Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kl
Nu är kameran installerad, så vi slipper smyga fram och tillbaka mellan hus och stall. Nu tar jag bara upp mobilen och kollar läget. Hur smidigt som helst :)
Känner mig faktiskt mycket lugnare nu!!!

Det lät smidigt Tingeling, hur har ni installerat det så ? Undrar om otekniska jag, skulle kunna fixa det så också :D

Jag köpte en D-link kamera (kostade 700kr )
Ringde D-Link support (kostade 39kr )
De hjälpte mig genom hela installationen.
Sedan monterade jag den i boxen. Drog en 40 M lång nätverkskabel över gårdsplan in i huset och kopplade på modemet. Den fungerar trådlöst också, men jag tror att mina tjocka tegelväggar ställer till det.
Kameran behöver även ström.
När det var klart, laddade jag ner D-links app i mobilen och vips kan både jag och min man följa vad som händer i boxen oavsett var på jorden vi befinner oss kameran har mörkerseende! Bra va? :)

Hade den förra året och den var grymt bra!
Var så mysigt även efter att kunna följa de även när man inte var i stallet.

Vi har bara ett par meter, men tjocka väggar o köpte en förstärkare till dlinken

Jag funderar på att skaffa något sådant till det nya stallet sedan som en permanent lösning. Kan vara skönt att ha övervakning i stallet oavsett om det är föl på G eller ej :)

Kl
Här fölvakas det för fullt inatt!
317dygn.
Damen ville in tidigt idag o har varit orolig hela kvällen, inte vetat vilket ben hon ska stå på o gått runt.
Nu sista halvtimmen har hon legat ner o flåsat/frustat.
La sig såklart mot väggen där kameran hänger så såg bara flanken o bakbenen...
Efter att hon fäktat runt lite med bakbenen så smög jag ut till henne för att kolla läget.
Hon var varm o anfådd.
Vulvan såg jätte svullen ut!
Innan jag gick ut så reste hon sig o då såg jag att juvret blivit nästan helt påfyllt o nästan hela vägen ut i spenarna!
Kom bara gult ur dom dock.
Nu har jag lämnat henne o krupit ner i soffan för att inte väcka resten av klanen här hemma.
Kamera är helt underbart!

Spännande o skit nervöst !

Haha det gick fint att sitta uppe, kommer nog inte gå lika fint att jobba imorgon ;)

Inget föl än men kraftiga förvärkar, påfyllt juver o irriterad mamma häst!
Känns inte som att det dröjer länge till :nailbiting:

Ok! Så kraftiga förverkar alltså. Bra att veta för min del.
Trodde ju hon var på gång för ett par dagar sedan, men det var inte i närheten av vad du beskrev! Jag överreagerar hela tiden!! :D
Ska bli spännande att se om du får ditt föl inatt :)

Spännande värre här inne nu:)
Ingen av mina hästar har fölat på natten..
så se till att ha koll även dagtid när det närmar sig.
Lycka till allihop:D

Vilken tid har de fölat på dagen?
Nu när der känns så nära vet jag inte om jag vågar lita på att grannen vaktar henne när jag jobbar...
Som det varit hittills har det inte märkts någonting på henne på dagarna utan det är när jag släkt på kvällen som hon sätter igång...
Kommer det inget inatt så blir jag nog hemma imorgon o håller ett öga på henne.
Men kollade nu igen o hon har bara genomskinligt gult i spenarna, hur långt innan brukar det komma mjölk eller det kan hända under tiden hon fölar?

Spännande! På mina har mjölken slagit om oftast samma dag de fölat, en gång sprutade det mjölk i 2 dagar, en annan gång fölade stoet utan vare sig juver eller mjölk... men som sagt, oftast innom samma dygn :) Lycka till!

Inget är som väntas tider :D

På min händer det ingenting :meh: Fölboxen som är städad och "Virkonad" lär väl damma igen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka