Dressyr m. islandshäst

Sv: Dressyr m. islandshäst

Ja så ser jag de med=)
Om jag gämför mitt hbl jag hade och Jorunn så är det lite trixigare i allt men de går ju.. man måste bara kämpa liiite mer=)
Och sälja lilla Jorunn ....:cry: går ju inte min bäbbe jööö:love: Och är de som så att dressyrdomarna dömmer ner oss för de anser att jag är för lång så får de vara så
.Jag tänker fortsätta tävla iallafall:p

Jag tror iof det har mer att göra med att vi är vana och upplärda på 3gångare och inte på islänningar utan vi måste lära om, å ja alla vet väl hur drygt det är att försöka lära om när något redan sitter i ryggraden.

Jag ser gärna filmer på islänningarna som har betydligt bättre gång än de renodlade dressyrponnyerna!

Har ingen film, inte just nu, men min yngre häst, 08:a har riktig kalastrav och riktigt bra skritt. Galoppen är bra men flack, än så länge. Tror hon skulle kunna jämföras med en dressyrponny.

Tycker sj det ser ut så och har fått höra det av min dressyrtränare samt endel dressyrfolk, men de kan ju sagt det för att vara snälla/uppmuntrande :)

Förstår inte alla dessa små "fördomar." En islandshäst kan vara exakt lika fin som andra dressyrponnyer. Sen är det klart att det är svårare att få renare gångarter då man har 1 eller 2 till gångarter, men det måste ju inte vara det. Jag är medryttare på en islänning, första islänningen jag rider. Jag rider ut och rider dressyr på den. Han är duktig, väldigt skön galopp, skönaste galoppen av ALLA hästar jag ridit. Så mjuk! Vi har inte kommit jättelångt men tränar nu på att stärka hans galopp med mycket fattningar och i framtiden är målet att kunna rida förvänd galopp med honom! :)

Måste inte vara svårare, det är så olika från individ till individ. Mina två är helt olika på det viset. Ena är lätt att sätta upp en tregångsryttare på och då uppför hon sig som en tregångare, den andra går mest i fyrtaktstrav om det är någon som inte är van :)

Islänningar har ju så konstiga namn:o. Tror det började på J och det var en musblackskäck. Tävlades som sagt i pass.

Ha ha, inte ALLA! Mina har de urtråkiga namnen Saga och Embla. Skulle hellre ha en Nattfaradis, Veigur, Teista eller så :D

Denna hade nåt konstigt namn och har för mig även med en märklig bokstav med svans på:p.

Ha ha, inte ALLA! Mina har de urtråkiga namnen Saga och Embla. Skulle hellre ha en Nattfaradis, Veigur, Teista eller så :D

Haha du hade ju tur att få hästar med bra namn!
När jag ringde på annonsen till min islänning så hade jag bestämt mig för hur fin han än är så blir det ingen affär om han har ett konstigt namn som är svårt att uttala.
Tur för mig att han heter Eldur :D

Man kan väl rida bra dressyr även fast man har med tölt m.m, utan att den blir sämre? Man kan väl ha med den också. (Nu menar inte jag JÄTTEHÖG nivå i dressyren.) Gärna fler bilder på dig och din häst när ni tränar eller tävlar dressyr!

Jag håller inte med om att en Islänning kan fås att röra sig som en dressyrponny. Då pratar jag inte bara vilken ponny som helst som man rider lite dressyr på, utan en framavlad för det med gång.
Jag är rätt säker på att det är så IW menar också.

Jag älskar Islandshästar och har själv en korsning som är 4-gångare och "mkt Islännning" sas. Jag har ridit och tränat en del Islänningar med.
Jag är ingen halvblodsmänniska eg. Jag tycker mer om Islänningars temperament, enegri, vilja etc. Jag tycker ridkänslan att sitta på de där små kraftpaketen är skitkul. Och jag tycker om deras intelligens och att de är lite mindre lättköpta än halvblod.
Men jag är first and for most dressyrryttare. Och där måste jag erkänna att halvboden och ridponnyerna har bättre förutsättningar i form av gång!

Och inte då bara i renheten. För det kan man rida in i Islänningarna! För de som bara rider halvblod känns det märkligt att behöva tänka på takten så ens. Men man lär sig. Och hästen lär sig.
Däremot blir de inte igenom i ryggen lika mkt som dressyrhästar "ska vara".
Det går att få dem nästan, nästan.. Men aldrig så där helt 100%.
Just därför uteblir gunget och hänget och schwunget.

Min raggisgubbe gör de flesta övningar och det ganska bra om man ser till hans fysik.
Men han har galopphandikapp. Så fort han står tappar han galoppkvaliteten.
Och den blir aldrig lika bra som på ett halvblod som jag/samma ryttare tränar.
Ökningar har han svårt för. Så även det kräver väldigt mkt jobb med honom. Han har svårt med hänget.
Passage och byten i serier kommer han aldrig lära sig iom att han utöver sin ras är 30 år gammal.
Men då han var igång gjorde han galopiruetter och trampade. Det krävs ju dock inte gung för det.
Man får träna dem lite annorlunda också.

Jag älskar min häst och kommer behålla honom. Jag kan även tänka mig en till Islänning framöver. Just för att jag tycker de är så himla roliga.

Däremot rider de inte alla sina andra raser bra nog att ta dem högre iaf.
Men då hänger det på det, inte på hästens max.

Tänk bara på vad de är avlade för. Tänk på hur de KAN och måste röra sig i tölt och pass. Tänk på varför halvblod INTE kan röra sig så.
En Islänning kan separera benen från ryggen på ett helt annat sätt än halvblod. Man kan heller inte få dem att komma igenom kropen lika bra som ett halvblod.. Inget konstigt, ingen rasism.. bara fakta..

Nja, det gäller säkert vissa men somliga linjer vill jag påstå har andra förutsättningar.

Man kan väl rida bra dressyr även fast man har med tölt m.m, utan att den blir sämre? Man kan väl ha med den också. (Nu menar inte jag JÄTTEHÖG nivå i dressyren.) Gärna fler bilder på dig och din häst när ni tränar eller tävlar dressyr!

Man MÅSTE rida dressyr för att ha en bra tölt. Mycket, mycket dressyr.

Haha du hade ju tur att få hästar med bra namn!
När jag ringde på annonsen till min islänning så hade jag bestämt mig för hur fin han än är så blir det ingen affär om han har ett konstigt namn som är svårt att uttala.
Tur för mig att han heter Eldur :D

Embla vägrar jag tom kalla sitt namn. Jag påstår envist att hon heter Spöket (se min bild :p). Visste det redan när jag såg annonsen. ALDRIG Embla :rofl:

Du får gärna visa mig en film. Jag har letat för att jag gärna skulle vilja se att det går. Men aldrig sett en Islänning ridas så eller röra sig så.
Du får gärna visa! Behöver ju inte vara du. Vilken film som helst går fint!

Jag skulle bli gladare än någon. Isf skulle jag kunna planera mer för en till sån än en annan ras.:laugh:

Och är de som så att dressyrdomarna dömmer ner oss för de anser att jag är för lång så får de vara så
.Jag tänker fortsätta tävla iallafall:p

En gång till. Det fungerar inte riktigt så-att en dressyrdomare ser ett ekipage där ryttaren är för lång och tänker nu blir det lägre poäng p.g.a. ryttarens längd.

Endera så sägs det till efter ritten att man är för lång och att ryttaren då får en vink om att det är så, eller också sägs det till innan och det blir startförbud. Beroende på vilken domare skulle jag påstå.

Om man skulle få lägre poäng av längden, eller då vikten kanske i kombo, så beror det på att hästen under programmets gång kan ha missat ex i takten, kanske blivit för hastig eller ojämn, vilket beror på att hästen inte orkar-klarar av att balansera upp sin ryttare p.g.a att ryttaren anses "för stor".

Vill också för andra förklara att detta gäller dressyr, alltså ponnystorlek med vuxenryttare på dressyrtävling för stor häst och dess TR som gällande.

Du är välkommen till mig och se ett pass när jag rider Jorunn, vill inte lägga ut filmer tyvärr. Och har inte ens en ridfilm på oss idag.
om man nu får skryta lite vilket kan va mkt tabu på denna sida:o.. men så få va isåfall.

Min isis rör sig bättre än flera träningshästar som kommer till stallet som ja de är renodlade dressyrhästar.

Hon har ett swung som man inte ofta ser på c-ponnyer jag har hittills inte sett någon c-ponny med hennes swung i traven/passagen varken ute på träningar eller ute på tävlingar.

Tysklands ridponnyer där snackar vi rörelse av storhäststeg:eek::love:

Så nog finns det allt islänningar så rör sig bättre än renodlade 3 gångare för dresssyr.
Jag säger inte att det är vanligt för de är det inte men de finns mer så jag säger:)

Nu jämför jag min isis(c-ponny) med andra c-ponnyn... inte rättvist att jämföra en c-ponnygång med ett stort hbl på 175cm.

Du får gärna visa mig en film. Jag har letat för att jag gärna skulle vilja se att det går. Men aldrig sett en Islänning ridas så eller röra sig så.
Du får gärna visa! Behöver ju inte vara du. Vilken film som helst går fint!

Jag skulle bli gladare än någon. Isf skulle jag kunna planera mer för en till sån än en annan ras.:laugh:

Ska filmas på min egen inom kort så kan kanske lägga ut då, men jag har haft henne iväg på träning nyss så vi är inte helt inridna på varandra än. Men som sagt, jag vet ju inte hundra men hon rör sig riktigt bra. Sen är hon inte ens riden ordentligt ett år, så jag tror det kommer mera framöver :)

En gång till. Det fungerar inte riktigt så-att en dressyrdomare ser ett ekipage där ryttaren är för lång och tänker nu blir det lägre poäng p.g.a. ryttarens längd.

Endera så sägs det till efter ritten att man är för lång och att ryttaren då får en vink om att det är så, eller också sägs det till innan och det blir startförbud. Beroende på vilken domare skulle jag påstå.

Om man skulle få lägre poäng av längden, eller då vikten kanske i kombo, så beror det på att hästen under programmets gång kan ha missat ex i takten, kanske blivit för hastig eller ojämn, vilket beror på att hästen inte orkar-klarar av att balansera upp sin ryttare p.g.a att ryttaren anses "för stor".

Vill också för andra förklara att detta gäller dressyr, alltså ponnystorlek med vuxenryttare på dressyrtävling för stor häst och dess TR som gällande.

Jan20Brinkwebb_zpscde5ebc8.jpg

Kan denna ryttare tävla upp i elitklasser utan att vare sig får avdrag eller få startförbud ska du se att även jag kan tävla min utan problem.
Så du behöver nog inte oroa dig över att jag skulle få startförbud :pDet ska nog till mkt för att man får de.

Men visa gärna en bild på ett ekipage som har fått startförbud för att domarna anser att de är för långa!!!

Vet inte om Michis här på buke har lagt upp film, men hennes sto ser ut att röra sig betydligt bättre än den genomsnittliga dressyrponnyn och ser dessutom otroligt välriden ut.

Jättegulligt av dig att erbjuda! Tack!

Jag hinner dock inte åka och kika tyvärr. Jag vet inte var ni finns. Men om ni så var i stan så har jag tyvärr för ont om energi och tid.:)
Filmer kan man ju snäppa på direkt. ;)

Det man får ta med i beräkningen är ju att de flesta c-ponnys rids av unga. Islänningar av iaf fler vuxna.

Men då jag pratar ryggverksamheten menar jag inte bara medfött och framavlad gång a la spektakulärt som på tyska ridponnyer. Utan just att det där sista, sista släpper till i formen.
Ganska många, om inte de flesta, har aldrig suttit på en häst som släpper till max. Och då pratar jag alla ryttare, inte bara islandsryttare. Så jag tror tyvärr att diskussionerna skiter sig lite där. För man vet inte vad det är man pratar om, även om man tror det.

Det blir lite samma sak som i vb-travar-trådarna(oh yes, jag sa det:eek:;)).
De som envist hävdar att de kan göra samma sak som halvbloden etc.

Jag tycker om många hästraser. Men de är inte lika bra på alla saker.
Ett halvblod är tex katastrofalt mkt sämre på att rida bekvämt i rejäl terräng.
Just för att de sitter ihop mer. En islänning kan där släppa ihopkoplingen, ryggen är still och benen kan gå snudd på oberoende av varann.
Och de kan inte tölta eller gå pass.

Mina tränare har aldrig sagt att min häst ska slopas. De säger tom att han faktiskt är/varit bättre än många halvblod och det dessutom de som är yngre etc. Men då menar de att han är bättre i form av att han gör det han ska, lydigt och om man kollar hans muskler så arbetar rätt muskulatur och rätt muskulatur är avspänd.
Inte att han gör rörelserna bättre, släpper till bättre i formen etc.
Det måste man förstå skillnad på.

Islänningar har lätt att bli urholkade åt fel håll sas i överlinjen. Man kan få dem runda, bäriga och genomsläppliga. Men aldrig LIKA bra.
Det gör dem inte till dåliga hästar, mindre värda eller de ryttare som rider dem sämre. Tvärtom är det ju ett helvetes mer avancerat jobb man gör då man får dem så bra de kan bli.
Att rida så det ser ok ut på en häst avlad för det är inte lika svårt som att få det att se bra ut på en som har så helvetes mkt svårare.
Det blir på ngt sätt så mycket prestige i att framhålla att ens egen ras är fantastisk. För annars är inte ens egen häst det.

Din häst är säkert helt fantastisk! Men hade ett proffs haft den eller en typ tysk ridponny kat c - vilken tror du blivit bäst i dressyr?
Men omvänt också: vilken hade överlevt bäst i karg natur, vem hade klarat sig bäst på knövligt underlag, vilken kan tölt/pass?
För du höll ju med om att gunget är svårt att få till i dem. Att en unge som är på c-ponny inte får till det förstår jag! Man har inte hunnit till att rida fram sånt i den åldern. Men som vuxen börjar man lära sig det, i vissa fall. ;)
Så att jämföra med c-ponnyer tror jag blir lite off. Men visst, med vuxna ryttare så.

Som tränare som rider mycket olika hästar kan man jämföra lite mer opartiskt. Spec när man själv utbildat ett gäng hästar och ser vad man kan göra med olika material.

Ja, de ser jättefina ut! Och det finns fina Islänningar!

Som sagt är jag ju förtjust i rasen.

Men att på stillbilder få till lyft i ben och rundning etc är en annan grej mot att få gung i dem.

Jag ser som sagt gärna filmer på en Islänning med gung och form som är HELT igenom!:laugh:
Ingen blir gladare än jag OM det går.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama