Dräktiga ston 2016/2017

@Velony Kan tyvärr inte se din bild, tar du "kopiera bildadress"?

@Karoliten Hur långt har din gått nu?
Mitt förra dräktiga sto fölade efter några timmar då det hade börjat rinna men efter att ha hört från flera i år om deras ston som haft rinnande/droppande mjölk i flera dagar så vet jag inte, men oftast är det ett tecken på föl inom några timmar.

Hur ser juvret ut och vulvan, tempen? :)

@Velony Kan tyvärr inte se din bild, tar du "kopiera bildadress"?

@Karoliten Hur långt har din gått nu?
Mitt förra dräktiga sto fölade efter några timmar då det hade börjat rinna men efter att ha hört från flera i år om deras ston som haft rinnande/droppande mjölk i flera dagar så vet jag inte, men oftast är det ett tecken på föl inom några timmar.

Hur ser juvret ut och vulvan, tempen? :)
Hon är på 227 dygnGrejen är att sist hon fick föl läckte hon en månad innan.Denna gång har det läckt nån droppe men idag så är det rejält stänk på benen men jag tycker juvret är lika stort som innan dvs rejält fyllt.Ser inget konstigt med vulvan men bäckenbanden är släppta sen minst en vecka bakåt.Tempen har jag inte tagit

Hon är på 227 dygnGrejen är att sist hon fick föl läckte hon en månad innan.Denna gång har det läckt nån droppe men idag så är det rejält stänk på benen men jag tycker juvret är lika stort som innan dvs rejält fyllt.Ser inget konstigt med vulvan men bäckenbanden är släppta sen minst en vecka bakåt.Tempen har jag inte tagit

Jag gissar att du menar 327dygn? :)

Okej, ja men då kanske det inte är nära. Men jag skulle nog hålla ett extra vakande öga på fröken.
Vanligtvis är det inte långt ifrån när mjölken rinner.

Dessa ston alltså, tur det finns så man kan vaka över dem!

Hoppas någon mer erfaren/duktigare än mig kan svara också.

Jag gissar att du menar 327dygn? :)

Okej, ja men då kanske det inte är nära. Men jag skulle nog hålla ett extra vakande öga på fröken.
Vanligtvis är det inte långt ifrån när mjölken rinner.

Dessa ston alltså, tur det finns så man kan vaka över dem!

Hoppas någon mer erfaren/duktigare än mig kan svara också.
Ja 327;).Håller öga på henne genom köksfönstret :)

Min på dygn 324 idag. Fyllt på lite mer juver nu :)

_20170414_203148_zpsyfvi7dt4.jpg
[/URL][/IMG]
_20170414_203148_zpsyfvi7dt4.jpg
[/URL]

DSC_0031_zpsanniuw1e.jpg
[/URL][/IMG]

Jag fick en överraskning när jag kom och skulle fodra imorse jag :D

Igårkväll fanns inga som helst tecken på att ngt var på gång och hon hade bara gått 315 dygn.
Men matte blev grundlurad, fröken bestämde sig för att föda i smyg.

En rejäl liten hingst blev det och både mor och son ser ut att må förträffligt :)
18010398_10155983105334428_278615823574683387_n.jpg
Nämen guud vilken liten sötsak!! :love::love:

Har ett sto som ska föla för första gången. Hon är på dygn 339. Hon har sedan 19 ikväll betett sig oroligt. Stått med lågt huvud, vandrat omkring, rullat sig och lagt sig i sidoläge med ena bakbenet utsträckt i luften och verkat besvärad. Väldigt mycket fosterrörelser kan man se. Juvret känns inte färdigt och ingen tillstymmelse till mjölk. Har vakat på henne dygnet runt senaste veckorna och allt har vart lugnt fram tills nu. Min fundering är om det finns chans att juvret kommer att hinna bli färdigt om hon fölar i te x natt? Tempen är en halv grad lägre än vanligt. Funderar på om det är vanliga förvärkar eller om det faktiskt är öppningsskedet som pågår. Läst att det kan ta ca 2 timmar men kan det även gå längre tid? Vad är era erfarenheter?

18009643_10155096007910692_551801513_n.jpg

Har ett sto som ska föla för första gången. Hon är på dygn 339. Hon har sedan 19 ikväll betett sig oroligt. Stått med lågt huvud, vandrat omkring, rullat sig och lagt sig i sidoläge med ena bakbenet utsträckt i luften och verkat besvärad. Väldigt mycket fosterrörelser kan man se. Juvret känns inte färdigt och ingen tillstymmelse till mjölk. Har vakat på henne dygnet runt senaste veckorna och allt har vart lugnt fram tills nu. Min fundering är om det finns chans att juvret kommer att hinna bli färdigt om hon fölar i te x natt? Tempen är en halv grad lägre än vanligt. Funderar på om det är vanliga förvärkar eller om det faktiskt är öppningsskedet som pågår. Läst att det kan ta ca 2 timmar men kan det även gå längre tid? Vad är era erfarenheter?

Inget är väl omöjligt med de där djuren, vet att vissa släpper mjölken först under fölning. Det verkar ju onekligen vara på kraftig tillväxt men jag tycker väl inte heller att det ser klart ut.

18035007_10155096053520692_578050205_n.jpg

Grattis till er båda två @Jealle och @mira2013

Här går det sakta framåt :p
Min tjej är på 280dygn och hon fick vaccination idag, både influensa och stelkrampen men även virusaborten, (andra sprutan blev lite sen och därför blev denna det med).

Så nu är det klart!
Boxen är klar och kameran är installerad, den har dock världens inzoomning så man ser inte hela boxen överhuvudtaget men tur nog kan jag styra kameran upp/ner och åt sidorna så får med hela boxen = jag kan se hela henne var hon än står/ligger.

Hagen hon skall gå över i, förhoppningsvis i helgen den plöjde dom såklart igår :o Alltså blir så förbannad!
För dom plöjde först hagen där dom gick när vi hade kvarka (nu har det snart gått 2mån sen allt blev friskförklarat) men jag litar inte alls på sånt där iaf, och som sagt efter den tog dom min fölhage :(

Ändå sa vi till att låt den hagen stå helt fram tills i maj lr något.....!

Har beställt hem elaggregat och små saker till staketet, försöker få tag i högubben som jag ska köpa hö av, går sådär.
Skall köpa hem betfor också som hon kan få efter fölning, ger ni era det också? :)

Men det känns som det mesta är fixat.

Det är EN sak, vad tusan är det man ska ha i "fölväskan" igen?

Grattis till er båda två @Jealle och @mira2013

Här går det sakta framåt :p
Min tjej är på 280dygn och hon fick vaccination idag, både influensa och stelkrampen men även virusaborten, (andra sprutan blev lite sen och därför blev denna det med).

Så nu är det klart!
Boxen är klar och kameran är installerad, den har dock världens inzoomning så man ser inte hela boxen överhuvudtaget men tur nog kan jag styra kameran upp/ner och åt sidorna så får med hela boxen = jag kan se hela henne var hon än står/ligger.

Hagen hon skall gå över i, förhoppningsvis i helgen den plöjde dom såklart igår :o Alltså blir så förbannad!
För dom plöjde först hagen där dom gick när vi hade kvarka (nu har det snart gått 2mån sen allt blev friskförklarat) men jag litar inte alls på sånt där iaf, och som sagt efter den tog dom min fölhage :(

Ändå sa vi till att låt den hagen stå helt fram tills i maj lr något.....!

Har beställt hem elaggregat och små saker till staketet, försöker få tag i högubben som jag ska köpa hö av, går sådär.
Skall köpa hem betfor också som hon kan få efter fölning, ger ni era det också? :)

Men det känns som det mesta är fixat.

Det är EN sak, vad tusan är det man ska ha i "fölväskan" igen?

På lördag är det 270 dygn och jag har inte förberett något än :crazy: jag får nog sätta fart. Däremot brukar jag ha allt klart "i tid" men är lite segstartad :D
Det jag har med vad fölning är:
Nappflaska
Termometer
Klorhexedin
Handdukar
Microlax
Handskar
Viktiga nummer inlagda i mobilen

Kan ha glömt nåt men stallet ligger 50 m från huset så allt är lättåtkomligt.

På lördag är det 270 dygn och jag har inte förberett något än :crazy: jag får nog sätta fart. Däremot brukar jag ha allt klart "i tid" men är lite segstartad :D
Det jag har med vad fölning är:
Nappflaska
Termometer
Klorhexedin
Handdukar
Microlax
Handskar
Viktiga nummer inlagda i mobilen

Kan ha glömt nåt men stallet ligger 50 m från huset så allt är lättåtkomligt.

Det viktaste tycker jag är fungerande övervakning i någon form

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar