Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Är den nya boxen på samma gård, så att hon i övrigt kommer vistas i samma miljö, samma hage etc? I så fall kan du flytta henne med gott samvete, om du tycker att det känns bra.

Ja, samma gård fast i flygelbyggnaden till det nuvarande stallet.
Samma kompisar, samma hagar, osv.
Vad skönt att höra!!! Då gör jag det!!
Känns bättre om hon har större plats att föla på :)
Tack!!

Är de så känsliga?

Är det inte naveln som är den egentliga inkörsporten för bakterier?
Menar om man ser till att det är rent- mockat/ nytt strö o sätter på stoet tofflor så;)

Alltså, om man förutsätter att det är lika rent i boxen oavsett om man är i nya eller gamla boxen så är det den övriga omgivningen som spelar roll.
Stoet har antikroppar mot de smittämnen hon har utsatts för och det är oftast ganska specifikt för platsen där hon bor - dvs stall, hagar, hästkompisar osg. Dessa antikroppar förs över till fölet via råmjölken och ger fölet en motståndskraft mot de smittor fölet möter under sin första tid i livet, tills det har hunnit bilda egna antikroppar. Det handlar alltså inte enbart om de eventuella bakterier som fölet möter precis när det föds utan även vad som händer därefter.

Hittade i morse ett pyttelitet ,underbart, välskapat föl som var dött i boxen..stoet var beräknat till halva juli och har av någon anledning kastat......

Nej vad tråkigt, beklagar :(

Kl
Mitt sto är bra igen, både hovslagare och veterinärer är positiva,hon går i hage som vanligt igen och verkar pigg och glad.
Det andra stoet är rund men än är det ju ett tag kvar.. Kommer inseminera två ston nu i april, det känns så konstigt jag som brukar inseminera typ juli-augusti...

Åh nej, gud vad tråkigt :( Samma hände mig förra året när min Dezza kastade ett jättefint svart stofölt :(

Tråkigt!! :( Mitt sto kastade sitt första föl i 6e månaden några dagar efter nyår. Barnen i granngården hade visst varit hemma under nyår och smällt som f*n. Var som rena rama världskriget :S jag var i andra delen av sverige så det där telefonsamtalet var fruktansvärt att få :( Fruktansvärt respektlös av den där familjen då vi inte är den enda hästgården i byn :rage:
Så efter den händelsen har hon varit dubbeldövad och fått lyssna på radion. Dessutom har vi varit där i stallet vid midnatt och övervakat. För 2 nyår sedan stod jag och mamma i dyngstacken vid 12 slaget och tittade på raketerna nere från stan. Det var skaplig utsikt därifrån iallafall!

Nej men så fruktansvärt.
Kan inte sätta mig in i den situationen ens.

lider med dig o förstås stoet

Usch så tråkigt :(
En riktig mardröm....

Kl
Älva har vuxit lite mer i juvret nu, spenarna är fyllda till hälften typ, de är trekantiga nu eller hur man ska förklara det.
Klämde ut en droppe nyss och det är fortfarande genomskinigt men riktigt gult och va mycket klibbigare nu.

Loggar in o förväntar mig att hästbäbisar ska ha kommit till Världen:), men ack.

Flera av er har väl t o m överskridit BF.

Är det den relativt kalla tiden som gör att de kniper igen eller vad?

Vi har ett sto som är beräknat tills idag. Hade vit mjölk droppandes igårkväll men ingen fölunge än! Spännande. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023