Dräktiga ston 2016/2017

Jag har en gammal uppfödarvän som säger att det är när juvret/inflammationsfasen går tillbaka och juvret slappnar av som det oftast börjar dra ihop sig för fölning. Det stämde på min iaf, hon var helt mjuk i juvret när fölis kom men stenhård under tillväxtfasen. :)

Ah vad spännande då kanske bebis inte är så långt borta ändå! Känns som om hon borde fylla ut mer i spenarna men det verkar ju vara väldigt olika från sto till sto så det är nog bäst att hålla koll. Hon är iaf pigg och glad och tycks bara tänka på mat så hon är inte i närheten av så nervös som matte. :crazy:

Tack båda två för era svar.
Nej man vill verkligen att allt ska flyta på och man ska kunna lita på sin stallägare till 100% men tyvärr gör vi inte det längre och vi har redan satt igång och kollat efter annat.

Nu är min tjej på 280dygn på tisdag så det känns inte snällt och flytta henne innan fölningen, och jag ska inom någon vecka ställa henne i egen hage med eget hö vilket gör det enklare för mig då, slippa oroa mig för mögligt hö. Men lär först få hem hö till henne och även hitta ett aggregat jag kan få låna fram till iaf slutet av juni, annars får jag köpa ett helt enkelt.

Så jag kan stå ut lite till om jag gör det så, men tycker synd om dom andra som inte har något val.

Inte lätt och hitta något bra ställe häromkring heller :(

Ah vad spännande då kanske bebis inte är så långt borta ändå! Känns som om hon borde fylla ut mer i spenarna men det verkar ju vara väldigt olika från sto till sto så det är nog bäst att hålla koll. Hon är iaf pigg och glad och tycks bara tänka på mat så hon är inte i närheten av så nervös som matte. :crazy:

Du har inga bilder på juvret? =D
Det kanske kommer nu under påsken

Åh vilken jobbig situation ni är i med en stallägare som inte har kunskap och förståelse. :( Hoppas ni hittar en smidig lösning!

Här kommer lite juverbilder, hoppas inte Flisan tar illa upp för att jag blottar henne online..

IMG_4165_zpstwtyqsxu.jpg

IMG_4203_zpssroxqmio.jpg

IMG_4204_zpsplzldsda.jpg

Åh vilken jobbig situation ni är i med en stallägare som inte har kunskap och förståelse. :( Hoppas ni hittar en smidig lösning!

Här kommer lite juverbilder, hoppas inte Flisan tar illa upp för att jag blottar henne online..

IMG_4165_zpstwtyqsxu.jpg

IMG_4203_zpssroxqmio.jpg

IMG_4204_zpsplzldsda.jpg

Tack så mycket =D

Haha, tja vi får hoppas hon inte tar illa vid sig helt enkelt ;)

Ja det var fyllt en del ja, men mer får plats hihii

Spännande, jag tror hon får den under lördag kväll/natt (om man får gissa lite)

@Molin Ja jag hoppas hon får den under helgen men känns som ett lotteri och att hon kan gå 2 veckor till också. :cautious: Den kommer väl när den kommer helt enkelt men jag är så nyfiken och nervös! Vår andra är på dag 280 precis som din så då kan vi fölvaka ihop! :up:

@smulan87 Haha, det är helt sant iof. Men nu håller vi tummarna för helgen ;)

Åh men vad trevligt med sällskap, kan knappt fatta att M är på dygn 280 snart.
Så nära nu men det kommer säkert vara sega dagar nu framöver gissar jag :angel:

IMG_4165_zpstwtyqsxu.jpg

IMG_4203_zpssroxqmio.jpg

IMG_4204_zpsplzldsda.jpg

Jag tycker hon inte ser särskilt färdig ut - men visst - de kan fylla på snabbt, men följer hon normalfallet gissar jag på minst en vecka kvar

Jag tycker hon inte ser särskilt färdig ut - men visst - de kan fylla på snabbt, men följer hon normalfallet gissar jag på minst en vecka kvar

Ja det är vad min magkänsla också säger men precis som du skriver kan det ju gå fort också. Svårt med maidenston, man har liksom inget att jämföra med. Jag håller koll så får den titta ut när den behagar helt enkelt, med tanke på vädret så kniper hon nog ett tag till.

Kan hända mycket på en dag, men det är inte färdigt, skåran ska bort om man kollar bakifrån sedan ska spenarna fyllas också, så det går i mer.
Sen finns det ju som sagt ston som inte fyller ut helt innan heller.

Skulle ha tagit bild snett framifrån med kanske för och se lite mer :)
t

Okej, att skåran ska bort är ju ett bra riktmärke. Det visste jag inte :) Är det vanligast att dom fyller upp ordentligt innan fölning är nära förestående? Tycker att hennes högra spene har ändrat utseende bara över dagen.
17974124_10155086578060692_1747351660_n.jpg

Tror fasen inte jag ska ha häst mer :(

Haft sådan otur med stall/lösdrifter nu så vet inte om jag orkar mer snart.

Igår körde stallgubben ut mögligt hö till valackerna, vi hade öppnat två balar och båda var mögliga men enligt han så var det absolut inga fel på dom där så han körde ut en sen.
Och så ska vi få betala extra för den andra som nu står öppen, men hallå... Det är för fan VI som betalat den redan... Idiot!

Så nu har man ont i magen över att stona kanske får sig en möglig bal med :o Alltså vad fan :cry::cry::cry:

Men fy vilken oseriös gubbe :wtf: Måste vara jätte stressande att ha en sådan människa omkring sig som är så ansvarslös :( Förstår att det känns utelämnande. Kan ni inte byta ut balen när han inte är där? Dom går ju att flytta förhand om man är ett par stycken om det är en vanlig rundbal. Ingen häst ska ju behöva äta otjänligt foder. Undrar om gubben själv gör det :devil: Om ni är flera i stallet som stöttar varann menar jag så kanske de är lättare att gå emot honom. Hoppas ni hittar annat stall till hösten?

Tack båda två för era svar.
Nej man vill verkligen att allt ska flyta på och man ska kunna lita på sin stallägare till 100% men tyvärr gör vi inte det längre och vi har redan satt igång och kollat efter annat.

Nu är min tjej på 280dygn på tisdag så det känns inte snällt och flytta henne innan fölningen, och jag ska inom någon vecka ställa henne i egen hage med eget hö vilket gör det enklare för mig då, slippa oroa mig för mögligt hö. Men lär först få hem hö till henne och även hitta ett aggregat jag kan få låna fram till iaf slutet av juni, annars får jag köpa ett helt enkelt.

Så jag kan stå ut lite till om jag gör det så, men tycker synd om dom andra som inte har något val.

Inte lätt och hitta något bra ställe häromkring heller :(

Skönt att du har möjlighet att skaffa in eget grovfoder. Jasså är de så ont om stall i området? :( Är dom vaccinerade mot botulism? Jag tänker om nu människan tar för vana att fodra med dåligt foder.

Var har ni känt fosterrörlser på era ? Igår såg jag riktiga "sparkar " rätt långt fram på magen . La handen där och de kändes också . Såg de när hon åt mat . Typ där sadeln ska sitter fast längre ner på magen . Blev väldigt fundersam då hon ska va tom enligt weefoal. Juvert är svullet med vätska i men inte stort alls . Isf ska hon föla nästa vecka . Tycker hon är stor snett bakifrån och magen ser ut att ligga längre ner än tidigare . Hon har också brunstat för några veckor sen . Försökt få tag på en vet som kan kolla henne men ingen som kan komma hem och göra de .

Var har ni känt fosterrörlser på era ? Igår såg jag riktiga "sparkar " rätt långt fram på magen . La handen där och de kändes också . Såg de när hon åt mat . Typ där sadeln ska sitter fast längre ner på magen . Blev väldigt fundersam då hon ska va tom enligt weefoal. Juvert är svullet med vätska i men inte stort alls . Isf ska hon föla nästa vecka . Tycker hon är stor snett bakifrån och magen ser ut att ligga längre ner än tidigare . Hon har också brunstat för några veckor sen . Försökt få tag på en vet som kan kolla henne men ingen som kan komma hem och göra de .
I min värld låter det väldigt långt fram. På mina har jag känt precis framför juvret, där bukhinnan är som mest uttänjd. Sen är min uppfattning att rörelserna har avtagit/mattats av i slutet av dräktigheten, antingen för att fölet har ändrat position eller för att det är mer ont om plats i magen.

I min värld låter det väldigt långt fram. På mina har jag känt precis framför juvret, där bukhinnan är som mest uttänjd. Sen är min uppfattning att rörelserna har avtagit/mattats av i slutet av dräktigheten, antingen för att fölet har ändrat position eller för att det är mer ont om plats i magen.
Ja jag tycker också de är långt fram . Men jag vet inte vad det skulle kunna vara .

Min dam har börjat fylla upp juvret igen, :) vätskan är fortfarande genomskinligt gul... Men såå skönt att se att det börjar hända något iaf :) Hon är inne på dag 338,..

Det här med och följa juvret på stoet kan ju verkligen variera mellan alla ston och även samma ston med olika fölningar.

Men jag tycker det är otroligt spännande och se och följa alla olika, man lär sig så mycket.
Älskar buke för det, så himla glad för att det finns =D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka