Sv: Dräktiga ston 2013/2014
Vad avis jag blir på er som ska ha föl i år!. För min del dröjer det nog till minst våren 2017 innan min nästa fölis kommer, då är Cajsa 4.år.
Men jag kan berätta hur Cajsas mamma uppförde sig under sina 2 dräktighter/fölningar som vi har fött upp. ( hon har fått totalt 3 avkommor varav 2 i vår ägo)
Första fölningen hos oss, våren 2012, hade kristaller till och från i ca.3-4 dagar, ca. 2 dagar innan fölning så ändrade magen form och blev mer v-formad. Samma dag hon fölade ville hon INTE lämna boxen och droppade mjölk. Kl. 21.35 började hon föla och ca. 22.00 på dygn 328, den 20/4 kom en hingstunge till världen. Det behövdes draghjälp då han var stor. Han döptes till Belizaro och är nu en busig 2-åring som vi sålde i våras.
Andra fölningen var förra sommaren, hon var inte lika tydlig med tecknen denna gången, ej kristaller och tyckte att juvret inte var helt färdigt. Samma kväll hon fölade var hon helt rabiat när jag skulle hämta henne i hagen, sprängde nästan tråden i grinden en gång när jag skulle öppna och flög upp i luften en gång, vilket hon aldrig gör annars. Ville inte beta alls. Tog in henne i boxen, hon äter lite hö, kissar 2 gånger snabbt. Tog in henne ca. 20.15 och kl. 20.55 började hon föla, och 21.17 den 23/6 var Cajsa Cavat "Cajsa" född och är kvar i vår ägo som blivande avelssto och tävlingshäst/ponny.
denna fölningen var lättare då Cajsa var lite mindre. Föddes på dygn 330.
Belizaro är ett SWB e.Warsteiner och Cajsa Cavat är Sv.Ridponny e.Claudius RP 176