Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Mitt sto började för ca 1 månad sedan. Ännu är det inte fullt, men stort är det. Beräknad till 5 April.

Liknande min då. fast jag tycker inte det har hänt så mycket - det fyllde upp och sedan har det kanske ökat lite - men det känns som om de tär en del kvar. Samma som med bäckenbanden, lite slappa, men finns nog mer att släppa. Och min är på 337 dygn idag.

Men, det är först ungefär sista månaden som magen har ökat rejält och hon sov på sidan för 2-3 veckor sedan när fölalarmet åkte på - larmade första natten pga det och sedan ställde jag om det till det andra larmläget som finns... :angel: Om hon gör det fortfarande vet jag däremot inte, men har sett halm på ryggen/sidan.

Så här såg hon ut på dryga 300 dygn, då hon ganska nyligen börjat sätta juver och det är ingen större skillnad nu skulle jag säga:
bunnyjuver130309.jpg

Samma här :D Mitt sto är beräknad att föla om 1 dag! :love: Men hon komemr garanterat gå lite längre en så, kanske kommer fölis till helgen, hon har fyllt på juvret ännu mer idag och även börjat få lite flytningar där bak, så på g är det! :D

Mitt sto har betydligt mer mjölk. Men det är ju så olika. Hoppas på föl denna vecka så man slipper vaka:-)

Kl

En liten fråga till er kunniga!
Hingsten som är pappa till mitt lilla sto är ju inte godkänd. Kan då tycka det är lite saftigt med priserna på pass via asvh, finns det andra 'ställen' jag kan registrera mitt föl på så hon får sitt pass?

Kl

En liten fråga till er kunniga!
Hingsten som är pappa till mitt lilla sto är ju inte godkänd. Kan då tycka det är lite saftigt med priserna på pass via asvh, finns det andra 'ställen' jag kan registrera mitt föl på så hon får sitt pass?

Men ni har väl lämnat in stamrulla på hingsten, då måste ju fölet registreras på samma ställe som den är inlämnad. Stamrulla måste alltid lämnas in i samband med betäckningen oavsett om hingsten är godkänd eller ej för att fölet skall få registreras sedan. Det är kostnaden för stamrulla som skiljer ASVH tar 5000:- medans SH tar tror det är 800:- men som sagt detta skulle varit gjort innan betäckningen det är det numera lag på att alla hingstar som används i avel måste göra. Så har ni inte gjort det så har jag ingen aning om hur ni skall göra, asvh kan ni glömma om inte språngrullan är inlämnad senast 30/9 ifjor, återstår att kolla om ni möjligen kan lyckas registrera den i SH.

För att registrera i SH måste språngrulla vara inskickad hösten innan.

Jo jag vet att den egentligen skall det, men sannolikheten att de kan rucka lite på reglerna (säkert med någon straffavgift) är nog större än att asvh gör det.
Iom passkravet så måste den ju registreras någonstans även om tillverkarna inte sett till att kolla upp reglerna i förväg och hållit sig till laglig väg. En och annan tjuvbetäckningsunge brukar ju också dyka upp varje år och även de måste ju registreras någonstans, vilket jag gissar numera väl är i SH.

Registrera kommer ju säkert att gå, hästen måste ju ha pass, men det blir kanske med okänd fader?

kl

Tänkte höra hur många dygn ni har räknat på när ni kommer fram till BF?
Hur länge har de gått förut och har de haft några speciella rutiner, om de haft föl innan?

Mitt sto fick ju på 330 dygn första/senaste (2008). Jag tror dock han var något prematur då:

PICT6045.jpg

Så jag räknar på 330 i år också (blir då 25 Maj), och börjar vaka innan dess såklart. Då fölade hon i hagen på morgonen, utan att ha visat några tecken under natten eller fram till att hon släpptes ut en timme tidigare. Så det blir till att vaka som en hök ;)

Hoppar in i tråden nu :bump:

Har ett welsh mountain sto som skall föla nu i april hon är på dygn 312 idag.

136243872044677400_resized.jpg

136243861953259100_resized.jpg

När vi upptäckte att chico var dräktig var det redan försent att skicka in om hingsten, detta var ju inte direkt planerat.

Fina donnor! :D

Jag köpte grimma till fölis idag! :love:
Fick bli en ljusblå, fanns bara det och mörkblå.
60 dagar kvar, ena ljuverhalvan lite större än vanligt. Tjock och glad är hon! :D

Jag räknar på 330 dagar, omöjligt att veta vilket mönster hon haft innan och det var det första jag fick höra som det "vanliga".

Förra veckan förlorade jag ett stoföl e: Click and cash (dödfött) och två dagar senare dog mitt älskade sto, av förlossningsskadorna, trots intensivvård i Hbg. Sorgen och saknaden är enorm :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar