Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Åh spännande!!

jag lyckades fånga en rejäl fölspark på Dinglas mage idag, försökte lägga upp den på instagram men man kunde visst bara ha 15 sek klipp... så sparken kom såklart inte med, tänkte länka hit i så fall. Orkar inte krångla mer :D

Juvren på båda stona har växt lite.

Kl

Idag passerar vi 330!
Tänk vilken lång väntan det har varit,
och ändå känns just dessa dagar som de längsta :)
Tingeling har precis samma tecken som hon haft de senaste veckorna.
Inget nytt där. Däremot såg jag fosterrörelser igen igår,
det var skönt :)
Vi får se, det ska ju bli varmt och skönt nu i helgen......

Skönt att du kännt rörelser igen :)

Mandora har nu nästan färdigt juver, bara den ena som fortfarande hänger efter. .. Ska se om jag kan lägga in bild via mobil, nån som minns hur man gör?

Kan vi inte lägga in en bra lista på vad man ska ha i fölningsväskan? Har en lista hemma, minns dock inte allt...

Sax ( kokt, lagd i påse )
Jodopax
Klorhexedin
Klyx
Microlax ( tror dock det är för lite )
Tvättlappar
Handdukar
Avmaskningsspruta
Nappflaska
Termometer
Glidslem
Plastmugg (att doppa navel i )
Plasthandskar (enligt vet är det dock bättre att jodopaxa hela armen ist ) (OBS! Klippta naglar isf!!! )
Spruta (att ge mjölk i om den inte suger)
Vet wrap
Telefonnummer till vet
Mobil :)

Det enda jag inte packat ner är påsklämma kom jag på!!!!

Senast ändrad:

Jodopaxa hela armen? jod är ju frätande, låter ju underbart att få jodopax på slemhinnorna :eek:

Fast sen kom jag på att hen menar väl troligtvis att man sköljer av armen innan man känner i stoet ? :D

Senast ändrad:

Det var en hon ;)
Och ja, du ska ju inte hälla koncentrerad jodopax på armen ;)
Hoppas dock jag slipper den proceduren:crazy:

Senast ändrad:

Haha :D nej men jag tänkte att även utspädd jodopax svider väl? men kanske inte. Som du sa, vi får verkligen hoppas vi slipper den situationen :)

Åh det är ju så spännande ! Det kan ju bli när som helst för flera av er i tråden nu, tror väl inte min fölar än på ett tag. Men jag kollar i kameran varje kväll i alla fall :D har dock inte börjat kolla om nätterna ännu.

Nu blir jag osäker, men hon sa att jag skulle späda den.
Har uppskrivet hur mycket. Men är inte i närheten av lappen.

Snöre att binda upp fostersäcken i svansen.
bytta att mjölka ur i
Folie runt nappflaskan-platt napp.....................

Här kommer bilder på grandezzas tuttar ;) eller ja hennes häst Mandoras tuttar...

211FED4C-AE80-42DB-9868-6F7A9FDC3FFF_zpsiwc1eixf.jpg

0C08C678-8FD5-498C-A971-8CE0FC6145F3_zpsryo1uays.jpg

Vårt var också ett stoföl typiskt!
Vår underbara vetrinär kom igår och tittade till stoet och kollade samtidigt det dödfödda fölet samt efterbörden.Tydligen hade navelsträngen snurrats helt så blodtillförseln skurits av till fölet.......

utspädd jodopax fräter inte på huden, du känner ingenting alls, det är som vatten. Men du ska nog låta det torka innan du eventuellt går in i stoet (antar att det är därför?) eftersom det som du säger inte är lämpligt att ha på slemhinnor. Tveksamt om det svider på slemhinnan dock, men det är nog inte hälsosamt för den.

Det ska åtminstone torka om du använder desinfektionssprit och principen är ju densamma. :)

Man ska ju ha glidslem över sedan, så slemhinnorna kanske inte kommer i direkt kontakt med jodopaxen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023