Dräktiga ston 2016/2017

Senaste två nätterna har min tjej varit orolig, gått omkring, försökt vila men har blivit irriterad och sparkat mot magen. Legat ner ibland. Äter halm och det har hon inte gjort innan.

Idag har hon vandrat omkring i hagen och lyft på svansen och sett bekymrad ut. Lite större juver än igår och det är stenhårt.
Känns som om det börjar närma sig :D

Det här med Klyx... jag har varit på apoteket och handlat, och fick världens jätteförpackning. Hur mkt går åt egentligen?

Övervakningskamera kommer vi sätta upp när det börjar närma sig (övervakning dygnet runt gääsp), listan jag skrev är vid själva fölningen :)

På lördag är det 270 dygn och jag har inte förberett något än :crazy: jag får nog sätta fart. Däremot brukar jag ha allt klart "i tid" men är lite segstartad :D
Det jag har med vad fölning är:
Nappflaska
Termometer
Klorhexedin
Handdukar
Microlax
Handskar
Viktiga nummer inlagda i mobilen

Kan ha glömt nåt men stallet ligger 50 m från huset så allt är lättåtkomligt.

Tack för ditt svar =D

Klorhexedin har jag inte skaffat, men allt annat står på inköpslistan så
då kan jag lägga till det.
Handskar har jag iaf hemma, nya handdukar hade jag också tänkt köpa.

Men vad bra, då tror jag inte jag heller missat något.
Övervakningskameran är redo och jag kommer även sova där ute, tar ändå ca 10-15min med bilen från oss OM trafiken är bra. Så nej, känns bäst och bo där då :p

Nu har jag suttit och kikat på bilder från när mitt förra sto var dräktigt och hon började faktiskt sätta lite juver redan vid 280dygn!

Och vet ni, Miraz har satt lite med.
Igår var det liiiite grann och idag ännu mer dock inte mycket så men mer än mitt förra sto :nailbiting:

Jag vet, det kommer gå lite upp och ner nu eller så kanske hon tänker föla tidigare :eek:

Slänger in bilder om det är ok :o Stackars häst, hur jag bara blottar hennes tuttar över internet..

Bilder från igår, 280dygn
DBA248ED-27DB-4496-92AC-E9C65CFEEF3A_zps6hscndho.jpg

B2DF9ACD-4E7F-4291-8A35-955EDF48FF45_zpsztr4lauc.jpg

Från dagen 281dygn
E1B69D15-F058-4D84-8944-D5B853D87DC3_zpsidsbk9ib.jpg

C4DDCC63-8575-4F38-B92C-83B961A45A20_zps3ofmghxy.jpg

Sen min finaste tjej i hela världen :love:
DB1B6280-14DA-4227-BF63-0ED783FD91D0_zpsdqsd3qx8.jpg

Dygn 329.Mer spänt juver och vitaktig mjölk.Allmänt orolig sen ett par dagar tillbaka.Fick efter lite om och men ut veterinär som klippte upp hennes caslick!Tur jag fick ut vet för det var tjock ärrvävnad och stoet mitt tappade tålamod när det krånglade!Skönt jag slapp stå med det själv!

Ingen aning alls?
Mitt förra sto hon var väldigt tydlig med lite tecken.

Först så stod hon och sov hela natten innan fölning, la sig inte. Sen vid insläppet på kvällen så hade mjölken runnit lite på insidan av bakbenen plus att hon stod och kliade arslet lite mot en gren :p
Tog in henne vid 22 och hon var lugn som en ko timmarna innan fölning, 02 fölade hon.

Jag hoppas lite att M ska vara lika lätt :angel:

Inget är väl omöjligt med de där djuren, vet att vissa släpper mjölken först under fölning. Det verkar ju onekligen vara på kraftig tillväxt men jag tycker väl inte heller att det ser klart ut.

Inget föl ännu. Inga fler synliga förvärkar. Dygn 342. Nu ser juvren ut såhär:

18052304_10155103085065692_1143294418_o.jpg

Har ett sto som ska föla för första gången. Hon är på dygn 339. Hon har sedan 19 ikväll betett sig oroligt. Stått med lågt huvud, vandrat omkring, rullat sig och lagt sig i sidoläge med ena bakbenet utsträckt i luften och verkat besvärad. Väldigt mycket fosterrörelser kan man se. Juvret känns inte färdigt och ingen tillstymmelse till mjölk. Har vakat på henne dygnet runt senaste veckorna och allt har vart lugnt fram tills nu. Min fundering är om det finns chans att juvret kommer att hinna bli färdigt om hon fölar i te x natt? Tempen är en halv grad lägre än vanligt. Funderar på om det är vanliga förvärkar eller om det faktiskt är öppningsskedet som pågår. Läst att det kan ta ca 2 timmar men kan det även gå längre tid? Vad är era erfarenheter?

18009643_10155096007910692_551801513_n.jpg

Dygn 343,
Om man ska lita på det här med tempning så är det dags för fölning inom ett dygn.. Det återstår att se :P Men imorse var Velonys temp på 36,6 o 36,7 (Ligger på 37,2-37,7 i vanliga fall) Bäckenbanden är släppt. Har stenhårda Juver :) Men inga vaxproppar.. Håller tummarna nu att den här fölvakan är över:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka