Dräktiga ston 2016/2017

Nu är hon nyborstad med flätad svans och står och käkar mat. Hon får stå inne även om det är lite tidigt. Röd i vulvan och slapp så det glipar lite. Även om hon inte droppar mjölk så är den helt klart vit när man klämmer. Nu ska jag hem och tanka mat och energi i ett par timmar innan förhoppningsvis sista vaket börjar.

Hejja hejja, nu jädrar kommer fölis ;)
:bump::bump::bump:

Himmel så hon vandrar märren. Hon är ju som ett skolboksexempel när det väl gäller. Fått byta box för hon är så orolig. Min fina stora upphalmade box är det bara att glömma så nu får jag halma upp en ny, mimdre. Jag hade kunnat bespara mig många vaknätter nu när jag ser henne... :p Om det inte blir föl i natt kommer det aldrig.

Jag har precis beställt en refraktometer så man kan mäta antikroppar på råmjölken när bebis kommit, läste lite löst om folk som tycker dom är bra så varför inte?

Men jag har en väldigt dum fråga, inte är det väl en engångssak? :o Utan kan man använda den fler ggr?
Nu får jag säkert skämmas men det får vara så då :o

Kameran är testad iof bara här hemma men den verkar fungera så nu ska vi bara fixa det sista och sen installera den så småningom i boxen och prova den även där.

Jösses så jag längtar nu alltså!

Himmel så hon vandrar märren. Hon är ju som ett skolboksexempel när det väl gäller. Fått byta box för hon är så orolig. Min fina stora upphalmade box är det bara att glömma så nu får jag halma upp en ny, mimdre. Jag hade kunnat bespara mig många vaknätter nu när jag ser henne... :p Om det inte blir föl i natt kommer det aldrig.
Låt henne vara i stora boxen,behöver hon gå så ska hon kunna göra det.

Jag har precis beställt en refraktometer så man kan mäta antikroppar på råmjölken när bebis kommit, läste lite löst om folk som tycker dom är bra så varför inte?

Men jag har en väldigt dum fråga, inte är det väl en engångssak? :o Utan kan man använda den fler ggr?
Nu får jag säkert skämmas men det får vara så då :o

Kameran är testad iof bara här hemma men den verkar fungera så nu ska vi bara fixa det sista och sen installera den så småningom i boxen och prova den även där.

Jösses så jag längtar nu alltså!
Man använder den flera gånger i flera år.Tvättas mellan gångerna med destilerat vatten

Låt henne vara i stora boxen,behöver hon gå så ska hon kunna göra det.
Gå får hon gärna göra men inte försöka klättra över dörren som hon håller på att göra i den större. Det är en ren säkerhetsaspekt, annars hade hon självfallet fått stå kvar. Vi har en annan typ av dörr i den stora boxen, gallret går inte hela vägen upp i taket där då boxen är nedsänkt (det är cirka 40 cm mellan dörr och tak). Det är aldrig några problem annars men just nu stökar hon så in i norden. Hon har väldigt jobbiga öppningsskeden, så här var det sist också, men då lät hon dörren vara. Går gör hon i den mindre boxen också.

Gå får hon gärna göra men inte försöka klättra över dörren som hon håller på att göra i den större. Det är en ren säkerhetsaspekt, annars hade hon självfallet fått stå kvar. Vi har en annan typ av dörr i den stora boxen, gallret går inte hela vägen upp i taket där då boxen är nedsänkt (det är cirka 40 cm mellan dörr och tak). Det är aldrig några problem annars men just nu stökar hon så in i norden. Hon har väldigt jobbiga öppningsskeden, så här var det sist också, men då lät hon dörren vara. Går gör hon i den mindre boxen också.
Kan du släppa ut henne en stund? I typ paddock

Kan du släppa ut henne en stund? I typ paddock
Jag vill helst att de fölar ute av just denna anledningen, att de kan gå och vandra obehindrat, men just denna märren vill vara inne under fölning (vet av erfarenhet då hon stod och vrålade vid grinden sist) och vädret är inte gynnsamt om hon lägger sig just nu.
Annars är det ett bra tips, och jag håller definitivt med dig om att de ska kunna gå/vandra.

Håller tummarna att det sker nu i natt :)

Jag vill helst att de fölar ute av just denna anledningen, att de kan gå och vandra obehindrat, men just denna märren vill vara inne under fölning (vet av erfarenhet då hon stod och vrålade vid grinden sist) och vädret är inte gynnsamt om hon lägger sig just nu.
Annars är det ett bra tips, och jag håller definitivt med dig om att de ska kunna gå/vandra.
Det är såååå spännande!

Nå,blir det något?

Fy fan för att sitta i en brassestol och sova utanför en box säger jag bara. Sambon har rena lyxsviten, han tog en sovsäck och placerade sig i bilen tillsammans med hunden.

Hon lugnade sig betydligt i nya boxen. Tror värkarna avtog eller nåt. Nu har hon börjat så smått igen så det drar väl igång framöver. Jag har fått ställa mig upp och gå lite på grund av att ligamenten dör för mig. Mobilen har varit på laddning.

Skulle hon mot all förmodan inte föla i natt vet jag inte vad jag gör, tror jag har ondare än henne för tillfället

Fy fan för att sitta i en brassestol och sova utanför en box säger jag bara. Sambon har rena lyxsviten, han tog en sovsäck och placerade sig i bilen tillsammans med hunden.

Hon lugnade sig betydligt i nya boxen. Tror värkarna avtog eller nåt. Nu har hon börjat så smått igen så det drar väl igång framöver. Jag har fått ställa mig upp och gå lite på grund av att ligamenten dör för mig. Mobilen har varit på laddning.

Skulle hon mot all förmodan inte föla i natt vet jag inte vad jag gör, tror jag har ondare än henne för tillfället
Vi får hoppas att det blir hon som fölar och inte du,för det är väl några månader kvar?

Hur är det bara möjligt att knipa så här länge när man står med droppande mjölk och en vulva som hänger ner till knäna?!! Går ut och sätter mig i bilen..
:grin:

Bästa idén jag fått på år och dar, att vaka från bilen istället för bredvid boxen. Det tog bara 15 minuter från det att jag gick ut och satte mig tills vattnet gick och några (långa) minuter senare var han ute. Snällaste stallägaren har jag som kom utfarande kl 04 utan knot bara för att konstatera att ungen var ute och att allt såg bra ut. Nu lämnar jag äntligen denna tråden, lycka till ni som är kvar!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar