Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Precis... men jag tänker kolla henne dygnet runt efter dygn 320 i alla fall, kanske tidigare, det beror på vilka tecken hon visar. Vaxproppar har jag bara haft ett sto av tio som har haft så det är ju verkligen inget att gå efter.

Senast ändrad:

Vad avis jag blir på er som ska ha föl i år!. För min del dröjer det nog till minst våren 2017 innan min nästa fölis kommer, då är Cajsa 4.år. ;)

Men jag kan berätta hur Cajsas mamma uppförde sig under sina 2 dräktighter/fölningar som vi har fött upp. ( hon har fått totalt 3 avkommor varav 2 i vår ägo)

Första fölningen hos oss, våren 2012, hade kristaller till och från i ca.3-4 dagar, ca. 2 dagar innan fölning så ändrade magen form och blev mer v-formad. Samma dag hon fölade ville hon INTE lämna boxen och droppade mjölk. Kl. 21.35 började hon föla och ca. 22.00 på dygn 328, den 20/4 kom en hingstunge till världen. Det behövdes draghjälp då han var stor. Han döptes till Belizaro och är nu en busig 2-åring som vi sålde i våras.

Andra fölningen var förra sommaren, hon var inte lika tydlig med tecknen denna gången, ej kristaller och tyckte att juvret inte var helt färdigt. Samma kväll hon fölade var hon helt rabiat när jag skulle hämta henne i hagen, sprängde nästan tråden i grinden en gång när jag skulle öppna och flög upp i luften en gång, vilket hon aldrig gör annars. Ville inte beta alls. Tog in henne i boxen, hon äter lite hö, kissar 2 gånger snabbt. Tog in henne ca. 20.15 och kl. 20.55 började hon föla, och 21.17 den 23/6 var Cajsa Cavat "Cajsa" född och är kvar i vår ägo som blivande avelssto och tävlingshäst/ponny. :love: denna fölningen var lättare då Cajsa var lite mindre. Föddes på dygn 330.

Belizaro är ett SWB e.Warsteiner och Cajsa Cavat är Sv.Ridponny e.Claudius RP 176

det jag tänkte på i berättelsen ovan var mjölken, om den växlar till grå/vit så är det dags att vaka dygnet runt. Samma sak om det kommer vaxproppar.

Det finns ston som fölar utan tecken men OM tecknen finns - Vaka!

*kl

Kul att det börjar hända grejer! :banana:
Ska bli spännande att se vem av er som får först.
Själv är jag supernervös trots att det är över en månad kvar :D

Hur brukar ni göra med foder sista månaderna?
Min får nu ca 1,5 kg pellets om dagen+betfor och mineraler, men jag vet inte hur mycket jag vågar öka på. Man känner revbenen ganska tydligt på henne för första gången i hennes liv ( :o hon brukar bara ha sitt fett över magen.. ) och magen börjar bli enorm.
Tycker det är svårt nu, dels för att man inte vet hur mycket hon äter i hagen och dels för att hon är fjording och vårgräset börjar komma. Jag är livrädd att hon ska få fång :arghh: Är ju första gången i sitt liv hon får kraftfoder på det här sättet..
Hon trycker i sig 5-7kg hö på nätterna men jag tror inte hon äter lika mycket i hagen. Hon älskar rötter och färskt gräs så hon gräver och har sig väldigt mycket...
Vad har man gett sig in på?! O_o

det jag tänkte på i berättelsen ovan var mjölken, om den växlar till grå/vit så är det dags att vaka dygnet runt. Samma sak om det kommer vaxproppar.

Det finns ston som fölar utan tecken men OM tecknen finns - Vaka!

Läget ser ut som så att Tingelings juver är hårt och fyllt, vet dock inte om det kommer att fyllas mer, för några dagar sedan fick jag ut en stråle av något grågenomskinligt, efter det ingenting. Bäckenbanden är mjuka, vet dock inte om de kommer att bli ännu mjukare. Magen ändrade form till mer spetsig för några veckor sedan nu. Tempen har pendlat mellan 37.0 och 38.2 inget direkt mönster.
Tagen vid samma tidpunkt. Mörka slemhinnor och slappare vulva. Aptiten har gått upp och ner och upp. Hon började bädda för någon vecka sedan, men inte dagligen. Hon sover stående eller liggandes, inget mönster. Det finns alltså alla tecken eller inga tecken på fölning. Hon är idag på dygn 323.
Vi har kameraövervakning och tittar i den en gång i timmen nattetid.
Så risken finns ju att hon fölar mellan två sådana tillfällen. Isf helt utan förtecken? Vilket jag naturligtvis inte vill! Det andra alternativet är att vara vaken dygnet runt och riskera att hon fölar på dygn 365. Det skulle ju naturligtvis inte fungera. Så hur sjutton gör man? Kommer hon att visa tydligare tecken?

Så svårt att veta ju!

Jag kände på Fendis juver idag och det är hårt, men inte ifyllt i spenarna. Finns inget i spenarna ännu.

Du kan väl vara vaken i 40 dagar:D

Jag tror man ser skillnad när det verkligen är dags. Jag vill TRO det i allafall.
De klassiska tecknen. bäckenbanden, gulproppar, T. o övrigt betéende.

TROR på 2dygn innan-vak.:meh:

Det känns rätt skönt att inte vara med i er nervositet.. just nu...

Fördelen för dig är ju att du kan följa oss först och förhoppningsvis "lärt" dig tills det är dags för dig! Jag vill också tro att man märker när det är dags, men är så rädd att missa ändå!!! 2 dagar före vak är ju jättebra! OM man vet :D

Man går på sin känsla. Vi har tex inte varit med om något sto som gått och lagt sig för natten för att sen under tidiga morgontimmar vakna till liv och föla. De kan vara väldigt oroliga vid 21-22 för att vid 23 slappna av och vid 00-01 somna (ofta liggandes). Då sov jag till 03 och kollade vid 05. Och sen 07.

Sen tog jag hjälp, med kameran (dlink) kunde vi vara flera som vakade.

Till slut var man så trött att man såg spöken, föl och allt möjligt i boxen nattetid :)

Ha,ha ibland vågar jag nästan inte titta i kameran för att jag är så himla rädd att det ska ligga ett föl där som jag missat mellan förra och denna kollen!!!!

Menar du att jag inte vakade?. På första fölet vakade jag i 8 nätter och andra vanna folk hade koll under dagen. På andra fölningen vakade jag i 11 nätter. Och jag + stallägaten hade koll under dagen. Mjölken var väldigt vit när hon inte ville lämna boxen. Och var mellan grå och vit på senaste fölningen ;)

Jag märkte skillnad på min den natten hon fölade, hon hade droppat vit/grå vätska från juvren ett par dagar innan, och visat andra diverse tecken, men jag tog in dem på kvällen och satt sen med datorn i knät framför tv:n där jag hade bild på hästarna några timmar varje kväll innan jag somnade (hade vakat från dygn 315 för att vara på den säkra sidan, men sov ett par timmar åt gången från början som kortades ner allt eftersom), men den här kvällen brydde jag mig aldrig i att gå och lägga mig, för hon betedde sig inte som vanligt och jag "kände på" mig att nåt var annorlunda, så satt uppe (i vänta-föl-tråden 2012/2013 :p) till småtimmarna när hon till slut satte igång med fölningen.

(Hade även ljud från stallet på tv:n, så sov med tv:n på, så jag skulle vakna om det blev lite väl livat där ute. :p )

Jag är en pessimist av en anledning o är ganska cool. Har inga förväntningar.

Tror att OM det blir dags så avgör jag där o då hur jag tänker göra med ALLT. Ute eller inne?
Vädret o situationen styr.
Har planerat att lägga ut en himla massa halm i hagen på favvisplatserna osv.
Har tänkt att ha backup-planer. Har en stuga att vaka i annars tält:o

Det är långt kvar för mig, så vi får se......

Min kompis sa att nyfödda ser dåligt första dygnet o kan därför beté sig irrationellt. Mycket att tänka på. Varför utsätter man sig för detta:nailbiting:
För att få se ett av livets mirakler kanske

Och jag är tvärtom :) har alltid förväntningar och blir ledsen när det inte blir som man tänkt sig. Troligtvis därför jag är så sjukt nervös :nailbiting:

Lite kul att det bara skiljer två dagar på våra och att de har precis likadana tecken!
Enda som verkar skilja är att min sprutar gul klibbig vätska.

Nej det menade jag inte?
Menade mer att när mjölken blev vit lämnade jag inte stoet obevakat mer än en kvart i taget. Vit mjölk är ofta en stark indikation på att fölet är på antågande.

Jag vakade i 21 dygn, i början bara 2 ggr per natt men sista natten sov jag nästan inte alls.

KL

Ny här! Går också i väntans tider! Eller ja, mina ston ;) Fast än är det lååååååång tid kvar ... Så jag är inte alls avis på er som kan få föl närsom nu. Nänä ;)

Sto 1 är på dag 268 och är beräknad till 26 maj. (hennes andra föl, förra året fölade hon på dag 342). Då tyckte jag inte alls hon var speciellt tjock eller visade tecken ... Lugn och cool. Jag har stallet hos morfar så han var ut och tittade till henne några gånger på kvällen sen åkte jag och mamma dit vid 1-3 på natten och sen igen tidigt på morgonen. Nojjiga som vi var åkte vi fram och tillbaka i 4-5 veckor nattetid :S. Sen kvällen innan fölning tyckte jag att juvret svällt upp liiiiiite mer än vanligt. Så vi hade bestämt att vi skulle ut dit redan till strax efter 12 på natten och vaka utifall att det kanske var dags. Vad hände? Vi försov oss. Så kom ut till 02:15 och så fort jag öppnade stallporten hördes ett litet gnägg och så stod han där. Vinglig på benen och gnäggade. Märren var snustorr och stod brevid helt oberörd. Han var torr även han. Det hela var helkonstigt. Det var precis som någon hade ställt in ett föl där :P
SÅ iår kommer jag fölvaka på ett helt annat sätt. Jomen, ska flytta in i stallet när hon börjar visa det minsta tecken på att det är dags. Även fast det är ca 10 veckor kvar så är hon MYCKET tjockare nu än förra året samma dag hon fölade. Så rädslan finns ju att det också kan vara en jättebäbis där inne som kan behöva draghjälp.

Sto 2 är på dag 232. Förstföderska. Jag vet faktiskt inte om hon är dräktig eller inte. Hon blev bara kollad på dag 14 som var samma dag vi tog hem henne från stuteriet. Hon absorberade året innan mellan dag 16-30. Så risken finns ju att det skett även den här gången. Tycker inte hon är speciellt rund om magen heller. Dock tycker jag mig ha känt fosterrörelser. Både uppe vid "virveln" och under magen. Men jag märker väl med tiden om det ligger en bäbis där inne eller inte :P Hon kommer inte få föla hemma isåfall. Utan kommer bli nerkörd på det lokala stuteriet när det är 5-6 veckor kvar. Litar inte helt på henne då hon kan vara lite tjurig och grinig av sig.

KAN DET INTE BLI MAJ SNART!?!?! :D

Välkommen o vilken berättelse:)

såg du inga av de klassiska tecknen innan?

Jag som aldrig haft en dräktig märr undrar även om du inte ser skillnad på juvret eller humöret på den andra? Det blev en ganska omedelbar skillnad på min. Kaxig för första gången i sitt 16 åriga liv.

Fodrar du som om hon vore dräktig eller hur gör du?

Självklart var hon "geléaktig" där bak. Men det hade hon varit i flera veckor. Kollade även slemhinnorna dagligen om dom hade ändrat färg samt om hon var slapp - icke. Hennes juver hade fyllts på lite för varje dag som gick i ca 2 månader fast tyckte det stod still sista 3 veckorna. Inga vaxproppar/överdrivet fyllt juver eller fyllda spenar alls. Hon åt som vanligt och var pigg och glad. Verkade inte vara det minsta orolig eller berörd.
Varken bökade runt eller bäddade i halmboxen gjorde hon heller :p Nej hon var en lurig madam! Kändes som hon hade flera veckor kvar att gå ...
Tänk vilken skillnad det kan vara från sto till sto ändå :)

Den tjuriga damen har alltid varit lite tjurig av och till. Hon har ju drygt 3,5 månad kvar ännu. Den enda skillnaden jag märkt på henne på sistone är att hon alltid står och trycker vid ingången när jag kommer till stallet på eftermiddagarna, även fast dom andra hästarna står längst bort. Kan det vara så att hon kanske känner att det är nåt annorlunda på gång i magen? Och att hon är rädd att vara ute när det börjar bli mörkt? Kan det börja så tidigt?
Hennes juver är inte att tala om än. Det är bara 2 skrynkliga små saker där under än så länge, haha :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar