Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Välkommen!
Spännande att läsa om hur olika det är för alla!

Idag när jag tog in hästarna hade hon stora kristaller :o Ena hade trillat av innan jag tog kort.
Har betett sig lite annorlunda ikväll.. Är irriterad, slår med svansen o är sur...
Lite bilder på min Älva.

10007453_10202236041036464_1919276461_n.jpg

1536440_10202236040956462_337913757_n.jpg

1958350_10202236035276320_861238999_n.jpg

10003119_10202236032236244_913789439_n.jpg

Tänkte detsamma, annars får bebis banta :D

Här är vi på dygn 334 och Flipps går fortfarande ute dygnet runt utan övervakning..
Inte tal om något juver, inte släppt bäckenbanden och magen sitter fortfarande högt upp som ett runt klot.. :cautious:

I helgen ska vi sätta upp kamerorna i stallet så att allt står redo när minsta tecken på att det närmar sig börjar komma..

Hon har ju gått mellan 22-28 dygn över tiden innan så, ja, som jag gissat innan så tror jag fortfarande inte att det blir någon bebis förän tidigast första eller andra veckan i april..

Kära vänner! Jag lämnar gruppen för denna gång! Maja fick ett stoföl kl 22.20! Allt väl, hon är uppe och diar nu! Brun, bläs och fyra vita ben! Återkommer med mer info! Lycka till allihop!!!

Tack! Just nu full med adrenalin! Maja har varit orolig under kvällen-vid 22-tiden förstod vi att det var dags! Hon la sig lite galet så jag fick gå ut och flytta ut henne från väggen-sen gick vattnet och fosterblåsan kom ut. Först kom en hov och sen nästa tillsammans med huvudet men sen tog det stopp! Både pappa och jag fick ge oss in och hjälpa till att dra ut lillan-som var en rejäl cheya! Maja reste sig ganska snart o tog sig an fölet mycket väl! 40 min senare var den lilla på benen, har diat och allt ser bra ut! Efterbörden släppte efter 20 minuter. Båda har vilat och vi har skålat i champagne!
Bilder kommer i morgon!

Du kan väl vara vaken i 40 dagar:D

Jag tror man ser skillnad när det verkligen är dags. Jag vill TRO det i allafall.
De klassiska tecknen. bäckenbanden, gulproppar, T. o övrigt betéende.

TROR på 2dygn innan-vak.:meh:

Det känns rätt skönt att inte vara med i er nervositet.. just nu...

Fullblodet lurade mig totalt förra gången ;)

Lagom till beräknat fölningsdatum var allt klart, hon såg ut att kunna föla precis när som helst, MEN så kom det världens oväder och hon knep igen. Hon blev precis som vanligt.
Jag forsatte att hålla koll, vakade och tittade till. Den dagen hon fölade var hon som vanligt, stod hur lugnt som helst och åt kl 4 på morgonen, så jag tänkte att det inte skulle bli nåt de närmaste timmarna. Halv 8 låg det ett litet föl i boxen :)

I år tänker jag inte låta mig luras, utan det är sovsäck i stallet som kommer att gälla!

Skulle det vara så så blir jag bara glad eftersom hon bara just passerat 320 dygn.
Men eftersom hon har andra tecken med och efter att ha både läst och hört historier där stona haft mindre juver än min o ändå fölat så vågar jag inte chansa och inte vaka.
Sova kan man göra sen ;)

Tänker som du. Vågar inte chansa.
Har sovit sjukt lite inatt.
Vid 23 lyfte Tingeling på svansen vid flera tillfällen och lyfte ett bakben i taget högt mot magen. Vid kvällsfodringen hade hon ätit upp all kraft från middagen, vilket annars inte händer. Hon har stått upp hela natten och ätit konstant.
Flyttat runt sitt hösilage. (Har visserligen gjort det ett tag nu)
Alla tecken i övrigt stämmer in, men jag har bara fått ut "mjölk" en gång och inget sedan. Det talar emot, men som sagt det finns visst de som fölat där mjölken runnit till precis inpå fölningen, så jag tar hellre det säkra före det osäkra. Troligtvis skulle jag känna mig säkrare på vilka tecken jag ska ta på allvar och inte om jag hade fått föl innan. Men alla är ju barn i början :)

Skönt att allt gick bra!

Jag gör en tråd för årets födda föl så att den här fortsätter att handla om de som ännu inte fötts.

Görel moderator

Nu händer de grejer här ;)
Savanna som gått 329 dygn nu å bäcken banden e släppta, juvret stort å magen har sjunkit men juvret e inte 100% klart (bara genomskinlig vätska) Hon har fått på 335 när hon fått sto och 337 när hon fått hingst så tror hon fortsätter på de! Så hoppas på fölis innan nästa helg i alla fall!!

Nästa sto har 3 veckor kvar men brukar gå över tiden

3 stoet ska inte ha förrens i mitten på maj!!

Stort grattis!!

e_lin_a, så såg mitt sto ut på dygn 320 men det dröjde till 342 innan han kom.
men som du säger, hellre vaka lite för tidigt/för mycket.

Såhär ett år efter minns jag det bara som mysigt :love:

Japp, så ser hon ut min Tingeling :)
Tack för fotografinsatsen ;)

Kl
Tog in lite tidigare idag.
Tingeling håller på med svansen som inatt.
Den står ut som på en arab, mer eller mindre hela tiden.....

Vilket dygn är hon på nu? Man får känslan av att det är minst 2-3 veckor kvar är man tittar på juvret :)

Lite avis på nittionio som har sitt föl "på utsidan"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka