Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Större juver, fick ut en stråle i förrgår, men igår när jag skulle testa mjölkstickorna fick jag bara ut en droppe......annars mörkröda slemhinnor och mjukare bäckenband. Tempen pendlar mellan 37,3 och 38,2
Hon äter som vanligt igen och beter sig inte oroligt på något vis.
Så det dröjer nog ett tag trots att jag trott det varit på gång flera gånger nu :)
Själv då?

Jodå här är det som förrut.
Juvret är jämn stort men ingen mjölk än.
Det gula som kommer ut är riktigt klibbigt!
Trodde hon hade vaxdroppar ikvöll , såg mycket ljusare ut än de gula kristaller hon haft innan men det kom bara genomskinligt/gult ur spenen....
Min ligger på 37,9 i temp, ikväll va den nere på 37,3.
Imorgon passerar vi 320 dygn så nu känns det lugnare :)

Nu har Maja gått över en vecka om man räknar 11 månader! Trodde på allvar att det var på gång under natten till igår men icke-den lilla vill inte komma ut än! Tror inte på inatt heller!
Inget är som i väntans tider! Men den som väntar på något gott!;)

Så spännande för er alla som har nära nu :-) håller tummarna för att allt ska gå bra :-)

Kl
Hur går det för er som står på tur?
Tingeling o Malmir?

Kul att du frågar! Vi nattvakar nu även om jag tror att det är någon dag till kvar... juvret har växt dubbelt sen igår och halva spenarna är utfyllda, mjuk i baken men eftersom det är första så är det inte säkert att hon släpper mer eller att hon får mjölk innan fölning... Kan bara få ur någon droppe som är genomskinlig..
Hon äter iaf konstant hela nätterna....
Vi kollar 22-23, 00, 01, 02 och 04 sen 06... ser vi något som verkar konstigt så kollar vi oftare men det har än så länge inte behövts....
Hon sover och äter men ligger ner väldigt lite, normalt ligger hon hela natten!
Orolig är hon inte heller men har ändå placerat ut halmbalar i hörnen om ifall att...
tror iaf att det kommer denna veckan, (eller hoppas!)

Så spännande att gå in här o läsa, själv är jag orolig och ångrar vad jag gett mig in i ... phu så jobbigt. Namn vågar jag inte tänka på nu. Har några veckor kvar, juvret är oförändrat på Fendi.

Hur långt tid har hon gått nu?
Min har oxå genomskinlig mot gult i spenarna o vågar inte heller lita på att det kommer mjölk förrän det det satt igång.
Första fölet här med.

Gud var spännande detta är! Men håller med Sassiball, man ångrar sig nästan lite varje år när det närmar sig... :o

Kl
Mandora är nu på 310d, stor som ett hus, juvret börjar nu ändra sig liite, inga mjuka bäckenband än...

Hur långt tid har hon gått nu?
Min har oxå genomskinlig mot gult i spenarna o vågar inte heller lita på att det kommer mjölk förrän det det satt igång.
Första fölet här med.

Om det är mig och Meduza du menar så är hon på dygn 337...
Min gissning är att fölet kommer fred-lörd någon gång...
Jag är lugn nu när jag är ledig och kan fölvaka...
Även om jag ser tecken eller inte så väljer jag att vaka iom att det är första så det kan gå precis hur som helst..

Ny i gruppen , har två ston dräktiga i år. Ett Hbl sto och en welshponny:) båda dräktiga med egen hingst (cashmere) .Welsh stoet är beräknad till 19 maj och Hbl stoet 7 juni :)

Tack :):) undrar om det är fler som
Har ston som vägrar sina mellan fölen ? Mitt ena sto förlorade sitt föl som var 1 1/2 månad gammal och tog då bort allt kraftfoder och fick gå på magert bete. Men sinade inte ändå. Detta är ett sto som blir skendräktig om hon inte har föl. Mår väldigt dåligt också:/ nu är hon glad och högdräktig. Men stora tuttar med vätska i . Har haft detta sen fölet som dog. Veterinär har tittat på henne och bara sagt ha koll så hon inte får inflammation. Bör jag oroa mig ? Eller finns det fler ston som är så. Skulle kunna tro hon är en ko. :p :p

kl

"Jag missade också mitt stos fölning. Fölade på dygn 323. Ändå har jag sett tecken när jag rannsakar mig själv.... tempat henne i en vecka och hon låg alltid på 37.6, kvällen innan fölning plötsligt ner till 37.0.

Skrittade hem från betet med raska steg, har annars masat sig hem. Tittade irriterat på magen två gånger och slog med svansen när hon åt kvällsmat. Mjölken hade gått från genomskinlig till något färgad (grå) . Alla dessa tecknen igår kväll, kl 01 i natt stod hon och sov helt lugnt, inga vaxproppar el dylikt. När jag kommer ut kl 3.30 står där ett föl!
Jag skulle litat mer på de tecken jag såg, jag misstänkte ändå att något var på gång. "

Den här texten hittade jag när jag googlade om fölningar, jag visste väl att jag skrivit ner någonstans hur det gick till när Fendis mamma fölade. Så nu har jag lite mer att gå på känns det som. Pinsamt att jag missade fölningen bara...

Det är EXAKT det som jag är rädd för!!!
Att jag inte tar de tecken som jag ser tillräckligt allvarligt, eller vad jag ska säga.
Tur att din fölning gick bra ändå :)
Är bara rädd att min inte gör det och att jag då inte är där :crazy:

Ja fy så känner jag med , är livrädd att jag ska missa.

Jag såg ju tecknen på stoet, men iom att hon stod och sov och inga vaxproppar eller så alls kl 1.00 på natten så trodde jag ändå inte att hon skulle föla...

Och man kan ju inte heller vaka dygnet runt om man inte tror att det är på gång, det kan ju ta veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025