Sv: Dressyr m. islandshäst
Jättegulligt av dig att erbjuda! Tack!
Jag hinner dock inte åka och kika tyvärr. Jag vet inte var ni finns. Men om ni så var i stan så har jag tyvärr för ont om energi och tid.
Filmer kan man ju snäppa på direkt.
Det man får ta med i beräkningen är ju att de flesta c-ponnys rids av unga. Islänningar av iaf fler vuxna.
Men då jag pratar ryggverksamheten menar jag inte bara medfött och framavlad gång a la spektakulärt som på tyska ridponnyer. Utan just att det där sista, sista släpper till i formen.
Ganska många, om inte de flesta, har aldrig suttit på en häst som släpper till max. Och då pratar jag alla ryttare, inte bara islandsryttare. Så jag tror tyvärr att diskussionerna skiter sig lite där. För man vet inte vad det är man pratar om, även om man tror det.
Det blir lite samma sak som i vb-travar-trådarna(oh yes, jag sa det
).
De som envist hävdar att de kan göra samma sak som halvbloden etc.
Jag tycker om många hästraser. Men de är inte lika bra på alla saker.
Ett halvblod är tex katastrofalt mkt sämre på att rida bekvämt i rejäl terräng.
Just för att de sitter ihop mer. En islänning kan där släppa ihopkoplingen, ryggen är still och benen kan gå snudd på oberoende av varann.
Och de kan inte tölta eller gå pass.
Mina tränare har aldrig sagt att min häst ska slopas. De säger tom att han faktiskt är/varit bättre än många halvblod och det dessutom de som är yngre etc. Men då menar de att han är bättre i form av att han gör det han ska, lydigt och om man kollar hans muskler så arbetar rätt muskulatur och rätt muskulatur är avspänd.
Inte att han gör rörelserna bättre, släpper till bättre i formen etc.
Det måste man förstå skillnad på.
Islänningar har lätt att bli urholkade åt fel håll sas i överlinjen. Man kan få dem runda, bäriga och genomsläppliga. Men aldrig LIKA bra.
Det gör dem inte till dåliga hästar, mindre värda eller de ryttare som rider dem sämre. Tvärtom är det ju ett helvetes mer avancerat jobb man gör då man får dem så bra de kan bli.
Att rida så det ser ok ut på en häst avlad för det är inte lika svårt som att få det att se bra ut på en som har så helvetes mkt svårare.
Det blir på ngt sätt så mycket prestige i att framhålla att ens egen ras är fantastisk. För annars är inte ens egen häst det.
Din häst är säkert helt fantastisk! Men hade ett proffs haft den eller en typ tysk ridponny kat c - vilken tror du blivit bäst i dressyr?
Men omvänt också: vilken hade överlevt bäst i karg natur, vem hade klarat sig bäst på knövligt underlag, vilken kan tölt/pass?
För du höll ju med om att gunget är svårt att få till i dem. Att en unge som är på c-ponny inte får till det förstår jag! Man har inte hunnit till att rida fram sånt i den åldern. Men som vuxen börjar man lära sig det, i vissa fall.
Så att jämföra med c-ponnyer tror jag blir lite off. Men visst, med vuxna ryttare så.
Som tränare som rider mycket olika hästar kan man jämföra lite mer opartiskt. Spec när man själv utbildat ett gäng hästar och ser vad man kan göra med olika material.