Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kl
Jag tycker det är svårt att veta när man bör vaka "på riktigt" under nätterna....
Vilka tecken brukar ni gå efter innan ni har riktig koll?
Som det är nu tittar jag till henne genom kameran några ggr/natt, har en tvååring som ändå väcker mig titt som tätt!

Älva har bara gått 314 dagar idag men känns inte som att hon kommer gå tiden ut.
Skrev ju hur hon är innan men en liten sammanfattning:
* Juverna har vuxit mer efter att ha stått stilla ett tag, finns mer att fylla i. Är hårt.
* Kommer gulaktig, blir mer gul för var dag, vätska ur spenarna vilka oxå har börjat fyllas ut lite smått.
* Förvärkar under nätterna i snart en vecka.
* Bäckenbanden har släppt endel, finns nog lite till att släppa.
* Igår natt stod hon flera ggr o riktigt pressade rumpan mot väggen, svansen är helt sönderkliad!
* Idag har hon rullat sig noga på båda sidorna, har inte rullat sig sen magen började bli stor.
* Sett lite flytningar och vulvan är slappare.
Hehe tja vi har samlat på oss en liten lista ;)
Finns att fylla ut o släppa men eftersom hon är förstagångs sto så vet jag inte om jag vågar lita helt på att juvret ska vara sprängfullt m.m....
I helgen får de byta hage så grannen kan hålla koll på henne under dagarna när jag jobbar.

Jag är ju inte rätt person att tycka något egentligen :D
Men jag hade absolut vakat.
Min har inte alls lika många tecken som din och jag är på gränsen till nervöst sammanbrott :D

Det låter inte som att hon är färdig. På det du beskriver låter det som minst en vecka kvar.

Ett tecken brukar vara att de är oroligare än vanligt.

Jag tycker att det är skönt att ni med erfarenhet finns!!
Det hjälper mig att hålla mig något lugnare iaf :)
Tack!!

KL

Såhär ser min ut. Fölungen kommer först i juli. Jag tycker att hon är vääääldigt tjock redan, men det är nog mycket god mat inblandat också

1959219_10152107561858323_134833688_n.jpg

Ja, den magen var väl rätt stor för att inte gått längre?
Men hur är det egentligen det här med magar?
Är inte det också väldigt olika.
Tänker på mig själv. Jag har fått fyra barn.
Sett olika ut från gång till gång. Med barn nr två kunde man inte se att jag var gravid ens när det var två månader kvar. Med fyran såg jag ut som en tunna rätt tidigt.
Kanske kan det vara samma sak för hästar?

Jag tror att det är ganska samma med hästar som med oss :)

Jag har ju tre dräktiga här i år och det är den som ska få sist som är absolut tjockast men detta är också hennes 6:e föl!

Den som ska få först (BF nu på måndag den 17:e) går fortfarande ute dygnet runt och har lång tid kvar! Tror att den kommer i april nångång :D

Jaså, ingen unge än hos dig heller :)
Vi var väl fem som var beräknade i Mars?
Vi är på dygn 317 idag och jag är nervös mest hela tiden :D
Men det skulle inte förvåna mig om hon går längre, så jag får vara nervös riktigt länge!!!

Ja, den magen var väl rätt stor för att inte gått längre?
Men hur är det egentligen det här med magar?
Är inte det också väldigt olika.
Tänker på mig själv. Jag har fått fyra barn.
Sett olika ut från gång till gång. Med barn nr två kunde man inte se att jag var gravid ens när det var två månader kvar. Med fyran såg jag ut som en tunna rätt tidigt.
Kanske kan det vara samma sak för hästar?

Stuteriägaren där jag lämnat av mitt sto säger att fölmagar kan se väldigt olika ut. Mitt sto går i en stoflock om totalt 6 dräktiga ston. Mitt sto är den som ska föla först (en månad tidigare än de övriga) - och hon är INTE den som är tjockast.

Så tydligen beror det alldeles på hur de bär fostret och om de själva är långa i ryggen eller inte.

/Lizzie

Nej, det blir nog ingen bebis än på ett tag! Hon har ju för vana att gå över 3-4 veckor så jag har is i magen. Inga tecken alls på att det närmar sig heller, juvret växer men är LÅNGT ifrån färdigt, hon har inte släppt i bäckenbanden och magen har inte trillat ner :cautious:
Om jag ska gissa så tror jag att den kommer runt 10 april :eek:

Min ska ju inte ha förrens i Juni så jag roar mig med att hålla koll på tackorna i stället. De ska lamma i april månad men en del har redan fått rätt så stora juver så jag tänker att de kanske kommer i slutet på mars i stället :sneaky:. Vakar ju även över dem sas.

Så här såg mitt sto ut I söndags 289 dygn. Under natten hade hon bäddat upp ganska mkt av boxen,
och jag tycker magen ändrat form mer spetsig neråt.
Kan den ha vänt sig redan ?
Hon har även börjat få mer hud vid tuttarna och de har också ändrat sig och blivit hårdare.

IMG_0929.jpg

Min man filma hela förloppet förra året :meh:
Inte den videon man slänger upp på släktträffen direkt :p

Jag tror att det är ganska samma med hästar som med oss :)

Jag har ju tre dräktiga här i år och det är den som ska få sist som är absolut tjockast men detta är också hennes 6:e föl!

Den som ska få först (BF nu på måndag den 17:e) går fortfarande ute dygnet runt och har lång tid kvar! Tror att den kommer i april nångång :D

Min som har BF den 21:e mars går också ute! Det är inte dags än på ett tag!
Den som ska ha i juni är nästan större om magen :p

Jag tror faktiskt att det blir mer och mer nervöst iom att du lär dig mer och inser hur mycket som kan gå fel ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka