Dressyr på hästens villkor

Sv: Dressyr på hästens villkor

Jag håller med dig. Men...jag tycker att man ska leta efter båda dåligt och bra hos samma. Ibland så tycker jag människor är väldigt duktiga på att bara leta efter dåliga saker och glömmer bort att titta och hitta det som är bra.

För mig handlar det inte bra - dåligt

Alla har bra - dåligt

Ju längre man kommit ju mer bra och ju mindre dåligt tycker jag man kan generalisera utan att blinka - vad det gälller det tekniska

Sedan finns ju andra dimensioner - som denna tråden handlar om ex...

Hur mycket får hästen plats i tekniken.
Räknas hästen som en kännande individ eller som ett "redskap"
Folk har olika "känsla" för hästen som individ.

Skall man uppfylla det "klassiska" Calm straight forward - så skall hästen vara just CALM:devil:

Och skall man tävlingsrida uifrån utbildningskalan - vilket det står i TR så skall hästen vara Losgelassen - (vilket i grunden är samma som "Calm". )

Losgelasen översätts korrekt "Lös tilllåten" dvs ostörd av ryttaren

Jag skiter rätt mycket i de fel som begås - alla är dödliga ;)
Men jag skiter inte i om hästen störs/åsamkas obehag av ryttaren eller ej

Återigen - vi är alla dödliga och felar där - helt enkelt för att vi inte är perfekta nån av oss:crazy:
Men hur mycket vi felar där har mindre med "nivå" att göra och mycket mer med attityd till hästen OCH världen ikring oss öht.:idea:

Detta har väldigt mycket med "attribuering" att göra. På ren svenska och inte på pskykologi språk; HUR VI TOLKAR ORSAKEN TILL HÄSTENS REAKTIONER

Här är vi individer och det blir inte bara en gråskal utan en hel schattering i hur olika samma kroppsspråk och beteende kan tolkas av olika människor.

Självklart tror/anser alla att just deras tolkning är den enda möjliga...
Men det tror inte jag. Jag tror att vi vet väldigt lite om hur hästar känner och upplever "ridning" :crazy:

Jag tror att det enda vi kan gå på hittills- är innebörden i Losgelassenheits begreppet. :crazy:

*Hästen skall tugga mjukt och lugnt på bettet

*Munnen skall hållas stängd och tyst

*Den skall se tillfreds ut

*svansen skall hållas still och lätt buren

*Den skall frusta mjukt ( inte snorta)

*Den skall swinga med ryggen

Då är det klassisk ridKONST för mig
Där konsten slutar tar våldet vid

Skall det anses vara på hästen villkor så måste det var mer konst än våld.:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått lite intrycket av att det handlade om just bra - dåligt.

Samt att vi alla har olika preferenser och nog också tittar på olika saker. Vad som är klassisk ridkonst och korrekt för dig behöver inte vara det för en annan. Det har vi otaliga exempel på. Vem har rätt och vem har fel?

Jag håller med dig i din lista. Men jag kan fortfarande se väldigt mycket bra kvaliteer hos ekipage som råkar visa sådant som jag kanske inte är förtjust i. Det gör jag hos alla, Kottas, Borba, Carde, Lynche, Branderup, Belasik, de Kunffy, Bartabas och massa andra jag sett på tv'n som jag inte kommer på så här tidigt på morgonen. :)

På tal om att se, hittade på annat forum med uppvärmningsfilmer från tävlingseliten. Intressant att se, men då det är tävlingsdressyr så kan jag ju inte lägga upp dem här på barock. :)

Senast ändrad av en moderator:

nja jag tycker inte det går att dela in bra - dåligt.

Mer; intressant - inte intressant för mig ( för mig då beroende på hur mycket tecken på obehag från hästen)

Sedan igen inga ryttare är perfekta alla råkar...

Det är snarare när ngn rider och inte ser bristen på losgelassenheit som ett problem som de går fetbort för mig

En viss Z klarar jag bara av att titta på i 3 minuter sedan var jag så förbannad så jag stängde av

Ja men visst är det så :)

Tänkte mycket på det du skrev om konstnärer också.

Min konstlärare påpekade att Milles alltid har oproportionelligt långa ben på sina statyer. Jag har för mig att det berodde på ett synfel han hade... ?

Varför berättade han det - ju för det lärde oss att se.

(tex att alla mina hästteckningar "råkar bli" med för korta ben. Jag ritar bara lågställda hästar. Kan det bero på att papperet är rektangulärt :confused) :D

Det är ju teknik, och skall man bli bättre på sin teknik så måste man ju vara medveten - helt klart. Annars lär man sig ju ingenting.:crazy:

Men det är tekniken det. Duk och färg och lera och marmor är ju döda ting. Där kan man ju göra precis som man vill.

Det blir ju ytterligare en aspekt i och med att hästen är levande och kan känna både smärta och obehag.

Ibland tycker jag den aspekten kommer bort

jag tror att de flesta som är kritiska är kritiska utifrån den aspekten

Håller med! Mycket bra kriterier att ha i bakhuvudet hela tiden då man tragglar eller flowar fram med hästarna.
Att hitta tillbaka till dom där alla punkterna strax efter ett kritiskt moment där man kommit igenom någon spärr tex. Att inte bli kvar i något spänt, eller tvunget.

Om man återknyter till konst, alltså avbildande konst.
Ett fenomen..
Jag som "kan teckna" kan reta folk i min närhet då jag klagar över mina egna bilder. Jag kan ofta räkna upp otaliga "fel" som jag är fullt medveten om men andras mindre tränade öga inte uppfattar, för att de är så fascinerade över att man "kan rita så likt"
Ibland blir jag avsnäst, som att jag inte har rätten att kritisera det som är "bättre" tekniskt än det de kan prestera på papper.
Då är det enormt stimulerande med en konstlärare som kan se alla fel och dubbelt upp med fler!
Så man får utvecklas och bolla tankar.

Är det Jantelagen som härskar? Man får inte sträva för långt i tanken lixom.. Utan vara nöjd och ge sig...

Lite samma då man som skogsnisse kritiserar "eliten" inom ridning, man måste väl få kritisera det man ser som fel, även om det som presteras ligger långt bortom ens egna förmåga. För man kan ju träna sitt öga och medvetande längre än man kanske har förmåga eller förutsättningar att träna sin kropp och sin häst.
-Låta sinnet vandra och öppnas... (flum, jag vet)

Varför blir många så retade över att vanliga dödliga har åsikter om vad de ser på TV?!
De (eliten) är säkert själva väldigt medvetna om en massa fel, som finns där även om det råkar gå bra tävlingsmässigt.
Hur många duktiga ryttare sitter och är helnöjda med sig själva dagarna i ända??
Alla vill väl utvecklas, och jag tycker inte det är fel att lära sig se saker även om man inte kan "göra det bättre själv" av olika anledningar.

Om man återknyter till konst, alltså avbildande konst.
Ett fenomen..
Jag som "kan teckna" kan reta folk i min närhet då jag klagar över mina egna bilder. Jag kan ofta räkna upp otaliga "fel" som jag är fullt medveten om men andras mindre tränade öga inte uppfattar, för att de är så fascinerade över att man "kan rita så likt"
Ibland blir jag avsnäst, som att jag inte har rätten att kritisera det som är "bättre" tekniskt än det de kan prestera på papper.
Då är det enormt stimulerande med en konstlärare som kan se alla fel och dubbelt upp med fler!
Så man får utvecklas och bolla tankar.

Är det Jantelagen som härskar? Man får inte sträva för långt i tanken lixom.. Utan vara nöjd och ge sig...

Lite samma då man som skogsnisse kritiserar "eliten" inom ridning, man måste väl få kritisera det man ser som fel, även om det som presteras ligger långt bortom ens egna förmåga. För man kan ju träna sitt öga och medvetande längre än man kanske har förmåga eller förutsättningar att träna sin kropp och sin häst.
-Låta sinnet vandra och öppnas... (flum, jag vet)

jag förstår inte parallellen.

Om du själv behärskar att rita/måla på en högre nivå än medelsvensson. Och kritiserar din egen ritning/målning utifrån din egen nivå. det är väl både vettigt och klokt, du måste ju utgå ifrån din egen nivå och därmed titta kritiskt på din egen nivå och förmåga för att komma vidare.

det är ju en direkt motpart mot det du säger är en parallell:

om du som skogsnisse aldrig ridit på elit, men anser dig veta vad nivån du aldrig varit i närheten av brister. det blir en liten annan femma.

i övrigt är väl inte fenomenet särskilt unikt. Folk på ridskolor blir ganska förbannade de också när det sitter mammor på läktaren som aldrig suttit på en häst, och påpekar de andra barnens fel och bristere nere i manegen, medans deras eget barn därnere är helt fantasiskt.
Läktar ridning brukar det kallas.

Jo! Och läktarridning (och staketkuskar) är ju skitirriterande då de uppenbarligen inte har rätt. Men jag tror att man kan lära sig se saker även om man inte kan utöva det här och nu.
Om läktarmammorna oxå ser sina egna ungars brister och även de andras talanger är det väl ganska ok att de har åsikter fast de sitter däruppe?

Och så var mina exempel inte paraleller eg, utan mer två olika fenomen... Jag kände att det blev vimsigt men ändå intressant att tänka på.. Hur folk kan reagera på saker alltså.

Du kan känna igen hur det ska vara rent tekniskt, men inte hur känslan är.
Sen är det svårt när alla hästar o ryttare är olika individer o har olika förutsättningar.

Nej, men om man har hittat känslan i tex en samlad trav eller bärig galopp, då tycker jag att man borde kunna identifiera en bra eller dålig piruett då man ser en tex.
Att se med magkänslan lixom. Att även om man inte sitter och gör en bättre piruett dagligdax kanske man har en önskning om en viss känsla genom allt man gör, vidare upp i svårighetsgrad. Att man vill ha samma kvalite och fina känsla i det grundläggande arbetet som vidare upp i skolor, travskolor, galopparbete, byten, tramp osv osv.

Att känslan kan hittas så svåra då man är mogen..) Och så att ens häst kanske inte har förutsättningar för det på många år, men man vet hur man vill att det ska kännas då man börjar nosa på det.

bara spånar igen.. ..på när man tillåts ha åsikter alltså..
Även om man saknar kunskaper om ett ekipages bakgrund och egentligen inte VET kan man ju få fråga sig varför det är som det är för dagen. Vända o vrida på saker man ser. ?

Fast känslan behöver inte alls vara rätt.
du måste ha kunnig hjälp som säger till om det är så.

knapplån med avseende på att kritisera eliten.

Finns det någon annan sport där man inte får kritisera eliten?

Hör nästan dagligen kommentarer om eliten i fotboll, fridrott, ishockey, tennis, golf, travsport, you name it. Och jag tror inte att de som sitter runt mig vid lunch och fika är proffs eller någonsin utövar någon av dessa sporter särdeles frekvent. Så fort det kommer till ridsport, framförallt dressyr så får man helt plötsligt inte säga ett knyst om någon.

Jag har ju själv gnällt på att man ska säga något bra också. Men det beror också på hur den negativa kritiken ges. Särskilt på ett forum som detta där folk i massor med olika åldrar läser och lär(!) sig.

När jag rider vill jag gärna höra vad jag gör för fel, men jag vill också höra vad jag gör rätt och jag vill höra hur jag ska lösa det felaktiga för att få det rätt. Samma sak när jag lär mig av någon, vem som. Säger de att någon något gör är fel, vill jag höra varför. Jag gillar frågan varför. Vissa saker går dock inte att få svar på för att det är personens personliga åsikt eller värdering. Tror inte jag är ensam om det i alla fall. ;)

Ridningen har så otroligt många olika stilar. Och bedömningen är väldigt individuell. Såg en bild på ett internationellt forum. Hästen på bilden fick mycket beröm, jag höll inte med i allt och till slut dök det upp några inlägg som höll med mig. Återigen, massor med olika människor med olika åsikter om vad som är korrekt och inte korrekt. Det är därför jag faktiskt har slutat diskutera sånt här länge. Bara ibland jag inte kan låta bli. :)

Det är lite skillnad på andra sporter.
Hur man dribblar eller tappar en boll- vet nog gemene man.

Hur man blir en duktig golfare eller tennispelare handlar om timing lite mer, men fortfarande har bollen inget eget liv.

Tänkte på att man sa att Sörenstam var "slut" pga en tids sämre resultat efter skada.
Bara för att hon var kvinna o troligen ville ha barn så var det nog tid att sluta. Alla har sina ups and downperioder.
Dessa "expertkommentatorer":mad: många som aldrig idrottat själva.
Man hör ju Svanlunds kommentarer:rofl::rofl:
Bra att de numera har bisittare som kan sin sak.

Men för dem som kan spela fotboll eller ishockey tex kanske soffkommentarerna är lika "kunniga" som ridkommentarerna från skogsryttare. Eller läktarryttare o staketkuskar.:rofl: åt uttrycket!

Det är klart att man måste få ha synpunkter på eliten i alla idrotter, det är ju underhållning faktiskt för publiken också.

Men om man säger sig VETA bättre än dem som tävlar i eliten (tex Peter Forsberg) då kanske man har blåst upp sej lite väl:o

En viss ödmjukhet inför dem som dagligen utövar en idrott och en viss insikt om att man som utanförstående faktiskt kanske inte har kunskaper nog att hänga med hela vägen, det är bara klädsamt.

Man kan bli arg om PF spelar dåligt, det hör ju till underhållningen att se bra utövning med klass. Men att i detalj och tvärsäkert veta vad han borde gjort istället, ja, då kanske man ska ta och fundera ett varv till över sin egen självbild.

De flesta som skriker i tv-soffan erkänner nog också att eliten ÄR duktiga på vad de håller på med även om de kan göra missar...
Men här får man en känsla av att inget i dressyreliten har något värde öht och ryttarna kan inte ens rida:crazy: I alla fall inte lika bra som en del här......

Men för dem som kan spela fotboll eller ishockey tex kanske soffkommentarerna är lika "kunniga" som ridkommentarerna från skogsryttare. Eller läktarryttare o staketkuskar.:rofl: åt uttrycket!

Det är klart att man måste få ha synpunkter på eliten i alla idrotter, det är ju underhållning faktiskt för publiken också.

Men om man säger sig VETA bättre än dem som tävlar i eliten (tex Peter Forsberg) då kanske man har blåst upp sej lite väl:o

En viss ödmjukhet inför dem som dagligen utövar en idrott och en viss insikt om att man som utanförstående faktiskt kanske inte har kunskaper nog att hänga med hela vägen, det är bara klädsamt.

Man kan bli arg om PF spelar dåligt, det hör ju till underhållningen att se bra utövning med klass. Men att i detalj och tvärsäkert veta vad han borde gjort istället, ja, då kanske man ska ta och fundera ett varv till över sin egen självbild.

De flesta som skriker i tv-soffan erkänner nog också att eliten ÄR duktiga på vad de håller på med även om de kan göra missar...
Men här får man en känsla av att inget i dressyreliten har något värde öht och ryttarna kan inte ens rida:crazy: I alla fall inte lika bra som en del här......

Kunde inte sagt det bättre själv ;):D
Håller verkligen med i vartenda ord!!

Kan inte annat än hålla med ovanstående. I ridningen så ser/hör man många gånger hur folk kommenterar både det ena och det tredje hur dåliga ryttare är på elitnivå är både inom klassisk dressyr och tävlingsdressyr.

Det är ett bevis på hur himla svårt det är att rida korrekt. Och jag som du saknar ödmjukheten i dessa negativa uttalanden. Det kritiseras hårt mot ryttare som ridit hela livet ett flertal hästar om dagen för duktiga instruktörer. Tror ingen här har den gedigna erfarenheten och kunskapen som dessa ryttare har.

Jag var själv i yngre år en sån tyckare (alla har vi varit unga och hetlevrade och vetat rätt :) ) som gärna klankade ner på det dåliga jag såg hos eliten. Men idag kan jag så pass mycket att jag förstår hur otroligt svårt det är att rida korrekt och att man visst kan tycka saker ser illa ut, men samtidigt visa respekt för hur otroligt svårt det är att rida. Samt att många av de vi kritiserar faktiskt gör det väldigt bra med tanke på hur illa det ändå ser ut när man själv åker runt däruppe. :D

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar