Sv: Dressyr m. islandshäst
Mkt svårt att rida samtidigt som man filmar till att börja med
Sedan är folk välkomna att se oss live ist om man nu vill se oss rida.. det är ju mkt bättre att uppleva saker live ist för att se en film på 5 minuter tycker jag
Och jo folk får åka halva Sverige för att se oss om man nu inte kan nöjja sig med att jag säger att hon gör passage
Jag behöver inte överbevisa mig för okända människor känner jag.
Jag försöker inte hävda att islandshästar kan.. dom kan oftast inte så varför ska jag då predika att islandshästar kan lika bra som dressyrhästar??
MEN jag säger att det finns undantag som med allt annat.
Undantag att renodlade superstammade dressyrhästar faktiskt inte får supergång utan kan hoppa bättre och i slutänden blir en superbra hopphäst och tvärtom.
Har aldrig hävdat att jag och min isis kommer vinna OS eller SM ens i dressyr som vissa här jämför med.
Så fort man nämner att man rider dressyr på en ras som inte är avlad för ren dressyr.. typ alla andra raser än sv hbl och liknande raser.
Vet en nordsvensk här på sidan OPUS heter användaren den hästen kan allt tamefasiken
och den både hoppar och rör sig bättre än bra många sv hbl här inne på denna sidan.
Den rör sig bättre än vad mitt superstammade hbl sto jag hade
Det tillhör inte vardagen att travarnordisar är som han, han är ett undantag så folk kan liksom inte slänga sig iväg och köpa en travarnordis och tänka sådär är alla nordisar. Om ni förstår vad jag menar.
Det finns P.R.E och lussebullar som inte biljarderar och som faktiskt kan länga sig och går grand-Prix i dressyr utan problem. Kanske inte så fullt vanligt MEN undantag finns.
Samma sak är att man kan inte gå och köpa en islänning efter att ha sett mig rida min och tro att alla rör sig så som min gör för då kommer man bli besviken.
Min är också ett undantag.
Jag rider inte min isis i dressyr för att hålla på och överbevisa dressyrfolket att titta här. Islandshästar kan minsann dom med.
Utan tyvärr är det folk utifrån som hela tiden kräver att jag ska överbevisa mig hela tiden.
Om jag säger att min häst kan passage så skall jag hela tiden överbevisa detta och jäklar om det så är EN miss i filmen så får man slängt i nyllet att fy fasiken vad sopiga ni är å hej å hå.
Hade jag däremot haft et hbl och skrivit att Åhhh vilket underbart dressyrpass för tränaren äntligen börjar vi påbörja tramparbetet med hästen och det tar sig bra.
Ja då får jag helt plötsligt bara positiva komentarer och ingen är surig och skriver.. de tror jag inte på få se ...visa film.
Det är lite tråkig attityd tyvärr men de är väl något man får ta när man inte faller in inom ramen "normal" antar jag!