Dygn 343... inget föl i sikte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dygn 343... inget föl i sikte.
Beror på, har hon vätska i juvret? Ibland har de vaxproppar till och från tycker jag, den första märren hade det flera gånger och ändå dröjde det veckor innan hon fölade och då såg iaf inte jag nån vaxpropp på kvällen när hon togs in.En liten uppdatering. I torsdags hörde nya ägaren till mitt gamla sto (som jag betäckt) av sig och nu verkade det vara på G. Stoet åt inte på kvällen och juvrena var rejält fyllda. Hon hade då gått 322 dygn- lika långt som hon gick med sitt förra (och första föl). Då klockan var mycket så fick vi ändå avvakta med att åka ned. Jag och min familj (man o 2 barn) skulle åka ned med en husbil. Jag hade veckan innan lyckats ta c1 körkort för att kunna köra den här husbilen. Inget föl kom dock under natten (som lite tur var) och dagen efter kändes det inte som att det var lika nära längre. Vi bestämde oss ändå för att åka ned på lördagen. Lite på vinst eller förlust absolut! Så lördag till onsdag har vi varit nere och vakat på stoet men tyvärr inget föl. På onsdagen var vi tvungna att åka hem igen. Mitt jobb kallade och trots att husbilssemestern gått över förväntan så började barnen bli rätt lessa (10 månader och 4 år). Nu idag (dagen efter vi kom hem) så har jag fått en ny tuttbild på stoet. Nu har hon rejäla! vaxproppar....
Så vad jag gör jag! Jag kommer ånga om jag inte åker ner och så sker det inatt. Samtidigt ammar jag fortfarande (inte alls på heltid dock) och tycker det är jobbigt att åka ned själv utan barnen. Men bebis är allt annat än ett fan av att åka bil så att ta med barnen igen är INTE ett alternativ. Imorgon är stoet på 330 dygn. Vara borta 1-2 dagar kan jag vara men inte längre än så. Tänk om jag åker ner och så kommer inte fölet o så får jag åka hem IGEN. Orkar jag åka ned igen då när fölet väl är fött? Men nu när hon har vaxproppar så bör väl fölet komma om inte inatt så kanske imorgon natt... eller?
Spännande! Förstår att det är svårt att tajma, speciellt när man inte ser henne IRL. Jag kollade vätskan på min, när den slog över från genomskinlig till mjölk så tog det mindre än ett dygn. Sen såg man rätt tydligt på vulvan och beteendet också, men det där är så olika. Lycka till hur du än väljer att göra, håller tummarna för att allt går bra! Du får gärna lägga ut bild framöver om du villMmm när jag var nere så hade hon som små små droppar bara men då när jag mjölkade så var vätskan genomskinlig. Nu är vaxpropparna klart mer rejäla. Inte så att man behöver undra om det är vaxproppar. Hon har slutat ligga ned på nätterna och börjat skrubba svansen. Tror verkligen att det är på gång men det behöver ju inte ske inatt utan kan säkert fortfarande dröja någon natt. Så svårt när hon står så långt bort! Hon är förresten på 330 dygn imorgon. Snart iallafall Fritidsryttare har du antagligen ett "halvsyskon" till din .
Vad tror ni om det här? Dygn 335. Dröjer ett tag till?
Usch som att man inte har tillräckligt att vara orolig över när man har dräktiga stonTror fasen inte jag ska ha häst mer
Haft sådan otur med stall/lösdrifter nu så vet inte om jag orkar mer snart.
Igår körde stallgubben ut mögligt hö till valackerna, vi hade öppnat två balar och båda var mögliga men enligt han så var det absolut inga fel på dom där så han körde ut en sen.
Och så ska vi få betala extra för den andra som nu står öppen, men hallå... Det är för fan VI som betalat den redan... Idiot!
Så nu har man ont i magen över att stona kanske får sig en möglig bal med Alltså vad fan
Tror fasen inte jag ska ha häst mer
Igår körde stallgubben ut mögligt hö till valackerna, vi hade öppnat två balar och båda var mögliga men enligt han så var det absolut inga fel på dom där så han körde ut en sen.
Och så ska vi få betala extra för den andra som nu står öppen, men hallå... Det är för fan VI som betalat den redan... Idiot!
Så nu har man ont i magen över att stona kanske får sig en möglig bal med Alltså vad fan
Tråkigt o höra!Tyvärr får man ju lite mögel ibland på sina balar och då får man ju plocka bort rejält även om det är en liiiiten fläck.Men är det mkt och felaktig ( alltså inte smått vitt) får man ju kassera balen!Verkar finnas marknad för att ta emot dräktiga ston tänkte själv göra det!Tror fasen inte jag ska ha häst mer
338 menar du va? annars får du nog vänta ett tag tillEfter att följt de här trådarna några år utan att ha egen erfarenhet kan jag nu verkligen förstå vad det innebär med sömnlösa nätter, oro och längtan! Igår hade vårt sto sannolikt lite förvärkar och varvade mellan att ligga ned och verka besvärad med att stå upp och hetsäta. Hon är på dag 138 och i två dagar har juvret varit spänt och varmt men idag verkar det ha backat, är kallt och inte lika spänt. Gaaah jag vill ju ha ut liten nu, hade ju beställt den under påskhelgen!
338 menar du va? annars får du nog vänta ett tag till
Jag har en gammal uppfödarvän som säger att det är när juvret/inflammationsfasen går tillbaka och juvret slappnar av som det oftast börjar dra ihop sig för fölning. Det stämde på min iaf, hon var helt mjuk i juvret när fölis kom men stenhård under tillväxtfasen.Efter att följt de här trådarna några år utan att ha egen erfarenhet kan jag nu verkligen förstå vad det innebär med sömnlösa nätter, oro och längtan! Igår hade vårt sto sannolikt lite förvärkar och varvade mellan att ligga ned och verka besvärad med att stå upp och hetsäta. Hon är på dag 138 och i två dagar har juvret varit spänt och varmt men idag verkar det ha backat, är kallt och inte lika spänt. Gaaah jag vill ju ha ut liten nu, hade ju beställt den under påskhelgen!