Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag hade fått psykbryt:eek: Din stackare.

Jag skulle nog bädda på en tältsäng/ luftmadrass i stallet/ i boxen brevid, då kan man nog garanterat inte missa det hela

Tanken har infunnit sig. Samtidigt funderar jag på om hon kan slappna av då?
Hon är typen som nästan aldrig ligger ner i hagen, ligger hon i boxen så reser hon sig samma stund som hon hör ett enda steg i gruset utanför.
Jag har försökt smyga på tå, men det hjälper inte.
Hon har sylvass hörsel!

Jag skulle aldrig ha kunnat göra det med mitt sto, hon skulle ha knipt tills jag försvann. Hon fick alla fölen på natten i sin box. På något sätt visste jag att hon aldrig skulle exponera sig så att hon skulle föla i dagsljus i öppen terräng.

kl.

Sen fölen började titta ut har jag varit GRÖN av avund på er som går i väntans tider! Jag skulle ju också, men det ville sig inte... :mad:
Inatt drömde jag att jag såg fostersparkar på min märr, som fortfarande har bäbismagen kvar sen ifjol och i alla fall SER dräktig ut... :p
Vaknade med en blandning av total längtan och av skräck, somnade om för att drömma om fölet som inte kommer. :banghead: :meh:

Det var ju så myyyyysigt att fölvaka, ta vara på det! :D
Och lycka till med alla fölningar! Jag följer er som en hök och är med i gänget i mina drömmar. ;) :p

Så känner jag med.
Hur gjorde du när väl fölningen satte igång?
Bevakade du den med kamera eller gick du in till henne?
Jag är rädd att störa henne i fölningen, samtidigt som jag inte vågar lämna något åt slumpen.

Att de hör när man kommer är en sak, men är man närvarande i mörkret vänjer de sig.
Jag kommer att försöka vara närvarande då det verkar vara väldigt lätt att missa om man inte har larm.
Jag kommer inte att förlåta mig om jag missar mitt livs höjdpunkt

Hm....jag är skeptisk till att mitt sto skulle gilla det.
Men jag förstår precis hur du tänker.
Det värsta skulle ju vara om det händer något och man inte hinner hjälpa!

Mitt skräckscenario är att man förlorar både sto o föl för att man somnat om:eek:

Jag vakade i mer än 50 nätter på fyra föl. Jag har vakat både med och utan kamera. Jag har stått utanför och tittat, beredd att rycka in om det skulle behövts. Jag har konstaterat att huvud och framben ligger rätt och sen har jag låtit stoet sköta det själv under mitt överinseende.
Vid första var hon lite orolig och spänd, det var då hon stod upp som jag skrivit om tidigare. Då gick jag in och klappade henne på halsen och när jag märkte att hon lugnade ner sig och fokuserade rätt ställde jag mig utanför och tittade.
De andra gångerna har jag stått utanför och hon har blängt på mig som hon ville säga "försvinn, jag fixar det här själv".

Jag var ensam människa i stallet alla gånger men hade kunnigt folk alldeles i närheten beredda att rycka in.

Jag har haft en enorm tur. Alla fölen har legat rätt, de har fötts på 20 minuter, inom en halvtimme har de varit på benen och diat. Alla har varit friska.

I år ska jag låta betäcka hennes yngsta dotter och hon är en helt annan personlighetstyp än sin mamma. Hon skulle mycket väl kunna lägga sig och föla i hagen mitt på ljusa dagen.

KL

Undrar hur ni som fått föl/vakar just nu har gjort med lampa? Har ni haft ngn slags nattlampa tänd när det närmat sig eller har ni tänt i stallet när de börjar föla? Ska själv sätta upp kamera några veckor före BF och den har mörkerseende men då det sätter igång vill man kanske kunna se lite bättre? Känns inte så schysst att tända upp i hela stallet förstås.

Vi satte upp en liten vanlig lampa bredvid kameran på boxkanten som fått lysa hela nätterna.

Mitt sto har hög integritet och aldrig barit en sån som legat ned om man är i stallet. Hon började ändå föla ute mitt på blanka dagen, troligen kände hon sig tryggare i öppen terräng med kompisarna nära.

Vi fick ta in hennes ena kompis som också var högdräktig. Det stoet gick bananas när hon förstod vad som var i görningen ( likaså gjorde de andra, jättehäftigt att se) och mitt sto ville inte gå in utan henne.

Ston är verkligen olika,mitt avatarsto hämtade matte när hon skulle föla,min gamla arab vakade jag på flera nätter i stallet,sista morgonen sprang jag in o satte på kaffe,kvickt ut igen,inget föl,in igen för att hämta kaffet,inget föl,kissnödig! bestämde mig för att gå bakom stallet istället för att gå in,då passade ho på.....så hon bara väntade på att jag skulle avlägsna mig.
Sen skaffade jag kamera :D

dygn 340 men inget föl än.... nu är vi dock ute och går på promenader... kanske blir två veckors vakande till eller så kommer det ikväll av det varma vädret och allt grönt gräs hon har fått idag under promenaden.... men magen har inte "trillat" ner hon ser inte ens dräktig ut om man inte vet...

Håller tummarna för att hon fölar ikväll så du slipper vaka mer :)

Min är super svullen i vulvan och har blodiga flytningar??
Juvrer är rätt oförändrat mot bilderna jag la in tidigare även om de ser lite större ut i verkligheten än man får med på bild, lite större spenar kanske...

Förra året var det väl många ston som knep ovanligt länge?
Hur mycket tror ni vädret påverkar?
Denna våren kan man ju inte klaga på vädret precis ;)
Vi hade 16+ häromdagen !

Åh va det är spännande nu med allt här inne. Vet inte huur många gånger man kikar in här på ett dygn :D

Grattis till de små liven som redan kommit, så fina och söta .

e_lin_a kan det inte vara slemproppen tro ?

STORT LYCKA TILL ALLIHOPA !!!

Tror slemproppen gått för ett tag sen, då hade hon lite spår i svansen efter nåt lite kladdigt och såg lite spår på kanterna om vulvan med...
Men det kan ju varit nåt annat så det är den som går nu!
Hon är väldigt svullen så håller ett extra öga på henne nu.
De gånger jag vaknade till liv inatt så tänkte jag att det va konstigt att hon inte legat ner någonting men såg på morgonen att hon nog legat en lite sväng iallafall eftersom hon hade lite halm i svansen.
Tömt sitt hö inatt med o det har hon inte gjort på hela vintern!
Åka jag är beredd på att vaka nån vecka till ;)
En vecka kvar till beräknad (330) idag!

Tingeling flyttar runt sitt hösilage för fullt.
Från att alltid haft sin matplats till att hon flyttar höet till ett annat ställe.
Så har det varit ett tag nu. Och nu helt plötsligt har hon tagit sin hösilagehög och flyttat den till ett helt nytt ställe. Inatt när hon låg ner, åt hon från sin hög samtidigt. Planerar hon för var och hur hon ska lägga sig tro.....?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka