Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kl

Man inser sitt beroende när det första man gör på morgonen är att gå in på buke för att se om något föl har kommit ;) kan ni se till att stona trycker ut fölen snart. Så vi som har långt kvar får något att titta på ;)

Håller med ;) Här är det 9 respektive 14 långa veckor kvar ... Fast lika bra kanske. Våra hagar här uppe i Dalarna har långt ifrån torkat ur ännu ... :meh:

Svårt det där, beror ju på när hon fölar :D

Det är bättre med en invand miljö med bra bakterier än med helt nybyggt. Den erfarenheten har jag med mig från mitt arbete med grisar och då jobbar jag i bb-avdelningen. Nyfödda grisar är väldigt infektionskänsliga.

Om stallet är helt nytt o djurfritt sen tidigare hade jag bytt.
Om min häst ska föla inne har hon då 24 m2.

Guud så spännande för dig:):nailbiting:

Det för mig in på en annan tanke.
Ska man virkona boxen, så försvinner ju bakterierna???
Har fått för mig att de flesta gör så??

Jag menade i det gamla stallet ;)
Så här: om jag man virkonar det stallet som hästen står i,
så tar man ju bort de bakterier som man vill att fölet ska födas i?
Eller har jag fått allt om bakfoten?
Då faller ju det att hästen ska fölar sin hemmiljö pga bakteriefloran?
Och för övrigt hur ofta bör man göra det egentligen?
Det blir ju rätt snabbt nya bakterier???

Senast ändrad:

Jag har oxå sagt till min dam att klämma ut ungen nu men hon går runt o stånkar ;)
Inatt stod hon upp hela natten tills morgonen då la hon sig precis innan frullen så jag lät henne ligga ett tag.
Stönade o fäktade lite med benen.
Hon börjar få ont i länden, tror att de släpta bäckenbanden påverkar henne :(
330 dygn på lördag så då kan bebisen få komma :)

Åh vad jag inte längtar tills min får det så besvärligt och ha ont. Känns som att man önskar man kunde förklara för dem varför och att det snart ger med sig. Hoppas fölis får komma på lördag både för dig och Tingeling :D

Ok! Tack för ditt svar :)
Men då undrar jag om det blir någon skillnad viken box jag använder om jag virkonar i vilket fall??

Kl
Är det någon som fattar vad jag menar ang virkon? :D

Jag tror jag fattar, men har inget stensäkert svar.

Men jag TROR det är så att du kommer ju aldrig kunna få rent ett stall på alla bakterier, men genom att skrubba fölets direkta närhet med virkon så förminksar du drastiskt bakterierna på ytorna som den nyfödda fölungen kan tänkas få för sig att slicka på (boxväggar etc) innan den fått i sig ordentligt med råmjölk. Typ? Kanske? :p

Ok, så man vill ha den bakteriefloran som stoet är van vid, men döda bakterierna på direkta slickytor? :D
Jag fattar inte riktigt detta med att stoet ska föla i den bakteriemiljön hon är van vid om man ändå ska döda bakterierna nämligen????

Ok, så man vill ha den bakteriefloran som stoet är van vid, men döda bakterierna på direkta slickytor? :D
Jag fattar inte riktigt detta med att stoet ska föla i den bakteriemiljön hon är van vid om man ändå ska döda bakterierna nämligen????

Haha, jag kanske pratar helt i nattmössan men det är så jag uppfattat det. Stoets råmjölk innehåller antikroppar anpassade för den miljön hon är van vid, men det betyder ju inte att man vill ha i en vek fölunge mer bakterier än den "måste", den ska ju ändå hinna få i sig råmjölken och tillgodose sig den osv. Och i vissa fall innehåller ju stoets råmjölk för lite antikroppar, och då är det nog väldigt bra om man håller fölets miljö så bakteriefri som möjligt.

Rena "logiska fungderingar", ni som har mer vana och koll får gärna rätta mig om jag har fel! :p

Ok! Men då borde det bästa alltså vara att hon får föla i den gamla boxen med virkonade väggar? Men när kan man isf flytta över dem till nya boxen???

Ok! Tack för dina svar hittills iaf :)
Någon annan? Hade ju varit skönt att få in dem i nya stallet så fort dom möjligt.....

stalosan på golvet och virkon på väggarna så hade jag flyttat över så fort jag hade kunnat... du borde tom kunnat ta den rena halmen från den gamla boxen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka