Dräktiga ston 2016/2017

Min är på dygn 239 så ca 3 månader kvar, hon växer i lagom takt och tar dagen som den kommer. Har släppt ut dem i vår stora 10 ha-hage, till deras stora lycka. Där kommer gräset ganska fort nu :), tänkte att de ska få gå där och få i sig av det goda färska gräset ett par månader. Sista månaden får de flytta tillbaka till vinterhagen som ligger i anslutning till stallet, räknar med att gräset tagit sig rätt bra där då.

Vi är på dygn 290 idag så det börjar närma sig lite men än inget mer än att vi har fixat en svettsele, så vi ska hinna släppa allt och hinna i tid ändå när det är dags. Hon är inkvarterad med vak som ingår så vi kommer troligen inte vara där dygnet runt, men det är inte inplanerat några tävlingar eller så med andra hästen kring det datumet...

Vi är på dygn 276 men pratade med ägaren till stoet och senast gick hon 3 veckor över tiden så jag räknar väl också med något sådant :p

264 här och min tjej står väldigt mycket och bara hänger nu för tiden, ibland för sig själv och ibland med dom andra.
Går mycket och rotar bland det gula gräset som kommit fram nu när snön försvunnit men käkar givetvis massa hö också :)

I början eller mitten på maj kommer hon få börja gå in på nätterna, och jag ser fram emot detta mer och mer. Jag tyckte vaktiden var en av dom bästa sakerna förutom när fölis kom till världen och att allt gick bra så jag längtar tills det blir dags för det :D:D

Nu blev jag faktiskt lite orolig när jag var hos min tjej.
Vi har riktigt varmt idag men det känns ändå som att det inte ska påverka juvret något, lr?

Hennes juver var nämligen liiiiite större än vad det brukar. Hon är ju förstföderska så hennes juver är ju helt tomt och litet så det syns tydligt att detta är större nu :nailbiting: Jag är livrädd!

Tog en bild.. Det är inte alls mycket, men jag blir skit orolig!
E6A7544A-0562-42D7-B49E-5DB2F5CC4DB3_zpsrjqtlsvb.jpg

Hon är förövrigt sig själv, bebisen buffla och höll på i magen med..

F7C46B26-6645-4B9D-9F6E-71B3866BF688_zpstn9yxyje.jpg

8FAE6834-A2C5-4068-BC8C-34D0E30B169D_zpsb0doadk5.jpg

40F79EE4-EA39-419B-AAA2-8D8482582EC8_zpssg1zraxp.jpg

Brukar förstagångsföderskor fylla ut juvret sådär proppfullt innan fölning?

Jag har spanat på min inatt, hon har legat ner mycket och plötsligt är det något som stör henne, rycker till och sen tittar mot magen. Hände 3 ggr under tiden jag tittade så inte ofta. Hon har inte legat ner alls och sovit senaste tiden

Min är på dygn 253 och går i hagen och njuter av det lilla gräs som kommit upp och hunsar de två andra (valacken och min nya unghäst). Ingen gör ngt som Leia inte tillåter. :p Snart ska vinterhagen plöjas om och då blir de överflyttade till sommarhagarna.

Hej alla ni i väntans tider :)
Ny här på forumet, har börjat fölvaka på mitt shettis sto som är på dag 327 om jag räknat rätt :D Beräknad 19 april:)
I onsdags hade hon VIT, kritvit mjölk i ena spenen och tjock ägguls liknande i den andra, trodde det var dags den natten men nu sex dagar senare har det fortfarande inte kommit något föl, och mjölken har blivit grumlig istället, hon går åt fel håll :D ;D
Tempar varje dag och håller koll via en babyvakt med kamera från huset , :)

B
Min är på dygn 253 och går i hagen och njuter av det lilla gräs som kommit upp och hunsar de två andra (valacken och min nya unghäst). Ingen gör ngt som Leia inte tillåter. :p Snart ska vinterhagen plöjas om och då blir de överflyttade till sommarhagarna.

Blir så avis på er som verkar ha sommar snart. Här är det minus grader och snö , :O Bor i västerbotten...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar