Sv: Dräktiga ston 2013/2014
Jag vakade i mer än 50 nätter på fyra föl. Jag har vakat både med och utan kamera. Jag har stått utanför och tittat, beredd att rycka in om det skulle behövts. Jag har konstaterat att huvud och framben ligger rätt och sen har jag låtit stoet sköta det själv under mitt överinseende.
Vid första var hon lite orolig och spänd, det var då hon stod upp som jag skrivit om tidigare. Då gick jag in och klappade henne på halsen och när jag märkte att hon lugnade ner sig och fokuserade rätt ställde jag mig utanför och tittade.
De andra gångerna har jag stått utanför och hon har blängt på mig som hon ville säga "försvinn, jag fixar det här själv".
Jag var ensam människa i stallet alla gånger men hade kunnigt folk alldeles i närheten beredda att rycka in.
Jag har haft en enorm tur. Alla fölen har legat rätt, de har fötts på 20 minuter, inom en halvtimme har de varit på benen och diat. Alla har varit friska.
I år ska jag låta betäcka hennes yngsta dotter och hon är en helt annan personlighetstyp än sin mamma. Hon skulle mycket väl kunna lägga sig och föla i hagen mitt på ljusa dagen.