Dressyr m. islandshäst

Sv: Dressyr m. islandshäst

*Vad ser ni som är bra? Vad har dressyrponnyerna bättre? Var (i filmerna) visar sig islandshästens styrkor och svagheter på ett tydligt sätt?

Vad skoj att du lade in filmer.

Nr1 Nej, det gillar jag inte, inte tillräckligt bra riden o balanserad, stark för att tänka på passage, tappar bak, sänker rygg, grova briser i takt. Och jag gillar inte spöpetet på bogen- vad vill man med det-att hästen ska sprätta fram?, blir lite balansartade travsteg , vilket det ofta blir då och som en del missuppfattar som passage.

Nr2. Detta gillar jag, trevlig ryttare och häst, i mina amatörögon är vä. galopp inte så rolig men då höger är bättre så tror jag den kommer bli bättre även i vänster. Det jag gillar är ffa stadigheten och förmågan att vara eftergiven i inre sidan, dessutom så är det ganska bra i sin rygg.

Nr 3. Ja, den är energisk men saknar vad jag tycker förmåga att balansera upp sig, drar iväg, ryttaren får mkt i handen och den svarar inte på/ och ryttaren gör avstämningar dåligt. När den drar så blir den gärna lite förböjd och formmässigt väl mycket bakom lod.
Den tänkta bakdelsvändningen blir det ingen som helst nytta med, helt på fel väg.
Jag upplever det också som att bakdelen släpps och kommer efter, får ingen rundhet i överlinjen, trycker upp nacken emellanåt o tappar ryggen ännu mer.

Tack för dina kommentarer på filmerna!

Första filmen håller jag i princip med dig om, så där behöver jag inte säga nåt :p
Andra filmen håller jag väl också med dig i stort. Det jag tycker (med mitt islandshästöga ;) rider även mycket dressyr och andra hästar/ponnyer, men ändå) är att det framförallt i galoppen gärna kunde få vara mer påskjut bakifrån, det ser lite "lojt" ut där tycker jag. Hästen ser trevlig och balanserad ut men gångmässigt har den inte så mycket, tycker jag. Då menar jag alltså utifrån det vi diskuterar här i tråden. För mig ser den ut som vilken LC-LB-ponny som helst.
Sista tyckte jag såg trevligast ut i galoppen. Traven håller jag åter igen med dig om att den tappar ryggen och baken, men galoppen (iallafall bitvis) tycker jag det är bättre och den är mer "på rumpan" så att säga och får med sig ryggen mer. Den ser också ut som "typisk islandshäst", om den termen får användas, för mig. Mycket energi och lite svårt att slappna av och länga hela överlinjen, den blir gärna lite hög och "i flera delar" istället. Det tycker jag ofta islandshästar blir i dressyren, och det är väl just på grund av deras exteriör kan jag tänka mig.

Jag håller inte med om att en Islänning kan fås att röra sig som en dressyrponny. Då pratar jag inte bara vilken ponny som helst som man rider lite dressyr på, utan en framavlad för det med gång.
Jag är rätt säker på att det är så IW menar också.

Nej precis, jag menar de riktiga dressyrponnyerna. Inte dom som de flesta sitter och ökar runt på i Sverige. ;)

Golden State 4 år

Caramel FH 4 år

Cosmopolitan 2,5 år

Läste dina två sista inlägg här och jag förstår vad du menar med vad du skriver. Men jag själv (och även tuaphua om jag tolkat henne rätt) vill ju just få se ett sånt där undantag, inte för att "sätta dit" nån eller att någon speciell ska visa upp och bevisa sin egen hästs förträfflighet. Utan det är just att man ser så sällan dessa undantag och därför vore det ju sjukt kul att se det. Och som tuaphua skrev tidigt i tråden -det måste inte vara film på era egna hästar utan bara en film som visar det som diskuterats i tråden, nånstans på hela nätet måste det väl finnas nåt litet klipp på en dressyrisis?

Jag minns att jag för flera år sedan såg en film på nån svart islandshingst som travade helt grymt, hade gärna sett nåt liknande, och gärna en sån häst "i arbete" och inte bara ett klipp som visar gången rakt fram.

Jag tänker på Sudri fra Holtsmula och hans trav men hittar det inte på webben längre. Jag tyckte den var kanon :love:

Jag tycker att dina jämförelser haltar lite.
Du jämför undantaget inom en ras (enstaka islandshäst, enstaka vbl-travare) med stora massan av exempelvis ridponny.
Det blir lite skevt.
Ska du jämföra den bästa islandhästen så ska det vara med den bästa C-ponnyn (eller vilken storlek det nu gäller) i en principiell diskussion.

Annars kan vi lika gärna sitta och jämföra min häst med din häst (jag har turen att ha fått tag i en extremt flott kallblodstravare med gångarter som gör dressyrdomaren tårögd) och påstå något generellt om raserna utifrån dessa två individer.

Det blir fel.

Sedan är det klart, direkt utifrån trådstarten, att det är jätteintressant att du berättar om vilken nivå du tränar med Jorunn. Och det är inspirerande att det går att träna en islänning till relativt svår dressyr.

Dock vill jag kritiskt påpeka att passage-bilden på Jorunn är en balanstrav med sänkt rygg vilket inte är optimalt. Det är, precis som Tua skriver, svårt att få islandshästen med sin halsansättning att jobba med välvd rygg.
Det är svårare att träna en islänning än en dressyrponny till samma rörelser.

Ta det som beröm i stället för kritik: det är ett svårare jobb.

Det var inte meningen att vara dryg med Tortillas skämtet. Beklagar om du tog illa upp! Tyckte bara det var komiskt, jag skrattade även gott åt mig själv när jag i helgen satt som skrivare och råkade skriva att hästen skulle böja sig i slidan istf. sidan på ett protokoll :D.

Du skriver om att det alltid kan finnas undantag i alla raser, och nämner flera ggr PRE och lusitanos. Skillnaden är bara att dom "undantagen" är så många fler. Det finns ganska många av dessa helt upp på OS nivå...
Även när det gäller raser som nordis, travare, TP, arab, lippizaner, frieser osv så finns det exempel på individer som tävlat i var fall på Msv nivå (och högre) men jag måste faktiskt säga att jag aldrig sett en isis starta ngt annat än lätt klass? Men rätta mig gärna om jag har fel! Jag tycker att det är superkul och imponerande med udda raser i dressyren!

Andra filmen håller jag väl också med dig i stort. Det jag tycker (med mitt islandshästöga ;) rider även mycket dressyr och andra hästar/ponnyer, men ändå) är att det framförallt i galoppen gärna kunde få vara mer påskjut bakifrån, det ser lite "lojt" ut där tycker jag. Hästen ser trevlig och balanserad ut men gångmässigt har den inte så mycket, tycker jag. Då menar jag alltså utifrån det vi diskuterar här i tråden. För mig ser den ut som vilken LC-LB-ponny som helst.

Precis detta tänkte jag med -den ser inte så islandstypisk ut, hade jag inte vetat att det var det hade jag inte gissat på det först. Den ser ut som vilken LC-LB ponny som helst.

Andra filmen håller jag väl också med dig i stort. Det jag tycker (med mitt islandshästöga ;) rider även mycket dressyr och andra hästar/ponnyer, men ändå) är att det framförallt i galoppen gärna kunde få vara mer påskjut bakifrån, det ser lite "lojt" ut där tycker jag.

Problemet med galoppen som jag ser det är ffa att den blir så framtung, i det så blir rytmen hastigare, den får kortare kvickare steg, har inte balans då främst i vänster galopp. Håller med om ovan.

Jättekul med filmer!

Film ett: Jag tycker det är en rätt fin modell på Islandshäst. Den har rätt trevlig modell på kropp. Dock har den ju lite lätt att spänna till underhalsen och släppa ryggen och då gå in i orenhet eller tölt.
Det är lite det där klassiska. Man måste utbilda dem att inte spänna till där utan välva sig åt andra hållet sas, sluta spänna underhalsen. Den muskeln tar de till när de är i obalans och den gör att de inte kan släppa upp ryggen.
Iom de extra gångarterna och lättheten att separera benen från ryggen så kan de då lättare få taktmissar.
Jag tycker hästen ska vara HELT stadig i formen innan man börjar med passage.

Film två: Den här hästen har sämre förutsättningar än de andra två rent fysiskt. Den är av naturen mer markbunden och tung i modellen. Dock är den mindre rörlig. Och det kan vara ett plus att slippa hålla reda på på en Islänning eller en del PREs, araber etc för en grönare ryttare. För ett rörligt halvblod sladdrar inte i exakt ALLA riktningar. Deras leder har mer stopp i vissa riktningar iaf.
Men ryttaren är iom programmet(vet inte om hon förstår vitsen av det totalt annars.. ) noga med vägarna. Och därför sätter hon hästen lite mer på linjen än i film 3. Då blir hästen mer i balans och jämnare i takten.
Halvblod kan man sladda runt mer på utan att de börjar fladdra så i takt och form.
Dock har den rätt kassa vinklar och är då svår att få till bra galopp på tex. Den blir lätt framtung. Lite snudd på körhäst-galopp.
Den behöver stärkas mer för att rundas mer i formen, komma upp framför manken innan galoppen blir bättre.
Såna här hästar med så grova och lågt ansatta halsar är svåra att få till det på. Här kan man gynnas av annat signalsystem.
Min luddgubbe har samma kassa halsansättning och tunga modell på kropp.

Film 3: Fin häst med rätt goda förutsättningar. Här tappas dock balansen och maxarbete av att hästen inte är i balans i sidled, inte på linjen.
Islänningar är sladdrigare i sidled än halvblod. Man måste vara mycket nogrannare i början av deras skolning för att sätta balansen och hindra slinger i sidled. Det gäller ofta också på PRE, arab etc som också är rörligare.
Det är inte helt lätt och inget alla tränare lär ut hur man gör. Så tjejen som rider har en svår uppgift och gör den inte sämre än de flesta andra!

Så att döma gångarter etc på dessa filmer blir svårt. Just iom att förutsättningarna hästarna ges inte är optimala.

Men jämför man gång på tex de här så ser man klart annat rörelsemönster. Det är ju en helt annan klass på hästar givetvis. Men kolla hur rörelsen fortplantar sig genom ryggen i galoppen, från bakhov och fram. Tog bara de jag hittade vid snabbgoogling. Så det är inget noga utvalt av något skäl:

Den här är tex ung och sladdar ibland till med arslet. Det blir dock inte alls på samma sätt som då Islänningen gör det. Ryggen tappas inte lika markant.
http://www.youtube.com/watch?v=q6VbD4cN5XI

Annan ponny:
http://www.youtube.com/watch?v=pS7jIfkOgpc

Ja, man kan välja att vara ett offer eller att inte vara det. Jag har också vänner som har fina PREs tex som fått höra att de inte har "riktiga ridhästar". Det är duktiga ryttare. Dock säger ju sällan andra som faktiskt är duktiga på riktigt de sakerna. Utan det är lite osäkra människor som gärna vill vara duktiga som måste trycka ner andra.

Men jag tror också det för vissa är lite lätt att skylla på att det är för att man har en viss ras man döms ner, man bemöts illa etc etc.

Jag har ju haft min gamla isluddsgubbe i 20 år. Jag har ALDRIG nekats någonting pga hans ras. För en massa år sen tyckte min ena tränare att det var bäst att vi inte var med på hoppträning han hade. Det var inte pga min hästs ras. Det var för att vara just mot honom iom att han hade lite för kass galopp för banor och bomserier etc.
Tvärtom är min luddis en av de mest populära hästarna på hela gården(med 100 hästar).
Det står mest halvblod och ridponnyer där. En handfull andra hästar av raser som fjording, travhäst, fullblod etc finns. Och 30-40 st polohästar.
Mao finns det väldigt många flashigare dressyrmodeller än min gubbhäst.
Iom att jag jobbar med hästträning rider jag ofta en del andra med. Och har ju ett halvblod också.
Men inga andra får lika mycket uppmärksamhet och förtjusta pip som gamle gubbhästen när han rids. Just för att han är den kassa modell han är, dessutom Islandspåbrå och ändå rids dressyr.

En del har velat att jag ska ha något annat, börja tävla och det på en nivå som är utvecklande för mig och inte lagd på hästens max. Men de har inte sagt att min ponny är sämre än han är för det.
Han ÄR sämre på vissa saker än halvbloden. Men han är inte sämre som individ för det. Tvärtom är han speciell, utmärker sig och är mkt omtyckt!

Man kan välja att inse att man HAR en häst som HAR svårare för sig. Och då kunne stötta och hjälpa den mer och anpassa utbildningen efter det.
Eller så kan man låtsas som att de gör allt lika bra, lika lätt etc och sätta hästen i skiten.
Man lär sig grymt mycket av att rida dressyr på Islänning för kunnig tränare som kan dressyr OCH islänning. Så att du har sån är ju super!
Jag har också bekanta som rider Islänning för Portugis.

Och man kan inte likna Iberier vid Islänningar i rörelser mer än att de är överrörliga jämfört med halvblod. Det rör sig i andra riktningar än halvblod kan. De är snabbare.
Men där slutar likheterna iom att de är avlade för olika saker. Iberier går lättare att sätta gung i iom att de kan gå att rida igenom helt i formen. Det kräver mer än på halvblod, annan ridning och mer känslighet. Men det går absolut. De ska heller inte kunna tölt/pass. Så fort man får de där extra gångarterna så upplever jag man får den där frikopplade ryggen..
Islänningar har jag hittills inte sett helt genom.

Det blir lite samma sak som i vb-travar-trådarna(oh yes, jag sa det).
De som envist hävdar att de kan göra samma sak som halvbloden etc.

Islänningar har lätt att bli urholkade åt fel håll sas i överlinjen. Man kan få dem runda, bäriga och genomsläppliga. Men aldrig LIKA bra.
Det gör dem inte till dåliga hästar, mindre värda eller de ryttare som rider dem sämre. Tvärtom är det ju ett helvetes mer avancerat jobb man gör då man får dem så bra de kan bli.
Att rida så det ser ok ut på en häst avlad för det är inte lika svårt som att få det att se bra ut på en som har så helvetes mkt svårare.
Det blir på ngt sätt så mycket prestige i att framhålla att ens egen ras är fantastisk. För annars är inte ens egen häst det.

:bow: :bow: Många bra inlägg i den här tråden!
Som dressyrnörd i hjärtat med en travare och en Islandshäst känner jag mig väldigt träffad. Brukar dock förvåna alla som vill prata raser med mig om att vara grymt raskritisk och alltid säga att jag än så länge inte hört nån säga nåt negativt om travare som inte stämmer :angel: Får nog börja lägga in det om islandshästar också ;) Därmed inte sagt att mina hästar inte är bäst i mina ögon och till det jag vill ha dom, jag har inget mål att tävla MSV eller uppåt, isf hade jag ju köpt en häst gjord för det? Men jag tycker ändå att det är roligt att rida dressyr på dom och se hur långt vi kan komma dressyrmässigt, tror dock inte jag kommer starta nån dressyrtävling på islandshästen men vem vet, om några år kanske?
Jag hade också bara kunnat lägga in dessa bilder på honom (6 år)

Oumlgonblicksbild12013-03-3121-58_zps431ddefb.jpg

Oumlgonblicksbild32013-03-3122-02_zpsea72ee93.jpg

Oumlgonblicksbild52013-03-3122-03_zpscd3ee3a2.jpg

Oumlgonblicksbild62013-03-3122-03_zps5a23d644.jpg

Och sagt att han alltid går så, men det är som alla vet ögonblicksbilder tagna från en film. Och hela filmen vågar jag inte lägga ut, har överlevnadsinstinkt :p Däremot har han potential för att gå ok i lättare dressyrklasser, han är på bilderna endast riden totalt ca 1 år och det är första passet på bana på ca ½ år.

Visst finns det Islandshästar som travar riktigt riktigt bra, men att tro att de ska stå sig mot de där fina ponnyerna är ju bara rena fantasier. Dom är inte avlade för det och det är inte det de flesta islandshästryttare vill :)

När jag startade denna tråd trodde jag det inte skulle bli sånna här diskussioner, Shit! Det jag menade från början var verkligen inte MSV och uppåt utan mest bara att man inriktar sig på dressyr och gillar det med sin islänning. Sen tycker jag att allt man rider är dressyr. Och självklart ska väl alla hästar klara av det, på olika nivåer.

När jag startade denna tråd trodde jag det inte skulle bli sånna här diskussioner, Shit! Det jag menade från början var verkligen inte MSV och uppåt utan mest bara att man inriktar sig på dressyr och gillar det med sin islänning. Sen tycker jag att allt man rider är dressyr. Och självklart ska väl alla hästar klara av det, på olika nivåer.

Nej, men diskussionerna är potentiellt intressanta, om alla lyckades släppa på prestigen. Jag tycker att Tuas inlägg, som alltid, är klokt resonerande.

Jag flera hästraser regelbundet, däribland islandshäst. Dock är mina islänningar unga och gröna och "dressyrriktade" utan tränas så mångsidigt jag kan. Det innebär för mig att jag använder skolorna för att få kontroll över hästens olika delar, för att exempelvis hitta balans och stabilitet i sidled.
Jag ser inget hinder mot att islandshästar ska gå att träna upp till att genomföra ett MSV dressyrprogram, men nej jag tror inte heller att rörelsemekaniken eller stegen räcker riktigt till höga poäng. Godkänt, ja.
Galoppombyten kan bli krångligare - visserligen sitter benen "löst" ihop och kan sättas ner i vilken turordning som helst vilket innebär att det i och för sig inte är så svårt att byta galopp, men att få till den rätta samlingen i galoppen för att senare göra byten i serier, känns svårare på en islänning jämfört med min connemara eller kbl-travaren.
Jag har en arab också men han är inte inriden. Man kan ju se skillnaden, han galopperar enkelt hur sakta som helst i hagen, när de andra nätt och jämt tycker att trav (eller i Barmis fall tölt) är meningsfullt.

Här på Dressyrforum siktar alla på Georg eller högre för att man ska få kalla det dressyr:crazy: vilket gör att det är lite riskabelt att andas att man rider dressyr på vbl-travare eller islandshästar eller vad man vill...

och alltid är det någon som äger undantaget som är bättre än alla dressyrhästar...

Upp till och med LA går alla hästar att träna, även om det är svårare med den "normala" vbl-travaren och islandshästen (10 meters galoppvolt kan vara trångt för en islänning som har lite svårt med takten i galopp).

Här på Dressyrforum siktar alla på Georg eller högre för att man ska få kalla det dressyr:crazy: vilket gör att det är lite riskabelt att andas att man rider dressyr på vbl-travare eller islandshästar eller vad man vill...

och alltid är det någon som äger undantaget som är bättre än alla dressyrhästar...

Så har jag inte uppfattat det.
Och mitt mål med nuvarande hästar är LA för en och MSV den andra, på tävling och långtidsprojekt för jag äger inte undantag så därför lägger vi mer tid.

Jag har uppfattat Dressyrforum som att god grundridning är prio ett oavsett då nivå. Icke god grundridning och hoppa över viktiga moment som krävs om inte annat för styrka och då förmodad hållbarhet kan få den mest mesiga tråd att till slut bli stängd.;) Så god grundridning oavsett nivå har jag uppfattats som applåderats, problemet är bara att det finns en del som inte kan och ser att grunden faktiskt saknas och så är det igång......

halvknapp

Jag tycker att Óliver frá Kvistum har en väldigt fin trav!
Traven visas ca 1:10 in i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=6dGSLUOIH7s

Kan inte låta bli att tycka att det ser helt:( ut med en stor man som sitter och skumpar på ländryggen på denna lilla ädla häst. Vad är det i islänningars exteriör som skiljer sig så från en vanlig häst? Jag förstår att man vill ha bogfrihet men en typ 90 kg ryttare på länden hade jag inte gillat på en ardennerhäst ens:confused:

Men det är ju en intressant diskussion :)

Alla hästar kan ridas i dressyr, men inte på samma nivå. Det är ganska självklart. De har ju olika förutsättningar.
Till exempel så är min islandshäst väldigt trevlig och samarbetsvillig, lätt att böja och ställa, har väldigt lätt för att flytta sig i sidled och rida skolor på, men desto svårare att vara helt rakriktad. Har sällan ridit en häst som kan slingra sig som han och skjuta ut bogen åt alla möjliga och omöjliga håll samtidigt... :crazy:
Han har också svårt för det där med att "vänta in" steget och få igenom det i hela kroppen, det blir gärna lite springigt/trippigt i framförallt traven. Det tycker jag verkar vara generellt för många islandshästar.

Därmed inte sagt att man inte kan rida dressyr på dem, för det kan man såklart. Men i vissa kretsar verkar den upptäckten lite sådär, jag har fått frågan (från islandshästinstruktörer) om min häst kan t.ex. trava/galoppera på volt och sånt :crazy: Det är ju grundutbildning för alla hästar, oavsett ras.

Men hur som helst, den här grejen med att hävda att islandshästar och travare (de raser jag upplever det oftast inom) minsann har lika bra förutsättningar som alla andra hästar kommer jag aldrig förstå.
Det finns massor av russ som gillar dressyr, men de har inte samma exteriöra förutsättningar som welshar. Kallblodstravare kan gilla att hoppa, men kan inte mäta sig med olika varmblodiga ridhästar i högre klasser. Det är ju bara så det är, olika raser har olika förutsättningar och är bäst på olika saker.

Ja sa inte att det var negativt att det blev en sån här diskussion! Det är roligt och intressant. Om jag får komma med min åsikt så kan ju inte alla hästar vara på samma nivå, vissa har lättare för andra saker och vissa för några helt andra saker. Jag tycker själv islandshästar är väldigt fina och oftast har ett väldigt fint steg. Den islandshästen jag rider är den skönaste hästen jag nästan ridit, (första islandshästen) hur skön galopp som helst, bärig, lätt att göra skänkelvikningar på och bara så snäll, och han har liksom en personlighet och man känner att man känner honom så väl! :)

Därmed inte sagt att man inte kan rida dressyr på dem, för det kan man såklart. Men i vissa kretsar verkar den upptäckten lite sådär, jag har fått frågan (från islandshästinstruktörer) om min häst kan t.ex. trava/galoppera på volt och sånt :crazy: Det är ju grundutbildning för alla hästar, oavsett ras.

Det är inte en självklarhet att en islandshäst kan galoppera på en volt, det finns de som det är ett stort steg att lära den konsten, grund utbildning eller inte. Rasen är knappast framavlad för att ha en bärig galopp på volt även om en del har det.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?