:
man kan inte skylla allt på träningen. En kropp i harmoni kan stå ut med ganska mycket innan det blir skador och tvärtom.
Och en häst kan även bli tränad "för bra" innan kroppen är redo, särskilt om det finns obalanser.

KL
I det fallet jag sa handlar det kanske mer om hantering och hästvett i fodring motion o vardag osv, inte själva dressyrridningen. Tjejen är duktig på att rida, men har inget intresse eg av att lösa problem runt omkring ridningen. Säger sig själv helst bara träna o tävla.
Men hästen håller uppenbarligen inte för det liv den nu lever och kan lätt dömas ut för alla ledinflammationer.
Om vår egen skulle leva samma liv som förut skulle förmodligen han vara borta vid det här laget. Nu tävlar han tufft (trav)utan tillstymmelse till ledproblem.
Och det ska mkt till innnan jag kan dressyra sönder de benen med nuvarande träning tror jag.
Ny häst i ny kropp. Och inte pga ridteknik utan sund tillvaro. Då håller dom för mycket!!

Ja, det kan göra stoor skillnad på hur observant man som ryttare är! Och noga med detaljer/hur mycket kunskap det finns utöver ridningen.

Farsan köpte t ex ett 6-årigt kallblodssto med 5(?) rapporteringar för dålig trav i historiken och åtskilliga veterinärbesök. Varför? Bra stam och bra pris = värt ett försök. Kusen kunde för f*sen inte ens skritta utan att se halt ut :crazy:
Han tog den till veterinär och bad att få röntga en av haserna (vilket han knappt höll på att få göra eftersom veterinären var helt inne på något annat, men det är ju en annan historia) hittades en lös benbit i hasen som opererades bort. ca 4 månader senare startade den ett lopp och vann (tänkte egentligen inte starta så tidigt men hästen utvecklades väldigt snabbt...) med en massa underhåll, avvägd träning och hästvett så höll den för att starta tills den var 15, med någon annan hade den väl som bäst blivit avelssto. Och även EFTER operationen tror jag inte den hade hållit för vem som helst. Hade t ex en medryttare som red ett par gånger i veckan som lyckades orsaka problem med benhinnorna på bara någon månad.

Precis som du säger så finns det dom som rider riktigt bra och har bra känsla för hästen, men som ändå får problem. Sen finns det såna som rider rätt kasst eller utan känsla för hästkroppen som ändå inte får problem. Mycket tror jag som sagt avgörs av hur bra balans det är i hästens kropp rent allmänt, mycket är ju sådant som inte påverkas av ridningen mer än att det MÄRKS mer vid ridning.
En stor fördel med att dessutom rida bra och ha känsla för hästen borde dock vara att man då kommer så långt att man lätt märker om något förändras hos hästen.

Tyvärr är det inte så svårt. Det är inte ovanligt att hästar som tränas fel får ledinflammationer, eller hur? När de fått ett visst antal behandlingar och hästen ändå inte blir bra är T-märkningen ofta ett faktum. Orsaken till att inflammationerna inte upphör är ofta att träningen inte tar hänsyn till hästens förutsättningar varken fysiskt eller psykiskt.

En fråga till alla:

det framgick inte i inlägget jag svarade på att hästen var diagnosticerat sjuk utan tecken på förbättring efter behandling.
Det framgick bara att ryttaren "ledsnat" på vad hästen inte förmådde fysiskt. Dessutom T-märker man sällan en häst om man inte bryr sig om den och vill att den ska få ett fortsatt liv under sina begränsade förutsättningar.... så att säga att man inte bryr sig om den är att ta i.

Tycker det är lite farligt att som du säger, antyda att tränar man AR så får hästen inga fysiska problem eller skador. Det är ju arbete på en ofta lättare nivå, så det går nog lika gärna att härleda det till detta isåfall, dvs inte själva träningen i sig, utan att den tränas lättare- punkt slut. Tror nog att hästar som går i hagen mest hela tiden också får färre ledinflammationer. till exempel.

Senast ändrad:

Tycker det är lite farligt att som du säger, antyda att tränar man AR så får hästen inga fysiska problem eller skador. Det är ju arbete på en ofta lättare nivå, så det går nog lika gärna att härleda det till detta isåfall, dvs inte själva träningen i sig, utan att den tränas lättare- punkt slut. Tror nog att hästar som går i hagen mest hela tiden också får färre ledinflammationer. till exempel.

Håller med om att det är farligt att antyda att AR skulle fungera som sjukvård, MÖJLIGEN friskvård - jämför massage och stretching med laserbehandling, fast jag tror inte det var poängen med inlägget även om det lät så :p

Om den tränas lätt eller hårt tror jag däremot inte har mycket med saken att göra, förutsatt att man musklat och härdat hästen tillräckligt. Någon jämförde AR som tai-chi och annan dressyr som t ex gymnastik. Går det sakta balanserat och fokuserat löper just lederna mindre risk. Men andra aspekter i hästkroppen kan fortfarande ställa till det.

nyfiken...rider du akademiskt eller vanlig dressyr?

allmän fråga...kan man kombinera AR och "vanlig" dressyr eller blir man helt kluven då?

har ridit vanligt i alla år men har nu några kompisar som börjat med akademiskt, tänkte jag skulle åka med på några ridpass som fotfolk och kolla för jag har verkligen noll koll! tävlar dom som rider akademiskt på de vanliga dressyrtävlingarna också(ni ser...noll koll:o)

Ja, det vill säga både och

allmän fråga...kan man kombinera AR och "vanlig" dressyr
Ja, jag gör det i alla fall.

eller blir man helt kluven då?

Det beror lite på hur "openminded" de traditionella instruktörerna är. För de instruktörer jag ridit för på ridskolan, har "mitt tankesätt" och "min ridning" gått bra i alla fall. Och även hos min AR-instruktör.

har ridit vanligt i alla år men har nu några kompisar som börjat med akademiskt, tänkte jag skulle åka med på några ridpass som fotfolk och kolla för jag har verkligen noll koll! tävlar dom som rider akademiskt på de vanliga dressyrtävlingarna också(ni ser...noll koll)

Det bästa man kan göra är att som du funderar på, åka som fotfolk på FLERA kurser för OLIKA tränare.

Detta för att verkligen få en förståelse och inte bara titta här på forumet och tycka, "de är helkonstiga och ALLA rider förböjt i myrtempo, på hårt åtdragen stång", bara för att EN enda tränare någonstans fått en eller ett par elever att missförstå tanken bakom AR.

:bow:

dom ska tydligen ha en kurs nu till helgen men då hade vi naturligtvis invigning på jobbet...:(
men den ena tjejen har gått som kund hos mig och hon har bl a varit och ridit för denna Bent(?) som jag har förstått är ganksa duktig...
och hon påstod i alla fall att det kunde vara lite nyttigt för mitt halvblod som är lite lättstressat...
skulle vara lite kul att prova på, men jag älskar ju som sagt den "vanliga" dressyren och vill ju kunna fortsätta träna och ev börja tävla dressyr.
men du tror man kan kombinera asså....det är inte sååå olika att hästen blir helt kaiko i huvet???
dom brukar ha en tjej som tränar dom hos oss i våran lilla ort...hur vet man vilka tränare som är bra?

jag har faktiskt bara sett en tjej rida i real life och det e klart....jag tyckte ju det såg lite annorlunda ut;)
väldigt långa tyglar....men det gör ju inget, menar bara att även om dom tränar så, så rider dom med korta ibland också??? tex vid tävling..

dom ska tydligen ha en kurs nu till helgen men då hade vi naturligtvis invigning på jobbet...

Typiskt, men det går fler tåg!

men den ena tjejen har gått som kund hos mig och hon har bl a varit och ridit för denna Bent(?) som jag har förstått är ganksa duktig...
och hon påstod i alla fall att det kunde vara lite nyttigt för mitt halvblod som är lite lättstressat...

Just där sitter ju jag. Med ett lättstressat 23 år UNGT halvblodssto, med den (ö)kända angloarabhinsten Flyinge Phaeton x, som pappa. Och oss har det fungerat väldigt bra på, både för mig som ryttare och min häst.

skulle vara lite kul att prova på, men jag älskar ju som sagt den "vanliga" dressyren och vill ju kunna fortsätta träna och ev börja tävla dressyr.

men du tror man kan kombinera asså....det är inte sååå olika att hästen blir helt kaiko i huvet???

Vad skulle vara problemet? Kan man blanda NH, hoppning, western, dressyr, centrerad ridning... Varför ska man då inte kunna blanda traditionell dressyr och AR (vilket i stort är allt detta i ett paket med röda snören)

dom brukar ha en tjej som tränar dom hos oss i våran lilla ort...hur vet man vilka tränare som är bra?

Det vet man inte förrän man har provat. Det är precis som med alla tränare även inom hoppning, western, tradtionell dressyr och vad det nu är. Människor och hästar är individer, vissa tränare passar man ihop med direkt, andra kan det ta ett par träningar med och en del tränare passar man absolut INTE ihop med.

Konstigare än så är det inte. :bow:

jag har faktiskt bara sett en tjej rida i real life och det e klart....jag tyckte ju det såg lite annorlunda ut;)
väldigt långa tyglar....men det gör ju inget, menar bara att även om dom tränar så, så rider dom med korta ibland också??? tex vid tävling..

Jag rider inte med extremt långa tyglar, utan möjligen med "banan-slack", till vardags och på AR-träningar.

När jag rider extraträningar i dressyr på ridskolan, beror det HELT på tränaren, vissa tränare säger till mig att ha längre tyglar och andra tränare är väldigt "tyska" och vill att man ska korta tygeln extremt mycket.

Så det är individuellt där med. :bow: Helt beroende på häst och ryttare. Min dam blir gärna spänd och högnackad med alltför kort tygel och det har som sagt, både AR och "vanlig dressyr"-tränare tagit hänsyn till.

Jag har provat att tävla på klubbdressyr och bara ridit en enkel programridning och då har jag som sagt fått rida med mer traditionell tygelfattning och beroende på dagsform har det gått skapligt, eller åt skogen.

Senast ändrad:

Om jag ska koppla tillbaka till TS fråga, om att kräva det där extra för att få resultat..

Det sitter nog mer i VAD man fokuserar på och inte hur hårt man pressar.
Tex tidigt vara petig med böjning och skolor, i stället för att jobba på och få kondition och stabil form på stora spår. (man kan ju göra båda!!:idea:)

En ARhäst kan jag tänka mig känns mer vinglig och instabil än en "vanlig häst" som jobbar på mer framåt och kanske lär sig ett stabilare sätt att röra sig, och sedan sakta jobbar mot mer bärighet och känslighet för hjälper o sits.

En AR-häst kan jag gissa är och förblir vinglig i den bemärkelsen följa sitsen och ögonblickets kvalite... Flum...
Att den lätt tappar allt men man är nöjd då det är jättebra det lilla som blir. Inget joggande på framåt i halvbra form utan några steg i bra form enl ryttaren iaf. (efter förmåga, men tanken kanske är sån iaf..) gissar friskt..

Bekantingen som jag talade om är nog mindre noga med vissa detaljer på sin msv-utbildade kuse än jag på travkallisen, även om de har helt annan nivå på övningar och mängd i träningen, h*n kan ignorera brister i bärighet o liksidighet och jobba på framåt ändå i den form som blir. tex acceptera läget med tjugo kg i handen för att hästen inte kan ngt annat då. Jag skulle kanske lägga ner dressyrandet (o tänka på friskvård)tills den kan bära sig med gram i handen och bygga från det.
Annars återkommer nog ledproblemen snart, trots vet´s ordination på igångsättning lugnt på raka spår osv..

Jag skulle nog skita i den sortens igångsättning och jobba loss den stackars länden o ryggen med skolor i små små etapper. I stället för att jogga på utan form framåt på konvelecent. För det är nog större orsak till hältor än svaga leder. Stel länd o kors: noll bärighet: onda bogar o framben som leder till bakknä o kothältor. Osv osv .

Inget fördömande, bara jämförande av problemlösning.

allmän fråga...kan man kombinera AR och "vanlig" dressyr eller blir man helt kluven då?

har ridit vanligt i alla år men har nu några kompisar som börjat med akademiskt, tänkte jag skulle åka med på några ridpass som fotfolk och kolla för jag har verkligen noll koll! tävlar dom som rider akademiskt på de vanliga dressyrtävlingarna också(ni ser...noll koll:o)

Jag rider "vanlig", men är lite nyfiken på AR dvs vissa bemärkelser av det jag ser som "bra" AR. Försöker lära mig lite mera så attjag kan plocka det bästa ur olika delar som passar mig bäst....

dom ska tydligen ha en kurs nu till helgen men då hade vi naturligtvis invigning på jobbet...:(

En kompis som är rätt duktig dressyrryttare (inte "tävlingsryttare" egentligen men har gjort bra ifrån sig de gånger hon tävlat, vunnit LA t ex) hade en travare som hon skolat om och red lite dressyr med och hoppade. Den var, precis som en del andra travare, ganska stressad av sig, och hade jättelånga ben och kort kropp som den hade svårt att hålla reda på. Galoppen var rätt kass, blev väldigt passaktigt. Dom red lite AR-lektioner för skojs skull (ryttaren använde fortfarande mycket av sin gamla ridning så det blev mest "AR-inspirerat") och på 1-2 månader blev det faktiskt stor skillnad. Galoppen var mycket bättre och rent allmänt såg hästen mer avslappnad och stabil ut, och mer ärlig i formen.
De gick ju som sagt aldrig över helhjärtat till AR men de övningar de red och pusselbitar de la till gjorde ganska stor skillnad.

Att variera med AR tror jag är en bra grej för att få mer allsidighet i sin ridning. Precis som att säkert många AR-ryttare rider lite "annat" då och då.
Satsar man helhjärtat på AR kan det nog bli svårt att kombinera med tävling, men inte omöjligt.

tänkte nog på om det fanns några såna där stora skillnader på sätten...såg en annan tråd här om att flytta bogen med tyglarna tex.... kan ju bli lite förvirrande om man ena träningen ska använda tyglarna och andra träningen ska använda skänklarna... mer så jag tänkte.
nu var detta bara ett exempel eftersom jag inte kom på något bättre, så lägg inte någon energi i just det där med tyglarna för det vet jag inget om ändå...var bara ett exempel

Mitt råd är - träna AR när du tränar AR (försök i så stor mån det går följa konceptet och de instruktioner du får) för åtminstone till en början är det nog mest förvirrande för dig snarare än för hästen. Ge det en ärlig chans, sen kan man blanda lite när man förstått konceptet mer. Hästen kommer göra skillnad på AR-träningen och dressyrträningen, helt enkelt för att DU då kommer rida annorlunda.
Du behöver ju egentligen inte rida på något annat sätt öht i själva dressyrridningen, alltså när du inte rider AR, bara att man tränar hästen annorlunda då och då med annat fokus kan få en mer "komplett" träning i det stora hela och ofta lär man känna hästen bättre när man testat andra stilar, man får lite större perspektiv på hur hästen reagerar på saker och ting.

Jag tycker att den stora skillnaden mellan AR och "vanlig" dressyr är att AR erbjuder ett större urval av individbaserade mål, medan den "vanliga" dressyren har förutbestämda mål presenterade i form av dressyrprogram. Även "vanliga" ryttare som inte har för avsikt att tävla har ofta "dressyrprogramsrelaterade" mål då de sedan ridskoletiden präntats in i ryggraden (been there, done that, för övrigt..).

Och något som hänger ihop med det ovan nämnda som jag har upplevt är att det finns en större andel missnöjda ryttare inom den "vanliga" dressyren. De är missnöjda för att hästen inte räckt till för att nå de uppsatta målen (t ex placering i MSV), eller de är missnöjda för att de inte tagit sig ut på tävlingsbanorna (kanske för att ett byte inte fungerar).

Inom AR stöter jag snarare på ryttare som generellt sett alltid är nöjda och stolta över sina ibland tämligen mediokra hästar.. De har fått nytändning i ett mer tillåtande klimat och de har upptäckt styrkor hos sin häst som gått att utveckla vidare - och det inte på det perfekta TR-sättet, utan på det perfekta sättet för just den hästen.

Det är dressyr på hästens villkor för mig.

Vilken jättebra beskrivning , den tackar jag för :bow:

En fråga till alla:

Frågan är väl snarare hur många som tränar AR märker att hästen faktiskt HAR en ledinflammation?

Tyvärr verkar det vara många som hamnar i den situationen. När de skaffar sin häst har de redan bestämt hur långt de vill komma med hästen (foch hur fort det ska gå) och när hästen inte motsvarar deras krav eller förväntningar ska den säljas och en annan köpas in. Tänk om de istället köpte en häst de tycker om och låter hästen utveckas i sin takt och med sina förutsättningar. vilka gladare ryttare och hästar det skulle bli.

Fast om man nu har som mål (och kapacitet själv) att t.ex. rida "lilla rundan" och man upptäcker att hästen "bara" har förmåga att med lite tur komma runt en Msv B godkänt, är det inte snällare mot hästen då att låta den få en ny ryttare? En ryttare som ställer lite lägre krav, samtidigt som man själv kan hitta en häst att utvecklas med. Det behöver inte handla om att man inte tycker om sin lite begränsade häst, tvärt om. Men att försöka få en begränsad häst till "stordåd" är inte vidare bussigt mot hästen.

Att vilja utvecklas som ryttare innebär inte per automatik att man saknar känsla för hästen.

Jag tror att man få lyckligare hästar och ryttare om man kombinerar rätt häst med rätt ryttare. ;)

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar