Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

10003119_10202236032236244_913789439_n.jpg

Mitt ena sto hade beräknad földatum igår :) Men hon är inte i närheten av att ha juver som din och då ser ändå din ut att ha en bit kvar här :p

Spännande att läsa om er! Flera som verkar vara riktigt nära nu! Jag hoppas min kniper ett par veckor till så det hinner bli lite grönare och torrare :p

Hur gör du, då har du inte börjat vaka ännu?

Jag skulle vilja se e bild på ett sto med släppta bäckenband. Känner på mitt stos rumpa och tycker det inte är släppt alls, hon känns hård o fast runtom svansen.

Någon som vill lägga in en tydlig bild :) googlade men tyckte inte jag fick fram något bra.

Senast ändrad:

Och sen det här med red bag delivery. Vad jag har förstått så är det då viktigt att få ut fölet snabbt eftersom det inte längre får syre genom navelsträngen då moderkakan släppt från väggen.

Men vad innebär snabbt, jag har för mig att man ska ta sönder den röda "påsen", vad mer?

Nej vi har inte börjat vaka än. Hon är under tillsyn självklart men inte 24/7 övervakning. Jag gissar att fölet är ungefär 3 veckor bort. Vid förra fölninen så satte hon ordentliga juver och det rann/droppa vit mjölk sista 12h innan hon föla. Och det är en bit kvar tills dit - finns en tillstymmelse till att hon dragit igång "sätta juver" men inte mycket. Inga släppta bäckenband heller :p

Snabbt innebär så fort du ser den sticka ut,då ser du inte hovar/mule i en genomskinlig påse utan det ser ut som en köttpåse,den är stark så sax eller kniv behövs.
Jag hade en red bag delivery 2009,ungen klarade sig inte trots att jag såg allt och öppnade påsen när tillräckligt mycket stack ut och fick tag i hovarna så jag kunde dra,han satt fast som tusan,mamma dog i tarmvred 6 dagar senare.

Hittar ingen bra bild men det blir som en grop in vid svansen. Istället för att rumpan är rund så buktar den in i profil.

Kl

Idag har jag varit och hälsat på mitt sto. Hon är på D305 - magen växt lite mer sedan sist jag såg henne för två veckor sedan. Ingen skillnad på juver etc. Bara en massa vinterpäls som lossnade lätt ;)

/Lizzie

När hade ni sista seminering på ditt sto? Hade för mig att du låg några dagar innan mitt sto? :)

Kanske något större juver idag på mitt sto, låg lite högre i temp men kanske inte så konstigt med tanke på att den ena hästen vägrade komma in ikväll utan sprang runt som en tok i hagen så Fendi blev nervös o stirrig :meh:

Innan dag 310 ska man väl inte behöva vaka dygnet runt om man inte misstänker att det är på g? Jag tror mitt sto har minst ett par veckor kvar.

Senast ändrad:

Kl
Jag har bilder på mitt sto som visar lite hur gropen vid svansen ser ut :) men vet inte hur man lägger in via mobilen... Mandora har dubblat sitt juver på en dag, betydligt slappare bäckenband med.

Ok, om du har facebook eller instagram så kan du kanske länka? jag har ju sett det förut men just nu känner jag mig som om jag har glömt det mesta, vill friska upp minnet ordentligt :)

Jag hade fått psykbryt:eek: Din stackare.

Jag skulle nog bädda på en tältsäng/ luftmadrass i stallet/ i boxen brevid, då kan man nog garanterat inte missa det hela
Eh, jodå... ;)
jag vet en annan bukefalist som missade TVÅ fölningar samma år, trots att hon sov o boxen bredvid. Och det är en erfaren uppfödare...

Var hos en granne och hälsade på ikväll.
Han har hållt på med travhästar i en herrans massa år och tycker det är kul att följa Älva lite nu när de inte har några egna kvar längre.
Han sa att till 90% kommer jag missa fölningen och utav alla deras runt 60 fölningar har han bara sett ett föl födas och det va deras grannes som han råkade gå förbi då :crazy:
Här ska banne mig inte missas något fölning :mad:
(Säger en e_lin_a som redan är trött som en urvriden disktrasa o lär sova mig igenom hela grejen) :p

Var hos en granne och hälsade på ikväll.
Han har hållt på med travhästar i en herrans massa år och tycker det är kul att följa Älva lite nu när de inte har några egna kvar längre.
Han sa att till 90% kommer jag missa fölningen och utav alla deras runt 60 fölningar har han bara sett ett föl födas och det va deras grannes som han råkade gå förbi då :crazy:
Här ska banne mig inte missas något fölning :mad:
(Säger en e_lin_a som redan är trött som en urvriden disktrasa o lär sova mig igenom hela grejen) :p

Oh,no!! Det där måste vara för att de inte hade övervakningskamera på hans tid??? Hoppas jag :crazy:

Kan ju tycka att andra hjälpmedel har funnits länge men har verkade inte tycka att det va konstigt alls :/
Är kanske skillnad på gamla häst karlar, de tar det mesta med ro o litar på att stoet reder ut det själv kanske..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur