Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Grattis till fölis! :D

Här är vi på dag 331... hon är beräknad till på Torsdag! :angel: Men tror hon kommer gå över.... märker inget alls ännu och har inte jätte stort juver heller.

Grattis alla som fått sina fina föl! Längtar så efter min! :D

Spöket står och halvsover i vårsolen, hon ser väldigt löjlig ut i sitt regntäcke nu, med en framtittande mage. :love:
1-19_zps929d05f7.jpg

Men det var varmt nog för att hon skulle slippa täcket:
2-19_zps479eadfb.jpg

Märkte också idag att ena juverhalvan faktiskt blivit lite större, den andra är lika obefintlig som innan, men det kanske börjar hända saker där också. 62 dagar kvar nu! :bump:

Vad stor hon har blivit! :love:

*kl*

Idag var det väldigt svårt att tro att tant B är 21 år och dräktig i 8:e mån. Hon blev alldeles tossig när hon fick springa lite lös i rund-paddocken, hon bockade, små stegrade, gjorde galopp-ökningar och hon hoppade över ett litet hinder 2 gånger på eget bevåg och mot min fasa... sedan såg hon sååå nöjd ut så efter att ha hoppat - se själva:

2q85105.jpg

246 d. idag :laugh:

Det finns ston som går längre än 365 dygn utan att det är något fel på fölet. Oc många ston kniper nu när det är så förb..... eländigt väder.

kl

Nu gör jag ett försök med en bild..

http://www.ladda-upp.se/bilder/onemdrnwrntskm/

http://www.ladda-upp.se/bilder/lpdpspvqhskam/

Hon skulle ha fölat 14/3..
så ni förstår min oro..

Det är nog ingen fara, min donnas förra ägare har Dartmooreponnyer, förra året gick båda mer än en månad över tiden, de behagade inte föla när det fanns snö på backen. ;)

Chicho: Lite väl långt kvar innan jag vill oroa mig för det, vill verkligen inte ha en ofärdig unge som inte överlever. :crazy:
Men hon kommer vakas över som en hök så fort vi flyttat om 3-4 veckor. :D

Nougat: Visst har hon? Men vissa vinklar ser hon fortfarande ganska slank ut, inte i täcke dock, eller när hon står med huvudet nere i backen... :angel:
Din donna verkar ha bra mycket mer fart i sig än min. :D

KL

Min T är inne på 286 dygn nu, magen blir större och hon ser ut som en vaggande flodhäst när hon går :D Inte mycket till spring i hagen, nu har det varit fint väder ett par dagar så hon har fått vara naken ute och det gillas mycket, hon är inte fux nu utan mer jämn grå :p

En fråga, när börjar ni tempa? Gör ni det morgon och kväll eller räcker det med antingen eller? Har det någon betydelse när på dygnet man gör det?

Jag tror inte att det spelar någon roll om man tempar morgon eller kväll så länge man är konsekvent.

KL
En fundering jag har.. Det här med att moderkakan lossnar innan fölet kommer ut, borde inte den risken öka nu när många föl blir sena ut? På människor ökar ju den risken när man går över länge eftersom då moderkakan har gjort sitt. Borde det inte vara samma med hästar? Alltså att risken ökar för att moderkakan lossnar innan fölet kommer eftersom hästen går med fölet längre än vad den annars skulle ha gjort om våren kommit lite tidigare? Tänker förhoppningsvis helt tokigt nu då detta är något jag är orolig för samtidigt som jag inte vill att fölet kommer riktigt än..

Var på din vakt! Chico visade INGENTING innan!

Den tanken har slagit mig också... :o:) Idag är det 2 dgar kvar till BF och nu har det faktsikt hänt saker.... alla de "bakre" musklerna är väldigt mjuka, känns som lös gelè, rutn svansen och upp lite på rupan, samt låren, och juvret börjar också komma igång, tänkte föröska få in en bild här på henne. Får se om jag lyckas. :)

Mitt sto har fått gå utan täcke nu på dagarna när det är så varmt och fint i solen... särskillt skönt eftersom det är så nära fölning nu.

Fast alltså... om dom går över eller inte vet man inte bara genom att titta på BF datum. Inte alla hästar har som norm att gå 330, 335, 340 dagar.

Det finns hästar som alltid fölar innan dygn 320 och som aldrig har prematura föl. Deras föl är helt enkelt färdiga tidigare. Och hade dom gått till 340 dygn hade dom gått över sin normala tid.
Och det finns ston som går ett år, och hade dom fått tidigare hade fölet varit prematurt. Om fölet inte är färdigt innan så är det inte och det hade blivit problem om dom fölade tidigare än så.

Så bara för att ett sto inte fölar på utsatt datum betyder det ingenting. Det normala räknas som 320-370 (en del säger 380) dygn. Och som sagt, för vissa ston är det normala utanför det.

Jag hade varit mer orolig om ett sto som alltid följer ett visst mönster plötsligt frångår det med stor marginal men de flesta vet inte vilka mönster deras ston har då det ofta är första eller andra fölet för det stoet eller det har varit lång tid mellan fölen.

Ja, det har jag koll på. Men man hör ofta från flera håll och även här, att stona ofta håller längre på sina föl när det är vinter längre. Och det sto som då brukar gå 315 dygn kanske istället går 355 dygn och det sto som brukar gå 330 dygn kanske istället går 370 dygn, vilket väl borde innebära större risker för sto och föl? Eller?

(Nu låter detta svamligt) Men för ett sto som normalt brukar gå 350 dygn så är ju detta normalt för detta stoet. Men för ett sto som normalt brukar gå 315 dygn så är ju inte 350 dygn normalt för det stoet om hon nu håller på fölet så länge pga kylan.
Det var så jag tänkte när jag tänkte att det borde innebära större risker för komplikationer. Men hästarna kanske är skapta så, att de ska kunna hålla på fölen länge utan att det för den delen innebär större risker för komplikationer (tex för tidig moderkakslossning)?

Här kommer bilder nu. 2 dagar till fölning (335d )

b48646.jpg

b48649.jpg

b48650.jpg

Det är hennes första föl och hon själv är 4 år. :)

Vad tror ni....

"KL"

Det är så härligt nu när det börjar komma lite föl, jag riktigt njuter av att titta på bilderna på de som redan kommit. Mina två ston har ca 6 v kvar till BF. De tar det lung och vilar och äter mest hela tiden.

299211_402851193146238_1114483141_n.jpg

40821_402851293146228_1202471552_n.jpg

Brindisi E: Briar - Jaguar, dräktig med Amperé

45342_402851619812862_1717669473_n.jpg

Donna Viva E: Don Schufro - Weltmeyer, dräktig med Amperé

Nu längtar jag till fölen kommer hos mig, alltid så spännand att se vad som gömmer sig därinne:)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 311
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar