Dressyr m. islandshäst

Sv: Dressyr m. islandshäst

Nej han är visst svartskäck. Han var klippt när jag såg honom och då såg han ut som en musblackskäck:). Och det var Jorik! En riktigt drömhäst!

Håller med !

Gimlan : jag mår illa ! Fint jobb du gjort .
Dock ang "dressyr isisen" jag kommenterade kan jag tycka man borde skämmas visa upp en sån på tävling . Går inte ens att se hur den verkligen ser ut pga späcket - än mindre hur den egentligen skulle kunna visa sig arbetsmässigt . Fruktansvärt !

Senast ändrad:

Jag håller med om att den på drssyrfilmen var för tjock och jag tycker tyvärr att den finns en hel del väl tjocka hästar, inte bara islandshästar. Just på islandshästar skyller man ofta på att de är "kraftiga"

Knapplån

Det efterfrågades filmer på islandshästar med bra trav, så jag letade fram några som har mycket bra trav med islandshästvärldens mått sett. Och jag tror nog att flera av dem skulle kunna skolas till att bli fina dressyrponnys. Om temperamentet tillåter...

Kräks nu inte en massa över att det är "stora ryttare på små hästar" eller något annat oväsentligt som inte hör till den här diskussionen. Men här är ett par välridna islandshästar med lite olika sorters rörelsemönster, några av dem går orent i traven, men man ser ju rörelsemönstret och spänsten.

De bästa exemplen på trav:

1.12min in i filmen

Skimmeln vid 1.20, musblacken vid tex. 17.40

Lägger in ett till exempel på en mycket framåt men i mitt tycke mycket ridbar häst, få andra hästraser som jag stött på har den explosiviteten och gör den typen av övergångar som visas. Det är tro det eller ej ett mycket svårt program hon rider även om det kanske ser ut som om de bara springer omkring om man är van att kika på dressyrtävlingar och jämför med det. Här finns den videon. Den traven är dock inte så exemplarisk, fyrtaktig och dåligt sväv.

Det är den typen av hästar som visas här som eftersträvas i islandshästaveln. Framåtandan är ett mycket viktigt kriterium och likaså spänstiga gångarter. Nu blir det kanske tydligare varför det kan vara extra svårt att skola en islandshäst till höga klasser i dressyr. Det är inte alltid lätt att tämja all den där energin och få bärkraft istället för skjutkraft.

Den traven är dock inte så exemplarisk, fyrtaktig och dåligt sväv.
Fel av mig! Kollade igen idag med pigga ögon och den går rent. (Titta på hovförflyttningen, de diagonala benparen landar samtidigt) Men man vill se mer sväv.

KL
Det jag har sett av isisar så har de knappt några lårmuskler, men grova bogar.

jag skulle vilja se en isis inte bara trava bra fort utan också där den bär sig bak.( utan att ryttaren sitter på länden). Om de inte kan det i trav lär det inte bli ngn passage heller då den ska samla sig= bära mer bak.

Kadens o schwung saknar jag- om man nu måste jämföra dem med gångartshästar:down:

åh vad jag hade velat se de där hästarna trava under lättridning. De travar bra men väldigt snabbt och det blir studsigt med ryttaren som sitter (hjälper inte traven). Men fina :)

Håller helt med dig. Den första svarta har ju en helt fantastisk trav och ryttaren är säkert jätteduktig men han sitter ju sämre i den traven än småbarnen på ridskolan.

åh vad jag hade velat se de där hästarna trava under lättridning. De travar bra men väldigt snabbt och det blir studsigt med ryttaren som sitter (hjälper inte traven). Men fina :)

Ja eller hur! Flera av dem sitter dock inte tungt och studsar, kolla fötterna och benen på dem, de står upp och dämpar på så sätt det värsta av stötarna i sin egen kropp, det ser lustigt ut, men blir inte så stötigt för hästen. Skulle man verkligen sitta tungt i sadeln när de går sådär så sitter man nog inte kvar. I grenen Gaedingafimi bedöms bland annat hästens energi och kraftfullhet, så det ska vara mycket fart vad jag förstår, den bruna hästen i den sista filmen kom tvåa. Det är jättesvårt att hinna med lättridning i det tempot, svårt att få till det harmoniskt. Det blir ponnytrav ;).

KL
Det jag har sett av isisar så har de knappt några lårmuskler, men grova bogar.

jag skulle vilja se en isis inte bara trava bra fort utan också där den bär sig bak.( utan att ryttaren sitter på länden). Om de inte kan det i trav lär det inte bli ngn passage heller då den ska samla sig= bära mer bak.

Kadens o schwung saknar jag- om man nu måste jämföra dem med gångartshästar:down:

Jag gillar egentligen inte att gå in i att försöka bevisa saker, det blir ofta ett jäkla petande i oväsentliga detaljer i slutänden där alla vill ha sista ordet. Men samtidigt är det ju bra att försöka döda fördomar och göra att förståelsen för olika rasers skillnader och likheter ökar. Det kanske visar sig att det är jag som har fel.

Men för att gå i kort tölt med energi (vilket efterfrågas på tävling i "öppna klasser") kräver att hästen bär sig bra, man vill att den är lätt i framdelen och jobbar bra med bakbenen. Nu försöker jag inte vara näsvis, jag förstår faktiskt inte vad skillnaden skulle vara, men är det olika typer av bärighet som behövs för att kunna bära sig i en piaff gentemot att bära sig i exempelvis kort tölt? Handlar inte bärighet framförallt om att kunna vinkla sina bakben och jobba korrekt genom kroppen? Det skulle jag vilja veta.

Jag har inga filmer på de här hästarna, men titta på användaren "Valvis" hästar i den här låsta tråden. I synnerhet musblacken och skäcken (i inlägg #15) tycker jag ser bäriga ut? Hon är helt suveränt duktig på att rida tycker jag.

Här är en bild på en tysk islandshäst som väl om jag inte misstar mig piafferar, eller åtminstone är på väg mot piaff? Så att det är möjligt att träna upp bärigheten på en islandshäst är väl inte så mycket att diskutera längre. Passage har jag ingen aning om utifall någon tränar med sin islandshäst. Men det är ju inte nödvändigt att alla raser ska ridas på samma sätt. Det är väl olikheterna som är charmen. Och mycket av tjusningen med islandshästen är kraftfullheten i den lilla hästkroppen snarare än den millimeterkontroll som jag anser att piaff och passage är.

karolin-in-der-piaffe.jpg

Jag tycker tyvärr inte man kan bedömma helt korrekt hur hästarna rör sig när de inte rids så som dressyrhästar rids. De ges för olika förutsättningar. Så det blir som att jämföra äpplen och päron.

Det hade varit jätteintressant att se en av de där hästarna utbildade och ridna 3 gångarter av dressyrproffs med kunskap om gångartshästar. Och en som sitter på samma position man skulle sadla en sån häst.

Det jag tänker på är att för att det ska bli bärigt måste det vara i balans och för att vara i balans måste det vara på linjen. Halvblod kan glida av linjen ngt. Men Islänningar kan sladdra mer, precis som Iberier tex. Där räcker det inte med att man bara positionerar in ryggraden hyfsat på linjen. Man kan behöva ändra hur de rör benen för att påverka balansen så de kan släppa spänningar och komma igenom kroppen mer.
Jag ser sällan någon arbeta med HUR en Islänning gör nedsättningen med bakbenen. Inte bara att man sätter de på linjen alltså(för det saknar jag också ofta). Jag saknar att man kollar hur de skruvar, hur de rör benen i luften, i vilka vinklar pågår rörelsen när benet skär genom luften etc lika mycket som vinkling av hästens leder etc.
Man kan aldrig få bärighet om inte kraften möter marken på korrekt vis. och för att den ska göra det måste benet gå genom luften i rätt vinklar.
Detaljpill - ja! Men otroligt viktigt!

Att trampa går fint med Islänningar, samma med pirutter. I snudd på stillastående så blir inte benets rörelse genom luften och bristande teknik i det så stort att det påverkar islaget och hur hästen då belastar benet när det är i marken lika tydligt. Gasar man tokmycket kan man också dölja sånt lite på hästar som har stor gång av naturen. Då blir rörelserna för ögat rakare och mer i linje, spec om det görs på rakt spår.
Det är att få häng i dem som jag upplever svårare. Och jag ställer mig tveksam till om det går att få samma häng och gung och rörelse uppåt som man kan rida fram i tex halvblod. I Iberier går det. Men de har inte de där extra gångarterna.

Det jag vill göra då jag rider dressyr är att rida fram mer häng i alla hästar.
Min egen luddgubbe hade absolut kunnat bli bättre än han är om jag kunnat det jag kan idag då jag fick honom. Nu är han för gammal.
Jag ställer mig ändå tveksam till att det skulle gå att få honom lika bra som andra raser.
Men andra raser kan inte det han är bra på och avlad för.

KL

Jag kan säga att det kliar i fingrarana när jag ser en sån häst som de i klippen. För jag blir förtjust och vill se vad man skulle kunna göra med en sån. Men jag är klipsk nog att fatta att det är lite för dyra hästar för mina experiment som skulle vara för skojs skull för att bara testa.
Jag vet ju inte ens om jag vill ha en sån sen. ;)

Det finns ju gott om andra raser med mycket energi, Iberier tex.:)

Det är väl bara att titta på bakdelarna!

Klättring skulle ge mer bärighet. Lår.

I din länk där var ju en som kan rida dressyr o tar det med sig till isisen.

En tillgång o föredöme för mer allsidig GOD träning.:up:

Kl

Lite lustigt är det allt när någon sitter och säger att man aldrig skulle kunna sälja sin häst och liknande och 2 veckor senare ligger hästen ute på annons. ;)

Jag håller med. Livet kan förändra sig av olika anledningar. Det är jobbigt nog som det är att bestämma sig för att sälja utan att man behöver försvara sig offentligt.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur