F
Fredrik_
Sv: Dressyr på hästens villkor
För mig handlar det inte bra - dåligt
Alla har bra - dåligt
Ju längre man kommit ju mer bra och ju mindre dåligt tycker jag man kan generalisera utan att blinka - vad det gälller det tekniska
Sedan finns ju andra dimensioner - som denna tråden handlar om ex...
Hur mycket får hästen plats i tekniken.
Räknas hästen som en kännande individ eller som ett "redskap"
Folk har olika "känsla" för hästen som individ.
Skall man uppfylla det "klassiska" Calm straight forward - så skall hästen vara just CALM
Och skall man tävlingsrida uifrån utbildningskalan - vilket det står i TR så skall hästen vara Losgelassen - (vilket i grunden är samma som "Calm". )
Losgelasen översätts korrekt "Lös tilllåten" dvs ostörd av ryttaren
Jag skiter rätt mycket i de fel som begås - alla är dödliga
Men jag skiter inte i om hästen störs/åsamkas obehag av ryttaren eller ej
Återigen - vi är alla dödliga och felar där - helt enkelt för att vi inte är perfekta nån av oss
Men hur mycket vi felar där har mindre med "nivå" att göra och mycket mer med attityd till hästen OCH världen ikring oss öht.
Detta har väldigt mycket med "attribuering" att göra. På ren svenska och inte på pskykologi språk; HUR VI TOLKAR ORSAKEN TILL HÄSTENS REAKTIONER
Här är vi individer och det blir inte bara en gråskal utan en hel schattering i hur olika samma kroppsspråk och beteende kan tolkas av olika människor.
Självklart tror/anser alla att just deras tolkning är den enda möjliga...
Men det tror inte jag. Jag tror att vi vet väldigt lite om hur hästar känner och upplever "ridning"
Jag tror att det enda vi kan gå på hittills- är innebörden i Losgelassenheits begreppet.
*Hästen skall tugga mjukt och lugnt på bettet
*Munnen skall hållas stängd och tyst
*Den skall se tillfreds ut
*svansen skall hållas still och lätt buren
*Den skall frusta mjukt ( inte snorta)
*Den skall swinga med ryggen
Då är det klassisk ridKONST för mig
Där konsten slutar tar våldet vid
Skall det anses vara på hästen villkor så måste det var mer konst än våld.
Jag håller med dig. Men...jag tycker att man ska leta efter båda dåligt och bra hos samma. Ibland så tycker jag människor är väldigt duktiga på att bara leta efter dåliga saker och glömmer bort att titta och hitta det som är bra.
För mig handlar det inte bra - dåligt
Alla har bra - dåligt
Ju längre man kommit ju mer bra och ju mindre dåligt tycker jag man kan generalisera utan att blinka - vad det gälller det tekniska
Sedan finns ju andra dimensioner - som denna tråden handlar om ex...
Hur mycket får hästen plats i tekniken.
Räknas hästen som en kännande individ eller som ett "redskap"
Folk har olika "känsla" för hästen som individ.
Skall man uppfylla det "klassiska" Calm straight forward - så skall hästen vara just CALM
Och skall man tävlingsrida uifrån utbildningskalan - vilket det står i TR så skall hästen vara Losgelassen - (vilket i grunden är samma som "Calm". )
Losgelasen översätts korrekt "Lös tilllåten" dvs ostörd av ryttaren
Jag skiter rätt mycket i de fel som begås - alla är dödliga
Men jag skiter inte i om hästen störs/åsamkas obehag av ryttaren eller ej
Återigen - vi är alla dödliga och felar där - helt enkelt för att vi inte är perfekta nån av oss
Men hur mycket vi felar där har mindre med "nivå" att göra och mycket mer med attityd till hästen OCH världen ikring oss öht.
Detta har väldigt mycket med "attribuering" att göra. På ren svenska och inte på pskykologi språk; HUR VI TOLKAR ORSAKEN TILL HÄSTENS REAKTIONER
Här är vi individer och det blir inte bara en gråskal utan en hel schattering i hur olika samma kroppsspråk och beteende kan tolkas av olika människor.
Självklart tror/anser alla att just deras tolkning är den enda möjliga...
Men det tror inte jag. Jag tror att vi vet väldigt lite om hur hästar känner och upplever "ridning"
Jag tror att det enda vi kan gå på hittills- är innebörden i Losgelassenheits begreppet.
*Hästen skall tugga mjukt och lugnt på bettet
*Munnen skall hållas stängd och tyst
*Den skall se tillfreds ut
*svansen skall hållas still och lätt buren
*Den skall frusta mjukt ( inte snorta)
*Den skall swinga med ryggen
Då är det klassisk ridKONST för mig
Där konsten slutar tar våldet vid
Skall det anses vara på hästen villkor så måste det var mer konst än våld.
Senast ändrad av en moderator: