Dressyr m. islandshäst

Sv: Dressyr m. islandshäst

Hur högt utbildade andra hästar har du ridit? Hur högt utbildade Islänningar har du ridit?

Har du sett en Islänning gå så eller vet du någon film?

Jag argumenterar alltså inte för argumentationens skull eller vara otrevlig. Utan för att jag hemskt gärna vill se en sån Islänning.

Jag har som sagt aldrig sett det. Och jag kan inte tro på något jag inte sett.
Iaf inte när det går emot logiken. Och för MIG gör det det.:)

Jag kan bara inte se att det skulle vara något annorlunda med dem, de är gångartsavlade. Hoppning är många helt värdelösa på, men det är de ju inte avlade på, däremot gången. Jag har både ridit och sett högt utbildade islänningar men färre tregångare.

Ia och Denni kan nog vara värda att visa på som exempel.

Sen är det otroligt individuellt och många bitar som ska klaffa, såklart, men en travstark fyrgångare är ofta väldigt likt att rida en tregångare. Deras galopp är oftast lättare att få till en femgångare, men det varierar där med såklart. Som med alla hästar.

Fast de är avlade på en annan typ av gång. Och vill man ha in tölt och pass blir det HELT annan gång. Du kan också kolla tex Paso Fino speciella gång.
Där avlar man också för ngt helt annat än den gång man vill ha i dressyr.
Men visst är de avlade på gången. Dock helt annan gång än dressyrhästarna är.

Varför tror du de inte kan hoppa en del? Vad gör det så svårt?

Jag tycker det säger mkt om vad som "brister" i övrigt med.
Enstaka hinder tycker jag ofta de kan hoppa riktigt högt ganska många. Inte på teknik utan mer på vilja och styrka. Banor blir lite för avancerat för de flesta.
Men iom taktmissarna och galoppens brister så skiter sig ju mer avancerad hoppning.
Och för att hoppa högt bana och svårt i form av avstånd, kombinationer etc så måste de kunna runda ryggen och sitta ihop.

Och i terräng kan de ju ta sig över stora diken, hoppa upp för kanter a la upphopp etc som många andra hästar i den strl, alltså ponnyer, med den kroppsformen inte klarar.
Men de gör det inte med ryggen. Utan mer på styrka.
De ser inte ut som katter då de hoppar direkt.;)
Ej heller om de bockar etc.

På ett halvblod som bockar serier om man inte hinner få upp skallen kan man ju sitta jäkligt löst bara av bockningarna iom ryggaktionen.
En Islänning upplever jag inte det på. Däremot kan man sitta löst om de tex kastar sig. Då är de snabba och sätter sig lätt på arslet och snurrar runt.

Allt sånt hur de rör sig hänger ihop. Dressyr, hoppning, andra rörelser.

Jag orkar inte argumentera mer. Känner bara att vi står för långt ifrån varandra. Jag kan inte köpa i princip några av dina argument. Sure, en passhäst passar inte, men det finns så oändligt många varianter.

Varför tror du de inte kan hoppa en del? Vad gör det så svårt?

Jag tycker det säger mkt om vad som "brister" i övrigt med.
Enstaka hinder tycker jag ofta de kan hoppa riktigt högt ganska många. Inte på teknik utan mer på vilja och styrka. Banor blir lite för avancerat för de flesta.
Men iom taktmissarna och galoppens brister så skiter sig ju mer avancerad hoppning.
Och för att hoppa högt bana och svårt i form av avstånd, kombinationer etc så måste de kunna runda ryggen och sitta ihop.

Ehm min islänning har bättre hoppteknik än min hopphäst :o
Och hopphästen är verkligen inte dålig.
Kombinationer och studs är det som islänningen är överlägset bäst på och han hoppar MSV banor utan problem trots att jag sitter på men går såklart betydligt bättre med mindre ryttare.

Men visst jag har haft min islänning sen han var unghäst och han är utbildad "vanligt" i hoppning och dressyr och extremt lite "islandstränad".

Undantag finns alltid, jag vet travare som går grand Prix i sin utbildning, de var på en show för några år sedan på globen.
Oftast den franska travaren som har mkt lätt för sig även inom ridningen.
Och de FÅ travare som går riktigt bra i dressyren ja oftast har de tagits fram som ridhästar från början och är inte ens inkörda.

Men de allra flesta travarna har inte den gången de håller jag med om, LA nivå efter år av slit där ser man rätt ofta travare med både placeringar och vinster.

Skillnaden mellan oss just nu är att du säger att det aldrig kan hända.. medans jag säger att det finns undantag och kan förekomma.

Jag sitter och rider barbacka nu i väntan på ny sadel för att min häst går så bra med sin rygg när vi arbetar att den vi hade passade från mkt bra till mkt dåligt på några veckor bara.

Att få till swung är svårt även på ett flott hbl, flera i stallet som har renodlade flotta hbl får slita som en tok för att få fram den rätta swunget på sin häst.
En hon kämpar som en tok med att få till passage på sin häst

Att gämföra typ tortillas men -cponnyer är ju inte direkt rättvist .. tycker jag.. storhäst har en helt annolunda rörelsemekanism större steg om inte därför vill jag inte gämföra storhäst med ponnyer.

Att ponnyer inte skulle ha bra steg bara att det är barn som rider köper jag inte.. det är oftast vuxna som rider in och utbildar.
Och en häst har väl bra steg varesig en nybörjare sitter påden eller inte,,, ett tränat öga kan se sånt att de finns nått att hämta ur en häst trots att den går illa då för stunden.

Och framförallt c och d ponnyer där barnen börjar bli stora och gott och väl kan rida lika bra som en vuxen.
Men eftersom det inte finns några klasser för barn under 18 år där piaff och passage och ja kyrprogram helt enkelt finns.
Så varför sitta och slösa bort massa träningstid till att lära hästen de då? kan jag tänka mig att man tänker.

Om en skulle fråga mig om en ras för hon eller han vill tävla dressyr så nej jag skulle inte reka en islandshäst.

Men det är inte de jag vill få fram heller utan mera att de finns undantag, helt krasst sant finns de islandshästar som rör sig bättre än renodlade dressyrhästar med bara 3 gångarter.

Jag sitter inte och gämför med världselitens dressyrhästar utan vi vanliga svenssons som tävlar kanske upp till MSV eller strax över MSV.

Det är synd att du inte kan ta dig till Västerås någon gång i framtiden så får du se min dam.
För hon måste upplevas live för att verkligen förstå att hon är ett guldkorn när det gäller undantag av att islandshästar verkligen faktiskt kan röra sig så som en 3 gångare.

Som sagt slutordet blir att det finns undantag.. kanske 2 i hela världen vad vet jag .. men dom finns=)

Nej, verkligen inte! Speciellt inte med tanke på att tortillas är ett bröd...;):rofl:[/QUOT

Tortilla heter han väl? då blir de väl tortillas när man pratar om han??=)

Men mjoo samma namn som ett bröd=) fast nu vet ju alla här inne att det inte är ett bröd jag menade:p

Jag tror du menar Totilas, nog för att det troligen finns någon Tortillas också och gott är det :).

Senast ändrad:

Håller med dig till fullo, tycker du har bra insikt och har försökt vara diplomatisk.... Jag förstår inte varför vissa envist skall hävda att just sin ras är helt fantastiska på alla områden. Olika raser har olika styrkor och svagheter, det är inget att skämmas över eller förneka, så ÄR det bara. Hur väl en häst kan ridas i dressyren har SJÄLVKLART att göra med hur den är byggd, med andra ord vilken ras den är.

Niela du hävdar gång på gång att din isis gör passage, har fantastik galopp med schwung osv men du vill aldrig visa det för oss? Hur svårt är det att filma 5 minuter med mobilen? Förlåt men det är svårt att tro såna fantastiska påståenden när det inte finns uns av "bevis". Vi är många som jättegärna vill se film, halva buke kan ju inte åka till Västerås.... :p Vad är det som syns live som inte går att fånga på film?

Den enda sk travare som gått GP dressyr är väl Balagur och han var knappast travare av den typen som springer på banorna nu, han var en orlov, en ras som tagits fram för båda ridning och körning och som har en helt annan exteriör än de på Solvalla...

Jag tror du menar Totilas, nog för att det troligen finns någon Tortillas också och gott är det :).

Läs svaren ovan så får du svar på frågan..
Men visst kan tråden övergå till att prata o detta om ni vill de;)

Så vad tycker ni om tortillasbröd då??:angel:

Mkt svårt att rida samtidigt som man filmar till att börja med;)

Sedan är folk välkomna att se oss live ist om man nu vill se oss rida.. det är ju mkt bättre att uppleva saker live ist för att se en film på 5 minuter tycker jag:laugh:
Och jo folk får åka halva Sverige för att se oss om man nu inte kan nöjja sig med att jag säger att hon gör passage;)
Jag behöver inte överbevisa mig för okända människor känner jag.

Jag försöker inte hävda att islandshästar kan.. dom kan oftast inte så varför ska jag då predika att islandshästar kan lika bra som dressyrhästar??

MEN jag säger att det finns undantag som med allt annat.
Undantag att renodlade superstammade dressyrhästar faktiskt inte får supergång utan kan hoppa bättre och i slutänden blir en superbra hopphäst och tvärtom.

Har aldrig hävdat att jag och min isis kommer vinna OS eller SM ens i dressyr som vissa här jämför med.
Så fort man nämner att man rider dressyr på en ras som inte är avlad för ren dressyr.. typ alla andra raser än sv hbl och liknande raser.

Vet en nordsvensk här på sidan OPUS heter användaren den hästen kan allt tamefasiken:laugh: och den både hoppar och rör sig bättre än bra många sv hbl här inne på denna sidan.
Den rör sig bättre än vad mitt superstammade hbl sto jag hade:grin:

Det tillhör inte vardagen att travarnordisar är som han, han är ett undantag så folk kan liksom inte slänga sig iväg och köpa en travarnordis och tänka sådär är alla nordisar. Om ni förstår vad jag menar.
Det finns P.R.E och lussebullar som inte biljarderar och som faktiskt kan länga sig och går grand-Prix i dressyr utan problem. Kanske inte så fullt vanligt MEN undantag finns.

Samma sak är att man kan inte gå och köpa en islänning efter att ha sett mig rida min och tro att alla rör sig så som min gör för då kommer man bli besviken.
Min är också ett undantag.

Jag rider inte min isis i dressyr för att hålla på och överbevisa dressyrfolket att titta här. Islandshästar kan minsann dom med.

Utan tyvärr är det folk utifrån som hela tiden kräver att jag ska överbevisa mig hela tiden.
Om jag säger att min häst kan passage så skall jag hela tiden överbevisa detta och jäklar om det så är EN miss i filmen så får man slängt i nyllet att fy fasiken vad sopiga ni är å hej å hå.

Hade jag däremot haft et hbl och skrivit att Åhhh vilket underbart dressyrpass för tränaren äntligen börjar vi påbörja tramparbetet med hästen och det tar sig bra.
Ja då får jag helt plötsligt bara positiva komentarer och ingen är surig och skriver.. de tror jag inte på få se ...visa film.

Det är lite tråkig attityd tyvärr men de är väl något man får ta när man inte faller in inom ramen "normal" antar jag!:o

Senast ändrad:

Man kan ju sitta här och diskutera detta ämne i all oändlighet utan att komma någe vart, de kommer alltid finnas 2 läger i ämnet.

De som starkt säger att islandshästar eller andra raser som inte är avlade för ren dressyr aldrig kan hävda sig lika bra som de som är avlade för dressyr.

Och de som hävdar att det finns.

Raser som kallblod överlag lussebullar och PRE, jag vet de som äger fina lussebullar och PRE hästar som inte är välkomna att träna dressyrträningar för dressyrtränare för man anser inte dom är fina nog.
Så ser det ut inom hästvärlden, vi är mkt patriotiska och lite rasistiska mot vissa raser.

Jag vet att jag tex inte är välkommen på vissa dressyrkurser för duktiga kända dressyrtränare.
Tränare blir nästan lite förolämnade att man ens frågar om man får komma
Ändå kan jag väl tycka att jag betalar deras lön gör så de har tak över huvudet och mat på bordet jag är en kund helt enkelt med mina pengar för att få träna med dom.
Då ska jag väl få komma med en Åsna om jag så vill!

Men tyvärr funkar det inte så

Så därför är jag så lyckligt lottat att jag dels har min dressyrtränare som jag har som inte ser ner på någon ras, alla är välkomna att träna för henne till å med åsnor om jag nu hade en.

Dessutom har jag en bra portugisisk tränare som också tar emot alla möjliga raser och har själv tränat islandshäst upp till svår dressyr:)

Man håller hårt i sånna här tränare vill jag lova när man tillhör de "onormala":D

Nu känner jag att jag inte kan tillföra denna tråd något mera och får tacka för mig och önskar er andra en fortsatt trevligt samtalsämne.

Läste dina två sista inlägg här och jag förstår vad du menar med vad du skriver. Men jag själv (och även tuaphua om jag tolkat henne rätt) vill ju just få se ett sånt där undantag, inte för att "sätta dit" nån eller att någon speciell ska visa upp och bevisa sin egen hästs förträfflighet. Utan det är just att man ser så sällan dessa undantag och därför vore det ju sjukt kul att se det. Och som tuaphua skrev tidigt i tråden -det måste inte vara film på era egna hästar utan bara en film som visar det som diskuterats i tråden, nånstans på hela nätet måste det väl finnas nåt litet klipp på en dressyrisis?

Jag minns att jag för flera år sedan såg en film på nån svart islandshingst som travade helt grymt, hade gärna sett nåt liknande, och gärna en sån häst "i arbete" och inte bara ett klipp som visar gången rakt fram.

Hade jag däremot haft et hbl och skrivit att Åhhh vilket underbart dressyrpass för tränaren äntligen börjar vi påbörja tramparbetet med hästen och det tar sig bra.
Ja då får jag helt plötsligt bara positiva komentarer och ingen är surig och skriver.. de tror jag inte på få se ...visa film.

Nej, så är det inte alls.
Om ett halvblod hade börjat trampats i en påstått passage fast den låg på kanske LC nivå, eller knappt det, som din,då lovar jag dig massor av de kunniga här inne, som verkligen kan utbilda, hade förklarat att så är fel väg att gå- man kan inte börja med de mest ansträngande rörelserna, då blir det sänkt rygg och försök till att kränga ur, taktmissar, som din visar.

Jan20Brinkwebb_zpscde5ebc8.jpg

Kan denna ryttare tävla upp i elitklasser utan att vare sig får avdrag eller få startförbud ska du se att även jag kan tävla min utan problem.
Så du behöver nog inte oroa dig över att jag skulle få startförbud :pDet ska nog till mkt för att man får de.

Men visa gärna en bild på ett ekipage som har fått startförbud för att domarna anser att de är för långa!!!

Jag oroar mig inte, jag bara skriver hur det kan bli om man är för stor, det skriver jag för du vid flertal tillfällen skrivit att du ska tävla-jag informerar bara om TR- vad som kan hända. Precis som en westernryttare som vanligtvis rider utan hjälm-som inte får starta tävlingsdressyr utan på den nivå vi diskuterar.

Att jag informerar är att detta med att vuxenryttare får rida ponny på storhästtävling utan begränsning numer är nytt, inte alla tänker på att ekipaget ska vara prop., vad gäller TR, även om, vilket jag skrivit tidigare, det är ett bedömningsfall av den domare som dömer-jag hoppas bara att om vuxenryttare kommer ut på ponny att detta verkligen "tänks till" av domarna.

Och i förhållande till att rida liten ponny på storhästtävling med din längd så blir ändå J.B. mer prop, hästen är 174 cm mot din lillas 134.

*kl*

Jag håller helt med tuaphua. Självklart finns det fysiska begränsningar för islandshästar vs. tysk gångartsponny, det säger ju sig självt då de är avlade för helt olika ändamål.
Lika väl som att en nordis kan ha världens hopphjärna och vilja, och hoppa bra för att vara en nordis, men någon 150-häst lär den ändå inte bli.
Min häst har en väldigt bra galopp när han är i full träning, för att vara en islandshäst. Den är otroligt rund och "häftig", lätt att korta och länga, och hästen arbetar verkligen med hela kroppen. Men han är ju ändå inte i närheten av Grand Prix-hästarna! För min häst kan tölta, gå i pass, ta sig fram överallt, och en massa andra bra saker istället! Och med stor sannolikhet är han mer allround än superdressyrhästarna, och det är också bra, för mig.

I vilket fall som helst så gjorde jag en snabbsökning på youtube och hittade några videor som jag gärna vill höra vad ni säger om! Ni som kan dressyr och dressyrhästars rörelser alltså.
Inget om träningsmetoderna, ryttarna etc. Jag är bara nyfiken på vad ni säger om hästarna! Och jag säger inte att jag tycker alla ser fantastiska ut heller, men det här är vad jag lite snabbt kunde hitta för att ha något att diskutera kring.

En femgångare tränar passage
En islandshäst i något (lättare) dressyrprogram
Dressyr med islandshäst, de travar 0.54-1.47 och galopperar 1.48-3.15

Vad ser ni som är bra? Vad har dressyrponnyerna bättre? Var (i filmerna) visar sig islandshästens styrkor och svagheter på ett tydligt sätt?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama