Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kan vara så att fölet har vänt sig i rätt läge nu, det kan ju vara jobbigt, särskilt för förstföderskor :)

Då kanske det var det som hände i helgen, när det var full rulle?
Trodde den redan låg rätt, men jag är ju grön!!!
Detta är stoets fjärde föl, men det kan väl ändå vara besvärligt tänker jag :)
Tack för de lugnande orden :)

Mitt piggelinsto skrämde mig igår :eek: är inte lugn än... :nailbiting: hon är förstföderska och dräktig på dygn 220, igår fick hon "tok-ryck" i hagen galopperade som en vettvilling och gjorde rodebockningar och vändningar till den grad så att hon slog omkull sig med världens volt, rullade runt ett varv, och reste sig sedan som tur var! Jag var livrädd hon hade brutit benen :crazy: Sedan var hon lugn men uppjagad! Än så länge verkar allt som vanligt som tur är, men man blir ju rädd att dom ska kasta efter att ha farit omkring på det viset...

En fölunge ute och nästa kommer om två månader och en dag.....ungefär;).

Till er som väntar: Vi har kamera under ganska lång tid på våra ston så att vi skall lära oss deras mönster. Då det gällde Maja så fyllde hon ut sitt juver, det kom gul vätska under ett par veckor men det blev väldigt klibbigt mellan fingrarna först timmarna innan fölningen satte igång (kl 19.00). Ingen vit eller grumlig mjölk var synlig överhuvudtaget. Hon låg som vanligt ner natten innan fölningen och visade inget särskilt under dagen i hagen......Så tecknen på stona är väldigt individuella. Man kanske lära sig hur de beter sig efter några fölningar men jag trodde verkligen inte det skulle bli något föl den kvällen. Jag kontrollerade henne i boxen kl 19.00 och klockan 22.00 var hon helt igång!

Som sagt, nu längtar vi efter fölunge nummer två e Ustinov-Quite Easy.

Jag säger som Sassiball, man loggar in här och hoppas att någon häst skulle ha fölat över natten....
Eg är det väl Meduzas tur men det går segt här...
Tror att el_ in_ a får före och ev tom Tingeling på de tecknen de beskriver...
Jag får snällt vänta vidare....!
Går från nervös till att längta efter fölet till att bli irriterad för att det inte kommer till att inte alls bry mig...!
Jobbigt att gå igenom alla stadiet nästan dagligen :-)

Nä, här händer det inget :)
Men Godnatt? Tala för dig själv. Jag minns inte längre hur det känns att sova :D

Fy dig!!! Blev helt till mig när jag såg ett svar 03.15 :o:p Haha, snacka om att man är beroende...

kl
Bild från igår, det går raskt framåt :)

aow9sg.jpg

Men kolla in boobsen :D
Tingelings är stenhårda, men spenarna är små.....
Igår kväll började hon lyfta svansen igen och trycka som hon gjorde i helgen.
Slemhinnorna var något mörkare igen, men tempen normal.
Hon ville inte äta, utan bara gosa.
Men sedan har hon ätit inatt och både legat och stått upp.
Så jag vet inte......antagligen kommer det att vara helt annorlunda när ungen kommer och så kommer jag att tänka var det så här det skulle vara :D
Men jag är fortfarande rädd för att bli lurad och att hon bara lägger sig ner helt plötsligt när jag tror att allt är lugnt....

Kl

Man inser sitt beroende när det första man gör på morgonen är att gå in på buke för att se om något föl har kommit ;) kan ni se till att stona trycker ut fölen snart. Så vi som har långt kvar får något att titta på ;)

Attans jag får skicka ett brev till henne ;) vi är ju så nyfikna! Jag får ju vänta ända till juni så jag vill stilla (läs öka) min nyfikenhet och ha-begär lite!

Kl

Nu vill jag ha kloka råd.
Tingeling är alltså på dygn 328 idag.
Hon står idag i en box på 11 kvm.
Det nya stallet beräknas vara klart till helgen.
Det är alltså i en annan byggnad på samma gård.
Den nya boxen är på 17 kvm.
Jag kan ju tycka att det vore bättre för henne att föla i den nya boxen.
Men tror ni att det är dumt att göra ett miljöombyte så nära inpå bf?
Eller räknas det ens som ett miljöombyte?
Hur hade ni gjort?
Tänker även på det här med bakteriefloran.
Vad är bäst? Gammal miljö med gamla bakterier.
Eller ny miljö utan bakterier?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30