Dräktigt sto 5 mån, flytt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Summer-87
  • Startdatum Startdatum
S

Summer-87

Mitt sto är dräktig i ca 5 månaden just nu.
Dock har det uppstått lite problem i mitt nuvarande stall, och jag skulle behöva flytta henne. Är det farligt att flytta henne när hon gått så långt in i dräktigheten?
Tacksam för svar! Vill inte att fölet skall ta skada. Men flytt är nästan ett måste:cry:

Sv: Dräktigt sto 5 mån, flytt?

Nej, det är ingen fara att flytta henne.
Det enda är att hon utsätts för nya smittor i det nya stallet, men det är ofrånkomligt vid en flytt.

Jag vill bara berätta att jag hade mitt sto dräktigt sommaren 04. Var själv gravid och blev under hösten sjukskriven och fick inte lyfta eller anstränga mig. Att hitta någon som tog hand om stoet blev därför tillslut oundvikligt. Hade veterinär ute i dec och han konstaterade dräktighet. Hästen åkte till nya stallet i början av januari, detta var då i ca 5 mån. Tyvärr hände något under vintern/våren för när sommaren kom, väntade vi och väntade, men det kom aldrig någon fölis :cry: Hade veterinär ute igen och han konstaterade då att hon var tom :(

Att detta hade med flytten att göra är jag övertygad om.....................

Det behöver inte alls ha med flytten att göra, utan det kan finnas många andra orsaker till varför stoet aborterar sitt foster.

Jag flyttade själv hit ett dräktigt sto i vintras (januari) - hon fölade (2 veckor över tiden) den 29 april utan problem.
Jag har gjort samma sak tidigare också.
Jag har dessutom haft ett sto som i allra känsligaste delen av dräktigheten (tror hon var 37 dygn dräktig då) var tvungen att sövas och opereras (på en klinik 30 mil hemifrån) och även det resulterade i ett föl.

Du kan ha rätt...

Men visst ligger det ändå nära tillhands att man kopplar ihop detta med flytten? Om så var fallet eller kommer jag aldrig att få svaret på....
Har nu samma sto dräktigt igen hemma i mitt egna stall i lugn och ro.
Kollade henne förra veckan hos veterinären och man konstaterade dräktighet. Kommer det en välskapt unge framemot sommaren, är jag övertygad om att flytten var det som orsakade aborteringen -04, händer samma sak igen nu när jag har henne i mitt egna stall, är jag beredd att ändra uppfattning ;)

Nej, som ameo skriver är det inte farligt att flytta henne. Hon är dräktig, inte dödssjuk!!

tack för alla svar, de känns skönt !

Håller med det Ameo säger .

Camaro . Håller med Ameo här också . Det finns nog andra orsaker att ditt sto aborterade än att hon flyttade .

Mvh Mia

Flytten i sig är omöjligt orsaken till att hon kastade. Möjligen att hon utsattes för smitta i andra stallet, men det är nog inte heller orsaken.
Abortvisuset kan hon ha fått redan i det första stallet, fast kastningen kom senare.
Annars är en vanlig orsak till sen kastning att fölet trasslat in sig i en för lång navelsträng, vilket inte heller kommer sig av en flytt.

Man måste ha lite mer statistiskt underlag än EN häst när man gör såna uttalande som du gör.

Annars kan man ju skylla tsunami-katastrofen på att jag råkade spola toaletten i samma veva.

Det är ingen fara att flytta stoet såvida hon inte är stressar upp sig massor vid transport. Smittorisker är betydligt större, men den risken finns ju även i ett "vanligt" inackorderingsstall med olika hästägare, medryttare mm.

Flytten i sig är omöjligt orsaken till att hon kastade. Möjligen att hon utsattes för smitta i andra stallet, men det är nog inte heller orsaken.
Abortvisuset kan hon ha fått redan i det första stallet, fast kastningen kom senare.
Annars är en vanlig orsak till sen kastning att fölet trasslat in sig i en för lång navelsträng, vilket inte heller kommer sig av en flytt.

Man måste ha lite mer statistiskt underlag än EN häst när man gör såna uttalande som du gör.

Annars kan man ju skylla tsunami-katastrofen på att jag råkade spola toaletten i samma veva.

Det svar som jag gav var den erfarenhet JAG haft. Inte att alla ston kastar i samband med flytt!
Nu var det så att hon kastade, och det låg nära tillhands att koppla ihop det med att jag var tvungen att flytta henne i 5:e månaden. Men visst hoppas jag att det var någon annan orsak än flytten, har haft tillräckligt dåligt samvete över att jag var tvungen att flytta henne :(

Jag har hört många kommentera att man inte ska flytta på dräktiga ston, är det bara struntprat då?

Jag vet ju inte har bara flyttat ett dräktigt sto en gång, och hon kastade. Hade varit intressant om det var fler med den erfarenheten som svarade i detta inlägg.

Ja jag har flyttat ett av mina ston när hon var dräktig , när vi köpte gården och den fölungen föddes frisk :)

Sen har jag transporterat min dräktiga ston utan att de ha kastat .

Mvh Mia

Är du säker på att stoet fortf var dräktigt när du flyttade henne?

Det måste hon varit. Veterinären var ute och kände på henne en vecka innan hon åkte till nya stället. Men de som tog hand om hände hade inte märkt något konstigt med henne, som att hon kastat. Det måste isåfall tagits upp av kroppen. Alternativt att veterinären kände fel och att hon inte längre var dräktig när han kände i 5 månaden :confused:
Hursomhelst jag lär aldrig få veta, men jag hoppas nu att jag äntligen får min fölunge då hon är dräktig igen och beräknas föla i början på juli :)

Det måste hon varit. Veterinären var ute och kände på henne en vecka innan hon åkte till nya stället. Men de som tog hand om hände hade inte märkt något konstigt med henne, som att hon kastat. Det måste isåfall tagits upp av kroppen. Alternativt att veterinären kände fel och att hon inte längre var dräktig när han kände i 5 månaden :confused:
Hursomhelst jag lär aldrig få veta, men jag hoppas nu att jag äntligen får min fölunge då hon är dräktig igen och beräknas föla i början på juli :)

Varför kolla i 5mån?? Vi har haft uppfödning under många år och våra veterinärer VILL INTE känna helst efter kollen runt 90 dagar, för att chanserna ökar att dom kastar vid undersökning. Hur som helst.... Vi har våra hästar i ett stall fram till ca 50dagar innan beräknad fölning och därefter så hamnar dom i " fölstallet" och vi har aldrig haft någon som kastat pga flytten. Däremot kasta en märr ca 3 veckor innan pga tvillingar och då hade den ena varit död ett längre tag och den andra dog pga förgiftningen... Tråkigt men är så i verkligheten när det gäller att avla.... Hoppas du får en ny fin busunge. Finns det nåt som är så roligt med att födda upp sin egen och se utvecklingen för var dag? Man vet att det man gör med fölet från första stund kommer att återspegla i framtidens häst...Lycka till!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 880
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 652
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka