Dressyr m. islandshäst

Sv: Dressyr m. islandshäst

Att de är hållbara håller jag med om. Min 30-åring är ju fräsch. Och inte fasen har jag endast god ridning att tacka. Han har ridits skit i många år innan jag lärde mig något.:p

Fullblodsliknelsen var en överdriven generalisering. Men dock tror jag många kan känna igen sig i att de högblodigare hästarna ofta tydligare visar på smärta än tex en Islänning.

Och nja, jag tycker inte hästar i den lilla, lätta och starka typen som Islänning ska behöva dras med muskulära problem/smärta bara av att leva normalt ridhästliv.
Däremot tror jag att man får vara noga med att rida dem gynnsamt.
De har lätt att spänna till statiskt och släppa ryggen= skapar spänningar om man rider så regelbundet.
De har ofta kort rygg och breda bogblad som rörs långt bak= svårt att få plats med sadel och då spec till större ryttare. Risk för spänningar..

Ang det någon annan sa om spattanlagen så kan man ju om man gillar att fundera tänka kring det. Vilka mer raser har stora anlag för spatt. Arab är ju den jag tänker på först. Hur rör de sig? Hur rids de och av vilka?
Jag ser ju en hel del likheter. Det är starka och tåliga hästar som eg har goda förutsättningar. Men de har lätt att spänna till och sas välvas åt fel håll om man inte gör rätt då man rider dem.
De har också ganska kort rygg, är hyfsat små och rids traditionellt av en del vuxna och vuxna män.

Friska/oförstörda Araber och Islänningar kan ju bli asgamla. Men de är också mer svårridna för att de är snabbare och rörligare i sidled etc i leder.
Att då rida dem så rörligheten inte görs uppbyggande/iaf inte i slitage genom att muskulaturen orkar bära och gör det istället för att de hänger i lederna/skelettet blir problem av olika slag tom på de friska, tåliga raserna.

Nu påstår jag inte att alla av dessa raser som har prob är sönderridna! Men klart värt att fundera kring. Även på andra raser..

För att dra exempel, som givetvis också baseras på deras individualitet och inte bara ras, så märks saker mkt fort på mitt halvblod(med mkt högt blod i). Han är mkt känslig! Han dör nästan av skrapsår(tror han ;)). Medan min luddgubbe skar sönder benet rejält utan att stallpersonal märkte det iom att han inte var halt eller allmänpåverkad och de missade blodet(klantigt, absolut.. men de hade inte kunnat missa om min andra gjort ngt sånt.. han hade inte rört sig en m).
Vissa schettisar, russ etc upplever jag också så där extremtåliga.

Men just Islandshästarna tror jag mkt på det där iom att så många veterinärer och behandlare också pratar om det.
Bla en veterinär som nyligen fick en Islandshäst över sitt ben då den dog på henne när hon kom dit för kolikvarning. Hästen hade inte ätit. Hon tyckte inte den såg så allmänpåverkad ut. Men när hon lyssnar av pulsen är den skyhög och hon inser att hästen kommer dö. Hon började försöka släpa ut den för att underlätta allt. Då ramlar den ihop. Hon hade aldrig missat att den var så dålig med en annan ras tror hon. De hade sett mer allmänpåverkade ut när de har så ont att pulsen skenar så.
Det är inte enda såna historien man hört. Det låter ju som goja. Men hör man det ofta nog och aldrig med andra raser börjar man tro det finns någon sanning bakom det.
Speciellt när man ser hur kassa många varit i kroppen, haft hål efter sadlar som legat skit, muskler spända som bara den och de har bara "tickat på" utan protester i jobb.
Många andra raser hade dängt av människorna eller visat på rejäl hälta.
Islänningarna upplever jag om ngt kanske upplevs ngt mer heta/stressade. Inte så mkt mer innan det går riktigt långt.

Det är fantastiska små hästar! Den kämpaglöden de har är outstanding! Men just därför får man vara extra lyhörd. Spec iom att de kan ha lite annat sätt öht.
Man möter många såna på problemlösningar. Det borde finnas skäl till att de är så överrepresenterade. Visst är Islandsfolk ofta mer öppna(de har redan tänk utanför ramen när de valt Islandshäst och inte TR och halvblod) och tar hjälp av alternativa tränare än tex dressyrfolk/hoppfolk. Men jag tror inte det är hela sanningen.

Nu förstår jag inte riktigt alls vad du svarar på i majoritet ? Varför skulle de behöva utstå skador och smärtor osv mer än ngn annan häst osv ? Förstår inte ? Inte heller det du skriver om krämpor för det har jag ju spekulerat om inte är ras specifikt utan snarare hur de numera rids jmf med hur de är avlade och ridna på Island i generationer ?

Jag tycker vi återgår till dressyren som allt handlade om när jag startade tråden. Så jag ser på dressyren är att allt man rider är dressyr. Hästen ska vara lyhörd, uppmärksam på dig och lyssna på dina hjälper bra, oavsett om man är i en manege, ska hoppa över ett hinder, är i ute i skogen eller på en grusväg. Sen om man inriktar sig på sporten dressyr man oftast rider i paddock och manege så finns det ju massa olika nivåer med hästar som har lättare för de svåraste nivåerna än andra. Men alla hästar KAN. Sen kan det ta otroligt olika med tid och kan se otroligt olikt ut hur fint det utförs. Men alla har fyra ben och alla kan korta sin galopp eller länga sin trav. Men självklart är det olika lätt beroende på förutsättningarna. Men enligt mig KAN en islandshäst också allt. Sen hur bra och hur lång tid det tar att lära är olika. Men det beror också mycket på ryttaren.

Men enligt mig KAN en islandshäst också allt. Sen hur bra och hur lång tid det tar att lära är olika. Men det beror också mycket på ryttaren.

Delvis kl

Alla hästar kan inte lära sig alla rörelser, det gäller väl såväl islandhästar som halvblod. Visst kan man kanske få "vilken häst som helst" att ex. trampa ett par steg med dålig kvalitet, men det betyder iallafall inte i mina ögon att den hästen kan piaff.

Eller är jag helt ute och cyklar? I min värld kan en häst en rörelse först när den är befäst och uppvisningsbar med godkändt resultat.

Värför är det ett så hett ämne att en islandshäst ska kunna allt som ett halvblod kan, ett halvblod kan ju inte allt som en isis kan!

Delvis kl

Alla hästar kan inte lära sig alla rörelser, det gäller väl såväl islandhästar som halvblod. Visst kan man kanske få "vilken häst som helst" att ex. trampa ett par steg med dålig kvalitet, men det betyder iallafall inte i mina ögon att den hästen kan piaff.

Eller är jag helt ute och cyklar? I min värld kan en häst en rörelse först när den är befäst och uppvisningsbar med godkändt resultat.

Värför är det ett så hett ämne att en islandshäst ska kunna allt som ett halvblod kan, ett halvblod kan ju inte allt som en isis kan!

Jag tror att "alla" hästar går att träna till LA dressyr, men det tar olika lång tid. Vbl-travare och islandshästar torde ha svårare för tiometersvolten i galopp - särskilt femgångarna med stark lateral. Jämförelsen är nog också genetiskt ganska korrekt eftersom det är samma genmutation hos femgångarna som hos vbl-travarna, som verkar påverka koordinationen av benen.

Nej, jag ser heller inget behov av att påstå att islandshästar kan göra samma sak som ett normalt "halvblod". Däremot tycker jag att det är synd att man många gånger saknar fantasin att se att även islandshästarna fungerar för dressyrarbete på rimlig nivå.

Mina islandshästar är av olika skäl knappast vad man kan kalla dressyrridna, även om jag utnyttjar skolorna i träningen, för att få bättre kontroll på exempelvis takten i samtliga gångarter och för att få fram alla gångarterna.

Att tävla i dressyr mot "storhästar" och komma med en 134 cm liten islandshäst när jag själv är 170 cm lång finns nog inte i min väld: jag tycker själv att jag är lite stor för honom. Det ser inte helt proportionerligt ut i mina ögon (heller). Men upp till LA ska jag nog kunna träna Karl åtminstone.
Barmi vete sjutton om jag kommer att kunna träna till LA dressyr, eftersom han har en så stark lateral. Det kommer i så fall att ta ganska många år. Just nu, när han är riden tre dagar i veckan i ett halvår, har han knappt trav. Vid tre tillfällen har jag faktiskt fått honom att trava vilket är en seger men knappast något att jobba dressyr i. Samma med galoppen: han klarar definitivt inte galoppera ens på en 20 meters volt för närvarande.
Dressyrhäst?
Tror inte det!

Min poäng med detta långa inlägg är - om någon orkat läsa så långt - att visst kan en del islandshästar tränas i dressyr "på riktigt" men många har kroppsliga begränsningar.

Och ja, jag tycker att upp till LA nivå är grundridning och inte "dressyr på riktigt".
Jag äger inte och har aldrig ägt något "halvblod"...

Jag tror att "alla" hästar går att träna till LA dressyr, men det tar olika lång tid.

Det håller jag helt med dig om. Jag är oxå övertygad om att det flesta hästar ska kunna träna LA. Precis som du säger längre ner så tillhör det ju snarare grundridning och man skulle väl kunna säga att man bör träna de flesta häastar oavsett ras mot LA.

Nej, jag ser heller inget behov av att påstå att islandshästar kan göra samma sak som ett normalt "halvblod". Däremot tycker jag att det är synd att man många gånger saknar fantasin att se att även islandshästarna fungerar för dressyrarbete på rimlig nivå.

Min poäng var att man inte heller kan säga att alla halvblod kan lära sig de svåraste rörelserna. Men jag är här övertygad om att de flesta "normala" halvblodstyperna kan med rätt och bra ridning iallafall trassla sig upp i Inter.I men jag antar att det är en annan diskussion:)

Och ja, jag tycker att upp till LA nivå är grundridning och inte "dressyr på riktigt".

.....................

Appropå att vissa här inne verkar oroa sig för att vi som rider ponny i vuxenålder inte kan tävla för vi är för långa.

Denna film visar att längden inte har någon betydelse när det gäller dressyren, denna ryttare har sina skänklar längre ner under magen än vad jag har på Jorunn och de vann denna tävling om jag inte minns fel.
:D

Det är dessutom rätt hög klass ekipaget rider=)

http://www.youtube.com/watch?v=CiHbNfbnUPI&feature=related

Däremot så har ju du en mycket längre överkropp i förhållandet till ryttaren på filmen, det är så olika beroende på hur man själv är byggd.

Däremot så har ju du en mycket längre överkropp i förhållandet till ryttaren på filmen, det är så olika beroende på hur man själv är byggd.

Ja men det är inte av någon betydels om man har lång överkropp eller inte..

Folk hakar enbart upp sig på skänkelläget uppenbart.. har man skänklarna under magen spelar det ingen roll hur kort/lång överdel man har.Du anses vara för lång punkt!

Och har du skänklarna strax under sadelkåpan anses du bara liten på hästen oavsätt längden på din överkropp .. punkt=)

Så detta ekipage tävlar utan problem och det spelar ingen roll om hennes rygg hade varit 1 dm längre de hade gått alldeles ypperligt utmärkt de me.

Men visst vad hade jag förväntat mig av buke?? självklart ska de alltid finnas NÅTT att klaga på..
Nu överbevisar jag er att man kan va lång och tävla utan problem.. ja då ska de klagas på rygglängden istället.. haha ja jag är stumm:D

Om jag lägger upp en film på lång ryttare MED lång rygg.. vad ska de klagas på då?? att jag har för långa armar?? hahah ja jag säger då de=)

Jag klagar inte, jag bara konstaterar. Jag tycker inte att det gör något att man har långa skänklar.

Hm .. Då undrar jag över alla engelska sidor som påstår att man mätt densiteten på olika rasers skelett och funnit att isisen har högre densitet vilket anges som en av anledningarna till dess tålighet gällande att bära vikt ... För mig låter det logiskt att det kan stämma om som sagt rasen levt isolerad i århundraden på samma ö och på oländig lava terräng och använts hårt som rid och packdjur .

Inte bara densiteten, även själva skelettet är kraftigare, vilket ger en tunnare märgkanal istället.

Håller med i dina tankar. Det ska ju mycket till att knäcka skelettet på en häst, det är ju muskler och leder och ligament som tar skada.

Har hört en veterinär som skyller spattproblemen hos islänningar på överbelastning av haserna.

Ja självklart kan man skylla på det i brist på annat, man har gjort studier även i det. På Island har man som bekant mycket djur att studera på, både de som rids och även hästar som aldrig blir ridna. Det visade sig att spattförekomsten fanns i lika stor grad även hos hästar som aldrig blivit ridna som hos de som reds regelbundet..

Appropå att vissa här inne verkar oroa sig för att vi som rider ponny i vuxenålder inte kan tävla för vi är för långa.

Denna film visar att längden inte har någon betydelse när det gäller dressyren, denna ryttare har sina skänklar längre ner under magen än vad jag har på Jorunn och de vann denna tävling om jag inte minns fel.
:D

Det är dessutom rätt hög klass ekipaget rider=)

Jag ororar mig fortfarande inte och IGEN, du verkar ha svårt att fatta, det KAN bli så, beror på vad domaren för dagen tycker.

Vad gäller filmen så visst är M. ganska lång men så har hon också en ponny som är hela 12 cm högre än din, bara det.:angel: M. har också en tydligare dressyrsits, kommer mer ner i sadeln och släpper sina ben i ett avslappnat, rätt läge. Dessutom var hon redan då på väg över till stor häst, lite skillnad på ponnyryttare som snart ska gå över och en vuxenryttare som kanske är för stor eller ffa för tung som inte tänker öka storleken på det under sadeln.

Inte bara densiteten, även själva skelettet är kraftigare, vilket ger en tunnare märgkanal istället.

Jag tar gärna källa på båda påståenden då jag inget hittat dessutom pratat med veterinär som haft isär islandsben men menat ingen skillnad fanns.

Många eller för att säga de flesta av de studier jag nämner, kan man finna på Livestock Production Science.

En annan avvikelse rasen besitter är att grovtarmen är längre än för övriga raser, medan magsäcken och tunntarmen har en mindre volym också jämfört med andra raser.

Gärna fler åsikter om just dressyr med islandshäst. Gärna bilder eller videoklipp på dig och din häst. Och berätta hur det går för er. Behöver inte vara på en jättehög nivå men gärna berätta om vilken nivå ni ligger på, oavsett vilken.

Jaså det har du inte, då har du inte sett så mycket.:p:grin:

Ett exempel på en fetare :eek:
sagada.jpg

Så fet var hon när jag köpte henne.

Ungefärligt hull idag:
269848_10151295266734612_1823843857_n.jpg

Den silversvarta är fö Sinna fr. Silverkedjan.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår