Dräktiga ston 2016/2017

Dygn 251, är evigheters evighet kvar :wtf:
Hon fäller som tokig nu, tre tag med piggborsten så är den överfylld med päls så pälsfällningen lär gå fort.

:D Longerade ponnyn och unghästen i bara en vanlig tjocktröja idag, utan att frysa. 15-16 grader, gräset växer och växer och fåglarna kvittrar som besatta. :angel: Tur man har något att glädjas åt när man väntar och väntar. :)

Meeen, haha, här tog vi en pulka tur ute på isen efter valacken vi har idag :D Tänk sån skillnad det kan va... Längtar efter sommaren.. :)

Från att ha trott att fölet skulle vart här vilken dag som helst känns det längre och längre bort... :(
Vid insläpp nu var hennes juver "slappa" och känns inte alls så fyllda längre, tempen på 37,4 som hon legat på hela veckan..
När man tar på spenarna kommer knappt något ut, kunde tyda en liten droppe genomskinlig gul vätska...
Brukar det kunna gå tillbaka såhär?
Var ju först kritvit, sedan vit grumlig några dagar, igår vitgul grumlig och nu genomskinligt gul ... Haha. . allt jag läst blev plötligt väldigt svårtytt, ( Är vårt första fölet)

Jag har idag försökt ställa min fröken i en hage tillsammans med en annan häst som går ensam, gick bra en stund tills hon började gå efter staketkanten och en av hennes andra i den andra hagen började följa efter, det slutade med att ALLA kutade runt som idioter, skrek och hade sig.

M försökte verkligen ta sig ur hagen för att komma tillbaka till dom andra, hon stod och skakade till och med :o Så hon fick helt enkelt gå tillbaka till flocken.

Varför jag ville sära henne från dom andra är för att min andra häst kan vara ganska taskig mot henne, bestämmer så enormt över henne, så hon kan valla runt henne vid maten lr när som helst det passar henne.
Hon har även varit på och bitit henne och nu idag en spark på ena bakbenet (jag tror det är hon iaf).

Inget allvarligt med benet tur nog, men jag blir orolig att hon inte får ta sig lugn med vila och mat när hon vill och hur mycket hon vill.
Nu är dom en flock på 4 ston inkl M.

Sedan så hade M även lite blodflytning i slidöppningen idag, så jag oroar mig för allt nu tror jag!

Men jag ska få i ordning kameran nu, väntar bara på dom sista delarna sen ska den monteras och när den sitter där den ska så tänker jag prova med att börja ställa in henne.
Men känns säkrare och se hur hon beteer sig när man lämnat henne, vill ju inte stressa upp henne lr göra henne orolig direkt nu.

Så att ställa henne i egen hage gick sådär, det kan säkert gå om jag tar båda mina i samma hage, då har min andra en tendens att blir mycket snällare mot henne (inte lika många och tjafsa med om maten).

Men jag provar mig fram såhär först tror jag, så jädrans drygt när ens planer misslyckas :S Hon är inte den som bryr sig nämnvärt annars liksom och hade inte resterande av gruppen noterat henne där i andra hagen så tror jag det hade varit lugnt med. *mutter*

Tack =D

Idag var allt som vanligt, hittade inga konstigheter och fröken är väldigt nöjd med sig själv så det är väl som dom flesta säger att det är nog ingen fara.
Men man blir såklart orolig :o

Fröken fäller så enormt så det är väl det vi pysslar med om dagarna, borstar päls och hon njuter fulla för fulla muggar :)

0358F186-65A0-4320-84CF-E39C337BD3AF_zps04kjczmj.jpg

Matte jag är trött....
F48CF728-3D16-4F78-A229-FFF76CF1AE3F_zpsvyaiqbml.jpg

Lite pussmun va? :angel:
97AC3E95-9A66-45F9-8614-66B868256AFA_zpszzmet2ae.jpg

Idag plockade jag fram passen på mina hästar eftersom det faktiskt börjar närma sig en tid för vaccination av mina.

Har alltid vaccinerat mina i mitten på maj och jag tänkte det är ju toppen för visst skall man stelkrampsvaccinera stoet ca 1 månad innan fölning, lr?

Men så såg jag idag att M fått sin spruta tidigare förra året (antagligen för att det var då vi tog ut en vet för och fixa vaccin och tänder i hela stallet).

Så hur skjutton gör jag då?
Jag minns inte om det kanske bara är influensan M ska ha i år, men om det är så, kan jag isåfall vaccinera den + sista virusabortsprutan nu när det är dags, ska ringa om en tid på måndag, hon lär ha båda vaccinen innan den 21:a april isåfall.

Och sen ta stelkrampen 2-3v efter det?
Eller hur pass nära skall man vaccinera mot stelkrampen så att fölet får ett viss skydd?

Hon är beräknad 7:e Juni..

Suck, nu är jag lite grinig på mig själv för att jag skrev upp mig på stall veterinären förra året :p Hade jag inte gjort det så hade jag sluppit detta tjafs :p

Fick samtal av min granne ikväll,
Hon såg mitt sto ligga ner, ställa sig och skrapa med framhoven, vandra lite sen lägga sig igen. Jag var 10min bort så när jag kom hem låg hon ner, men reste sig ganska snabbt och började skrapa med framhoven igen.
Efter några minuter slutade hon och stod sedan och sov.
Detta är en timme sedan nu och hon har inte lagt sig mer, men är lite tagen eller hur jag ska beskriva det, bekymrad liksom. Tog in henne och hon gick förbi krubban med kraftfoder och tog några tuggor hösilage istället. (har aldrig hänt innan)
Hon har ingen feber.

Förvärkar?
Hon är på dygn 314 idag

Fick samtal av min granne ikväll,
Hon såg mitt sto ligga ner, ställa sig och skrapa med framhoven, vandra lite sen lägga sig igen. Jag var 10min bort så när jag kom hem låg hon ner, men reste sig ganska snabbt och började skrapa med framhoven igen.
Efter några minuter slutade hon och stod sedan och sov.
Detta är en timme sedan nu och hon har inte lagt sig mer, men är lite tagen eller hur jag ska beskriva det, bekymrad liksom. Tog in henne och hon gick förbi krubban med kraftfoder och tog några tuggor hösilage istället. (har aldrig hänt innan)
Hon har ingen feber.

Förvärkar?
Hon är på dygn 314 idag

Kan det inte vara så att fölet vänt på sig i det läget? För visst kan stona bete sig på det sättet då?

Kan det inte vara så att fölet vänt på sig i det läget? För visst kan stona bete sig på det sättet då?

Ja jag hade också en tanke på det.
Är mitt och hennes första föl så man blir ju livrädd av allt :o
Nu står hon lugnt och fint och äter sitt hösilage. Är så otroligt glad över min kamera! :)

Darina är beräknad om 3 veckor. Vid andra dräktigheter har hon satt juver ca 6 veckor innan. Nu har hon inte tillstymmelse till juver. Undrar om hon tänker gå över.
Har era hästar följt samma mönster år till år? Hon går på lösdrift nu. Tänkte ta in henne till påsk.

Ja jag hade också en tanke på det.
Är mitt och hennes första föl så man blir ju livrädd av allt :o
Nu står hon lugnt och fint och äter sitt hösilage. Är så otroligt glad över min kamera! :)

Förstår dig, man blir nojig för allt.
Men nu är det bra nära för er iaf :D

Idag hade min tjej haft flytningar igen, lite mer än första gången.
Men fölet är verkligen sjukt aktiv i magen så det är kanske som andra sagt att det blir bristningar utav det då.

M är sig själv, pigg och glad, inget konstigt med henne så jag är inte lika orolig som förra gången.
Hon verkar heller inte vara brydd av att bara strosa i hagen och få komma in och bli borstad och få mat.
Vissa dagar lite mer kelsjuk än andra men det går bra.
Förr kunde hon bli ganska uttråkad så att säga :p Men nu har hon en tung mage och bär på så blir väl inte samma effekt, hehe

I morgon är vår ena på dag 335 men hon har nog kollat veckans väderrapport för hon tycks knipa. Hon har ganska spända juver men inte direkt fyllt ut i spenarna, ingen vätska men har släppt bäckenbanden.

Flera runt omkring oss har haft sådan otur i år så jag har börjat bli så himla nervös. Vet ju att det i regel går bra och vi har fin support av erfarna uppfödare och veterinär men ibland hjälper ju inte det ändå. Ja jösses det här med avel är en nervpers, jag vill bara ha ut denna ungen frisk och kry enligt skolboken för att sedan göra oss redo för leverans av nästa.

Igår var mitt sto tvärt om mot förrgår.
Har inte sett henne så pigg och glad sen i höstas. Två gånger under dagen körde hon race längs staketet och drog världens bockserier. Att hon orkar med den magen :o

Sen inatt mellan ca 24-01 stod och och lyfte svansen som om hon skulle bajsa, men bajsade inte. Verkade irriterad. Tillslut backade hon mot väggen och kliade rumpan som en galning, sen ställde hon sig och sov..

Hon har fyllt juvret mer också både natten till igår och idag

Idag har jag haft äran att medverka vid min kompis tiks valpning, herregud vad det tog tid :o
Värkarna satte igång runt 12 tiden och sista valpen var ute vid 17.30 :o

Längtar ännu mer till fölis tittar ut nu, men skönt att deras process inte tar så lång tid och att det iof bara är ETT föl.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka