Dressyr m. islandshäst

Sv: Dressyr m. islandshäst

För ett par år sedan såg jag en islandsuppvising på en julshow här uppe. Hästen som reds var en gdk hiingst som gått SM i pass och ryttaren hade tävlat VM. Den hade en helt fantastisk mekanik i traven! Galoppen var inte lika bra då tydlingen femgångare kan ha problem med just den. Nu var ryttaren mycket duktig och jag tror att det är den mest lösgjorda och genomarbetade häst jag sett ögt här uppe.

Nyfiken, kommer du ihåg vilken häst det var? :)

Jórik från Lönneberga. Fantastiskt välriden femgångare, en av världens bästa passhästar just nu och dessutom en väldigt fin dressyrponny. ;) En väldigt fin förebild för islandshästsporten och reklampelare för islandshästen som allsidig ridhäst.

http://www.jorik.se (Sidan är inte uppdaterad på länge, men det finns en hel del bilder på honom där)
http://www.kraftur.nu/kraftur-medverkar-pa-thfs-luciashow/

Senast ändrad:

Kan inte låta bli att tycka att det ser helt:( ut med en stor man som sitter och skumpar på ländryggen på denna lilla ädla häst. Vad är det i islänningars exteriör som skiljer sig så från en vanlig häst? Jag förstår att man vill ha bogfrihet men en typ 90 kg ryttare på länden hade jag inte gillat på en ardennerhäst ens:confused:

Finns inget som skiljer de är inte mer viktbärande än andra med variation inom rasen.

Jag har hört att man gjort mätningar/forskat på det där och att de har en högre densitet i skelettet och att det är det som skiljer?

Finns inget som skiljer de är inte mer viktbärande än andra med variation inom rasen.

Islandshästen har i århundraden avlats för att vara det enda transportmedlet i ett land (nästan) utan vägar och det ända in på 1900-talet. De bar tungt och i tidvis besvärlig terräng. Det är bara de 50-100 senaste åren då inriktningen ändrats men fortfarande rids islandshästar till stor del av vuxna. Liksom avel med inriktning på dressyr/hopp/trav eller vad det kan vara ger resultat så ger avel med inriktning på att klara vissa fysiskt krävande jobb det också. Uppenbarligen klarar den sitt jobb bättre än snittet, försäkringsbolagens statistik/premier talar ett tydligt språk.

Sedan finns det givetvis variation inom rasen och rasens förmåga att bära beror till stor del på exteriör och fysik. Det på inget vis så att islandshästen alltid är viktbärande och andra raser inte kan komma i närheten.

Kan inte viktdiskussionen tas i en annan tråd, tex genom att väcka liv i någon av alla de som redan finns om hur viktbärande eller inte islandshästar är?

Så har jag inte uppfattat det.
QUOTE]

Jag raljerade utifrån den ständigt återkommande diskussionen när någon med en udda ras hävdar att den är bra i dressyr. Då dras Totilas och liknande hästar upp i diskussionen, och det landar på att "bra i dressyr" är man bara om man passerar Georg.

Just den här tråden är inte så farlig, men visst har liknande paralleller dragits?

Jag har hört att man gjort mätningar/forskat på det där och att de har en högre densitet i skelettet och att det är det som skiljer?

Nej, jag ringde SLU år 2007, och pratade med en som var väldigt väl insatt, och om inget nytt har hänt sedan dess ,så fanns där inget som stöder att de skulle kunna bära mer än andra, vare sig byggnad, tätare skelett eller avel, tyvärr skulle jag vilja säga då det blir ännu mer tristare med de ryttare som är alldeles för stora och tunga som den vi såg på film nyss ex.

Så har jag inte uppfattat det.
QUOTE]

Jag raljerade utifrån den ständigt återkommande diskussionen när någon med en udda ras hävdar att den är bra i dressyr. Då dras Totilas och liknande hästar upp i diskussionen, och det landar på att "bra i dressyr" är man bara om man passerar Georg.

Just den här tråden är inte så farlig, men visst har liknande paralleller dragits?

Jag kanske har missat det är ju periodvis inte inne alls. Problemet är väl till viss del att de med udda raser har lite mer att jobba med i grunden, för att ta och generallisera en travare som inte orkar/kommer till ren rytm i galoppen- då är det kanske svårt att kalla det bra, om det inte kommer igenom.
Jag har ex sett flera ganska fint ridna travare här på buke men ganska fin galopp och har då inte sett någon som har kallat det dålig ridning.

Däremot finns det ju många filmer på youtube när det menas visas öppnor eller slutor eller byten , och inget av det är rätt, eller inte ens på rätt väg- det är klart visas något sådant så kan jag också vara där och säga att det inte är bra eller rätt, men så gjorde ju även du nyss även omjag håller med dig till 100.

fast jag iof lite skeptiskt till det svaret, SLU har inte svaret på allt. Googlar man på engelska kommer det upp otaliga påståenden runt just denna tätare ben densitet osv. För mig låter det högst logiskt att en ras som renodlats så unikt som denna i ett sånt kargt och unikt klimat och underlag som det handlar om, har en tålighet som skiljer sig en hel del från andra hästar. Men vad vet jag - jag är ingen islands expert, dock tycker jag, om man provat att rida islandshäst, att man helt klart kan känna att de är generellt väldigt viktbärande och helt obesvärade, jmf med om man satte sig på en ponny av annan ras och storlek osv. Men visst håller jag med om att det oavsett detta, självklart måste skilja mellan individer också!

Om man söker här på forumet tror jag att jag (och andra) har lagt upp länkar tidigare till lite olika studier på hur viktbärande hästar är generellt, bland annat har det framkommit att bredden och längden på länden är en faktor som verkar spelar roll för hur stark en häst är, och att storleken inte är den mest väsentliga parametern. Jag tror dock inte att det var så omfattande studier med så stort antal hästar om jag minns rätt så alla fakta får tas med en nypa salt.Man kan även googla frågan och hitta massa nyttig information i frågan. Bland annat en intressant artikel i Ridsport som skrevs av Åse Ericson.

Jag är av åsikten att även många andra ponnyraser av islandshäststorlek också skulle kunna bära upp vuxna människor utan problem. Men som sagt, låt oss nu inte sabotera denna tråd med en viktdiskussion, den kan tas på annat håll. Nu diskuteras dressyr på islandshäst. Att börja diskutera om vuxna människor borde rida på små islandshästar eller inte i en tråd som handlar om att rida dressyr på islandshäst, det är samma sak som att börja diskutera varför inte westernryttare har hjälm i en tråd som handlar om att tävla western...

Niela: Vad fin hon är nu. Verkligen skillnad mot den lilla tjocka unghästen du köpte! Bra jobbat! :)

Passage_zpsdec0dfcb.jpg

Senast ändrad:

Den här är otroligt lik en annan häst jag känner. Är den efter Meitill?

Jag tycker att dressyren generellt är jätteviktig och försöker lära mig att rida mina hästar samlat i alla gångarter, men jag har inte tävlat några dressyrklasser med dem. Här är den ena av dem.

spatrav2_bana_maj12.jpg

spatrav4_bana_maj12.jpg

spatolt7_feb12_web.jpg

fast jag iof lite skeptiskt till det svaret, SLU har inte svaret på allt.

Ja, det var han också noga med att säga, såvitt han visste, men det var den bäste de hade då. Tyvärr glömt hans namn precis som den kvinnliga ridande journalist då boende i småland som han hänvisade till ," var det någon som visste något utöver det han visste så var det hon ",men som jag inte ringde.

Men med bentätheten menade han att det inte fanns skillnad från andra hästars ben.

Hm .. Då undrar jag över alla engelska sidor som påstår att man mätt densiteten på olika rasers skelett och funnit att isisen har högre densitet vilket anges som en av anledningarna till dess tålighet gällande att bära vikt ... För mig låter det logiskt att det kan stämma om som sagt rasen levt isolerad i århundraden på samma ö och på oländig lava terräng och använts hårt som rid och packdjur .

Jag vet inte riktigt om jag förstår hur det skulle bli lättare för dem att bära tungt pga högre densitet i ben?

Bära vill man ju att de gör med muskulaturen. Och man ser ju om det ser ansträngt ut just om musklerna ser trötta eller stumma ut/rörelsemönstret ändras.

Har de högre densitet i brosk med?
För det är ju först brosket som tar skada vid förslitningar.

Det finns också skäl till att många veterinärer ser Islandshästar som värsta tänkbara kund/patient. De visar inte smärta så tydligt/är tåliga.

Den dag en islänning inte går fram trots smärta.. Ja du.. De går och går oavsett många av dem. Mer ju tröttare eller ondare de har.
Ett fullblod tex kan man ju tro är döende för någon liten skråma. Och en Islandshäst kan maskera riktigt allvarliga saker om man inte är nogrann.

Min gamle luddgubbe reds några ggr av min manliga tränare(ca 80 kg) då han var yngre och vältränad. Det funkade fint för de där enstaka gångerna. Men trots att min är stor, viktbärande och grov med kort rygg etc så är det inget jag tror skulle vara bra dagligdags. Och inte annat än på tygeln med balanserad gubbe.
Man såg att det såg tyngre ut för hästen. Han blev ngt mer platt i gången.
På den tiden blev han också otroligt provocerad av främlingar och av att inte kunna lura dem att få göra som han ville. Så han gjorde en del försök att skicka av gubben först. De såg dämpade ut iom vikten.

Ska man vara stor bör man ha rätt stor sadel som fördelar trycket, oavsett hästsort. Det måste få plats. Det blir svårt med kortryggade hästar.
Vikten placeras ju inte direkt in i skelettet(om de nu har högre densitet etc).

Det är vad jag vet inte så hög skadestatistik på veterinära åtgärder med Islänningar. Däremot har många muskulära problem enligt de Islandstränare, veterinärer och behandlare jag känner alt diskuterat detta med.

Håller med i dina tankar. Det ska ju mycket till att knäcka skelettet på en häst, det är ju muskler och leder och ligament som tar skada.

Har hört en veterinär som skyller spattproblemen hos islänningar på överbelastning av haserna.

Vi kanske ska gå tillbaks till dressyren. Det finns gott om trådar där vikt och islandshästar debateras.

Inte vet jag som sagt . Du får väl kolla lite ang dina frågor . att skelettets hållbarhet är stommen för övriga förhållanden är inte direkt konstigt . givetvis finns det alla de tusende variabler och hur en häst håller och bär i kombo med det - vore rätt märkligt om ngn trodde enda aspekt var skelettet ;) Dock finns det som sagt otaliga utlåtanden om denna skillnad , och som jag skrivit tidigare - jag är ingen Islands ryttare annat än att jag kan lite om rasens historik som är rätt unik och dess förhållanden och har ridit ngra gånger . Utan tvekan är det en hållbar ras trots tunga vuxna som ridit i generationer . Det säger rätt mycket .

I övrigt ang fullblod så vad baserar du det på ? Det är otroligt många som är otroligt smärt tåliga . Det är hästar rent generellt som flyktdjur , de mörkar sina krämpor in i det sista . Tycker det blir en märklig liknelse på Islands häst i sig om vi pratar ursprung och dess användning som ursprunget är . Klart många går sönder nu pga diverse anledningar när den nyttjas i andra förhållanden , är väl inte konstigare än vilken annan häst som helst som man lägger om allt uppläggs och utrustnings och underlagsmässigt och hållandemässigt på ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama