Sv: Dressyr på hästens villkor
KL
Det där med att när skänkeln är ute upplevs som ett hot mot hästen, går emot djurens natur. Det som är bra med att vara ett djur är att man hela tiden lever i nuet, dvs. man kan inte förutsäga vad som kommer att hända nästa minut. Det där med oro för framtiden är en unik mänsklig betingelse. Det är tillexempel därför djuren har mycket lättare för att föda, då de fullkomligt kan slappna av mellan varje värk, då de inte oroar sig för nästa som ska komma.
Därför tror jag hästen ser det som en belöning snarare än hot när skänkeln/sporren inte ligger an. Dessutom tror jag det är dövande att rida med skänkeln an hela tiden, hästen blir inte reaktiv. Jag vill att "lägga min häst i växel" och vill sedan att den självmant håller detta stadium till jag lägger den i en annan växel. Lättare sagt än gjort dock!
Allt beror ju på vad UTBILDAREN LÄR hästen, och HUR.
Alla har inte samma metod .
Olika tränare har olika system
Och hur hästen svarar beror ju på vad utbildarne LÄRT den
Det är ju det som ämnet inlärningspsykologi handlar om
Vilka associationer gör hästen och varför
Kan man det här ämnet som ju är en vetenskap, och är medveten om vad man själv gör, så kan man ju styra hur hästen skall förhålla sig till det mesta.
Jag har tex lärt mina hästar att lasta sig, och lasta av sig själva och det är inte ens svårt. Många lär tex sina hästar att själva stoppa i huvudet i grimman. En del har tom. lärt sina hästar kantarellsök
Om dessa inlärningsmekanismer inte funnes så skulle det ju inte gå att utbilda hästen. Att lära den saker
Alltså inlärnings psykologi handlar om hur Inlärning går till, enligt vilka mekanismer.
Hästar lär sig snabbt via associationer, och många har "råkat" lära sina djur saker som de inte är medvetna om.
Tex hände en ganska allvarlig olycka en tjej som varje gång hon släppte sin häst i hagen och tog av grimman klappade sinhäst på halsen.
Hästen lärde sig denna signal som ett tecken på att nu var den fri.
Sedan kom den dagen då hon råkade klappa innan hon knäppt loss grimman - och hästen drog järnet så fort den fick "signalen".
Det finns massa exempel på hur djur lär sig och kan tyda signaler om vad som är på gång.
Ett mycket känt exempel är pavlov och hans hundar
Detta handlar om Possitiv betingning.
Pavlov ringde i en klocka varje gång hans hundar skulle få mat. Alla som har hund vet att hundar börjar drega när de ser mat.
men pavlov lyckades betinga själva klockan. Hundarna associerade ganska snabbt klockan med - nu kommer det mat.
Så de började dreggla av klockan...
Detta är grunden till hela inlärningspsykologin.
Är du insatt i ämnet - och har självkontroll kan du ju i stor utsträckning börja kontrollera hur dina djur skall bete sig i olika situationer.
Till ex last träning kan ske utifrån olika inlärningsmekanismer.
Negativ förstärkning
Positiv förstärkning
Desenscebilisering
osv.
Till ämnet - en häst som tränas som vanligt för skänkeln, dvs med negativ förstärkning - så kommer den reagera precis som du säger.
Men använder ryttaren skänkeln på ett annat sätt i sin
komunikation med hästen - så kommer den att reagera på ett annat sätt.
Jag har hört en Dressyrtränare som menar att hålla om med skänkeln betyder broms
- och när man släpper betyder det framåt.
Det som True blue skrev var en ny variant för mig. Ytterligare ett annat sätt att förhålla sig till skänkeln
Oavsett om du är medveten eller inte så lär DU hur DIN häst skall förhålla sig till DIN skänkel.
Sedan kan det klassificeras enligt olika mekanismer hur inlärning går utifrån vetenskapen; Inlärningspsykologi