Dressyr på hästens villkor

Sv: Dressyr på hästens villkor

Naturligtvis!
Visst vet jag idag att inte alla AR-tränare agerar på detta sätt och som jag skrev skulle jag med den kunskap jag har idag knappast fortsatt träna för denna person. Jag ville bara dela med mig just om att något kan låta så bra på pappret men har någon tolkat det åt fanders hjälper det ju inte :(.

Det jag skulle skrivit var att det finns både BRA och dåliga AR-instruktörer samt BRA och dåliga ER-instruktörer. Bara för att en instruktör utgör sig för att tillhöra en lära blir de inte heliga/ofelaktiga. Det kan vara likadant med ER-instruktörer som ryktet går att de har den och den utbildningen, tränat för den och den men när man kommer dit undrar man hur det gick till??

Hoppas du fattar min poäng :).

Naturligtvis!
Visst vet jag idag att inte alla AR-tränare agerar på detta sätt och som jag skrev skulle jag med den kunskap jag har idag knappast fortsatt träna för denna person. Jag ville bara dela med mig just om att något kan låta så bra på pappret men har någon tolkat det åt fanders hjälper det ju inte :(.

Det jag skulle skrivit var att det finns både BRA och dåliga AR-instruktörer samt BRA och dåliga ER-instruktörer. Bara för att en instruktör utgör sig för att tillhöra en lära blir de inte heliga/ofelaktiga. Det kan vara likadant med ER-instruktörer som ryktet går att de har den och den utbildningen, tränat för den och den men när man kommer dit undrar man hur det gick till??

Hoppas du fattar min poäng :).

Oja, jag fattar och håller med dig. Jag har varit och tittat på många olika tränare och man kan ju inte säga att alla tränare inom samma inriktning undervisar lika. Inte ett dugg. Om tränaren är bra så spelar det ingen roll för mig om det är en westerntränare, AR, dressyr eller hopptränare. Hur tränaren undervisar betyder mer än deras inriktning,

Testat att "tänka" halvhalt i varje steg? Att du känner en halvhalt i kroppen för varje steg och kramar lätt i tygeln i takt (om det behövs) ?
Hittar man ett läge där hästen är avslappnad och i bra balans i skritten tror jag det är ett bra läga att börja trava ur oavsett om det är öppna eller något annat, men om den kommer klara hålla det eller inte tror jag har mycket med ryttarens "takt" i kroppen att göra, precis som din tränare verkar vara inne på.
Att lära hästarna att traven är en övergång, inte en högre växel, brukar vara nyttigt på många hästar. Precis som att hästarna bör lära sig att FATTA galopp, inte gå över till nästa växel.

Risken med en häst som har lite för lite framåtbjudning är att den känner sig låst och sänker ryggen (i extremfall t o m att det blir tölt eller pass istället för trav). Därför bör man vara försiktig när man tränar "övergången" till trav och se till att hästen tänker framåt/nedåt. Hästen ska inte behöva bromsas till att hålla samma tempo och steglängd.

Fattningarna brukar bli bäst efter en hörnpassering med hästen "felställd", men vid uteritter känns det som att bjudningen är bättre och att jag får mer tid på mig att känna in rätt takt. Har börjat använda halvhalter i traven först senaste veckorna, tidigare har hon tappat bjudningen helt, men nu börjar det likna något.
Förmodligen har det att göra med att hon blir allt starkare.
Och då känns det också som att traven inte behöver betyda en högre växel (samma med tölten, den börjar också fungera, som bäst då jag rider förbi de vackra valackarna hos grannen...)

jag är en av de som sitter och "tvingar" hästen att göra det som jag vill att den ska göra.. och det bara för att jag har tyckt att det har varit för svårt att gå andra hållet (om ni fattar vad jag menar) men detta forumet har fått mig att tänka outside of the box :bump:

tack tack tack:bow::bow:

Hmm, :confused: det kanske blir som Anky då, :rofl::rofl:

Fast jag tror det delvis beror på hästen, inte bara på ryttaren.
Vissa hästar är nättare och mer påverkbara med bättre framåtbjudnuing än andra.
Andra är mer långsamma, lite sävliga från födseln.
Det är lättare med förstnämda att rida med lättare hjälper.

Va? Nu fattar jag ingenting. Vad har Anky gjort? Varför kommer du med en sån kommentar? Är det nåt som är utomordentligt skoj att jag tyckte att det var kul att en annan person blivit inspirerad av att rida mindre tvingande?

Va? Nu fattar jag ingenting. Vad har Anky gjort? Varför kommer du med en sån kommentar? Är det nåt som är utomordentligt skoj att jag tyckte att det var kul att en annan person blivit inspirerad av att rida mindre tvingande?

Anky, mindre tvingande ??? Tillåt mig småle.... Visst, hennes sits är lätt och hjälperna fina....när hon marnadsför sig själv och sin rollkur på diverse clinics.
Men att ha näsan i princip konstant i hästens bringa vid ridning, det är tvingande om något.

Äsch det var bara lite skämt utifrån att hennes sits faktiskt är väldigt lätt utifrån en film i en tråd nyligen, hon knappt sitter bitvis. Du skrev mindre tvingande sits. :D

Det går att rida med lätta hjälper på en slö häst också, men man får jobba häcken av sig för att komma dit och även vara extremt självkritisk så man inte låter dom gå och hänga i handen eller locka fram andra beteende som de gärna vill ha hos ryttaren för att de tycker att det är bekvämt.
På en slö häst måste en begäran om energi betyda att det kommer energi punkt slut. Då löser man oftast problemet även om det tar tid.

Har själv både och hemma och den slöa visar nu stora tendenser att gå för lika lätta hjälper som den energiska.

Det går att rida med lätta hjälper på en slö häst också, men man får jobba häcken av sig för att komma dit och även vara extremt självkritisk så man inte låter dom gå och hänga i handen eller locka fram andra beteende som de gärna vill ha hos ryttaren för att de tycker att det är bekvämt.
På en slö häst måste en begäran om energi betyda att det kommer energi punkt slut. Då löser man oftast problemet även om det tar tid.

Har själv både och hemma och den slöa visar nu stora tendenser att gå för lika lätta hjälper som den energiska.

Håller med. F ö är "den lata" hos mig väldigt känslig för hjälperna, det är snarare det där att man bara får det man ber om, aldrig lite extra (och ibland för lite, men man FÅR svar). Och är man inkonsekvent med hjälperna eller för motsägande så slutar den svara på dom som om någon viftat med ett trollspö - mao det märks vem som ridit senast :smirk: måste jobba mer på att få mer energi, men det brukar komma automatiskt när den går med bättre teknik, det är vägen DIT som känns svår! :p Särskilt på en lat häst alltså, som inte bjuder till extra utan snarare försöker maska när det börjar bli rätt.

Senast ändrad:

Det går att rida med lätta hjälper på en slö häst också, men man får jobba häcken av sig för att komma dit .
Jag skrev inte att det inte gick att komma dit. Jag bara skrev att det var lättare att rida med lätta hjälper på mer känsliga hästar, man slipper liksom arbeta häcken av sig.

Ah sorry. Tolkade det som att du menade att det inte gick (i princip), men jo då håller jag med dig. På slöa hästar får man jobba häcken av sig tills man kommer till stadiet lätta hjälper.
Fast å andra sidan tycker jag att energiska hästar kan vara en pain in the as också eftersom de gärna vill öka tempot eller gångart konstant. Så där får man jobba för disciplin istället.

Haha, jo nu när jag läst lethal_smiles inlägg så var det ju "sitter och tvingar" och jag läste ungefär "rider med tvingande sits". Så är det när man läser inlägg och är trött. :o

Anky är lätt, till skillnad från oss halvfeta hobbyryttare. Hennes säte kan inte göra så mycket skada på hästen. Man kan däremot göra mycket skada om man är duktig ryttare, med god balans, om man använder tveksamma "ridtekniska" metoder.

Känsligheten väljer du själv som ryttare. Jag tror det var L A som uttryckte; "En åsna kan gå en GP med godkänt".

Anky är lätt, till skillnad från oss halvfeta hobbyryttare. Hennes säte kan inte göra så mycket skada på hästen. Man kan däremot göra mycket skada om man är duktig ryttare, med god balans, om man använder tveksamma "ridtekniska" metoder.

Jag fattar inte vad du menar där?

Gör hon skada eller inte med sitt säte:confused:

Menades det inte att Ankys lilla smala rumpa inte kan göra så mkt skada på stor dressyrhingsts rygg, men ridtekniskt kan hon säkerligen knåda musten ur vilken häst som helst. (nu inte sagt något om huruvida hon gör det...)
Har sett några träningsfilmer där hästen flyger som skjuten ur en kanon framåt vid tryck av sporren (rädd, ja, det såg så ut), och hejdas med kraftfullt tryck i stången, som direkt släpps då hästen svarar och den faller till föga in i arbetet. -Lyder med ENORM respekt för sin ryttares teknik och hjälpmedel.

Teknik är den lilla klena människans styrka!

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info